Ni som läst/läser till SSK

kolblakkur

Trådstartare
Hur mycket är ni i skolan? Är det mån-fre 8-16 som gäller?
Hur mycket studerar ni hemma?
Hur långa praktikperioder har ni?
Fick ni sticka varandra i klassen när det var dags att pröva det? Vilken termin gör man det? :crazy: (sticker hellre än blir stucken :crazy:)

Vill veta allt! :)
 
Sv: Ni som läst/läser till SSK

Hade ofta heldagar, men även förmiddag eller eftermiddag. Upplevde att min utbildning nog ändå hade mycket föreläsningar och sådant, vilket passade mig bra, jag har dålig disciplin på att sitta hemma :p

Man får sticka på dockor i skolan, öva får man göra på patienter sedan ;) Det började i termin 3..
 
Sv: Ni som läst/läser till SSK

Man får sticka på dockor i skolan, öva får man göra på patienter sedan ;) Det började i termin 3..

När min kompis gick sjuksköterskeprogrammet övade de på varann efter dockorna så det kanske är olika på olika ställen :)
 
Sv: Ni som läst/läser till SSK

Jag gick oftast halvdagar (mest förmiddagar). Oftast varje dag, och ibland någon föreläsning även på em. Sedan brukade jag skriva rent mina anteckningar på datorn hemma och gå igenom dem igen 1-2 timmar. Ibland var det ju grupparbeten också och då blev det ju lite mer tid. Under praktikperioderna var det ca 35-38 timmar/vecka och sedan hade vi en examinationsuppgift som löpte under tiden så dessa perioder var som mest hektiska. Praktikperiodernas längd varierade.

Vi fick inte sticka på varandra alls (det var förbjudet alltså) utan vi tränade på dockor och en och annan lärare. Sedan patienter såklart.
 
Sv: Ni som läst/läser till SSK

Vi började träna på att sticka på dockor redan termin 1 och termin 2 fick vi träna på patienter.
 
Sv: Ni som läst/läser till SSK

Var praktiken tex 4 veckor eller 12 veckor? Eller allt där emellan? Kanske tom längre?
 
Sv: Ni som läst/läser till SSK

För mig hade man 2 dagars fältstudier i T1, 2 v på äldreboende i T2.

I T3 och T4 växlade man mellan 2 v akutplacering och 4 v kirurgi, eller 2 v primärvård, 4 v medicin

I T5 hade vi 4-5 v psykiatri och i T6 5 veckor blandad placering, kunde hamna lite varsomhelst, jag fick kirurgi.
 
Sv: Ni som läst/läser till SSK

Hur mycket som är schemalagt och hur mycket jag gör hemma varierar stort beroende på vad för kurs jag läser.
För att ta ett exempel: förra kursen gjorde jag ingenting under fyra veckor, femte veckan skrev jag en hemtenta och förberedde en mindre muntlig examination... Nuvarande kursen har jag varit i skolan 2-4 dagar i veckan (blandat hel- och halvdagar) och puggat hemme en/ett par timmar varje dag.
I termin 2 började vi med venprover och ge injektioner på skolan - venprover gjordes på dockor och varandra, injektioner gav vi oss själva (i magen, jag höll på att dö haha) och på varandra. Vi får sticka ganska mycket i varandra när lärare är närvarande, och enligt lärarna så måste man bli stucken för att få sticka. Taskigt tycker jag som är nålrädd :p

Praktiken är upplagd såhär hos oss:
T1: två dagars fältstudier inom somatik eller äldrevård
T2: några dagars fältstudier på vårdcentral, 5 veckor på äldreboende
T4: 5 veckor inom psykiatri, 5 veckor inom somatik
T6: 5 veckor inom hemsjukvård, 5 veckor inom somatik (tror jag)
Praktiken är heltid (38 timmar i veckan eller nåt) och några skriftliga examinationsuppgifter som görs under tiden.
 
Sv: Ni som läst/läser till SSK

Hur mycket är ni i skolan? Är det mån-fre 8-16 som gäller?

Väldigt olika beroende på kurs, men har typ bara lagt ner heltid då det varit praktik. I övrigt nog snarare 50-75% (överlag). men då har jag alltid haft ganska lätt för att läsa med! Vi har nog varit i skolan i snitt 3 dagar i veckan. Ofta halvdagar.

Hur mycket studerar ni hemma?

Jag har studerat en del hemma. Typ läst vetenskapliga artiklar/kurslitteratur, skrivit hemtentor, arbeten, träffats i olika grupper och gjort grupparbeten etc. Men har typ pluggat väldigt få helger/kvällar.

Hur långa praktikperioder har ni?

På Halmstad Högskola har det för oss sett ut som:
T1: en fältstudiedag på sjukhuset med en T4 som handledare.
T2: 5 veckor inom somatisk slutenvård (jag var på en kirurgavd).
T4: 10 veckor inom somatisk slutenvård (jag var på medicinavd).
T6: 3 veckor närsjukvård/VC. 3 veckor psykiatri. 3 veckor valbar (jag var tex på ambulansen). 5 veckor inom antingen somatisk slutenvård eller inom kommunen (man får välja).

Fick ni sticka varandra i klassen när det var dags att pröva det? Vilken termin gör man det? :crazy: (sticker hellre än blir stucken :crazy:)

Har för mig att vi började öva på dockor redan i T1, iaf i T2. Vi fick inte lov att sticka varandra utan man får öva på riktiga människor när man kommer ut på praktik.

Typ så:) Är klar om en vecka:eek:
 
Sv: Ni som läst/läser till SSK

Kl
Verkar som att man måste ha praktik inom psyk?
Vilket definitivt är min svaga punkt...
 
Sv: Ni som läst/läser till SSK

Mm det har man nog på de flesta ställen. Men för oss var det på väldigt olika ställen. En del var på de slutna avdelningarna medan andra, tex jag var på öppenvårdsmottgningar som vuxenpsykiatriska mottagningar, ätstörningsenhet, bup etc. Jag var på en psykosmottagning och det var ganska soft liksom. Vad är det du tycker är jobbigt med att vara på psyk? (du behöver självklart inte svara om det är privat!)
 
Sv: Ni som läst/läser till SSK

Jag är inte särskilt pigg på psykiatripraktiken, men ska ut i höst och har blivit placerad på en allmänpsykiatrisk mottagning vilket känns helt okej! Rättspsyk hade jag däremot inte klarat av, men halva min klass önskade placering där :p
Det finns ju väldigt mycket olika inom psyk, här vet jag att dom som varit på beroendemottagningen hade det ganska lugnt och det var väl som vilket ställe som helst så att säga.
 
Sv: Ni som läst/läser till SSK

Jag kan bemöta i stort sett alla (förståndshandikappade, fulla människor, arga anhöriga osv), men psykiskt sjuka har jag arbetat med och det är en kategori som helt enkelt inte passar mig.
 
Sv: Ni som läst/läser till SSK

Jag kan bemöta i stort sett alla (förståndshandikappade, fulla människor, arga anhöriga osv), men psykiskt sjuka har jag arbetat med och det är en kategori som helt enkelt inte passar mig.

Men är det inte rätt bra att du får öva på det då? I yrket som sjuksköterska kan man ju inte välja bort det var man än jobbar nånstans för chansen (eller risken?) är rätt stor att man kommer stöta på psykisk sjukdom var man än jobbar nånstans.
 
Sv: Ni som läst/läser till SSK

Oavsett var du jobbar som sjuksköterska kommer du möta människor med psykiatriska sjukdomar. De är fler än man tror, och de söker ofta även för somatiska besvär. Tro inte du slipper undan det även om du inte tänkt jobba helt med det.

Dessutom kan jag säga att jag var mycket skeptisk till den placeringen innan jag hade praktiken där. Efteråt insåg jag att jag faktiskt skulle kunna jobba med det om jag inte fick jobb där jag ville.
 
Sv: Ni som läst/läser till SSK

Jo, jag förstår att jag kommer stöta på psykiskt sjuka människor oavsett var jag arbetar. Men det är stor skillnad på det och att vara på en psyk-avdelning hela dagarna. Det är helt enkelt inte en inriktning för mig, jag har som sagt redan testat på det ;)
 
Sv: Ni som läst/läser till SSK

Jag pluggar också till sjuksköterska, fast på distans.

Jag är om några dagar klar med mitt första år, tiden har gått så sjukt fort!

Eftersom jag pluggar heltid fast på distans så är jag väääääldigt sällan i skolan. De gånger vi har obligatoriska träffar i skolan är vid kursregistreringar, vissa praktiska moment på KTC (kliniskt träningscentrum, t ex. öva sticka på dockor) och vid vissa tentor. I övrigt sker all undervisning på internet.
Vi använder oss utav något som heter Adobe Connect (typ som skype) där vi kopplar upp oss online och pratar live med varandra i grupper med lärare när vi har t ex. redovisningar och seminarier osv.
Vissa prov sker även på internet under en tidsbegränsad tid eller så har vi hemtentor/uppsatser.
Vi är självklart välkomna till campus och vara med på deras föreläsningar om vi vill, men inget krav.

Termin 1 hade vi 1 veckas (4 dagar) fältstudier på en slumpmässig avdelning på ett sjukhus. Nu under T2 har jag precis avslutat 7 veckor (3 dagar i veckan) praktik på ett äldreboende.

Mer framöver i programmet kommer praktiken ske mest på olika typer av avdelningar på sjukhusen och så kommer vi kunna önska själva om placering (populärt är ambulansen).

Jag trivs så bra med att plugga på distans. Jag slipper slösa med tid att åka fram och tillbaka till skolan. Jag kan lägga upp mitt plugg hur jag vill och plugga vilka tider jag vill, jag kan jobba extra och vara hemma med mina barn.

Men det gäller så klart att man har disciplin :)
 
Sv: Ni som läst/läser till SSK

Hur mycket är ni i skolan? Är det mån-fre 8-16 som gäller?
Är precis färdig med termin 3 nu och vi har haft en oerhört bra termin när det gäller att vara i skolan, otroligt få föreläsningar jämfört med termin 1 och 2 där vi var där mån-fred 8-16 nästan jämnt kändes det som. Sen har vi haft mer hemmastudier nu och mycket praktik så det går väl ihop jämnt i slutet.
Hur mycket studerar ni hemma?
Jag studerar oerhört mycket hemma, vi läser ju efter PBL och det är oerhört lite de tar upp på föreläsningarna som vi måste kunna. Så där får du söka fakta själv. Vi har basgruppsmöten varje vecka där vi har frågor vi under veckan ska söka svar på och sen diskutera, sen får man fördjupa sig ännu mer inför tentorna.
Hur långa praktikperioder har ni?
T1 - ingen alls mer än 3 dagars "studiebesök".
T2 - 12 dagar på vårdcentral under 3 veckor.
T3 - 24 dagar på slutenvård under 6 veckor.
De andra terminerna har jag inte koll på faktiskt ;)
Fick ni sticka varandra i klassen när det var dags att pröva det? Vilken termin gör man det? (sticker hellre än blir stucken )
Vi började tidigt i termin 2 med att sticka på dockor. Sen hade vi en dag där vi fick sticka på varandra, dock var det enbart för dem som både skulle sticka och sen bli stucken. Man fick inte vara med om man bara ville sticka andra. Jag fick sen sticka min första patient första gången på praktiken på vårdcentralen, vilket var väldigt skönt att få gjort tidigt. Nu under praktiken har jag stuckit och satt nål dagligen, så bara att ge sig in i det tidigt :)

Jag läser i Linköping.
 
Senast ändrad:
Sv: Ni som läst/läser till SSK

Jag tyckte det lät intressant med distansstudier, tycker dock att det hade varit kul med klasskamrater så det blir nog traditionell undervisning för min del :)
 

Liknande trådar

Tjatter Välkomna till den nya terminen på Bukefalos universitetet. Under hösten kommer ni få läsa spännande kurser så som “Hårig eller bara...
94 95 96
Svar
1 914
· Visningar
36 863
Senast: Hedinn
·
Tjatter Wohooo! Äntligen är sommaren slut och vi får gå tillbaka till skolan! Alla antagningsbesked har skickats ut och ett gäng förväntansfulla...
52 53 54
Svar
1 066
· Visningar
26 167
Relationer Många neurotypiska personer har en förmåga att "läsa mellan raderna" medan vi med autism oftast tar in det som faktiskt sägs eller...
5 6 7
Svar
127
· Visningar
8 977
Senast: Lobelia
·
Skola & Jobb Min arbetsgivare har anordnat någon form av kickoff fre-lör. Det är med lite föreläsningar och gemensam middag fre kväll. Och avslut vid...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
9 334
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Stora shoppingtråden II
  • Nybörjarponny!
  • Föl 2023

Omröstningar

Tillbaka
Upp