Bukefalos 28 år!

Lång ryttare, liten häst

Kosmostanten

Trådstartare
Några bra tips för att få någorlunda balans och inte belasta galet? Framförallt underskänklarna hamnar ju en bra bit nedanför buken.
Red idag en bekants D-ponny, en rätt stadig bit på ca 143 cm. Själv är jag 180, men väger strax under 60 kg så vikten är ingen fara. Däremot blev ju inte balansen alltid den bästa, och lägger man till med underskänkeln hamnar den ju nästan under buken på kraken, särskilt som jag helst rider med dressyrlånga läder.
Nu har jag blivit tillfrågad att rida ponnyn några fler gånger vilket jag gärna gör eftersom det var skoj att rida ponny som omväxling :D , men tar gärna emot tips på vad man kan tänka på för att underlätta. Man ser ju ofta långa ryttare på islandshästar i den här storleken, hur gör de?
 
Sv: Lång ryttare, liten häst

starka innerlår? :D Jag har inte det probölemet eftersom jag är 152 :(
 
Sv: Lång ryttare, liten häst

Ett tips är att du tränar balans på egen väg. Du kan tex ställa dig på ett ben, med armarna jäms med sidorna, sluta ögonen och slå en stund med stängda ögon. Efter en stund kan du sträcka ut ena armen rakt ut åt sidan (blunda fortfarande), stå en stund sänk armen och gör samma sak med andra armen. Eller det bästa tips jag an ge (vilket är jättebra att öva om man vill ha överlägset kanonbra balans till häst): lär dig cykla på en enhjuling!:)
 
Sv: Lång ryttare, liten häst

Jag är också ganska lång, 172 cm, och min islandshäst är knappt 130 cm. Jag kände mig ganska lång i början, men man vänjer sig (hästen upplevs som mycket större när man rider:love: ).

På vilket sätt upplevde du att du inte har balans?
Ett tips är att försöka få din tyngdpunkt så långt ner som möjligt. Tänk på att din överkropp är rakt över hästen. Slappna av i axlar och armar och känn att du har balansen i magen och gunga med i hästens rörelser. Och lät dina ben hänga avslappnat. Fortsätt med din dressyrlängd på stiglädren. Det blir inte bättre om du kortar upp dom.
Din underskänkel kommer automatiskt att försöka komma åt sidan på hästen i början, men du kommer efter hand att använda din sits och överskänkel att driva med istället.
Det här låter liter luddigt, men det är så svårt att förklara. Men du vänjer dig säkert ganska snabbt.
Jag själv skulle nog inte kunna rida stor häst idag. Har bara ridit min häst de senaste åren.
 
Sv: Lång ryttare, liten häst

Jag är också hyfsat lång, 173 cm, och rider islandshäst. Det är dock inte bara höjden på hästen som avgör hur balansen känns. En lite kraftigare häst med "rund" kropp blir ju betydligt "mer" att sitta på än en smäcker liten sak med slimmad kropp, och det kan då kännas väldigt olika även om hästarna är lika höga. Något som också betyder en del är hur hästens hals är ansatt. En häst med lite högre ansatt hals och bra "resning" känns mycket större än en häst med långt ansatt hals.

Som det stått i tidigare inlägg, så bör du fortsätta med långa läder. Tyngdpunkten kommer bara högre upp om du kortar lädren! Och försök inte använda hälen, utan rid mer med överskänkeln och övre delen av underskänkeln. Trampa rakt ner i stigbygeln och se till att hälen är lägsta punkten på dig. Försök att sitta i en så korrekt lodrät sits du kan, mitt över hästen. Koncentrera dig på att försöka rida korrekt med vikthjälper och överskänkel. Avslappnade axlar och inte för hög hand. Låter lätt, men kan förstås vara svårt..... Och blir mycket bättre med lite träning!
 
Sv: Lång ryttare, liten häst

Jag rider min D-ponny på 145 cm i mkh och jag själv är 172 cm lång. Jag tycker att mina ben är lite långa på min D-ponny, men min ponny verkar inte tycka att det stör henne :)
 
Sv: Lång ryttare, liten häst

Eller det bästa tips jag an ge (vilket är jättebra att öva om man vill ha överlägset kanonbra balans till häst): lär dig cykla på en enhjuling!:)
Haha, det har jag faktiskt kunnat en gång i tiden :D
Stämmer nog att det hjälper ridbalansen.

På vilket sätt upplevde du att du inte har balans?
Din underskänkel kommer automatiskt att försöka komma åt sidan på hästen i början, men du kommer efter hand att använda din sits och överskänkel att driva med istället.
Det är nog mest för att man är van att underskänkeln ligger an mot sidan...när den nu plötsligt hänger i luften blir det vingligt. Du har säkert rätt i att det är en vanesak...får väl se om jag kommer hinna rida ponnyn tillräckligt många gånger för att bli van.

Det är dock inte bara höjden på hästen som avgör hur balansen känns. En lite kraftigare häst med "rund" kropp blir ju betydligt "mer" att sitta på än en smäcker liten sak med slimmad kropp, och det kan då kännas väldigt olika även om hästarna är lika höga. Något som också betyder en del är hur hästens hals är ansatt. En häst med lite högre ansatt hals och bra "resning" känns mycket större än en häst med långt ansatt hals.

Och försök inte använda hälen, utan rid mer med överskänkeln och övre delen av underskänkeln. Trampa rakt ner i stigbygeln och se till att hälen är lägsta punkten på dig. Försök att sitta i en så korrekt lodrät sits du kan, mitt över hästen. Koncentrera dig på att försöka rida korrekt med vikthjälper och överskänkel.
Nej, det stämmer ju. En fjording tex kan ju vara som en stor häst i kroppen, men bara 135 i mankhöjd.
Denna ponny är liten på flera sätt, nätt huvud och kort låg hals, och det bidrar säkert till känslan av att torna upp sig som Eiffeltornet när man rider henne :crazy:

Tack för era tips. Det handlar alltså om att skippa underskänkeln och rida med säte och överskänkel...hm, låter enkelt ;)
 
Sv: Lång ryttare, liten häst

dålig balans är ofta ett större problem än lite övervikt tyvärr.. träna upp din egen balans innan du rider, du ska inte känna sig sin ett kvastskaft som vinglar runt..

om du inte får ordning på balansen tycker jag inte att du ska rida ponnyn..
 
Sv: Lång ryttare, liten häst

Hoppla, här drar vi visst förhastade slutsatser :angel:
Vad har övervikt med det hela att göra, för det första? :confused:

Har en riktigt skaplig grundbalans på hästryggen tack :angel: , men allt är relativt och att rida denna ponnyn kändes vingligare än att rida en häst i mer lagom storlek...därmed verkligen inte sagt att jag 'vinglar runt', var i all världen fick du det ifrån?
Jag anser dock att man alltid kan förbättra något inom sin ridning, och att det aldrig är fel att be andra om tips i nya situationer.
 
Senast ändrad:
Sv: Lång ryttare, liten häst

Rider själv min D ponny på ca 145 cm och är 175 cm lång, mina ben går ungefär till buken på hästen med dressyrläder, men jag känner mig inte stor på honom och har bra balans.

Har du provat centrerad ridning om du känner att din balans behöver det där lilla extra?
Kanske sadeln sätter dig ur balans? passar den? provat flera sadlar på min ponny och med någon av de på ryggen så kändes han vinglig och obalanserad.
 
Sv: Lång ryttare, liten häst

Om dina ben går till buken på hästen förstår jag att du inte känner dig för stor, då hamnar ju skänkeln rätt.
Tror du missuppfattade mitt inlägg lite...jag har inga som helst problem med balansen i vanliga fall, men kände att det blev lite vingligt när underskänkeln hamnar en bra bit nedanför buken - ett problem som du alltså inte har på din häst.
 
Sv: Lång ryttare, liten häst

Missuppfattade inte ditt inlägg, fattade vad du menade, men det jag skrev var ett tillägg till det det översta jag skrev så att inte nån annan skulle påpeka och undra vad jag gjorde på en ponny?

I övrigt håller jag fast vid det sista jag skrev, det har nog faktiskt med balansen att göra en smula ändå, men med det säger jag inte att din balans är dålig , tror att det är ungefär som Beastie Babe svarade dig ;)
 
Sv: Lång ryttare, liten häst

Om man ska tycka synd om en ponny så är det mer synd om en ponny med för lång vinglig ryttare än en med för tung ryttare..

om du känner att det är vingligt och du vet att du ändå har en god grundbalans så RID INTE..

jag är 173 och red en c-ponny på 136, både jag och ponnyn hade bra balans så det kändes inte ett dugg vingligt, ahde det vart det hade jag inte ridit..

att du tycker att det är vingligt så stör det även hästens balans så rid inte ponnyn.. för det kan mycket väl vara så att det är ponnyn som är obalanserad och då är det ju inte så bra om du rider den..
 
Sv: Lång ryttare, liten häst

Vem har sagt att man ska tycka synd om någon ponny? Förstår fortfarande inte vad övervikt skulle ha med det hela att göra, eftersom det inte är aktuellt här.

Visst är ponnyn tämligen obalanserad; det är bla därför ägaren bett mig rida den, för att försöka komma fram till vad som orsakar de problem ägaren har då hon själv rider...den har bla börjat bocka, kasta sig åt sidan och sticka iväg då hon rider ut, vilket skrämt henne och alltså fick henne att be om hjälp.
Kanske gav mitt första inlägg intrycket att jag är en ostadig nybörjare, vilket alltså inte är fallet eftersom jag då knappast tagit mig an en bockande ponny ;) tyckte dock inte att detta var nödvändig information i mitt ursprungliga inlägg.
Min ursprungliga fråga gällde egentligen endast hur man hanterar det faktum att underskänkeln plötsligt hänger lös i luften, vilket gör att den stadga man vanligtvis har där tillfälligt försvinner.
Thora och Roheryn gav mig bra svar tycker jag.
 
Sv: Lång ryttare, liten häst

har fortfarande inte sagt det men det är VÄRRE att ha ett obalanserat ekipage än överviktigt.. dvs det är SKITDÅLIGT att det är obalanserat och du bör INTE rida hästen för det är riktigt synd om den, Om DU känner obalans så känner den ÄNNU mer obalans, tror du att hästen kan koncentrera sig på nått annat än balansen då?

du bör INTE rida hästen.. träna den från marken om den har svårt för balansen och låt vet kolla upp den om det kommit nyligen..
 
Sv: Lång ryttare, liten häst

Jaja, du har uppenbarligen bestämt dig för hur läget är utifrån de få fakta du kunnat läsa dig till här, dvs 'SKITDÅLIGT' ;)
Känner mig inte manad att fortsätta diskussionen, eftersom det skulle bli enbart teoretiskt och därmed tämligen surrealistiskt.
 
Sv: Lång ryttare, liten häst

varför tycker DU att det är en bra idé att du rider hästen då? vad vill du uppnå?
 
Sv: Lång ryttare, liten häst

Men det vet du ju redan!
Jag vill naturligtvis totalförstöra ponnyns balans med min klunsiga och vingliga ridning! Ägaren tyckte också det var en bra idé, det var därför hon bad mig ;)

Allvarligt, din omsorg om ponnyn är säkert välmenad, men du har faktiskt inget som helst belägg för dina antaganden att den far illa - det är rena påhopp från din sida.
Jag kanske har en sjujävla bra balans i vanliga fall, och på denna häst upplever den som lite sämre pga att underskänkeln inte hittar stöd, hur vet du då att det ändå inte är stadigare än genomsnittet?

Föreslår åter att vi lägger ner detta nu.
 
Sv: Lång ryttare, liten häst

Jag är ganska lång (174) och rider islandshästar :) De mättes igår av några i stallet och de jag rider mest är 137, 132 och 130 (b-ponny :rofl: )
Det fungerar hur bra som helst. Började med islandshästar när jag var 7-8 år och betydligt mindre, så jag har ju vänt mig sakta. Har man bra balans så är det inga problem att rida småhästar om man inte är för tung. Men om du däremot känner dig obalanserad och "vinglig" är det förstås inte bra för ponnyn.
Och apropå drivning: Jag driver med sätet och hela underskänklarna. Hälarna kan jag bara driva med på b-ponnyn, eftersom hon är den jag känner mig mest lagom på (tjockis) :rofl:

Missade att du ville lägga ner diskussionen, sorry.
 
Sv: Lång ryttare, liten häst

*kl*
Jag vet att diskutionen är nerlagd men kan inte ts lägga in en bild på ekipaget så man kan bilda sig en uppfattning? :)
 

Liknande trådar

V
Träning Har en arab hemma, ett sto som är nio år. Blerv inriden när hon var tre år och sedan dess inte gjort mycket, knappt blivit riden efter...
Svar
6
· Visningar
1 704
Senast: noble art
·
S
Western Hej som ni vet är jag Helt ny på detta forum och på buke. Satt och kollade runt och upptäcket att många är så lång och stor på sin häst...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 571
Senast: Piraja
·
Ridning Jag har lånat hem en häst från min gamla skola, dels för att han ska vara sällskap åt min häst och dels för att jag vill ha en till att...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
5 640
Senast: Fille
·
A
Hästmänniskan Hejsan! Skulle vilja bolla lite tankar och funderingar med likasinnade här på forumet! Bakgrund! Jag själv 28 årig elit ryttare...
10 11 12
Svar
229
· Visningar
36 485
Senast: Lobelia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppfödare som slutat svara
  • Guldfasanerna
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp