Störiga saker vi stör oss på, del 14

Status
Stängd för vidare inlägg.
Använd dem inte då :)
Själv stör jag mig på folk som har energi att störa sig på att någon annan använder ett för den personen bekvämt pronomen. Eller nej, jag orkar inte störa mig.

Självklart. Jag använder det inte men stör mig på andra som använder det, tex i skrift härpå forumet, så om.jag läser en tråd där kanske EN användare svarar och skriver så, så stör jag mig på det 🤷‍♀️

Själv skriver jag "han/hon" om jag inte vet/spelar roll vilket
 
En hel mugg med nybryggt kaffe på fönsterbrädan, väggen, gardinen och baksidan av soffan. Kan inte ens skylla på katten för att den tippade.
Har torkat upp det nödvändiga för stunden. Men nu sitter jag här utan kaffe att dricka!
 
Ja, och 'hen' är ju exakt samma sak fast för någon som inte är man eller kvinna. Du har lika mycket anledning att störa dig på 'han' och 'hon' som du har att störa dig på 'hen'.

Hen är en enkel förkortad omstavning där folk inte orkar skriva ut han/hon.

Har sett folk skriva hen här på forumet i svar även om ts skrivit att det är en han eller hon 🤷‍♀️

Jag stör mig även på folk som stör sig på att jag stör mig på detta. Det är liksom något jag inte rår för att jag känner och jag "får leva med". Jag ligger inte sömnlös på nätterna sas :rofl:
 
Om diskussionen om hen, jag stör mig också lite på det. Enbart för att det finns personer som identifierar sig som hen, och det känns som att "förstöra" innebörden (missförstå mig rätt). De som identifierar sig som hen är kanske inte alls osäkra på vad de identifierar sig som, de har hen. Det verkar som att hen används när man inte vet om man ska skriva hon, han eller hen och därför skriver man hen, det är det jag stör mig på. Vad man ska använda istället är jag dock tveksam till.
Jag undviker det så mycket som möjligt och skriver hellre bara "personen" då. :)
 
Hen är en enkel förkortad omstavning där folk inte orkar skriva ut han/hon.

Har sett folk skriva hen här på forumet i svar även om ts skrivit att det är en han eller hon 🤷‍♀️

Jag stör mig även på folk som stör sig på att jag stör mig på detta. Det är liksom något jag inte rår för att jag känner och jag "får leva med". Jag ligger inte sömnlös på nätterna sas :rofl:

Fast det finns ju också folk som inte identifierar sig som han Eller hon, då är det ju lämpligt att använda ett annat pronomen. :) Då är det lite fräckt att komma in med han/hon menar jag, eftersom båda två är lika fel.
 
Om diskussionen om hen, jag stör mig också lite på det. Enbart för att det finns personer som identifierar sig som hen, och det känns som att "förstöra" innebörden (missförstå mig rätt). De som identifierar sig som hen är kanske inte alls osäkra på vad de identifierar sig som, de har hen. Det verkar som att hen används när man inte vet om man ska skriva hon, han eller hen och därför skriver man hen, det är det jag stör mig på. Vad man ska använda istället är jag dock tveksam till.
Jag undviker det så mycket som möjligt och skriver hellre bara "personen" då. :)
Jag använder 'personen', eller namnet, eller 'den' beroende på sammanhang.

Fast det finns ju också folk som inte identifierar sig som han Eller hon, då är det ju lämpligt att använda ett annat pronomen. :) Då är det lite fräckt att komma in med han/hon menar jag, eftersom båda två är lika fel.
Detta!
 
Stör mig på när folk lättvindigt använder mänskliga diagnoser för att beskriva beteenden hos djur...
Nu blir jag väl rapporterad men då får det vara så.

Jag läste precis i tråden där du "hittade" detta och måste säga att jag specifikt stör mig på dig. För du stör dig ofta här på saker andra på forumet gör/säger som du smusslar in i den här tråden istället, det är bara du som håller på såhär vad jag sett och det är sjukt störigt.

Ta det där och då (endast) eller skicka pm till personen, tycker inte riktigt att den här tråden är rätt ställe för att störa sig över andra forumtrådar/användare.
 
Jag stör mig även på folk som stör sig på att jag stör mig på detta. Det är liksom något jag inte rår för att jag känner och jag "får leva med". Jag ligger inte sömnlös på nätterna sas :rofl:
Fast det är klart att du måste ta visst ansvar för dina känslor om det du stör dig på i förlängningen innebär att du stör dig på att en viss typ av människor finns, och är något de absolut inte kan påverka och som inte egentligen påverkar dig. För mig är det inte långt ifrån att skriva typ 'jag stör mig på "hon"', det vill säga att du i förlängningen då skulle störa dig på att kvinnor existerar. Känns ju inte så schysst.
 
Ja, och 'hen' är ju exakt samma sak fast för någon som inte är man eller kvinna.
Den användningen är helt överskuggad av användningen där det bara innebär ospecificerad könstillhörighet. Tror majoriteten av språkbrukare inte ens känner till att denna ursprungliga innebörden finns.

Jag kan tycka att den användningen av hen som generellt pronomen som utvecklats är mindre lyckad. Men att det var utmärkt som specifikt pronomen för personer som inte ville omtalas som han eller hon. Hade varit mycket bättre om det fått vara kvar i enbart den funktionen.
 
Fast det finns ju också folk som inte identifierar sig som han Eller hon, då är det ju lämpligt att använda ett annat pronomen. :) Då är det lite fräckt att komma in med han/hon menar jag, eftersom båda två är lika fel.
Absolut, jag använder Han, hon, den, personen i fråga, namn

Jag har aldrig träffat någon irl som använder uttrycket hen. Enbart sett det i skriven form här på forumet och andra ställen på internet
 
Fast det är klart att du måste ta visst ansvar för dina känslor om det du stör dig på i förlängningen innebär att du stör dig på att en viss typ av människor finns, och är något de absolut inte kan påverka och som inte egentligen påverkar dig. För mig är det inte långt ifrån att skriva typ 'jag stör mig på "hon"', det vill säga att du i förlängningen då skulle störa dig på att kvinnor existerar. Känns ju inte så schysst.

Henne heter det, men iafl...

Nej du drar det för långt. Jag stör mig på ett nyuppfunnet ord, inte på människor i allmänhet
 
Nu blir jag väl rapporterad men då får det vara så.

Jag läste precis i tråden där du "hittade" detta och måste säga att jag specifikt stör mig på dig. För du stör dig ofta här på saker andra på forumet gör/säger som du smusslar in i den här tråden istället, det är bara du som håller på såhär vad jag sett och det är sjukt störigt.

Ta det där och då (endast) eller skicka pm till personen, tycker inte riktigt att den här tråden är rätt ställe för att störa sig över andra forumtrådar/användare.

Ja, det är inte god netikett.
 
Jag använder ofta hen. Särskilt i jobbsammanhang när jag håller presentationer eller skriver instruktioner.

Jag har bott (bor fortf) utomlands sedan "hen" blev ett "inne-ord". Så det hör ju till med varför jag aldrig hört det användas irl.

Jaghar vart tillbaka i Sverige i omgångar senaste åren men ingen i min familj eller vänner som jag träffat då använder det
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
Tjatter Gamla full. Här är en ny! Jag stör mig på att helgen gick i raketfart.
99 100 101
Svar
2 005
· Visningar
115 358
Senast: Lingon
·
  • Låst
Tjatter Ny tråd! Vi fortsätter störa oss på störiga saker!
99 100 101
Svar
2 010
· Visningar
123 282
Senast: Lilla
·
  • Låst
Tjatter Stör mig på att ingen startade en ny tråd.😉
99 100 101
Svar
2 002
· Visningar
111 052
Senast: Marita73
·
Samhälle Såg ett klipp på Facebook om hemmafruar tydligen är en ny trend bland unga kvinnor. Mådde lite illa av det. Visst, alla gör som de vill...
20 21 22
Svar
433
· Visningar
22 104
Senast: Mkb
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bra blötmat
  • Valp 2024
  • Bra torrfoder

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp