Sommarföräldrar 2019

Jag förstår inte vad du menar riktigt. Du menar nog KUB här. Men vadå extra RUL för att kolla organen? Själva rutinultraljudet ÄR ju för att kolla organen.

Nä KUB var vi på och då fick vi både se bäbisen och fick våra siffror.

Jo det vet jag men du kan få en tidigare chans också om man känner sig orolig. Vi hade sagt att vi ville ha det om KUB eller NIPT visade dåligt men nu gjorde det inte det så vi hoppar det.

Vi väntar alltså nu på det vanliga RUL :)
 
Vad kul att det fortfarande fylls på i tråden med bebisar och att det har sett bra ut på allas ultraljud 😍

V. 27 nu för oss, inte långt kvar tills tredje trimestern - vart tog tiden vägen?! Tycker att veckorna verkligen flyger fram, fler som känner samma?

Huvudet och fritiden är full med renovering, nu blir det snart att flytta till svärföräldrarna någon vecka medan vi river upp väggen mellan nybygget och gamla huset + river en del golv och lägger in golvvärme i sista rummen i gamla delen. Inte optimalt att bo borta den här tiden men som tur var har mitt humör inte förändrats alls under graviditeten, så det ska nog gå bra 🙂
 
@bigwig
Håller med om att tiden går fort nu. Gått in i v 26 nu. När man var i v 18 typ kände man sig sååå långt gången och nu är man redan här :D. Gissar att den sista tiden kommer kännas långsam dock.
 
Hoppar också in i tråden nu, BF 24/7 :)
Varit på rul och även ett tul pga oval huvudform som gav ett datum längre fram och de ville rätta till det med manuell beräkning istället.
Har en son sen tidigare som ganska precis kommer hinna fylla 3 till sommaren :)

Välkommen! Ganska lik min situation och bf :)
 
Jag fattar inte snacket om vagnen, som i 1.
Första barnet köpte vi ny vagn åt först, sen kompletterade vi med resevagn och stallvagn. Sen fick han en större sittvagn som denna bebis kommer ärva, sen sovvagn till dagis och nu en sulky.

Vissa nya, vissa begagnade. Just nu har vi 3 kvar. Nån kommer säkert bytas ut på vägen.
Men då måste man ju ha plats.. ;). Den här graviditeten var ju inte riktigt planerad så vi har panikköpt en visserligen stor lägenhet, men 4 vagnar blir trångt!
 
Men då måste man ju ha plats.. ;). Den här graviditeten var ju inte riktigt planerad så vi har panikköpt en visserligen stor lägenhet, men 4 vagnar blir trångt!

Man sprider ut dem :) en i stallet, resevagnen i bilen, vanligs hemma. Sen har jag inte haft de alla samtidigt utan bytt under tiden.

Men resevagn kan jag verkligen rekommendera när man kommit förbi liggdelen. Även om bara för inrikesresor och shoppingturer. Vår Babyjogger Mini zip är högt älskad!
 
Man sprider ut dem :) en i stallet, resevagnen i bilen, vanligs hemma. Sen har jag inte haft de alla samtidigt utan bytt under tiden.

Men resevagn kan jag verkligen rekommendera när man kommit förbi liggdelen. Även om bara för inrikesresor och shoppingturer. Vår Babyjogger Mini zip är högt älskad!
Det låter klokt. Jag tycker det känns helt galet att lägga 10-15000 typ på en (EN) vagn när man inte riktigt vet vad man exakt ska ha den till, dvs vad vi och barnet kommer trivas med. Så vi börjar som sagt med en begagnad med liggdel så får vi uppgradera/utöka efter hand... Jag hoppas som sagt att vi kommer kunna bära mycket, jag tror det passar oss bättre.
 
Jag kan inte riktigt säga att jag förstår besvikelsen, men jag har börjat intala mig själv att respektera att många känner besvikelsen över att inte få det kön man "vill".
För att minska på den besvikelsen kanske du får försöka intala dig själv över att du glad över att det var en frisk liten som fortfarande utvecklas som den ska? Försöka se det positiva istället för negativa.

Jag har en dotter och skulle aldrig byta bort henne för en son för allt i världen.
Nu önskade jag mig inget speciellt kön iofs, men jag var enbart glad över att allt var som det skulle att jag verkligen inte kunde bry mig om könet alls.
Nu (är för tillfället gravid i vecka 9-10 typ) kan jag inte bry mig mindre överhuvudtaget då jag haft två sena missfall under 2018 - då blir något så "oviktigt" (i MINA ögon) som kön en orelevant önskan.

Men som sagt, alla har rätt till sin känsla. Men försök se förbi den.

Och så får du säga till sambon att det är hans "fel" eftersom det faktiskt är spermien som bestämmer könet ;)
Ja, jag har hunnit smälta lite att det blir en dotter.
Funderar fortfarande på namn, Isabell känns ganska tilltalande, men det lär dyka upp fler namn senare.

Jag ska ha med henne i stallet så fort jag orkar och vill gärna att hon blir lika galen i hästar som jag. Vill lära henne rida tidigt, kanske köpa ponny eftersom min häst är för känslig, det blir kul!
 
Juni
14 - Bigwig, 28, 1a barnet
15 - Energi, 26, 2a barnet
15 - Harmonie1234 2a barnet
16 - Norma, 29, 2a barnet
21 - Underensten, 30, 1a barnet.
27 - Sedär, 28, 1a barnet
29 - Glittra, 35, 3dje barnet

Juli
2 - Skuggviol, 29, 1a barnet
2 - Guldaskig, 30, 2a barnet
4 - Sofie_B, 31, 2a barnet, en flicka
10 - Gretagris, 29, 2a barnet
14- vemsomhelst123, 33, 1a barnet
23 - Pontevecchio, 36, 2a barnet, flicka
25 - Bee, 1a barnet
25 - Muninn, 32, 1a barnet

Augusti
1 - Sporthorse, 1 barnet, flicka
3 - Lakritsnapp 29, 2a barnet, pojke
4 - Klura, 30, 1a barnet
20 - Vogue, 1a barnet.
23 - Elinapril 31, 2a barnet
 
Senast ändrad:
Kul att det tillkommit fler i tråden! :) Håller med er som tycker att det går fort, vi är i v 24 och tiden bara rusar iväg. Ska till barnmorskan om några dagar och så måste jag ta tag i att ansöka om graviditetspenning. Är det någon mer som ska gå hemma pga jobb?

Såg att några av er skrivit om drömmar ni haft under graviditeten. Inatt drömde jag att grannflickan tog min kanin och vägrade släppa så vi började slåss! 😳 Tillslut lyckades jag ta kaninen och springa hem. Vaknade helt svettig... Jag har inte ens en kanin 🙈
 
@Guldaskig
Jag har ansökt och fått beviljat graviditetspenning, så planen är att arbeta tom 26 April :).

Ja, mycket konstiga och många drömmar.
Var på ett gymnasium och en övningssal för omvårdnadselever i samband med en handledarutbildning i veckan. Läraren där visade elevernas alla övningsgrejer och bl a en liten bebisdocka de övade första hjälpen på. Berättade att de hade en till, men den såg så otäck ut så låg i en låda. Gruppen blev nyfikna, så hon plockade fram den och skickade runt. Alldeles kolsvarta ögon och såg allmänt otäck ut :nailbiting:. Var så rädd att jag skulle drömma mardrömmar på natten, men klarade mig sån tur var :laugh:
 
Jag tycker också att det går fort, är i v 24 och kan inte fatta att det redan sprungit iväg några veckor över halva tiden :confused::) Men det känns också skönt eftersom jag redan har rätt ont av foglossning och har fått sluta rida bl.a.

Just nu drömmer jag inget särskilt som jag kommer ihåg, men jag har haft ett gäng riktigt otäcka mardrömmar och vaknat gråtande i panik flera gånger. Värsta som jag minns var att min bror blev skjuten och dog mitt framför mig. Sov inte många timmar till den natten kan jag säga... :down:

Vi träffade kompisar häromdagen som bara har tolv dagar kvar till bf! Ska bli så roligt att våra barn kommer vara rätt så jämngamla framöver och det har varit kul att kunna följas åt lite grann under graviditeten, även om hon är ca 3½ månad före mig :)

Har visst glömt fylla i på listan att vi väntar en pojke :love:

Juni
14 - Bigwig, 28, 1a barnet
15 - Energi, 26, 2a barnet
15 - Harmonie1234 2a barnet
16 - Norma, 29, 2a barnet
21 - Underensten, 30, 1a barnet.
27 - Sedär, 28, 1a barnet
29 - Glittra, 35, 3dje barnet

Juli
2 - Skuggviol, 29, 1a barnet, pojke
2 - Guldaskig, 30, 2a barnet
4 - Sofie_B, 31, 2a barnet, en flicka
10 - Gretagris, 29, 2a barnet
14- vemsomhelst123, 33, 1a barnet
23 - Pontevecchio, 36, 2a barnet, flicka
25 - Bee, 1a barnet
25 - Muninn, 32, 1a barnet

Augusti
1 - Sporthorse, 1 barnet, flicka
3 - Lakritsnapp 29, 2a barnet, pojke
4 - Klura, 30, 1a barnet
20 - Vogue, 1a barnet.
23 - Elinapril 31, 2a barnet
 
@Guldaskig
Jag har ansökt och fått beviljat graviditetspenning, så planen är att arbeta tom 26 April :).


Ang gravpenning, när skall man ansöka om den? Jag har rätt till den och min chef är med på alla papper osv men får inte till datumen eller hur långt innan. Vi får väl hyffsat exakt datum på RUL om två veckor men just nu är datumet 20 Augusti men samtidigt skall jag snittas och jag kommer inte att få det slutgiltiga datumet för snittet än på ett bra tag. Hur skriver man då?
 
Ang gravpenning, när skall man ansöka om den? Jag har rätt till den och min chef är med på alla papper osv men får inte till datumen eller hur långt innan. Vi får väl hyffsat exakt datum på RUL om två veckor men just nu är datumet 20 Augusti men samtidigt skall jag snittas och jag kommer inte att få det slutgiltiga datumet för snittet än på ett bra tag. Hur skriver man då?

Om jag inte minns fel får man ett intyg från barnmorskan om att man är gravid som ska skickas till försäkringskassan och då utgår det nog från beräknat datum.
 
Om jag inte minns fel får man ett intyg från barnmorskan om att man är gravid som ska skickas till försäkringskassan och då utgår det nog från beräknat datum.

Okej! För tittar man på hemsidan är det bara ett papper som chefen fyller i och som man sen skickar in nämligen. Vet att det gäller 2 månader innan vilket i mitt fall skulle innebära från 20 Juni då? (Kommer inte jobba ända fram tills dess pga hot och vålds situationer och i samband med detta tvångsåtgärder men hoppas kunna jobba fram igenom Maj i alla fall) :)
 
Okej! För tittar man på hemsidan är det bara ett papper som chefen fyller i och som man sen skickar in nämligen. Vet att det gäller 2 månader innan vilket i mitt fall skulle innebära från 20 Juni då? (Kommer inte jobba ända fram tills dess pga hot och vålds situationer och i samband med detta tvångsåtgärder men hoppas kunna jobba fram igenom Maj i alla fall) :)

Både du och din arbetsgivare ska fylla i ett papper om varför du inte kan fortsätta jobba under graviditeten. Har verkligen för mig att man ska skicka in ett intyg från barnmorskan också men jag kanske minns fel :) Undrar om det inte är att en inte kan ansöka om graviditetspenning tio dagar innan BF utan de dagarna ansöker man om föräldraledigt om man behöver ersättning.
 

Liknande trådar

Gravid - 1år Någon mer än jag som väntar bebis till sommaren och vill hänga i en tråd? Jag (snart 38 år) är beräknad till 21/7 och har för några...
7 8 9
Svar
160
· Visningar
10 324
Övr. Barn Jag är lite rådvill... dottern vill ju ha ett husdjur, och jag har tittat på massor av olika djur som kanske kunde funka men jag vet...
2 3
Svar
41
· Visningar
3 005
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
31
· Visningar
3 058
Senast: nullo-modo
·
Gravid - 1år Hej! Nu är det väl dags för en grupp för oss som väntar barn till sommaren 2023? Jag har iaf längtat så nu drar jag igång denna tråd...
10 11 12
Svar
227
· Visningar
26 204
Senast: bumpo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp