Bukefalos 28 år!

Licens för hundägare?

Sv: Licens för hundägare?

Du kanske läser men varför talar du då vidare om djurvänner? Det har ju inget med förslaget att göra.
Vad har du för argument mot en bra lag-version av förslaget? Har du bättre förslag att komma med? För jag antar att du också insett att man måste göra något åt detta med dåliga hundägare och dåliga hundraser?



LIA

Du tycker inte att du förlöjligar hela diskussionen och vi som deltar i den genom att fråga om vi ens ska ha lagar bara för att vi inte gillar detta lagförslag? Att jag talar vidare om djurvänner var för att ett brott inte säger något om någons lämplighet som hundägare vilket förslaget påstår.

Jag kan ju be dig läsa vad jag skriver också i så fall, eftersom jag nämnt att jag är för ett hundkörkort men att detta i mina ögon är att gå över gränsen. Det står ju till och med i inlägget du citerade.

Det står inte någonstans i förslaget att blandraser skulle vara förbjudna, eller har jag missat det? Eftersom man inte kan förutsäga vad som kommer gå igenom när man gör en blandras är det då inte alls "självklart" att den blandningen skulle hamna bland "farliga" blandraser. Pitbull är för övrigt inte en FCI-godkänd ras utan en ras som bara kan registreras i USA. Här räknas de till blandraser. Jag ser inte heller hur vi skulle bli av med "alla farliga raser", vilka du nu räknar dit, eftersom förslaget inte föreslår förbud av någon ras utan kategorisering av dem.

Några tryck på knappar säger du. Hur då, frågar jag? Ska jag kunna hela hundens registreringsnummer utantill som en polis sedan ska knäppa in i en dator för att se om det är rätt? Hur ska det lösas på utställningar och dylika tävlingar?
 
Sv: Licens för hundägare?

Jag kom på en fråga till som jag även diskuterade med MrsScabtree (reservation för stavningen) som ville införa ett körkort för varje enskild hund man ägde och att man skulle betala den summan själv. Hur löser man det med hundvakter? Hunddagis?
 
Sv: Licens för hundägare?

Nej, det är omöjligt att komma framåt när du vägrar replikera för hittills har du inte lämnat ett enda vettigt svar på mina inlägg. Du kan ju börja svara på om du anser att personen i tidigare inlägg är att anse som kriminell?
Vilken "personen"?
Jag tycker att du, om du läser vad jag skrivit i inläggen, fått all information du kan behöva.
Jag skrev "allmänt kriminella" eftersom jag antar att det är den kategorin man siktar in sig på och för att jag inte hade lust att gå in på varje tänkbar variant av brottslighet som skulle ligga bakom ett föngelsestraff på ett år eller våldsbrott. Men på Buke får man inte göra så. :grin:

Nu kanske du kan svara på mina tidigare frågor???

LIA
 
Sv: Licens för hundägare?

Jag kom på en fråga till som jag även diskuterade med MrsScabtree (reservation för stavningen) som ville införa ett körkort för varje enskild hund man ägde och att man skulle betala den summan själv. Hur löser man det med hundvakter? Hunddagis?

Haha jaså, var det så det var.
 
Sv: Licens för hundägare?

Du tycker inte att du förlöjligar hela diskussionen och vi som deltar i den genom att fråga om vi ens ska ha lagar bara för att vi inte gillar detta lagförslag? Att jag talar vidare om djurvänner var för att ett brott inte säger något om någons lämplighet som hundägare vilket förslaget påstår.
I så fall ligger det löjliga i argumentet jag besvarade. Och där kan du kanske ha rätt? Du har fortfarande svårt att se skillnaden på hundvän och orsaken till förslaget.

Jag kan ju be dig läsa vad jag skriver också i så fall, eftersom jag nämnt att jag är för ett hundkörkort men att detta i mina ögon är att gå över gränsen. Det står ju till och med i inlägget du citerade.
Jag såg och förstod. Vad som inte framgår är hur "ditt" alternativ skulle se ut. Krav, utbildning osv?

Det står inte någonstans i förslaget att blandraser skulle vara förbjudna, eller har jag missat det? Eftersom man inte kan förutsäga vad som kommer gå igenom när man gör en blandras är det då inte alls "självklart" att den blandningen skulle hamna bland "farliga" blandraser. Pitbull är för övrigt inte en FCI-godkänd ras utan en ras som bara kan registreras i USA. Här räknas de till blandraser. Jag ser inte heller hur vi skulle bli av med "alla farliga raser", vilka du nu räknar dit, eftersom förslaget inte föreslår förbud av någon ras utan kategorisering av dem.
I praktiken(!) innebär kat A ett sådant förbud. Nej, det står inget om blandraser i förslaget. Men i konsekvensens namn måste ju även dom in i motsvarande kategorisering, eller hur? Ber dig än en gång att inse skillnaden mellan ett lagförslag och en slutlig lagtext!!!

Några tryck på knappar säger du. Hur då, frågar jag? Ska jag kunna hela hundens registreringsnummer utantill som en polis sedan ska knäppa in i en dator för att se om det är rätt? Hur ska det lösas på utställningar och dylika tävlingar?
Ditt personnummer räcker långt. Har du licens för aktuell kategori och står som ägare av den chipmärkta(?) hunden så finns väl inget problem?
Uppriktigt sagt, är inte mycket av dessa "problem" med förslaget att hänför till det du anklagar mig för, nämligen förlöjliganden? I olika inlägg radas "problem" upp som vem som helst borde ha självklara lösningar på.

LIA
 
Sv: Licens för hundägare?

Polisen skulle få ett bra "vapen" för att enkelt komma tillrätta med många av dom hundproblem som finns idag. Är inte hunden registrerad- konfiskera plus böter. Har man inte licens- konfiskera plus böter.
Dom farliga hundarna skulle succesivt försvinna och aveln av dom upphöra, eftersom polis och rättsväsende inte skulle behöva bevisa vare sig olämplighet eller att hundarna är farliga. Klara papper mao.

Är det inte självklart? Farliga hundraser plus blandningar med dessa. Skulle lagen gå igenom, är det väl antagligen troligt att man tar med och anpassar den till olika tänkbara problem, undantag etc? Det är trots allt inte idioter som bereder olika lagar.

Vad jag inte förstår, är den negativa reaktion man ser här från några nick. Tycker ni det är bra som det är? Vad är så fel med att vissa klart olämpliga personer inte skulle få ha hund? Vad är så fel med att några farliga raser tas bort ur "sortimentet", det finns ju fortfarande några hundra kvar att välja bland?

LIA
Alla hundar i Sverige ska idag vara registrerade i SJV. Det finns ett stort mörkertal som inte är det och inte heller chippade. Så den katogorin finns redan och skulle hamna utanför den här licenslagen i a f. Av alla hundar som är registrerade i SJV är 29% rasmixer. Mamman måste uppges vid registrering men pappan behövs inte uppges. M a o så faller det hela redan här om mamman ses tillhöra en "ofarlig" medan pappan är av "farlig" ras. Lagar finns redan idag att omhänderta hundar. Var skulle alla konfiskerade hundar placeras, vem ska betala?

En sådan här licenslag skulle bara slå fel.
Det är som med körkort för fordon. Det finns en massa förare utan utbildning och uppvisande av kunskap på vägarna. Ska man då göra det besvärligare för dem som redan har körkortet och låta dem ta om sitt körkort? Skulle det få de mest olämpliga utan körkort att försvinna från vägarna? Jag tror inte det.

Det är den "vanliga" hundägaren som ställs inför ett krav att visa sin kunskap. De som har dessa "farliga" hundar skulle strunta totalt i att skaffa licens.
 
Sv: Licens för hundägare?

kl

Efter att ha läst artikeln lite noggrannare lägger jag väl mig i diskussionen jag med eftersom att jag more or less blev indragen i den.

Kopierar direkt från artikel

Kategori A innehåller de allra farligaste raserna och för att få en licens måste hunden uppfylla ett tydligt syfte, exempelvis som vakthund eller herdehund. Dessa hundar ska inte få finnas som sällskapshundar och röra sig fritt i samhället. Självklart måste också hundägaren vara specialutbildad på hundrasen.
Inga anmärkningar, tycker att förslaget är mycket bra.
Sedan är frågan om VILKA raser detta ska gälla. Kan dockräkna med ovtjarkan dit.

Kategori B har också flera av de egenskaper som finns hos hundarna i kategori A, men de är mindre och ofta är egenskaperna inte lika framträdande. Det kan exempelvis vara brukshundar och vallhundar. Licens ska endast kunna fås av myndiga personer. Personer som är dömda för våldsbrott, fängelsestraff över ett år eller brott mot djurskyddslagen ska inte kunna få licens. Varje hund ska innan två års ålder genomgå mentalbeskrivning. Ägaren ska genomgå någon form av hundutbildning.
Det är idiotiskt att endast myndiga personer ska få äga en hund ur ovanstående kategori, gäller det kategori A kan jag se på det på ett annat sätt. En persons tidigare eller pågående kriminella historia ska inte avgöra rätten att äga en hund oavsett kategori. Man är inte automatiskt en usel hundägare för att man skjutit någon i huvudet.

Kategori C saknar de egenskaper som gör hundarna i A och B farliga, men har en sådan storlek att de kan bli farliga om de tränas till det eller uppfostras på fel sätt. Hundägaren bör genomgå en hundutbildning motsvarande valpkurs och unghundskurs, men någon licens för att äga en sådan hund ska inte krävas.
Svammel och jag håller med om att storlek inte spelar någon som helst roll.

Kategori D innehåller alla andra hundraser och någon licens ska inte krävas

Jag tycker att det ska finnas någon form av licens för allt djurägandeskap, och det behöver inte alls vara krångligt eller svårt eller vara enligt exemplet ovan. För att erhålla licens för ett djur ska man helt enkelt bara uppvisa kompetens att man har det mest grundläggande för att klara av att ta hand om det.

Jag tror att reaktionerna på körkort för hund eller annat djur ser väldigt annorlunda ut beroende på VAR i Sverige man frågar. Jag har bott i förorter i hela mitt liv och känner få personer som inte kommer från de miljön. Jag har dagligen sett djurhållning som är mycket tveksam, och där man låter hundar para sig hur som helst för att "grabbpolarna" ville ha en varsin valp att fnatta runt med. I expressen och aftonbladet läser man om hundattacker då och då, i lokaltidningen står det om något liknande varenda gång. Jag har vänner som har ringt polisen mitt på ljusa dagen för att det står folk och hetsar hundar mot varandra utanför deras lägenhet, men utan att det görs något.

Någon säger problem med tillämpningen, och det håller jag med om. Det största problemet kommer dock av okunskap. Såväl annorlunda kulturell syn på hund som allmänt okunnande om djur och kanske då ffa hund.

En licens för mig är helt enkelt ett överblick och ett prov på hur en människa hanterar hund och om man uppfyller kriterierna för att få OK på hundägandeskapet, dvs grundläggande baskunskaper om hund. Egentligen tror jag inte att en hundägarlicens hjälper samhället på så vis att dåliga hundar och korkade ägare försvinner från gatorna hux flux. Jag tror mer på något ur djurens perspektiv. MH för alla hundar är definitivt något jag är för.
Tillsammans sätter dessa "prov" större krav på uppfödare och materialet dom använder i sin avel vilket höjer standarden på det som kommer ut på marknaden. Är konsumenten plötsligt lite medveten och vill ha lite garanti på att hunden de köper är samhällsduglig.

Ang Apocalypze utallande så står jag fast vid att det borde stramas upp kring ägandet av farliga raser (jag tar ovtjarka som exempel ännu en gång). Jag hade förvisso nöjt mig med en allmän licens för denna typ av hund, men jag ser inget hinder med att skaffa licens för varje enskild individ.
 
Senast ändrad:
Sv: Licens för hundägare?

Mer eller mindre indragen vet jag inte, det enda jag gjorde var att nämna att vi diskuterade det bara häromdagen. Vi är ju åtminstone överens över att det verkligen skulle behöva finnas ett körkort/licens för hundägande, MH för alla hundraser (rätt utformat) är jag också för.
 
Sv: Licens för hundägare?

:confused: Hur menar du att det var då?

Ja det kan ju vara värt att nämna att den tråden handlade om problemhundar/raser och att mitt svar i största mån handlade om det. Men sedan snöade du in på allmänt hundkörkort och applicerade "min" åsikt om förstämnda på samtliga hundar, varpå jag drog upp kategoriseringen. Läser man det du skrev nyligen om mitt påstående låter det som att jag tyckte något helt annorlunda än vad det var.
 
Sv: Licens för hundägare?

Men i grund och botten handlar ju det här nästan om samma sak. Licens/körkort/whatever för att vara hundägare, bara olika tillvägagångssätt. Jag vet inte riktigt vad du missförstod nu och vet inte riktigt vad du menar med att jag applicerade din åsikt någonstans, för vill du ha licens för varje enskild hund så är det ju för samtliga hundar? Men om du tog illa vid dig så ber jag om ursäkt.
 
Sv: Licens för hundägare?

Jag tog inte illa vid mig! Men det blir fortfarande fel.

Jag vill ha körkort på hund, absolut. Men kan även se fördel i att ha körkort på varje individ för "problemraser". Sedan applicerade du det genom att gå från problemraser till alla raser (jag vet inte, du kanske missförstod eller så var jag otydlig) varpå diskussionen fortsatte där. Då tog jag upp kategorisering och undantag för tex samhällsnyttiga verksamheter. Tex hunddagis.
 
Sv: Licens för hundägare?

Jag tog inte illa vid mig! Men det blir fortfarande fel.

Jag vill ha körkort på hund, absolut. Men kan även se fördel i att ha körkort på varje individ för "problemraser". Sedan applicerade du det genom att gå från problemraser till alla raser (jag vet inte, du kanske missförstod eller så var jag otydlig) varpå diskussionen fortsatte där. Då tog jag upp kategorisering och undantag för tex samhällsnyttiga verksamheter. Tex hunddagis.

Ah, vi kanske råkade gå om varandra på något sätt. Men nu förstår jag bättre hur du menar.
 
Sv: Licens för hundägare?

*KL*

Jag anser att det inte fyller något som helst syfte att diskutera frågan eftersom vi saknar forskning gällande hundars beteende i den utsträckning som krävs för att vi ska kunna faställa en "sanning" gällande korrekt handhavande av hund!
 

Liknande trådar

  • Låst
Hundavel & Ras Vi har ett läge där släktskapsgraden ökar i våra raser vilket ger ännu mer anledning att selektera hår vilket i sin tur, överlag, ger...
13 14 15
Svar
292
· Visningar
21 215
Senast: Hedinn
·
Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
6 510
Senast: IngelaH
·
Hästmänniskan Jag har i stort sätt redan bestämt mig för att sälja min häst, har bokat in providing i helgen men självklart tvekar jag och har sån...
Svar
11
· Visningar
3 551
Senast: Fiorano
·
Övr. Hund Jag har en omplaceringshund (staffe/blandras) som tros vara 12-14 år gammal. Han är adopterad från Irland och jag vet inget om hans...
2
Svar
30
· Visningar
7 107
Senast: Ajda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Guldfasanerna
  • Kön kattungar 4st

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp