Störiga saker vi stör oss på, del 14

Status
Stängd för vidare inlägg.
Är det så? Låter också konstigt O_o
Det heter att skola som grundform: skall, skulle, skolat

Men sen har kortformen 'ska' tagit över så mycket att systemet blir skevt och många kan bara formerna ska, skulle -och hamnar sedan i ...eh... vad? ... skullat.
Tror det kan vara ganska vanligt att säga det, men sen ser det inte helt bra ut om det ska skrivas?
Att-formen råkar man knappt i några situationer där man behöver använda. Så där kan nog många leva med att bara ha en lucka?

Men går det ett gäng år till och man börjar anta att 'ska' är en grundform så blir det kanske:
Att ska, ska, skulle, skullat ? (men inte än, då måste minst min generation dö först, för det låter heelt sjukt med 'att ska')
 
Stör mig inte egentligen och jag vet varför det görs (ge illusion av större/fylligare läppar) så helt fel tråd :D men säkerligen ändå den mest rätta tråden eller så ger jag någon annan något att störa sig på; varför kletar folk läppstift långt utanför själva läpparna?
Att måla alldeles strax utanför läppkonturen är inget man direkt noterar, men det är imo inte så snyggt -rent estetiskt- när man tydligt ser ett relativt brett, målat hudområde runt munnen.
 
Körde söderut på E4 från Jönköping, kommer ikapp en trailer och håller lite koll i vänsterspegeln vart jag har bilarna bakom om det är fritt att köra om.
Hade fortfarande bilar lååångt bakom mig, så väljer att gå ut i god tid då jag närmade mig trailer rätt snabbt. Ser i spegeln en bil som ligger på omkörning av de andra bilarna långt där bak, men det är lugnt för den skulle inte va ikapp mig förrän jag var om trailern (trodde jag).
När den kom ikapp mig (den körde väääldigt fort) var jag nästan framme vid trailern och på väg att köra om, då kör den om mig på högersidan och in framför mig och om trailern.
Den fick både tuta och helljus, riktigt så lång tid tar det inte för mig att komma om trailern... sen körde den vidare och körde om en annan bil längre fram och sen svängde av på avfarten mot Torsvik...

Egentligen borde jag inte bli förvånad längre, men det stör mig att en sådan person utsätter inte bara sig själv utan även andra för sitt beteende i trafiken och det är det som stör mig.
Inte ens ambulanser på utryckning kör så även om de har bråttom.
Ser nu när jag läser igen att jag missade att skriva att när den körde om den där bilen framför mig så svängde den direkt av på avfarten till Torsvik, så onödigt att köra om när man ska svänga av, bättre ligga kvar bakom.
Det är ett enormt störnings moment för mig, har sett det så många gånger i trafiken och stör mig varje gång.
 
Ikväll stör jag mig på svenska översättningar av sångtexter på film. Inte på att de nödvändigtvis är särskilt dåliga, men på att de är flera olika. Specifikt i tecknade Disney- (m fl) filmer, där de svenska skådespelarna sjunger en (svensk) text, medan (den svenska) textremsan visar en helt(!) annan (svensk) text.
 
Ikväll stör jag mig på svenska översättningar av sångtexter på film. Inte på att de nödvändigtvis är särskilt dåliga, men på att de är flera olika. Specifikt i tecknade Disney- (m fl) filmer, där de svenska skådespelarna sjunger en (svensk) text, medan (den svenska) textremsan visar en helt(!) annan (svensk) text.
Raderat, läste ditt inlägg lite tokigt :angel:
 
Ikväll stör jag mig på svenska översättningar av sångtexter på film. Inte på att de nödvändigtvis är särskilt dåliga, men på att de är flera olika. Specifikt i tecknade Disney- (m fl) filmer, där de svenska skådespelarna sjunger en (svensk) text, medan (den svenska) textremsan visar en helt(!) annan (svensk) text.
Håller på att se Insidan ut, där ungen har ett helt annat namn på svenska?! Riley blir Jenny...
 
Utan att ta någons parti... vet du att bilen bakom dig är van vid att köra på den vägen och vet hur få tillfällen för omkörning det finns?

Visst, det är inte jättesmart att ligga så nära någon i den hastigheten. Men bilen bakom dig kanske körde där för första gången och visste inte att (enligt dig lämpligt) tillfälle för omkörning inte skulle komma väldigt snart? Visst kan man försvara sig med att man inte borde köra om på en väg man inte känner väl. Men det fungerar ju inte heller i praktiken. Vi kan liksom inte banna folk från att köra om på vissa vägar för att de inte kör där ofta/aldrig kört där. Vi måste, på gott och ont, lita på våra medtrafikanters kapacitet att bedömma vad som är lämpligt och inte och det är ju dels därför man måste ta körkort för att få framföra ett fordon lagligt.

Med det har jag absolut inte sagt att jag tycker att alla som har körkort borde få behålla det ;)
Det är olagligt att ligga för nära bilen framför.
 
Det heter att skola som grundform: skall, skulle, skolat

Men sen har kortformen 'ska' tagit över så mycket att systemet blir skevt och många kan bara formerna ska, skulle -och hamnar sedan i ...eh... vad? ... skullat.
Tror det kan vara ganska vanligt att säga det, men sen ser det inte helt bra ut om det ska skrivas?
Att-formen råkar man knappt i några situationer där man behöver använda. Så där kan nog många leva med att bara ha en lucka?

Men går det ett gäng år till och man börjar anta att 'ska' är en grundform så blir det kanske:
Att ska, ska, skulle, skullat ? (men inte än, då måste minst min generation dö först, för det låter heelt sjukt med 'att ska')
Jag är ganska ung och tycker också att 'att ska' låter helt galet. I mitt huvud blir det 'att skola' direkt, så det dör nog inte ut på ett bra tag än. Men så växte jag upp med att läsa en massa gamla böcker tryckta 1910 eller tidigare, mina svenskalärare blev galna på alla underliga stavningar, ord, och meningsbyggnader jag använde och bestämt hävdade var rätt.
 
Det är olagligt att ligga för nära bilen framför.
Visst det är det, men det stoppar inte folk från att göra det och jag ser inte ofta att folk blir bötfällda för det (vilket är synd för det kanske hade blivit en väckarklocka för folk och de börjar hålla avståndet). Folk är väldigt dåliga på att hålla 3-sekunders regeln.
Ser varje dag folk som ligger för nära
 
Jag skulle aldrig lägga mig så nära bakom någon som du beskriver men jag håller ju knappast 3-sekundersregeln av två anledningar. Den första för att jag snabbt ska kunna köra om så fort tillfälle kommer, och den andra för att ingen annan bakom mig ska få för sig att köra om mig och trycka sig in mellan mig och bilen jag vill köra om.
Kan inte låta bli att reagera på det då det inte är så smart heller, vad händer om bilen framför panikbromsar för något? 3 sekunders regeln finns för att man ska ha tid att reagera.
Sen ser man bättre om man inte ligger för nära fordonet framför.
Om någon kör om dig borde du också haft tillfälle att kört om bilen framför eller syftar du på idiotomkörningar?
Jag ser inte problemet med att ett fordon åker in framför, jag tycker oftast man får bäst omkörningsmöjligheter att ligga som nr 2 i kön (om 0 är den man vill köra om).

Jag brukar själv ligga på ett bra avstånd bakom, sen pejlar jag av läget framåt och när jag ser mötande trafik och vet att det kommer va fritt när de kört förbi eller det är en kurva och sen kommer omkörningsmöjlighet, då brukar jag anpassa min hastighet och sen accelererar jag så att jag kan köra om precis när mötande trafik passerat eller omkörningssträckan kommer.
Skulle det hända att jag inte kan köra om lättar jag på gasen och väntar på nästa tillfälle.
 
Det är olagligt att ligga för nära bilen framför.

Min nyare bil varnar när man krupit för nära och ber föraren att öka avståndet. Har dock bara lyckats trigga varningen 2 gånger på 1500 mil hittills. 3-sekundersregeln är bra. Är man alert tar det upp mot en sekund att reagera korrekt, och då kan det vara försent om man ligger för nära.

För mig är det gåtfullt hur många har så enormt förtroende för sin egen förmåga, utan mer utbildning och erfarenhet av svåra situationer än den man fått på körskolan.
 
Fortsätter väl på bil-spåret...

Jag stör mig på Volvo x60-reklamen, ni vet med kvinnan och mannen som får barn och springer efter ungarna, barnsäkrar hemmet o så och så kör kvinnan hem och nickar till...
"Bilen som skyddar dig. Som du skyddar andra".
Eh? Så de ok o köra bil om man e så trött så man nickar till vid ratten om man har en bra bil?!
Missar jag ironin eller...?
 
Fortsätter väl på bil-spåret...

Jag stör mig på Volvo x60-reklamen, ni vet med kvinnan och mannen som får barn och springer efter ungarna, barnsäkrar hemmet o så och så kör kvinnan hem och nickar till...
"Bilen som skyddar dig. Som du skyddar andra".
Eh? Så de ok o köra bil om man e så trött så man nickar till vid ratten om man har en bra bil?!
Missar jag ironin eller...?
Håller med, den där reklamen är inte helt okej. Är du så trött ska du inte sätta dig och köra över huvud taget!
 
Fortsätter väl på bil-spåret...

Jag stör mig på Volvo x60-reklamen, ni vet med kvinnan och mannen som får barn och springer efter ungarna, barnsäkrar hemmet o så och så kör kvinnan hem och nickar till...
"Bilen som skyddar dig. Som du skyddar andra".
Eh? Så de ok o köra bil om man e så trött så man nickar till vid ratten om man har en bra bil?!
Missar jag ironin eller...?
Jösses, den säger ju verkligen att det är ok sätta sig att köra utan att vara i skick för det. De är definitivt fullt medvetna om hur trötta de är när de gör det.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
Tjatter Gamla full. Här är en ny! Jag stör mig på att helgen gick i raketfart.
99 100 101
Svar
2 005
· Visningar
111 537
Senast: Lingon
·
  • Låst
Tjatter Ny tråd! Vi fortsätter störa oss på störiga saker!
99 100 101
Svar
2 010
· Visningar
120 181
Senast: Lilla
·
  • Låst
Tjatter Stör mig på att ingen startade en ny tråd.😉
99 100 101
Svar
2 002
· Visningar
108 027
Senast: Marita73
·
Samhälle Såg ett klipp på Facebook om hemmafruar tydligen är en ny trend bland unga kvinnor. Mådde lite illa av det. Visst, alla gör som de vill...
20 21 22
Svar
433
· Visningar
19 963
Senast: Mkb
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp