Sommarbokbingo

Jag kryssar "författarens namn börjar på B" med Dead Heat av Bronwyn Parry.
Utspelar sig i Australiens vildmark där en parkvakt hittar ett mordoffer och blir indragen i utredningen. Klart läsvärd men jag fick googla en del australisk slang och konstiga djur. Lite annorlunda om man är van att läsa främst brittisk och amerikansk engelska.

Och nu fick jag min första bingorad.
20220711_215717-jpg.95033
 

Bifogade filer

  • 20220711_215717.jpg
    20220711_215717.jpg
    296,5 KB · Visningar: 227
20220712_134737.png

Jag kryssar " med en olycklig eller ledsen person" med boken Queenie av Candice Carty-william.
Handlar om en kvinna i 25 års-åldern som inte har ett så hälsosamt förhållande till män och därmed inte mår så bra. Är mycket om vardagsrasism i boken.

Tyvärr var den inte så bra.
 
20220712_174530.png

Jag har lyssnat på Himlabrand av Moa Backe Åstot och kryssar rutan "författarens namn eller efternamn börjar på B".
Boken kretsar runt frågan "kan man vara renskötare och homosexuell?". Handlar om en 16 årig kille som är same och förälskad i sin bästa vän. En riktigt fin bok jag rekommenderar att läsa.
 
Författarens namn börjar på B: The Confession av Jessie Burton. Hade det funnits en ruta för "fint omslag" hade den hamnat där istället, för det var verkligen en sådan där bok som jag drogs till mycket tack vare omslaget. Sedan visade den sig som tur är vara bra på riktigt också! Inget himlastormande fantastiskt men en intressant och ganska mysig historia om en ung kvinna som letar efter sin mamma, som försvann spårlöst 30 år tidigare. Man får sedan följa huvudpersonens liv i nutid och mammans liv under perioden då hon försvann, och sedan vävs allt ihop på slutet.

Någon äter kaka: Ett litet korn av sanning av Christan Unge. Detta är bok 2 av 3 i serien om Tekla och jag har nu lyssnat på de första två direkt efter varandra. Tror jag behöver en liten paus innan jag tar mig an trean, det blev lite för mycket och jag störde mig väldigt på huvudpersonen framåt slutet av bok två. Överlag är de helt okej som spänningsromaner, men inte mer än så. Och just det ja, kakan som äts är en rysk honungskaka som har sentimentalt värde för en av karaktärerna och därför omnämns mer än en gång.

Sommarbokbingo 140722.png
 
Förresten, bok med röd text på omslaget - det måste inte vara en röd titel, eller? Går det lika bra med författarens namn i rött?
 
Jag har lyssnat ut Nya Världens Evangelium. Som jag skrev sist är det en ganska plottrig karibisk skröna berättad med stora svep. Tror den kan ha varit rätt bra, men det var för stort persongalleri för min hjärna. Uppläsaren läste tyvärr genomgående fel på vissa ord och namn, vilket alltid förtar upplevelsen lite.

Kryssar originalspråk franska.

Siktar nu på himlabrand efter @parellikuskens recension här i tråden.
 
Jag kryssar någon äter kaka med Tjuvdrottningen av Johan Rundberg, del 2 i serien om Månvind och Hoff. Fortfarande fantastisk fina miljöbeskrivningar av ett Stockholm på 1880-talet, fina karaktärer men kanske lite svagare historia än första boken. Rekommenderar fortfarande. :)

873A066D-6516-4FD1-965C-E875F6EC29AA.jpeg
 
Randi Fuglehaug, Ett fall mot döden, instrument nämns
En fallskärm löser inte ut som den ska och en journalist gräver i orsakerna bakom dödsfallet. Någon omnämns som den som brukade ha gitarr med sig då man umgicks i ungdomen. En ok ordinär deckare.

Gunnela Björk, Lust och nöd. Karin och Nils Adamsson - sexualupplysningens pionjärer, författarnamn på B
Nils börjar i brist på bättre försörjning sälja varor, däribland kondomer. I samband med att förbuden mot information om preventivmedel införs blir han aktivist och ser till att saluföra varorna på ett sätt som är tillgängligt för arbetarklassen trots de praktiska svårigheterna. Hustrun Karin kommer med tiden att bli den som med förnuft och organisationsförmåga ser till att företaget överlever medan Nils allt mer framstår som iderik, men ogenomtänkt och opålitlig. Hon är mer engagerad från ett kvinnorättsperspektiv och av medkänsla med de ofrivilliga mödrarna.

Boken funderar samtidigt som en biografi och som en historisk dokumentation av frågorna om preventivmedel, abort, sexualupplysning, barns och mödrars rättigheter, och de sociala frågor som hänger samman med det under 1900-talets första halva. Ger mycket värdefull bakgrund till varför vi har de rättigheter vi har i dag, varför de är utformade som de är, och vilka argument och stridspunkter som har passerats på vägen för att komma dit. Man får förståelse och insikt på ett nyanserat sätt varför olika aktörer intog de ståndpunkter de hade, även om perspektivet fokuserar på Karin och Nils agerande.

En mycket intressant bok av hög kvalitet som rekommenderas. Inte minst med tanke på den aktuella utvecklingen i USA känns det lärorikt att känna till hur diskussionen såg ut här för inte så länge sedan.
 
Steven Pinker, The language instinct, valfri bok
En omfattande bok om människans språkförmåga, dess psykologiska och biologiska bakgrund, språks egenskaper, vad som är allmängiltigt för alla språk, vad som är inlärt respektive medfött av språkanvändningen osv. Läsvärd för den som har intresse för ämnet, men utan krav på språkvetenskapliga förkunskaper.

Grethe Böe, Nödrop, någon flyger
Norska stridspiloten Ylva störtar under en Nato-övning, olyckligt nog på fel sida Ryska gränsen. För Ylva blir det en kamp att i den arktiska miljön ta sig västerut för att nå säkert område. För resten av världen blir det en diplomatisk och militärstrategisk rysare. Flera aktörer måste ta ställning till vad de ska tro om vad som var medveten provokation, planerad attack, eller möjligen bara en olycka. Och vilka agendor har egentligen de inblandade personerna på nyckelposter. Bra bok.
 
Jag tänkte göra det lätt för mig och starta med en YA-bok som legat i min TBR-hög i flera år, bara för att snabbt inse att det är en smärre tegelsten :rofl: Nu är den utläst och det är en oerhört mysig, gotisk skräckroman. Jag har läst några av Sara Bergmark Elfgrens andra alster, tycker hemskt mycket om hennes personporträtt och blev inte besviken den här gången heller. Superfin berättelse!

Norra Latin av Sara Bergmark Elfgren, den landade under Författarens namn börjar med B (för- eller efternamn).

Bokbingo sommar 2022.jpg
 
Kryssar "med en omtänksam person" med Er tredje man av Denise Rudberg. En av huvudpersonerna, Signe, är en väldigt omtänksam person.

Kryssar "originalspråk franska" med Återträffen av Guillaume Musso. Ok bok, men lite för otrolig handling för min del.
 
20220719_132917.png

Kryssar "valfri bok" men boken "Ett ärligt liv" av Joakim Zander. Den handlar om en juridikstudent som dras in i ett anarkistiskt gäng. Betydligt mer spännande än de böcker jag vanligtvis läser, nästan en helt annan genre, så har lite svårt att bedöma om den var bra eller inte. Men helt klart läsvärd.
 
Lyssnade ut John Ajvide Lindqvists senaste bok idag, Verkligheten heter den. Det är en snabb, kort och rätt kul bok, åtminstone för att vara skräckroman. Handlingen cirkulerar kring mamman i en influencer-familj där varje vaken sekund handlar om att skapa content. Boken är en sån tydlig tidsmarkör att den redan gör mig nyfiken på hur den kommer att uppfattas om 10 år eller så.

John Ajvide Lindqvist är en av mina absoluta favoritförfattare och boken är bra men jag hade nog velat ha ännu mera obehag i den än vad det var. Det behöver inte vara blod och splatter utan hellre lite uncanny valley, vilket Verkligheten absolut redan innehållar men jag vill ha ännu MER av det :D Boken kvalar in under "Med en olycklig eller ledsen person".

Bokbingo sommar 2022.jpg
 
Jag har lyssnat på Skilsmässan av Moa Herngren och kryssar den som valfri bok eftersom jag inte kan få in den på någon annan ledig ruta. Den hade annars passat fint på t.ex. rutan "med en olycklig person" eller "där en viktig händelse berör någons arbete eller yrkesliv". Den hade tyvärr också passat bra på rutorna "frustrerande inläsning" eller "där huvudpersonen är fullständigt gränslös och driver dig till vansinne", men några sådana rutor fanns ju inte :angel:

Nä usch, jag blir faktiskt bara upprörd när jag tänker tillbaka på läsupplevelsen och det var ren och skär envishet som gjorde att jag lyssnade klart på de sista två timmarna. "Har jag ändå kommit såhär långt kan jag lika gärna lyssna klart", typ.

För det första var den dåligt inläst och det kändes som att inläsaren aldrig kom in i något flyt liksom. Märkliga pauser mitt i meningar där det inte alls passade. Detta gjorde att jag för första gången någonsin lyssnade på en bok i 1,25-tempo.

För det andra var båda huvudpersonerna vansinnigt irriterande på sina egna sätt. Jag förstår att det var hela poängen, och jag vet att många hyllar boken eftersom att den väcker så mycket känslor, men hos mig var det känslor som inte behövde väckas helt enkelt ;) Det kändes väldigt överdrivet och orealistiskt emellanåt.

För det tredje var den väldigt händelselös, ungefär 80% handlade liksom mest om hur hemskt det är att skiljas och hur dåligt alla mår. Men ok då, där får jag kanske skylla mig själv som hade andra förhoppningar!
 

Bifogade filer

  • Sommarbokbingo 210722.png
    Sommarbokbingo 210722.png
    45,9 KB · Visningar: 2

Liknande trådar

Tjatter Ny tråd då det första bingobrickan innehöll två rutor med samma text, detta är nu korrigerat och den gamla tråden låst! Årets första...
22 23 24
Svar
475
· Visningar
12 202
Senast: Lingon
·
  • Låst
Tjatter Årets första bokbingo är här! 30 brickor att fylla och jag tänkte vi kör från januari till sista april om ni inte tror det är för lång...
Svar
8
· Visningar
415
Senast: Snurrfian
·
Kultur Då var det dags för en ny omgång bokbingo! :bump: Samma regler som alltid gäller: Lagt kryss ligger, max en bok per kryss och ett kryss...
4 5 6
Svar
110
· Visningar
4 607
Senast: startpompe
·
Kultur Här kommer ett nytt färskt extra maffigt bokbingo som vi kör från idag den 6 juni till den 30 september. Har du inte varit med...
6 7 8
Svar
147
· Visningar
6 819

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Välja säkerhetsväst
  • Dressyrsnack 17
  • Stora shoppingtråden II

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp