Skolstrejk för miljön (utbruten ur Störiga saker vi stör oss på del 10)

Problemet med denna typ av "stundande domedag"-retorik den i framtiden kommer användas för att sprida klimatskepsis.
Tja, men det är ju lite så att för att domedagen inte ska infalla i det här fallet gäller det ju att vi gör någonting.

Jag tycker den är väl relevant i det här fallet. Skolungdomarna har ju en reell möjlighet att lyckas i att ta upp den här diskussionen på kartan. Om de lyckas med det, vilket jag faktiskt tror att de håller på att göra, då bli det ingen "domedag".

I samma ögonblick "någon gör någonting" annat än -du privatperson bör (kanske om du orkar och vill) sortera sopor och äter mer grönsaker, (vi politiker ger sjutton i det här med miljön så se det som en privatsak helt och hållet vassegod. Ät mindre fisk när du ändå håller på för vi utrotar gärna den med så länge vi slipper diskutera saken med fiskerinäringen. Btw om du äter ekologiska höns o ägg äter du fisk (hehe), lite använder vi som gödsel med.). Så kommer ju skolungdomarna att återvända snällt till sina bänkar får man väl förmoda.

Sedan som sagt i framtiden kommer ju kändisarnas palats i vissa städer ha mer simbassäng än trädgård, om de inte flugit iväg i en orkan, eller brunnit upp, så ev blir det svårare med skepsisen då när fler än Leonardo di Caprio och några till börjar prata om saken.

Vi har noterat lokalt att trots att vanligt folk (pensionärer och folk som jobbar) demonstrerat varje fredag i vår stad under hela hösten har det inte ens nämnts i lokalblaskan. Det kräver tyvärr skolungdom för att det ska skrivas, de är så söta. Man bryr sig om sälungar men inte om skalbaggar och man bryr sig om skolungdomar inte pensionärer om de demonstrerar.
 
Jag tittade på mitt första inlägg i tråden nu, eftersom jag var först med att reagera på de i mitt tycke småsinta inläggen om Greta Thunberg. Mitt inlägg fick hela 67 likes. Och det beror säkert inte alls på att det är en toppenpost, utan på att så många på Buke backar Greta.

67 likes......eller också beror det på samma effekt som Greta tydligen fått smaka på, Greta har säkert också haft en harmlös åsikt, fått någon eller några mot sig som fått 67 likes av en grupp...det behöver såklart inte betyda att det var fel på Gretas åsikt-tvärtom- men om en så stor grupp börjar hacka så kan det lätt kännas som mobbning för de som det hackas på även om ursprungsinlägget/ starten faktiskt är ganska harmlöst men ändå visar vägen för den stora massan vilken åsikt som är rätt och gruppen ger då varandra tillåtelse att uttrycka sig hackande och nedlåtande samt att förvränga vissa skrivna ord. Och inte bara det, även hitta på vad som tros tycka om Greta, även om ingen har skrivit annat är att Greta är bra.
 
Dessutom publicerade DN i går en opinionsmätning där människor sa sig ha förändrat en del av sina vanor av klimatskäl.

"Fyra av tio svenskar uppger att de har minskat eller avstått från köttätande av klimatskäl det senaste året. Det visar en mätning från DN/Ipsos där tre av tio svarar att de har valt andra färdmedel i stället för flyg. Betydligt fler kvinnor än män anger att de ändrat sina konsumtionsvanor."

Men hur var det med flyget?, det var väl få som ville avstå flyg för semesterresor?

KL
Men det är såklart jättebra att folk tänker till, tyvärr är det långt ifrån tillräckligt, det kommer inte hjälpa med många bäckar små, betänk att vi teoretiskt behöver minska vår konsumtion av jord från 4,2 till iaf 1,0, om man nu inte tar från länder som ligger på runt 0,5 men det är det väl ingen som vill......
 
”Domedagar” har inträffat förr. Extrema förändringar som slår ut civilisationer, som inte klarar av att anpassa sig. När vi har makt att påverka, varför lägga oss platt och därmed skapa mesta möjliga lidande?

Förut har det varit till slut vissa civilisationer och det beräknat under väldigt många århundrande , nu är det hela jorden med tillhörande flora/fauna under samma korta tidsperiod.
 
Men hur var det med flyget?, det var väl få som ville avstå flyg för semesterresor?

KL
Men det är såklart jättebra att folk tänker till, tyvärr är det långt ifrån tillräckligt, det kommer inte hjälpa med många bäckar små, betänk att vi teoretiskt behöver minska vår konsumtion av jord från 4,2 till iaf 1,0, om man nu inte tar från länder som ligger på runt 0,5 men det är det väl ingen som vill......
Det har skett ett trendbrott i flygandet senaste halvåret https://www.svt.se/nyheter/inrikes/trendbrott-flyget-tappar-i-popularitet
På hela året syns det inte lika mycket som på halvåret.

Folk försöker förtvivlat skaffa sig tågresor till England osv över hela min Facebook, men det är så svårt. Färjor till England går ju inte längre från Göteborg heller.

DN fick två fullpackade semestertåg ned till Italien.
https://www.varldensresor.se/resor/europa/med-dn-taget-genom-europa det var tydligen jättesvårt till och med för dem att chartra tåg och det gick inte ens att få tillåtelse att köra genom Danmark över Öresundsbron utan de var tvungna att ta färja med tåget över till Tyskland och köra därigenom. Så så roligt har vi med Öresundsbron, inte.

Tågen ligger långt efter och SJ verkar helt förvirrade. För som sagt, vad som krävs för att folk ska ta tåget är ju inte så mycket att tågen tar kortare tid som att de kommer fram den tid de sa. Det spelar ju ingen roll om tåget mellan X och Y tar 30 istället för 40 minuter i teorin när det tar mellan 48-120 minuter i realiteten.
 
Det har skett ett trendbrott i flygandet senaste halvåret https://www.svt.se/nyheter/inrikes/trendbrott-flyget-tappar-i-popularitet
På hela året syns det inte lika mycket som på halvåret.

Folk försöker förtvivlat skaffa sig tågresor till England osv över hela min Facebook, men det är så svårt. Färjor till England går ju inte längre från Göteborg heller.

DN fick två fullpackade semestertåg ned till Italien.
https://www.varldensresor.se/resor/europa/med-dn-taget-genom-europa det var tydligen jättesvårt till och med för dem att chartra tåg och det gick inte ens att få tillåtelse att köra genom Danmark över Öresundsbron utan de var tvungna att ta färja med tåget över till Tyskland och köra därigenom. Så så roligt har vi med Öresundsbron, inte.

Tågen ligger långt efter och SJ verkar helt förvirrade. För som sagt, vad som krävs för att folk ska ta tåget är ju inte så mycket att tågen tar kortare tid som att de kommer fram den tid de sa. Det spelar ju ingen roll om tåget mellan X och Y tar 30 istället för 40 minuter i teorin när det tar mellan 40-120 minuter i realiteten.
Här är en som nästan tog sig till Australien - med tåg och båt!

https://www.svt.se/nyheter/utrikes/vader-helen
 
”. När vi har makt att påverka, varför lägga oss platt och därmed skapa mesta möjliga lidande?

Bara för att det sannolikt är så att den stora massan inte kommer acceptera de åtgärder som krävs. Då skjuts hellre lidandet upp, alltså folk generellt kör så länge det går och hoppas de hinner dö iaf bli gamla innan det blir för mkt katastrofer pga vårt allas leverne.

Om inte jag minns fel? så är du en av dem som vurmat för ekonomisk tillväxt och ökad befolkning, för ökad befolkning ger högre konsumtion och då ett starkt ekonomiskt samhälle.

För att klimatet med tillhörande förgiftning och skövling av vår jord ska klaras så måste ovan ändras.

Alltså minskad befolkning. Ingen ekonomisk tillväxt. All onödig konsumtion tas bort och eftersom nära allt är just onödig konsumtion så kan ju tom jag räkna ut hur många företag som skulle krascha och hur lite pengar det kommer till stadskassan och hur det då inte finns pengar till skola sjukvård åldringsvård etc.
 
Förut har det varit till slut vissa civilisationer och det beräknat under väldigt många århundrande , nu är det hela jorden med tillhörande flora/fauna under samma korta tidsperiod.
Mja, om vi inte får panik och kör kärnvapenkrig pga massiva folkvandringar så klarar sig kanske något slags flora och fauna ändå. Det är ju möjligt att det bara är Västvärldens livsstil som åker och det till och med finns civilisationer kvar men under tråkigare omständigheter. Grejen är den att utan vår livsstil så kan inte Sverige föda så många som bor här nu tex, och etter värre är det väl nere i Europa. Så då är det ju risk för att någon dör. (i många länder där marken mer sannolikt kan bära de som bor där så blir nog ändå de som bor där tvugna att flytta pga orsaker).

Det är bara oavsett så himla tråkigt att vara den där civilisationen som går under, även om det "bara" är en Sydamerikansk indianstam under Conquistadorerna och några ättlingar fortfarande finns kvar och det är en sida i en historiebok. Trist att vara på den boksidan som statistik.

På det hela taget känns det som att det är en bättre idé att göra "någonting" nu. Och då tror jag nog det ordnar sig (för det måste man ändå tro). Och nu känns det som att det händer "någonting" pga barn.
 
Precis, ingen är beredd att begränsa sin levnadsstandard. Samtidigt kräver folk att politikerna ska ta ansvar men det politikerna måste göra isåfall är ju att genom lagar eller regler begränsa människors levnadsstandard. Och det är ju bara att kolla på Frankrike. Vad hände när politikerna försökte höja bensinskatten?

Himla synd med protesterna såklart men jag har för mig att politikerna höjde bensinskatten utan att ge medborgarna alternativa färdsätt. Dvs de skulle få in mer pengar utan att minska koldioxidutsläppen såvitt jag förstod.

Protesterna gällde alltså i viss mån i alla fall att det inte fanns buss, tunnelbana, tåg, spårvagn, cykelväg osv att åka på istället för bilen. Nu vet jag inte, de kanske iofs sa att alla pengarna från skatten och mer skulle gå till att ordna alternativa färdmedel men.
 
Det har skett ett trendbrott i flygandet senaste halvåret https://www.svt.se/nyheter/inrikes/trendbrott-flyget-tappar-i-popularitet
På hela året syns det inte lika mycket som på halvåret.

Folk försöker förtvivlat skaffa sig tågresor till England osv över hela min Facebook, men det är så svårt. Färjor till England går ju inte längre från Göteborg heller.

DN fick två fullpackade semestertåg ned till Italien.
https://www.varldensresor.se/resor/europa/med-dn-taget-genom-europa det var tydligen jättesvårt till och med för dem att chartra tåg och det gick inte ens att få tillåtelse att köra genom Danmark över Öresundsbron utan de var tvungna att ta färja med tåget över till Tyskland och köra därigenom. Så så roligt har vi med Öresundsbron, inte.

Tågen ligger långt efter och SJ verkar helt förvirrade. För som sagt, vad som krävs för att folk ska ta tåget är ju inte så mycket att tågen tar kortare tid som att de kommer fram den tid de sa. Det spelar ju ingen roll om tåget mellan X och Y tar 30 istället för 40 minuter i teorin när det tar mellan 48-120 minuter i realiteten.

Jag har försökt hitta nån sida nätet där man på ett lika enkelt sätt som med flyget kan kolla vad tågresa till olika storstäder i Europa kostar, vilka restider osv och boka hela resan enkelt och smidigt. Som man kan göra med flyg. Men jag har inte hittat nåt bra. Det som behövs är att man ska kunna boka hela resan på en sajt med en ansvarig transporter för hela resan. Men tågen verkar vara väldigt mycket mer nationellt styrda än flyget.
 
Absolut, en massa människor jobbar aktivt för att minska sin miljöpåverkan. Men många människor delar också ett inlägg med Greta på Facebook och flyger sen iväg på semester.
Ge det lite tid. Det tar säkert ett år i alla fall för kändisar att börja reagera på neg de får på sina Insta och Facebook när de flyger på semester. De har säkert bokat sina flyg i förväg. Nu börjar de blockera kommentarer och snart lägger de ut mindre från flyg, sedan blir det B att flyga. Det kan komma men saker tar tid och folk har ju upptäckt det här från augusti och fram egentligen.
 
Jag har försökt hitta nån sida nätet där man på ett lika enkelt sätt som med flyget kan kolla vad tågresa till olika storstäder i Europa kostar, vilka restider osv och boka hela resan enkelt och smidigt. Som man kan göra med flyg. Men jag har inte hittat nåt bra. Det som behövs är att man ska kunna boka hela resan på en sajt med en ansvarig transporter för hela resan. Men tågen verkar vara väldigt mycket mer nationellt styrda än flyget.
Det är typ kört att hitta. Det fanns, på SJ, för flera år sedan... har jag för mig. Men mamma hade någon site som hjälpte till lite. Minns inte vad den hette. Tågsemester kanske. (hon tog sig upp från Italien så det går ju)
 
Samtidigt får det mig att tänka på Australien, förr. När jag var liten (på 80-talet) hade min släkting en dotter och ett barnbarn i Australien. Hon flög och hälsade på dem, en gång. En resa gick på 40 000 eller ngt. Det funkar antagligen i längden.
Höjda flygpriser skulle jag välkomna. Jag har alltid avstått från lågprisflygen, egentligen inte från början av miljöskäl utan någon vag föreställning om att det är surrealistiskt att man ska kunna ta sig flera hundra mil för några hundralappar. Det är inte okej.
 
Det är typ kört att hitta. Det fanns, på SJ, för flera år sedan... har jag för mig. Men mamma hade någon site som hjälpte till lite. Minns inte vad den hette. Tågsemester kanske. (hon tog sig upp från Italien så det går ju)

Det är synd. Jag tror att det kommer krävas att det blir enklare att åka tåg utomlands. Jag vill inte chansa med tågbyten osv. Jag vill ha en klar resa från start till mål. Lite likt charter. Vill slippa tänka och planera det själv. Vill inte behöva boka flera olika tågresor separat för att ta mig till mitt resmål. Tycker att det skulle kännas otryggt och det är inte min grej alls!
 
Bara för att det sannolikt är så att den stora massan inte kommer acceptera de åtgärder som krävs. Då skjuts hellre lidandet upp, alltså folk generellt kör så länge det går och hoppas de hinner dö iaf bli gamla innan det blir för mkt katastrofer pga vårt allas leverne.

Om inte jag minns fel? så är du en av dem som vurmat för ekonomisk tillväxt och ökad befolkning, för ökad befolkning ger högre konsumtion och då ett starkt ekonomiskt samhälle.

För att klimatet med tillhörande förgiftning och skövling av vår jord ska klaras så måste ovan ändras.

Alltså minskad befolkning. Ingen ekonomisk tillväxt. All onödig konsumtion tas bort och eftersom nära allt är just onödig konsumtion så kan ju tom jag räkna ut hur många företag som skulle krascha och hur lite pengar det kommer till stadskassan och hur det då inte finns pengar till skola sjukvård åldringsvård etc.

Nej, jag har inte "vurmat" för vare sig det ena eller det andra. Ökad befolkning har jag aldrig nämnt ens som någon typ av knepigt mål, vad jag kan minnas.

Högre konsumtion i en råvarubaserad ekonomi ger ett högre tryck på planeten - vi måste raskt minska den belastningen genom politiska förändringar, ändrad livsstil och transformerad ekonomi.
 

Liknande trådar

Relationer Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
10 11 12
Svar
225
· Visningar
14 042
Senast: Badger
·
Tjatter Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
9 10 11
Svar
217
· Visningar
16 032
Senast: Hedinn
·
Tjatter Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
4 5 6
Svar
109
· Visningar
8 959
Senast: Jeffery
·
Trädgård & Växter Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
Svar
11
· Visningar
702

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp