Bukefalos 28 år!

Ni som är normalviktiga....

Jag tänker att måttlighet är en faktor för mig. Jag tänker aldrig på att hålla igen men jag skulle ändå aldrig äta en hel chipspåse, 200gram choklad och en bigmac med plusmeny.
Sambon kan dock lätt göra det på en dag, men å andra sidan glömma bort att äta två måltider dagen efter..
Hur menar du att måttlighet är en faktor? En medveten måttlighet, att du hindrar dig själv från att äta för mycket?

Ibland fattar jag att jag "håller igen" snarast som om jag följde vissa regler, eller normer, utan att tänka på det. För ett tag sedan skrev någon att det inte funkade för hen att äta mackor, för hen sätter i sig tre stycken vid diskbänken utan att tänka på det - innan hen sätter sig och äter de två "officiella" mackorna till kaffet.

Jag nästan förfasade mig lite i mitt inre. För mig är det som en självklarhet, kanske ett resultat av hur mina föräldrar uppfostrade mig, att man/jag helt enkelt inte äter mackor sådär vid diskbänken. "Så gör man ju inte", typ. Sådant är säkert en hjälp när det gäller att hålla vikten, och jag behöver inte tänka på det. Det är lika självklart för mig att inte äta mackor medan jag brer dem vid diskbänken som att borsta tänderna när jag går och lägger mig, ungefär.
 
En vanlig dag kan se ut såhär:
Frukost: En skål med frysta blåbär, müsli och havredryck. Till det en kopp te och en smörgås med smör och ost.
Lunch: Pasta med kallrökt lax och sockerärtor. Dricker vatten till.
Mellanmål: En bagel med chream cheese och marmelad till en stor havrelatte.
Middag: Soppa med svamp, morötter, tofu, minimajs och färska örter. Ett glas vin till.
Efterrätt: Kaffe med havredryck och en bit mörk choklad.

Sedan äter jag lite chips och/eller godis någon kväll i veckan.

Har alltid haft en okej vikt. Tidvis lite lågt BMI, men med bra fettmängd på kroppen. Har växt upp i en fysiskt aktiv familj som alltid varit noga med att laga mat och äta tillsammans. Och är man mätt så är man mätt, då sitter man inte och "sovelät" dvs. trycker i sig mer bara för att det är gott. Godis, läsk och chips har hört helgerna till, inget man har hemma till vardags.
 
lite äter jag inte ;)
Men framförallt äter jag ju väldigt onyttigt, och det borde ju rent logiskt göra så att man går upp i vikt...
Att det lilla du äter är onyttigt gör ju inte att du går upp i vikt, det är ju ändå för lite.
Och jo, du äter väldigt lite utifrån din beskrivning här.
 
Jag ycker detta med vikt är deprimerande.
Om jag ska vara smal kan jag typ inte äta några kolhydrater och socker alls.
Idag är jag ju överviktig.
Men när jag i sena tonåren/ runt 20 skötte maten och tränade rejält varje dag så var jag ändå inte smal. Normalviktig men inte smal. Det känns som om man haft otur att födas med stora bröst och rumpa istället för en smal kroppstyp så är det otroligt svårt att hålla sig smal. Även om man tränar mkt får man typ knappt äta alls.
 
och håller vikten hur äter ni? Vad äter ni och vilka rutiner kring maten har ni? Vad dricker ni?

Jag vet med mig att mina matvanor och rutiner inte är det bästa och vill veta hur andra faktiskt äter :)

Just nu försöker jag ändra mina matvanor till att bli lite nyttigare, så nu varierar det rätt mycket vad jag äter. Tidigare när jag låg stilla i vikt åt jag:
Frukost kl 6: Kaffe
Lunch kl 12: Rejäl smörgås (tex panini el baguette) och kaffe
Middag kl 19-20: Husmanskost, kött med potatis och sås och lite sallad.

Jag klarar inte av att äta en massa mellanmål, det mesta som är snabbt och lätt smakar inte så jättegott och jag gillar inte att småäta utan vill bli ordentligt hungrig och sen äta mig mätt. Numera försöker jag att få in mer sallad till måltiderna och frukt någon gång under dagen.
 
och håller vikten hur äter ni? Vad äter ni och vilka rutiner kring maten har ni? Vad dricker ni?

Jag vet med mig att mina matvanor och rutiner inte är det bästa och vill veta hur andra faktiskt äter :)

havregrynsgröt + sylt till frukost eller en macka
lagad mat till lunch. typ soppa eller veg gryta med ris ofta
dito till middag vid typ 7
Yoghurt, gröt eller en mozzarella till nattamål

och kanske tre frukter eller så :)! Jag käkar en del sötsaker också, mest på vardagar då jag gillar sockrets uppiggande effekt i arbetet, men brukade tidigare springa ganska långt så det vägde väl upp. Nu vågar jag inte väga mig men kläderna sitter inte tightare än när jag hade BMI på typ 22, så ligger väl nånstans där. Sen tror jag inte att jag är en sån som har pisslätt för att gå upp i vikt heller även om jag verkligen inte är pinnsmal på ovanstående diet. Är åt det längre hållet (173), är ju fördelaktigt ur förbränningssynpunkt
 
Senast ändrad:
Hur menar du att måttlighet är en faktor? En medveten måttlighet, att du hindrar dig själv från att äta för mycket?

Ibland fattar jag att jag "håller igen" snarast som om jag följde vissa regler, eller normer, utan att tänka på det. För ett tag sedan skrev någon att det inte funkade för hen att äta mackor, för hen sätter i sig tre stycken vid diskbänken utan att tänka på det - innan hen sätter sig och äter de två "officiella" mackorna till kaffet.

Jag nästan förfasade mig lite i mitt inre. För mig är det som en självklarhet, kanske ett resultat av hur mina föräldrar uppfostrade mig, att man/jag helt enkelt inte äter mackor sådär vid diskbänken. "Så gör man ju inte", typ. Sådant är säkert en hjälp när det gäller att hålla vikten, och jag behöver inte tänka på det. Det är lika självklart för mig att inte äta mackor medan jag brer dem vid diskbänken som att borsta tänderna när jag går och lägger mig, ungefär.
Jag brukar äta nån macka vid köksbänken på eftermiddagen/kväll. Det är ju halva poängen med macka att man inte behöver sittta ned...
Med måttlighet menar jag att jag kan äta en näve smågodis eller snacks en kväll utan att tömma påsen. Jag äter på McDonalds någon gång i veckan pga stallet men då äter jag en oftast en barnmeny eftersom jag inte ser någon vits i att dricka en halv liter läsk osv
Jag tänker inte på att jag behöver begränsa mignär det gäller mängd, det sker automatiskt.
 
Som student blir det ibland lite hejsan hoppsan med både dygnsrytm och mat men då jag dels inte fungerar alls utan vettig mat och dels gillar att laga mat så brukar det bli hyfsat i längden. Lagar mat från grunden och bakar även eget bröd i perioder. Mycket vegetariskt men har inga matregler för mig. Kyckling eller fisk någon dag i veckan och köttfärs någon gång i månaden. Istället blir det mycket ost, bönor och grönsaker, potatis och pasta. Vardagar med normala kontorstider så äter jag fyra gånger om dagen. Mackor och te till frukost och kvällsmat, lagad mat till lunch (matlåda) och middag. Är väldigt svag för läsk och dricker nog åtminstone två-tre liter i veckan. I gengäld är jag ingen direkt gottegris när det kommer till godis, kakor eller chips - det blir någon gång i veckan men väldigt sällan några mängder.
 
Jag brukar äta nån macka vid köksbänken på eftermiddagen/kväll. Det är ju halva poängen med macka att man inte behöver sittta ned...
Med måttlighet menar jag att jag kan äta en näve smågodis eller snacks en kväll utan att tömma påsen. Jag äter på McDonalds någon gång i veckan pga stallet men då äter jag en oftast en barnmeny eftersom jag inte ser någon vits i att dricka en halv liter läsk osv
Jag tänker inte på att jag behöver begränsa mignär det gäller mängd, det sker automatiskt.
Nu ljuger jag faktiskt. När det gäller frukt kan lätt äta ett kilo åt gången om det är clementiner eller så
 
Samma här :).
..

Jag är helt normalviktig, med helt normalt ämnesomsättning. Med för många kalorier går jag upp och med för få går jag ner ;). Det händer dock att jag får småbittra kommentarer från folk om att "Ja, VISSA kan minsann smälla i sig vad som helst utan att bli tjocka, medan vi andra måste kämpa bara för att hålla vikten :grin:". Jo, jag smäller i mig VAD som helst, men i långa loppet blir det bara inte tillräckliga mängder tillräckligt ofta av skräpet för att sätta sig alltför mycket som överhull :). Ibland äter jag en jättemåltid till lunch, men då orkar jag kanske inte en riktig middag. Ibland blir det pizza två dagar i rad, men det är sällan jag orkar en hel pizza oavsett osv. Första näven från godispåsen med favoritgodiset brukar kastas in i munnen, men resten kan bli stående på soffbordet i en vecka utan att intressera mig så värst :).

Mitt matintresse är inte särskilt stort (uppskattar dock en god måltid som någon annan lagat :D ) och jag har haft magkatarr så många gånger att jag inte kan lita på varken hunger- eller mättnadssignaler från min kropp. Jag har ett krävande jobb som ibland kräver att man snabbt får i sig något blodsockerhöjande på de dagar man inte har tid til minsta kisspaus. Om man dessutom lägger till att jag ibland har problem med att stressen sätter sig på aptiten och att jag därför har som (o)vana att ge magen det som hjärnan kan tänka sig här och nu, så kan maten se ut som detta autentiska exempel från idag :p:

Frukost (högst ovanlig företeelse för mig): den stackars pytte-pytte portionen av nån Thairätt som var över från middagen i går

Mellanmål: En energidryck och en banan.

Lunch: En snickers och en flaska bubbelvatten i bilen.

Middag: En rejäl och hyfsat god microrätt med ganska fräscha (färska) grönsaker, räkor och nudlar som jag utsvulten kastade i mig efter en lång dag på farten. Ett glas cola som måltidsdryck :angel:.

Kvällsmål: Jag fick någon sorts oväntad craving efter Kalles Kaviar på knäckebröd :o. Var därför tvungen att ge mig ut i regnet på cykel för att genomsöka närområdets matbutiker efter detta. Jag bor alltså inte i Sverige så det var långt i från säkert att uppdraget skulle lyckas, men det gjorde det :p. Nu har jag därför klämt i mig fyra Wasa med Kalles och känner mig väldigt svensk för en gångs skull :rofl:.
Jag hade svultit ihjäl på det där! Mitt dåliga matsamvete är microrätterna jag äter till lunch. De är inte så nyttiga.

Sambon har efter ett par år med mig börjat se vitsen med att äta regelbundet, han förstörde sina hungerskänslor i tonåren men nu börjar han få normalare matvanor. Om inte annat för att jag blir sur när han blir korkad och inte kan tänka där att han inte ätit. Själv kan han visst tycka det är lite trevligt att tappa ungefär halva som iq...
 
Jag ycker detta med vikt är deprimerande.
Om jag ska vara smal kan jag typ inte äta några kolhydrater och socker alls.
Idag är jag ju överviktig.
Men när jag i sena tonåren/ runt 20 skötte maten och tränade rejält varje dag så var jag ändå inte smal. Normalviktig men inte smal. Det känns som om man haft otur att födas med stora bröst och rumpa istället för en smal kroppstyp så är det otroligt svårt att hålla sig smal. Även om man tränar mkt får man typ knappt äta alls.

Håller med, det är likadant för mig. När jag ser tillbaka på bilder när jag åt väldigt begränsat och nyttigt (hälsosam mat, små portioner och aldrig godis eller gott) samt tränade varje dag så var jag också normalviktig. Inte alls smal, utan just normal. Underkroppen var till och med åt det lite mer runda hållet - mina vader, lår, höfter och rumpa är alltid modell större även om min överkropp blir lite slankare (men aldrig smal!). Jag behöver nog gå på en ohälsosam svältdiet under väldigt lång tid innan jag börjar se smal eller avmagrad ut. Men jag skulle ju fortfarande ha kvar mina breda höftben och axlar hur smal jag än blev, så min siluett skulle ändå aldrig bli en "pinne".
 
Jag är normalviktig. Äter alltid frukost.
Kl. 6-7: cornflakes och en kopp kaffe
Kl. 11: husmanskost, liten portion på liten tallrik. Dricker vatten eller surmjölk och tar ett knäckebröd om jag tycker att jag ätit för lite.
Kl.14: smörgås eller kvarg, frukt eller nåt sånt. Vatten.
Kl. 17: cornflakes eller liknande igen
Kl 20:30: te och 2 smörgåsar. Ofta rågbröd.

Äter rätt mycket godis. Varje helgkväll blir det nånting gott. Smygäter lite godis mitt i veckan också.
 
och håller vikten hur äter ni? Vad äter ni och vilka rutiner kring maten har ni? Vad dricker ni?

Jag vet med mig att mina matvanor och rutiner inte är det bästa och vill veta hur andra faktiskt äter :)
Detta var en kul tråd!
En normal dag ser ut såhär:
07 en stor kaffe med mycket mjölk.
09 frukost- smoothie med bär, havremjölk, havregurt, ingefära och gurkmeja plus en eller två hårdbrödskivor med massa smör och ost. Mer kaffe.
11.30 lunch- vegetarisk gryta med bönpasta eller liknande. Även lax med grönsaker. Och kaffe.
15 kaffe och kanske en frukt.
18 middag- i samma form som lunchen.
21 om jag är hungrig (sällan) blir det nån hårdbrödskiva innan sovdags.

Dryck är alltid vatten. I trötta perioder går det ner en hel del energidryck/vitamindryck dvs en om dagen. Sötsaker kan slinka ner på helgen ibland, men inte ofta. Gillar inte chips men popcorn på helgen. Dricker inte dricka mer än ett par ggr per år. Försöker byta ut vanliga kolhydrater till grönhydrater eller iaf långsamma. Nojjar inte om jag äter skräp ibland, jag äter väldigt lite kött och då gärna älg eller annat vilt. Mycket baljväxter och grönsaker som ger mättnadskänsla. Blir jag bjuden på mat äter jag allt. När det är dags för mens består kosten av stor del choklad :)

Jag håller vikten på samma siffra år ut och år in med dessa matvanor.
 
Vanlig arbetsvecka:
07:00 Naturell yoghurt med färsk frukt, bär eller sylt, en kopp te (oftast grönt)
09:30 Smörgås med färskost och grönsak ELLER en stor banan, kaffe med mjölk
12:00 Lunch antingen ute eller matlåda. Utelunch = ofta rejälare portion, brödbit till. Matlåda = det jag hade till middag. En kopp te eller kaffe med mjölk.
14:30 Frukt (äpple, banan eller päron), kaffe med mjölk. Ska jag träna efter jobb blir det något matigare, kanske knäcke med färskost plus en banan.
18.00-21.00 Nånstans i det här tidsspannet blir det middag, beroende på vad jag gör efter jobb och hur hungrig jag är. Äter mycket vegetariskt, gärna med röror. Alltid fullfeta produkter, riktigt smör osv men äter mycket grönsaker, både råa och tillagade. Ibland vin till maten.
21:00 Ibland kvällsmellis. Kan vara frukt, yoghurt, knäcke, popcorn, choklad, smoothie, morot, beroende på vad jag är sugen på.

På detta står jag still i normalvikt, BMI ca 20. Tränar 2 gånger i veckan (ett konditionspass och ett badmintonpass), kontorsjobb. Helger blir ofta mer utsvävande med rejälare frukost, fika, efterrätter, alkohol och utemat.
 
och håller vikten hur äter ni? Vad äter ni och vilka rutiner kring maten har ni? Vad dricker ni?

Jag vet med mig att mina matvanor och rutiner inte är det bästa och vill veta hur andra faktiskt äter :)

Just nu är jag väl lite rund om magen eftersom jag är gravid i V40, men äter som vanligt.
Frukost:
Nån sorts gröt eller fil med rågfras. En kopp te eller kaffe.
Mellanmål:
En frukt eller två
Lunch:
Lagad mat, typ husman
Mellanmål:
Frukt
Eftermiddagsfika:
Kaffe och förhoppningsvis en god kaka:d
Kväll:
Smörgås och te eller fil och flingor igen.
 
Jag ligger gott och väl inom normalviktigt BMI, men tycker själv att jag skulle behöva tappa ca. 5 kg.

Jag äter 1-2 frukostar, lunch, middag och mellan ett och tre mellanmål. Frukost kan vara två smörgåsar med pålägg (ost om det är grovt bröd och marmelad om det är vitt bröd) och en till två caffe latte. Ibland även ett glas juice. Då och då kan jag variera mig genom att ta en tallrik gröt eller yoghurt med granola.

Lunch blir lagad mat, t.ex. lax och rostade rotsaker, samma sak med middag. På helgerna blir det oftast efterrätt. Mellanmål är frukt, gainomax om jag inte äter lagad mat eller frukost efter träning eller kvarg med bär.

Finns inte vettig mat till hands så kan jag byta ut lunch eller middag mot en påse godis eller smörgås. Men det händer kanske bara ett par gånger om året.
 
Intressant att se hur folk äter, det är ju, som många andra påpekat, mängden mat som spelar stor roll. Det är ju inte bara vad man äter som spelar roll.
Jag har alltid varit "liten i maten" (kanske snittat på 1000 kcal om dagen), och legat på BMI runt 17-18. Nu äter jag mer och rör mig mindre pga. stillasittande jobb. Nu äter jag i snitt runt 1500-1700 kcal om dagen och ligger på ett BMI på 21-22. Jag är hälsosammare nu, förut kunde jag äta en 200 g chokladkaka en dag, men då var det också det enda jag åt den dagen liksom.. Nu äter jag regelbundet så magen mår mycket bättre, även om den är lite större ;)!
 
Frukost: en kopp yoghurt med lite frön och en halv banan. Dricker vatten och kaffe. Ibland proviva till.
Lunch: rester från middagen oftast. Vatten till
Middag: lagad mat. Typ någon pastarätt, fisk och potatis, bönbiffar, tacos eller liknande. Typ halva tallriken sallad och någon frukt. Vatten till.

Äter frukt eller morot imellan om jag är hungrig. Dricker rätt mycket kaffe och snusar.
Är oftast sambon som vill ha mat så är han borta eller inte finns rester till lunch kan jag äta godis, frukt, chips eller yoghurt.
Vi äter snabbmat kanske en gång i veckan och dricker läsk kanske en gång i veckan.
Springer några gånger i veckan och tar en timmes promenad varje dag.
 
Såhär ser en vanlig dag ut för mig:
Frukost (jag äter alltid frukost) runt 07:00: 1-2 äggmackor (beroende på hur stora mackorna är) & ett halvt glas lättmjölk.
Lunch runt 12:00: exempelvis pasta och quornfärssås eller ris med korvstroganoff. Sallad och vatten till det.
Middag runt 17:00: Liknande det jag åt till lunch.
Kvällsmat runt 20:00: Ett par knäckebröd med smör och ost.

Utöver detta så kan det bli en kaka efter lunchen beroende på om det finns några på jobbet:p På kvällen äter jag gärna lite godis men nöjer mig efter 10 bitar eller något. Jag dricker väldigt sällan alkohol eller läsk. Jag föredrar vatten!

Jag rör på mig mer eller mindre varje dag. Går en hel del långpromenader eller joggar. Cyklar eller går till jobbet varje dag (6 km fram- och tillbaka).

Ett tag körde jag gruppträning dagligen och ett tag gymmade jag, det går i perioder men jag rör alltid på mig.
 

Liknande trådar

Mat Jag har bestämt mig för att skärpa mig med mina matvanor och rutiner. Maten jag äter är egentligen inte så illa, men dels har jag en...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
4 315
Senast: Tilly_85
·
Mat Nu känner jag att det får vara slut med chips och godis i princip varje kväll 🙈 Vi äter middag runt 17-18, när dottern somnat och man...
3 4 5
Svar
89
· Visningar
3 618
Senast: Cattis_E
·
Kropp & Själ Sambon och jag har varit ihop i 9 år idag. Jag väger mer än någonsin. Vi vill gärna fira, men helst utan mat. Ni som har följt mig vet...
2 3
Svar
57
· Visningar
2 469
Senast: SiZo
·
Mat Jag skulle vilja bjuda någon på middag. Men jag vet inte hur man gör eller hur lyckat det är med tanke på att jag varken är bra på...
2 3
Svar
55
· Visningar
3 548
Senast: hundtant
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp