Störiga saker vi stör oss på, del 14

Status
Stängd för vidare inlägg.
Hur :devil: kan det ens vara tillåtet av slutavverka skog under häckningssäsong? Växter, fåglar, insekter, däggdjur och kräldjur tar skada, risken för bränder är så mycket högre, grundvattennivåerna sjunker när träden inte finns kvar. Sen står idioterna och bryter upp stubbarna som forslas bort så näringen försvinner från marken och kvar är gapande sår. :mad: :banghead: :cry:
Jag undrar detsamma! Jag blev så förvånad när de började i skogen här. Sveaskog dessutom.
 
Sveaskog kan man störa sig mycket på, som t.ex när dom ville skjuta av älgar på deras vandring, högdräktiga, ifrån helikopter :rage::rage:
Verkligen illa! Här var det förut mest störigt att skogen inte alls sköts utan att de låter fallna träd ligga år efter år. Hela skogen ser ut som plockepinn och har gjort de senaste 15 åren iallafall, dvs. så länge jag har bott här. Inte så jättebra av staten när skogen dessutom ligger i ett område som är mycket hårt drabbad av barkborre.

Jag kände liksom lite jaha, här säger jag till min hund att han inte under några som helst omständigheter får lämna stig/skogsväg utan ska tänka på bebisarna i skogen och en dag möts vi av skogsmaskiner som lär ha skrämt vartenda djur på flykten :(
 
Verkligen illa! Här var det förut mest störigt att skogen inte alls sköts utan att de låter fallna träd ligga år efter år. Hela skogen ser ut som plockepinn och har gjort de senaste 15 åren iallafall, dvs. så länge jag har bott här. Inte så jättebra av staten när skogen dessutom ligger i ett område som är mycket hårt drabbad av barkborre.

Nu är jag absolut inte på skogsbolagens sida, jobbar själv ideellt med att restaurera och bevara skogsmark, men som jag förstår det så är lågor (fallna träd) som ligger kvar bara positivt. Både höga naturvärden och så föredrar barkborrarna redan döda träd. Barkborreangreppen har ju blivit stora mycket på grund av monokulturen och att alla träd är lika gamla.
 
Nu är jag absolut inte på skogsbolagens sida, jobbar själv ideellt med att restaurera och bevara skogsmark, men som jag förstår det så är lågor (fallna träd) som ligger kvar bara positivt. Både höga naturvärden och så föredrar barkborrarna redan döda träd. Barkborreangreppen har ju blivit stora mycket på grund av monokulturen och att alla träd är lika gamla.
Javisst, enstaka träd, inte plockepinn. Efter stormarna gudrun och per ökade fallen med barkborre lavinartat eftersom det inte gick att ta hand om allt nedfallet tillräckligt snabbt och de går på levande träd också.

Det är verkligen inte okej alls när så många träd ligger som i den skog jag refererar till. Jag menar verkligen plockepinn när jag skriver plockepinn. Ingen skogsägare som tar hand om sin skog har skogar som ser ut som denna gör. Då är det enstaka träd som ligger, inget plockepinn. Grannarna till sveaskog är verkligen inte glada eftersom det förstör deras skog med. Barkborren bryr sig ju knappast om gränser. Sveaskog tvångsövertog ju skogar med vad som ansågs vara särskilt skyddsvärd skog också beter de sig som de gör. Det är så förbannat illa.
 
Sveaskog kan man störa sig mycket på, som t.ex när dom ville skjuta av älgar på deras vandring, högdräktiga, ifrån helikopter :rage::rage:
Extra märkligt att statligt ägda skogsbolag tänker att de ska bete sig som rövhattar utan minsta hänsyn till alla andra värden som borde beaktas av deras ägare.

Sveaskog är i många fall ett perfekt exempel på hur man INTE ska sköta skog... rövare och banditer som tror de får göra vad f-n de vill. Jag vet tom en som slutade där för att han inte klarade att jobba under deras premisser.

Edit: Men alla storbolagen är mer eller mindre skitstövlar... jag vet att SCA har ett väldigt "kreativt" sätt att räkna älg för att få till maximal avskjutning :grin:
 
Javisst, enstaka träd, inte plockepinn. Efter stormarna gudrun och per ökade fallen med barkborre lavinartat eftersom det inte gick att ta hand om allt nedfallet tillräckligt snabbt och de går på levande träd också.

Det är verkligen inte okej alls när så många träd ligger som i den skog jag refererar till. Jag menar verkligen plockepinn när jag skriver plockepinn. Ingen skogsägare som tar hand om sin skog har skogar som ser ut som denna gör. Då är det enstaka träd som ligger, inget plockepinn. Grannarna till sveaskog är verkligen inte glada eftersom det förstör deras skog med. Barkborren bryr sig ju knappast om gränser. Sveaskog tvångsövertog ju skogar med vad som ansågs vara särskilt skyddsvärd skog också beter de sig som de gör. Det är så förbannat illa.
Då hänger jag med. Ja, allt handlar ju om balans och mångfald i skogen. Aldrig bra med för mycket av en sak.
 
Javisst, enstaka träd, inte plockepinn. Efter stormarna gudrun och per ökade fallen med barkborre lavinartat eftersom det inte gick att ta hand om allt nedfallet tillräckligt snabbt och de går på levande träd också.

Det är verkligen inte okej alls när så många träd ligger som i den skog jag refererar till. Jag menar verkligen plockepinn när jag skriver plockepinn. Ingen skogsägare som tar hand om sin skog har skogar som ser ut som denna gör. Då är det enstaka träd som ligger, inget plockepinn. Grannarna till sveaskog är verkligen inte glada eftersom det förstör deras skog med. Barkborren bryr sig ju knappast om gränser. Sveaskog tvångsövertog ju skogar med vad som ansågs vara särskilt skyddsvärd skog också beter de sig som de gör. Det är så förbannat illa.

Plus att låter en mindre skogsägare det se ut så för länge blir det böter... jag har aldrig hört talas om att storbolagen fått någon bot för att de inte röjt upp i tid.

Jag vet ett ställe där skogen legat som plockepinn i nästan 10 år... på ett storbolags mark.
 
Att jag har blivit sååå kär i det här halsbandet men i och med lägenhetsköp har jag inte några pengar över för tillfället :meh:

159995PK.jpg
 
Stör mig som fan på att jag glömt boka om min tandläkartid som är imorgon och nu har dom ju självklart stängt på helgen så jag kommer bli tvungen att betala för besöket ändå som jag inte har tid att gå på och som jag egentligen inte har råd med öht... Jävla f*cking f*tthelvetes skit...
När min region skickar kallelse för ett läkarbesök påpekar de alltid att om jag inte avbokar minst 24 timmar i förväg kommer de att debitera mig.
Sist avbokade de för sent så jag skickade en faktura till dem. Nej, jag får inga pengar - men oj, vad bra det kändes!
När det gäller tandläkare kör jag med 10 min-regeln - får jag vänta mer än tio minuter så går jag. Meddelar givetvis att jag inte har tid att vänta och att kommer att omboka. Hittills ingen som har protesterat...
 
För att stämma in i klagan på sjukvården (och bli lite privat så känsliga läsare varnas typ)

Min P-stav är så att säga slut. Jag har haft lite mellanblödningar ett tag men dragit ut på bytet i och med corona. Men för några dagar sedan kom mensen tillbaka med besked. Smärtan står jag ut med men blöder så fruktansvärt mycket. Det här är anledningen till att jag har P-stav. För herrans många år sedan så fick jag en dag mens och den slutade aldrig. När jag väl sökte hjälp när det gått nästan ett år hade jag ett HB-värde (tror det heter så?) på 70 pga blodbrist.

I alla fall. Ringde och försökte boka en tid för byte och fick då meddelat att de tyvärr inte gör sådant just nu pga corona och att jag tills vidare får använda mig av andra preventivmedel. Jag försökte förklara min situation om att det liksom inte är av den anledningen jag har P-stav men sköterskan kunde bara beklaga och "hoppas att det löser sig".

Så nu hoppas hoppas hoppas jag verkligen att den här mensen slutar vid något tillfälle. Det var så länge sedan jag hade mens nu (och den har alltid varit "mycket" och oregelbunden enda sedan jag fick den första gången) och känner att jag inte riktigt minns hur det var. Inne på dag 4 med syndafloden och hoppas att det ska avta åtminstone, börjar bli ganska orolig.
 
För att stämma in i klagan på sjukvården (och bli lite privat så känsliga läsare varnas typ)

Min P-stav är så att säga slut. Jag har haft lite mellanblödningar ett tag men dragit ut på bytet i och med corona. Men för några dagar sedan kom mensen tillbaka med besked. Smärtan står jag ut med men blöder så fruktansvärt mycket. Det här är anledningen till att jag har P-stav. För herrans många år sedan så fick jag en dag mens och den slutade aldrig. När jag väl sökte hjälp när det gått nästan ett år hade jag ett HB-värde (tror det heter så?) på 70 pga blodbrist.

I alla fall. Ringde och försökte boka en tid för byte och fick då meddelat att de tyvärr inte gör sådant just nu pga corona och att jag tills vidare får använda mig av andra preventivmedel. Jag försökte förklara min situation om att det liksom inte är av den anledningen jag har P-stav men sköterskan kunde bara beklaga och "hoppas att det löser sig".

Så nu hoppas hoppas hoppas jag verkligen att den här mensen slutar vid något tillfälle. Det var så länge sedan jag hade mens nu (och den har alltid varit "mycket" och oregelbunden enda sedan jag fick den första gången) och känner att jag inte riktigt minns hur det var. Inne på dag 4 med syndafloden och hoppas att det ska avta åtminstone, börjar bli ganska orolig.
Ibland känns det som att dom hör bara det dom vill höra. Hoppas det löser sig för dej fort.
 
Ibland känns det som att dom hör bara det dom vill höra. Hoppas det löser sig för dej fort.
De hittade inget "fel" på mig då för många år sedan så därför valde man att helt enkelt behandla symptomen, så så vidare det här inte på något magiskt sätt fixat sig själv över åren så är nog min enda chans att vänta tills corona avtar och jag får boka en tid.
 
För att stämma in i klagan på sjukvården (och bli lite privat så känsliga läsare varnas typ)

Min P-stav är så att säga slut. Jag har haft lite mellanblödningar ett tag men dragit ut på bytet i och med corona. Men för några dagar sedan kom mensen tillbaka med besked. Smärtan står jag ut med men blöder så fruktansvärt mycket. Det här är anledningen till att jag har P-stav. För herrans många år sedan så fick jag en dag mens och den slutade aldrig. När jag väl sökte hjälp när det gått nästan ett år hade jag ett HB-värde (tror det heter så?) på 70 pga blodbrist.

I alla fall. Ringde och försökte boka en tid för byte och fick då meddelat att de tyvärr inte gör sådant just nu pga corona och att jag tills vidare får använda mig av andra preventivmedel. Jag försökte förklara min situation om att det liksom inte är av den anledningen jag har P-stav men sköterskan kunde bara beklaga och "hoppas att det löser sig".

Så nu hoppas hoppas hoppas jag verkligen att den här mensen slutar vid något tillfälle. Det var så länge sedan jag hade mens nu (och den har alltid varit "mycket" och oregelbunden enda sedan jag fick den första gången) och känner att jag inte riktigt minns hur det var. Inne på dag 4 med syndafloden och hoppas att det ska avta åtminstone, börjar bli ganska orolig.
Går inte att vända sig privat? Så här ska du inte behöva ha det. Vette sjutton hur sjukan tänker. Sånt här är viktigt å vanliga preventivmedel funkar inte på alla (även om det inte var därför du har p-stav) å detta vet dom om.
 
Jag stör mig på att jag stör mig på en skrattreaktion på mitt kajakinlägg. Jag fattar ju själv att det inte är negativt men att inte ha den där kajaken suger ju liksom.

Än mer stör jag mig på att jag ska till gyn imorrn för koll av mina cellförändringar då jag börjat få symtom som kan tyda på försämring. Sist fick jag ingen bedövning innan det togs vävnadsprover och det var så jävla obehagligt och smärtsamt att jag fysiskt kan känna molandet bara jag tänker på det och ju närmre gyntiden kommer desto mer ångest får jag. Jag har inga som helst problem med att helt enkelt vägra vävnadsprover utan bedövning så det är ju ingen fara egentligen men det har tydligen ingen betydelse såhär i förhand utan ångesten är igång ändå :down:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
Tjatter Gamla full. Här är en ny! Jag stör mig på att helgen gick i raketfart.
99 100 101
Svar
2 005
· Visningar
112 024
Senast: Lingon
·
  • Låst
Tjatter Ny tråd! Vi fortsätter störa oss på störiga saker!
99 100 101
Svar
2 010
· Visningar
120 555
Senast: Lilla
·
  • Låst
Tjatter Stör mig på att ingen startade en ny tråd.😉
99 100 101
Svar
2 002
· Visningar
108 381
Senast: Marita73
·
Samhälle Såg ett klipp på Facebook om hemmafruar tydligen är en ny trend bland unga kvinnor. Mådde lite illa av det. Visst, alla gör som de vill...
20 21 22
Svar
433
· Visningar
20 150
Senast: Mkb
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • WE-tråden
  • Bildtråden

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp