Bukefalos 28 år!

Licens för hundägare?

Sv: Licens för hundägare?

Nej, det gör jag inte. Det står klart ju klart och tydligt att även de som suttit i fängelse ett år inte ska få ha hund, och jag tycker inte att det har med att göra hur man är som hundägare. Även i t ex ekonomiska brott kan man få fängelsestraff på flera år. Att man fifflat med ekonomin gör en automatiskt inte till en dålig djurvän!

Tänk de som gör dumma saker i ung ålder, ska de då bli stämplade som dåliga hundägare livet ut även om brottet i sig inte har något med djur att göra överhuvudtaget? Hur var det med det där om att ge brottslingar en andra chans?
 
Sv: Licens för hundägare?

Jag tror att det skulle vara en ganska tandlös lag. De som vill ha s k "farliga hundar" struntar totalt i om hunden är registrerad och att ta licens. Dom kör egen uppfödning och har sina jyckar som redskap till olagligheter som t ex hundslagsmål eller till att vara sina beskyddare. Det skulle vara ganska meningslöst med en licenslag på det viset som artikel visar. De som har ovtjarka och går en kurs och får licens är de seriösa. Troligen vana hundmännsikor som klarar sin ras.
Och vem skulle kolla om hundägarna har licens? Skulle polisen ha tid med det också när de inte har nog med resurser nu?
Polisen skulle få ett bra "vapen" för att enkelt komma tillrätta med många av dom hundproblem som finns idag. Är inte hunden registrerad- konfiskera plus böter. Har man inte licens- konfiskera plus böter.
Dom farliga hundarna skulle succesivt försvinna och aveln av dom upphöra, eftersom polis och rättsväsende inte skulle behöva bevisa vare sig olämplighet eller att hundarna är farliga. Klara papper mao.

Och som flera frågat; var skulle blandrasen hamna? Finns inget som säger att man behöver tala om vem som är pappa till kullen när den registreras hos SJV.
Är det inte självklart? Farliga hundraser plus blandningar med dessa. Skulle lagen gå igenom, är det väl antagligen troligt att man tar med och anpassar den till olika tänkbara problem, undantag etc? Det är trots allt inte idioter som bereder olika lagar.

Vad jag inte förstår, är den negativa reaktion man ser här från några nick. Tycker ni det är bra som det är? Vad är så fel med att vissa klart olämpliga personer inte skulle få ha hund? Vad är så fel med att några farliga raser tas bort ur "sortimentet", det finns ju fortfarande några hundra kvar att välja bland?

LIA
 
Sv: Licens för hundägare?

Det räcker med ett krogslagsmål så kan man bli dömd för våldsbrott. Jag skulle inte direkt kalla en full 20-åring för kriminell bara för att denne vevat med nävarna i fyllan och villan.

Och vad spelar det för roll om en ekonomisk brottsling har en Schäfer. Det är inte troligt att denne kommer att utföra en fara för samhället eller bli hetsad på folk.
 
Sv: Licens för hundägare?

Jag håller med dig i ditt svar till LIA.
Och dessutom är det ett faktum att många människor tar sig ur kriminalitet/missbruk om de får ett syfte i livet, t ex en annan levande varelse att ta hand om. Jag har träffas flera personer som ser sin hund som den som räddade honom/henne ur missbruk.

Faktum är ju även att tyvärr hänger ofta missbruk och kriminalitet ihop, och om man då kan få en knuff i rätt riktning till att sluta med droger, kanske man kommer på rätt spår bort från att begå medvetna brott? Brotten kanske begås för att få råd med droger.

Hundar är otroligt bra rehabilitering för många människor, och det är väldigt tråkigt med de som smutsar ner "kriminella + hund"-historien bara för att de ska ha en penisförlängare(eller.. bröstförstorare? :p).
 
Senast ändrad:
Sv: Licens för hundägare?

Jag tycker att nuvarande lagstiftning är fullt tillräcklig bara den tillämpas och ser ingen mening med att krångla till det mer. Jag är negativ därför att de enda som i slutändan kommer att drabbas av denna byråkrati är de seriösa hundägarna. De riktigt kriminella ger blanka fan i att skaffa licens. Tas hunden ifrån dem skaffar de bara en ny. Det är ju också skitenkelt att skriva hunden på någon annan.

Det blir mycket krångel för ingenting.
 
Sv: Licens för hundägare?

Polisen skulle få ett bra "vapen" för att enkelt komma tillrätta med många av dom hundproblem som finns idag. Är inte hunden registrerad- konfiskera plus böter. Har man inte licens- konfiskera plus böter.
Dom farliga hundarna skulle succesivt försvinna och aveln av dom upphöra, eftersom polis och rättsväsende inte skulle behöva bevisa vare sig olämplighet eller att hundarna är farliga. Klara papper mao.

Är det inte självklart? Farliga hundraser plus blandningar med dessa. Skulle lagen gå igenom, är det väl antagligen troligt att man tar med och anpassar den till olika tänkbara problem, undantag etc? Det är trots allt inte idioter som bereder olika lagar.

Vad jag inte förstår, är den negativa reaktion man ser här från några nick. Tycker ni det är bra som det är? Vad är så fel med att vissa klart olämpliga personer inte skulle få ha hund? Vad är så fel med att några farliga raser tas bort ur "sortimentet", det finns ju fortfarande några hundra kvar att välja bland?

LIA

Om jag parar en amstaff med en shih-tzu då, vart hamnar den? Jag är helt för körkort för hundägare men tycker att detta är att gå över gränsen. I mina ögon är alla raser på något vis värdefulla och jag tror knappast att majoriteten av hundarna som uppdagas i tidningarna med märket "kamphund" på sig kommer från seriösa SKK-anslutna uppfödare, utan är egna hemmablandningar med blod från både den ena och den andra rasen. Ett blandrasförbud skulle förmodligen få större genomslagskraft.

Jag bär då aldrig med mig mina hundars registreringspapper när vi är ute på promenad eller går genom stan, och jag har svårt för att se hur polisen skulle ha resurser till patruller som stoppar hundfolk här och var för att kolla licens och registrering...
 
Sv: Licens för hundägare?

Tja, det är ju val snart, så lite floskler får man räkna med i det almänna röstfiskeriet.
:p
 
Sv: Licens för hundägare?

Fast detta var då det löjligaste jag hört på länge. En 17 åring skulle alltså inte få äga en collie enligt kat. B. Eller en bc, kelpie, shetland sheepdog, pumi, puli, eller gud förbjude en Welsh Corgi Cardigan! :cool:

Och vart poliserna skulle få resurserna till att först jaga upp folk utan licens och sedan konfiskera massa hundar det går bortom mitt förstånd..
 
Sv: Licens för hundägare?

Nej, det gör jag inte. Det står klart ju klart och tydligt att även de som suttit i fängelse ett år inte ska få ha hund, och jag tycker inte att det har med att göra hur man är som hundägare. Även i t ex ekonomiska brott kan man få fängelsestraff på flera år. Att man fifflat med ekonomin gör en automatiskt inte till en dålig djurvän!

Tänk de som gör dumma saker i ung ålder, ska de då bli stämplade som dåliga hundägare livet ut även om brottet i sig inte har något med djur att göra överhuvudtaget? Hur var det med det där om att ge brottslingar en andra chans?
Börjar med att även till dig ge rådet att läsa inläggen innan du själv svarar. :)
Förslaget behandlar alltså i första hand inte bra eller dålig djurvän.

Upprepar också att det är ett förslag till lag angående ett problem, och ingen komplett lagskrivning. Vänligen läs vad jag skrev tidigare!

LIA
 
Sv: Licens för hundägare?

Börjar med att även till dig ge rådet att läsa inläggen innan du själv svarar. :)
Förslaget behandlar alltså i första hand inte bra eller dålig djurvän.

Upprepar också att det är ett förslag till lag angående ett problem, och ingen komplett lagskrivning. Vänligen läs vad jag skrev tidigare!

LIA

Men snälla nån. Tror du helt allvarligt att vi inte läser det som skrivs? Jag vet att det är ett förslag och jag har förklarat varför jag tycker att förslaget är dåligt, end of story. Eller dåligt, det var uruselt faktiskt. Jag förstår inte vad du hakar upp dig på?

Meningen är ju att vi ska diskutera förslaget och det har vi även gjort.
 
Sv: Licens för hundägare?

Jag tycker att nuvarande lagstiftning är fullt tillräcklig bara den tillämpas och ser ingen mening med att krångla till det mer.
Uppenbarligen är den inte det, och en bra lagversion av förslaget skulle tvärtom minska krånglet, fr a för polis och rättsväsende.

Jag är negativ därför att de enda som i slutändan kommer att drabbas av denna byråkrati är de seriösa hundägarna.
Också tvärtom. Det är dom/vi seriösa som tjänar på det. Om du tänker efter.

De riktigt kriminella ger blanka fan i att skaffa licens. Tas hunden ifrån dem skaffar de bara en ny. Det är ju också skitenkelt att skriva hunden på någon annan.
Det har alltid och kommer alltid att finnas dom som struntar i lagar eller t o m missbrukar dom för egen vinning. Men är det ett argument för att inte ha den föreslagna lagen?? I så fall blir den logiska konsekvensen att man inte ska ha några lagar alls! :eek:

Det blir mycket krångel för ingenting.
Också tvärtom! Det blir en viss byråkrati, men krånglet minskar som sagt, alla vet vad som gäller både betr hundägande och hundraser samt polis och rättssystemet får klara linjer att jobba med.

På vad sätt skulle DU drabbas?

LIA
 
Sv: Licens för hundägare?

Jag har läst och det är därför jag formulerar mina repliker på dylikt vis. Uppenbarligen behöver jag upprepa mig eftersom du inte förstår.

Elller så anser du på fullt allvar att en person som döms för ett brott är att anse som allmänt krinimell, oavsett vilket brott det är och under vilka omständigheter. Då kan jag bara tycka att det är tragiskt.
 
Sv: Licens för hundägare?

Återigen, det finns inget bristfälligt i nuvarande lagstiftning. Det är i tillämpningen det fallerar och det kan ingen nya lag ordna till. Tillämpningen av en ny lag kan bli lika bistfällig den och då var det ingen mening att införa den. Dessutom skulle det behöva skrivas in så många undantag att den skulle bli ohanterlig.

Vi seriösa tjänar inget annat än en massa krångel. Problemet med farliga hundar hos kriminella är ganska litet, för almänheten, och de okunniga smurfarna som knatar runt med instabila hundar kommer säkert att orka gå en kurs och skafaf licens. Jag är dock enormt kritisk till att de skulle lära sig något. Risken är stor att de bara går och sitter av tiden och sedan går hem och fortsätter som vanligt. Förslaget har ingen chans att komma åt problemet.

För egen del skulle jag drabbas av en massa krångel, vilket jag inte alls är pigg på. Jag tycker heller inte om att registreras till höger och vänster. Om det inte vore för möjligheten att meddela ägaren om min hund försvinner och blir hittad, så skulle jag inte vilja ägarregistrera heller.
 
Senast ändrad:
Sv: Licens för hundägare?

Du kanske läser men varför talar du då vidare om djurvänner? Det har ju inget med förslaget att göra.
Vad har du för argument mot en bra lag-version av förslaget? Har du bättre förslag att komma med? För jag antar att du också insett att man måste göra något åt detta med dåliga hundägare och dåliga hundraser?

Om jag parar en amstaff med en shih-tzu då, vart hamnar den?
Bland förbjudna blandraser givetvis.

Jag är helt för körkort för hundägare men tycker att detta är att gå över gränsen. I mina ögon är alla raser på något vis värdefulla och jag tror knappast att majoriteten av hundarna som uppdagas i tidningarna med märket "kamphund" på sig kommer från seriösa SKK-anslutna uppfödare, utan är egna hemmablandningar med blod från både den ena och den andra rasen. Ett blandrasförbud skulle förmodligen få större genomslagskraft.
Vad finns för värdefullt hos just t ex en pitbull som inte finns hos andra raser?
Med den föreslagna lagen skulle vi bli av med alla farliga hundraser, renrasiga som blandningar.


Jag bär då aldrig med mig mina hundars registreringspapper när vi är ute på promenad eller går genom stan, och jag har svårt för att se hur polisen skulle ha resurser till patruller som stoppar hundfolk här och var för att kolla licens och registrering...
Vi lever på 2000-talet. Allt som behövs för en koll är några tryck på knappar. F ö ställer jag samma fråga till dig som till Jadzia, om vi alls ska ha några lagar?

LIA
 
Sv: Licens för hundägare?

Att lämna samma svar på varje inlägg, för inte diskussionen framåt.

LIA
 
Sv: Licens för hundägare?

Nej, det är omöjligt att komma framåt när du vägrar replikera för hittills har du inte lämnat ett enda vettigt svar på mina inlägg. Du kan ju börja svara på om du anser att personen i tidigare inlägg är att anse som kriminell?
 
Sv: Licens för hundägare?

Eftersom de nuvarande lagarna inte fungerar då de (enligt dig) inte tillämpas, finns väl all anledning att istället ha klara och enkla regler att gå efter!

'* Vad för krångel skulle just du drabbas av? Förutom anskaffandet av licens då, vilket torde vara en struntsak.
* Varför skulle lagen bli bristfällig?
* Varför "skulle det behöva skrivas in så många undantag att den skulle bli ohanterlig"?
* "Vi seriösa tjänar inget annat än en massa krångel". Vilka då?
* Även om "Problemet med farliga hundar hos kriminella är ganska litet, för almänheten, ..." skulle stämma, är det en anledning till att inte göra något åt det?
* "de okunniga smurfarna som knatar runt med instabila hundar kommer säkert att orka gå en kurs och skafaf licens. Jag är dock enormt kritisk till att de skulle lära sig något." Är det därmed bättre att göra ingenting?

Dina påståenden som du gärna får förklara närmare.

LIA
 

Liknande trådar

  • Låst
Hundavel & Ras Vi har ett läge där släktskapsgraden ökar i våra raser vilket ger ännu mer anledning att selektera hår vilket i sin tur, överlag, ger...
13 14 15
Svar
292
· Visningar
21 216
Senast: Hedinn
·
Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
6 510
Senast: IngelaH
·
Hästmänniskan Jag har i stort sätt redan bestämt mig för att sälja min häst, har bokat in providing i helgen men självklart tvekar jag och har sån...
Svar
11
· Visningar
3 551
Senast: Fiorano
·
Övr. Hund Jag har en omplaceringshund (staffe/blandras) som tros vara 12-14 år gammal. Han är adopterad från Irland och jag vet inget om hans...
2
Svar
30
· Visningar
7 108
Senast: Ajda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Valp 2024
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp