Skolstrejk för miljön (utbruten ur Störiga saker vi stör oss på del 10)

Nämn en person i tråden.
Det känns väldigt ohyfsat så nej, det tänker jag inte göra.

Du skrev iofs att ingen vill ändra sin levnadsstandard. Det stämmer liksom inte.
Okejda, ingen vill ändra sin levnadsstandard tillräckligt mycket för att leva hållbart, inklusive mig själv så ingen tror att jag är bättre än någon. Vilket är anledningen till att jag tror att tekniken är lösningen.
 
Det känns väldigt ohyfsat så nej, det tänker jag inte göra.


Okejda, ingen vill ändra sin levnadsstandard tillräckligt mycket för att leva hållbart, inklusive mig själv så ingen tror att jag är bättre än någon. Vilket är anledningen till att jag tror att tekniken är lösningen.
Som sagt i din lilla bubbla kanske det är så. I min värld är det annorlunda och folk bryr sig. Och om inte vi vanliga visar att det finns en efterfrågan på miljövänliga alternativ så kommer inte den inte finansieras.
 
Ansvaret ligger på politiken, tekniken och individen. Men det verkar som att många tror att det räcker med att lägga ansvaret på politiken så kan men fortsätta leva som man alltid gjort. Inte bara i den här tråden utan allmänt.
Det finns ju ingen i tråden som påstått att det bara är politiker som ska göra något? Det är ditt påhitt.

Hört talas om flerfrontskrig?
 
Okejda, ingen vill ändra sin levnadsstandard tillräckligt mycket för att leva hållbart, inklusive mig själv så ingen tror att jag är bättre än någon. Vilket är anledningen till att jag tror att tekniken är lösningen.

Jag vet inte hur det ser ut i din värld, men i min bekantskapskrets har många ändrat sitt sätt att leva. Slutat äta kött, försöker avstå från att köpa importerat frukt och grönt, sorterar sitt avfall och återvinner, köper second hand, kör mindre bil etc. Det handlar ju både om vad man gör rent konkret men också vilket förhållningssätt man har.
 
Det här var den sjukaste tråden jag ens kommer på att jag läst. Förtjänar min andra i livet vidriga :turd:-emoji.

Poängen: För att tekniken ska utvecklas i den riktningen krävs såväl ekonomiska incitament och politisk styrning.

@carrro_lina Varför har du konsekvent vägra bemöta inlägg som det ovan? Jag skäms tamejfan och är glad jag aldrig tog ut min civ ing examen.

@Sharpless Jag känner ett enormt stort behov av att vara diktator av att se utanför min påverkansbara sfär i (bla) miljöfrågor.
 
Det här var den sjukaste tråden jag ens kommer på att jag läst. Förtjänar min andra i livet vidriga :turd:-emoji.

@carrro_lina Varför har du konsekvent vägra bemöta inlägg som det ovan? Jag skäms tamejfan och är glad jag aldrig tog ut min civ ing examen.

@Sharpless Jag känner ett enormt stort behov av att vara diktator av att se utanför min påverkansbara sfär i (bla) miljöfrågor.

Oj, jag tar väldigt illa vid mig av ditt inlägg och alla andra som tycker jag är så hemsk bara för att jag inte är så imponerad av Greta hypen. Så nu ger jag upp den här diskussionen, man måste kunna hypen kring olika fenomen utan att bli hackad på... Det här en av de få gånger jag faktiskt diskuterat något på buke och varje gång blir man påhoppad för att man inte har exakt samma åsikt som andra, varför är det så? Som vuxen människa måste man kunna diskutera med folk som har annan åsikt utan att ta till personangrepp.

Jag har bemöt inlägg som det ovan i tråden men alla har varit så fokuserade på att endast vara upprörda av att jag tycker det finns problem med hela hypen kring Greta. Så nej, jag har inte hunnit bemöta alla inlägg/påhopp/uppröda inlägg.
 
Senast ändrad:
Oj, jag tar väldigt illa vid mig av ditt inlägg och alla andra som tycker jag är så hemsk bara för att jag inte är så imponerad av Greta hypen. Så nu ger jag upp den här diskussionen, man måste kunna hypen kring olika fenomen utan att bli hackad på... Det här en av de få gånger jag faktiskt diskuterat något på buke och varje gång blir man påhoppad för att man inte har exakt samma åsikt som andra, varför är det så? Som vuxen människa måste man kunna diskutera med folk som har annan åsikt utan att ta till personangrepp.

Jag har bemöt inlägg som det ovan i tråden men alla har varit så fokuserade på att endast vara upprörda av att jag tycker det finns problem med hela hypen kring Greta. Så nej, jag har inte hunnit bemöta alla inlägg/påhopp/uppröda inlägg.

Frustrationen kommer ifrån att du inte bemöter den kritik du får samt påskriver folk åsikter de inte har...

Gällande domedagsprofetior- FN sa väl att vi har till 2040? det känns ganska dystert i min bok, och som att vi behöver stora förändringar med en gång - det faktum att jag är vegetarian sträcker sig t.ex. inte långt nog..
 
. Så nu ger jag upp den här diskussionen, man måste kunna hypen kring olika fenomen utan att bli hackad på... Det här en av de få gånger jag faktiskt diskuterat något på buke och varje gång blir man påhoppad för att man inte har exakt samma åsikt som andra, varför är det så? Som vuxen människa måste man kunna diskutera med folk som har annan åsikt utan att ta till personangrepp.

Du och @sthu gjorde misstaget att tycka något om skolket, eller nåväl ledigheten som inte samstämde med de övrigas inställning.
Jag tror ingen hade reagerat om det hade varit en vanlig tråd om skolk, eller få ledigt och göra annat, och du där hade haft din åsikt.

Men i denna tråd, alltså i combo med Greta så blir det en helt annan sak och många användare i denna tråd , som själva tycker att de har bra åsikter och kan föra ett bra diskussionsklimat blir helt rabiata och tävlar om vem som kan vara mest spydig- det finns ingen ände på hackandet på dig.

Det innebär att hur bra och vettigt du än skriver om annat- jo du är en av de bättre och förnuftigare här i tråden och förstår vidden av problemet och kan uttrycka det också, dessutom trots en massa påhopp håller du en god ton- så ser få det, utan blir som förblindade.


Jag hoppas Gretas engagemang ger frukt, men håller med dig dig o @Sharpless ( antydning) hur kan man tro, som många i tråden gör, att de i maktposition kan göra något och styra upp det hela när en stor del av massan kommer protestera bort dem?
 
Frustrationen kommer ifrån att du inte bemöter den kritik du får samt påskriver folk åsikter de inte har...

Gällande domedagsprofetior- FN sa väl att vi har till 2040? det känns ganska dystert i min bok, och som att vi behöver stora förändringar med en gång - det faktum att jag är vegetarian sträcker sig t.ex. inte långt nog..

För sent att ta bort inlägg tyvärr, men tar bort mitt bidrag t debatten.
 
Jag tittade på mitt första inlägg i tråden nu, eftersom jag var först med att reagera på de i mitt tycke småsinta inläggen om Greta Thunberg. Mitt inlägg fick hela 67 likes. Och det beror säkert inte alls på att det är en toppenpost, utan på att så många på Buke backar Greta. Det glädjer mig enormt, eftersom det handlar om en tidigare mobbad, utfryst, säreget begåvad tjej som nu blivit världskändis. Heja Greta! Och Buke :up:

Och hon får föreläsa även för vuxna, som nu på världsekonomiskt forum i Davos. @Mirre @sthu vill ni förstå vad hon gör kan ni välja om ni vill läsa om henne på svenska, engelska eller tyska, tidningar i många länder har skrivit om henne. Eller titta på intervjun i Skavlan, där hon berättar om sitt miljöengagemang och sin Asperger. Om man VILL veta i stället för att raljera om en engagerad 16-åring så finns hur mycket som helst att ta del av.
 
Självklart behöver vi hållbarhetspolitik. Men politiken kan inte göra allt och människor måste inse sin egen miljöpåverkan och göra allt dom kan för att minska den istället för att bara kräva ansvar av politiken. Det finns massor man som enskild individ kan gör, idag, för att minska sin klimatpåverkan drastiskt.

Jag håller med att det finns massor som den enskilda individen kan göra.
Jag gissar att du kanske har lite samma erfarenhet som mig, när det kommer till att dem man pluggat med på universitetet och dem man jobbar med generellt bryr sig om miljön, många är veganer/vegetarianer/flexitarianer pga. klimatet, tänker på hur de reser osv.
Jag har iaf insett att jag fått en skev bild av vart kunskapsnivån för gemene man ligger, eftersom jag i flera år mestadels umgåtts med människor som bryr sig om miljön.
Men jag menar verkligen inte att man måste ha pluggat för att bry sig eller ha kunskap om miljön!

Det är ju den stora massan som inte är intresserade/inte bryr sig som man måste komma åt och det är nog väldigt svårt utan politik eller incitament.
Man måste kunna se det från olika perspektiv, nu när jag bor i Stockholm är det väldigt lätt för mig att ta mig fram utan att behöva ha en bil (oftast iaf). Men där jag kommer ifrån ser det inte ut så, kollektivtrafiken är dyr sett till det man får och bor man på "landet" går bussen någon gång per dag, så ja folk tar bilen. För att få dem att sluta ta bilen, måste ett bättre alternativ erbjudas, antagligen.
 
KL
Ser ni inte hur ni hackar och är otrevliga?
Men det här är ju buke, här måste det ju hittas nån att hacka på som inte har samma inställning. Det är därför jag gett upp att diskutera nånting eller försöka ha någon form av humor med för kan nåt missförstås så SKA det tamefan missförstås.
 
bor man på "landet" går bussen någon gång per dag, så ja folk tar bilen. För att få dem att sluta ta bilen, måste ett bättre alternativ erbjudas, antagligen.
Buss? Den försvann på 70-talet tillsammans med matbussen. Jag väntar fortfarande på tunnelbanan för "alla kan ju ta tunnelmanan" och "Stockholmare är smartare än lantisar",,,,,eller hur det nu var. Politikerföraktet är lika kompakt här som mörkret en höstnatt.
 
Jag vet inte hur det ser ut i din värld, men i min bekantskapskrets har många ändrat sitt sätt att leva. Slutat äta kött, försöker avstå från att köpa importerat frukt och grönt, sorterar sitt avfall och återvinner, köper second hand, kör mindre bil etc. Det handlar ju både om vad man gör rent konkret men också vilket förhållningssätt man har.

Dessutom publicerade DN i går en opinionsmätning där människor sa sig ha förändrat en del av sina vanor av klimatskäl.

"Fyra av tio svenskar uppger att de har minskat eller avstått från köttätande av klimatskäl det senaste året. Det visar en mätning från DN/Ipsos där tre av tio svarar att de har valt andra färdmedel i stället för flyg. Betydligt fler kvinnor än män anger att de ändrat sina konsumtionsvanor."

https://www.dn.se/nyheter/politik/fyra-av-tio-svenskar-valjer-bort-kott/
 

Liknande trådar

Relationer Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
10 11 12
Svar
225
· Visningar
14 041
Senast: Badger
·
Tjatter Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
9 10 11
Svar
217
· Visningar
16 031
Senast: Hedinn
·
Tjatter Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
4 5 6
Svar
109
· Visningar
8 959
Senast: Jeffery
·
Trädgård & Växter Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
Svar
11
· Visningar
695

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp