Störiga saker vi stör oss på, del 15

Status
Stängd för vidare inlägg.
Är inte ett problem också att det liksom är allmänt vedertaget? Typ som att alla säger omständigt fast det heter omständligt.

Det är väl också korrekt att säga t.ex "Jag är bättre än du" och inte "Jag är bättre än dig" men jag har ALDRIG hört någon använda du i den typen av mening. Det enda verkliga exemplet jag kan komma på är när nån (Sanna Nielsen?) sjunger "jag är starkare än du".
Och @LadyCovergirl det är helt rätt att skriva som dig och som du. Båda fungerar utmärkt.
 
Stör mig på att oavsett hur jag formulerar mig så tolkas jag alltför ofta som att jag är otrevlig med flit. Känns som någon totalkrock mellan mitt sätt att kommunicera och det som är standard hos neurotypiker/icke autistiska, och såklart är det jag som får kängan i egenskap av den avvikande. :(
 
Jag stör mig på att folk som är smalare än efterfrågat prompt måste pracka på en sina egna erfarenheter när en frågar specifikt om fetas erfarenheter. Liksom nej, ditt resultat av en bukplastik när du är näst intill normalviktig säger mig inte ett jävla skit om hur resultaten blivit när det fortfarande finns fetma i bilden vilket är vad som efterfrågats ditt jävla mähä :meh:
 
Precis som redan skrivits går det idag bra att använda båda varianterna.
https://www.faktoider.nu/mig-och-jag.html

Jo, nuförtiden godkänns båda två. Oavsett vad som tidigare var korrekt och ej.

Jag vet att det idag godkänns med båda. Jag vet också att det beror på att så många sa och skrev fel att man "gav upp" och därför godkände båda varianterna. Det betyder alltså inte att båda är korrekt grammatiskt.
 
Jag vet att det idag godkänns med båda. Jag vet också att det beror på att så många sa och skrev fel att man "gav upp" och därför godkände båda varianterna. Det betyder alltså inte att båda är korrekt grammatiskt.
Det handlar om hur man uppfattar ordet än. Om det är en konjunktion (ord som binder ihop satserna i en mening) ska det heta större än jag. Då måste vi använda subjektsformen jag. Om det är en preposition (ord som markerar läge/förhållande) ska det heta större än mig. Då måste vi använda objektsformen mig.
 
Kollar på Youtube.. En ryttare har en haul med bös hon köpt och håller då upp ett par nya ridskor med kommentaren "de här är så sjukt billiga, sliter ut 2-3 par om året för jag tar inte hand om dem eller så, men det gör ju inget för de kostar ju så lite" (mer eller mindre). Det är alltså ett par likadana som jag köpte här om veckan, och de gick ändå loss på 800kr. Fine, det fanns de för typ 1000-2000kr också, men att dels sitta och säga att 800kr typ inte är någonting, och skita i att ta hand om sakerna så att de håller länge. Ja det stör jag mig på!
 
Stör mig på att jag kommer hem från jobbet, sambon ligger som vanligt i soffan, dottern är skitig i ansiktet och på händerna efter att ha ätit, köket ser ut som skit och ingenting är gjort hemma. Han gjorde mat alla fall otroligt nog, så jag har ätit, städat köket, tvättat dottern, startat en maskin tvätt och tvingat iväg sambon till affären för att köpa tvättlappar som var slut. Om en kvart börjqr jag jobba igen (delad tur). Kul 🙄
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
Tjatter Gamla full. Här är en ny! Jag stör mig på att helgen gick i raketfart.
99 100 101
Svar
2 005
· Visningar
111 330
Senast: Lingon
·
  • Låst
Tjatter Ny tråd! Vi fortsätter störa oss på störiga saker!
99 100 101
Svar
2 010
· Visningar
120 005
Senast: Lilla
·
  • Låst
Tjatter Stör mig på att ingen startade en ny tråd.😉
99 100 101
Svar
2 002
· Visningar
107 858
Senast: Marita73
·
Svar
736
· Visningar
38 482
Senast: Dimmoln
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Valp 2023 -den andra
  • Hundrädda

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp