Störiga saker vi stör oss på, del 16

Status
Stängd för vidare inlägg.
Stör mig på att torra händer=lämpligt att smörja in, och salva är kletigt. Det är iofs inte så trevligt med sprickor heller :cautious:
Torr olja tar mig igenom vintern! Smörjer flera gånger om dagen och inte alls så kletigt som diverse krämer och så vidare. Blir märken på glas kanske men varken känns eller kladdar ner typ tangentbord eller så.
 
Jag tappade en gigantisk plomb idag och när jag ringer tandläkaren har de stängt på grund av veckans händelse där 7 personer blev knivskurna i min lilla stad :(
Jag stör mig alltså på plomben och knivskärningarna, inte att tandläkaren valt att stänga.
 
Stör mej på personen i kassan på jordnära som var så otrevlig. Det var inte mitt fel att hon slog in varan två gånger. Hon bara suckade och himlade med ögonen när jag påpekade det. Sen fråga hon om jag ville ha nått annat istället eller en till. Och det ville jag inte, då hade jag väl köpt två istället? Då suckar hon ännu mer och säger att vi får ta det i nästa kassa. När vi kommer över dit så säger hon till den kassörskan, lite lagom snäsigt, att " den får du ta, för jag hinner inte".
 
Stör mig när folk säger han i stället för honom. Och jag stör mig också när folk säger och i stället för att. Särskilt störande är det när det är radiopratare som säger fel eller om det är i reklam. I båda fallen är språket ett verktyg som används yrkesmässigt och det är pinsamt när de inte behärskar det.
 
Stör mig när folk säger han i stället för honom. Och jag stör mig också när folk säger och i stället för att. Särskilt störande är det när det är radiopratare som säger fel eller om det är i reklam. I båda fallen är språket ett verktyg som används yrkesmässigt och det är pinsamt när de inte behärskar det.
Han är korrekt i regionalt talspråk. Det är en gammal ackusativböjning som lever kvar. Är alltså inte alla 'honom' som kan ges den formen, är användningen korrekt så påverkas inte dativen. Kan ofta ha uttalsformen 'an (resp. 'na i fem.) - Jag slog 'an. Ge den till honom.

"Å" är normalt uttal av både 'och' och 'att'. Sällan de uttalas så man hör skillnad om de inte är betonade eller så (vilket de orden av naturliga skäl sällan är) Däremot är det ett stort problem när folk inte vet vilket av orden det är som de använder.

Det är inte önskvärt att skriftspråksuttal ska ta över etablerade uttalsformer eller att regionala variationer ska undertryckas, vare sig i professionellt bruk eller annars.
 
Jag är inte helt säker eftersom jag inte fått det bekräftat men en av de skadade blev knivskuren utanför tandläkaren. Jag tror att den personen är en av personalen. De har förmodligen ägnat torsdag - fredag åt personalvård?

Om det hände i närheten förstår jag helt och hållet. :heart Det lät bara så märkligt först.
 
Sover halva natten.
Är för pigg när man borde sova.
Nu: för trött för att komma igång med något vettigt.
:rage::banghead:

Vem f-n är det som ställt min interna klocka så den tycker 3-4 ska vara "morgon"?
Var får man tag på en urmakare som meckar till det?
 
Sover halva natten.
Är för pigg när man borde sova.
Nu: för trött för att komma igång med något vettigt.
:rage::banghead:

Vem f-n är det som ställt min interna klocka så den tycker 3-4 ska vara "morgon"?
Var får man tag på en urmakare som meckar till det?

Jag vet inte men säg till om du hittar någon. Min sömn är också en aning all over the place :cautious:
 
Stör mej på att jag är ett sånt jäkla klantarsel.
Skulle stampa sönder isen i hästarnas vattentunna igår. Det är väldigt lerigt i hagen och det har frusit och natten till i går var riktigt kall. Ca 2cm is i tunnan som är lite hög och jag står och balanserar på en lerkokla. Får inte till nått bra stamp utan halkar i tunnan och tappar balansen. Står i flera sekunder och försöker få grepp i tunnan innan jag faller baklänges i den knaggliga skiten. Ligger sen där som en skalbagge på rygg med ena benet fortfarande i tunnan och sprattlar. Det gör skitont och jag kan inte sluta skratta för det måste ju ha sett urdumt ut. Klarar mej med en uppskrapad hand och blåmärken på röven. Var lite stel i nacken i går kväll när jag gick och la mej.
Vaknar i morse och kan inte luta huvudet bakåt och kan inte lyfta armarna speciellt högt. Känner att det tar emot från skuldrorna och upp i axlar och nacke. Nu har det lättat lite och jag är rörligare. Vet inte om jag lyckades sträcka mig eller nått.

För en vecka sen snubblade jag över en pinne i skogen. Och föll raklång framåt som en fura. Dock i uppförsbacke med gräs. Då klarade jag mej med ett blåmärke på knät. Ett litet som gjorde svinont.

Bara några klantiga grejer som jag lyckats med det sista 😅 klantskallarnas klantskalle typ
 
Han är korrekt i regionalt talspråk. Det är en gammal ackusativböjning som lever kvar. Är alltså inte alla 'honom' som kan ges den formen, är användningen korrekt så påverkas inte dativen. Kan ofta ha uttalsformen 'an (resp. 'na i fem.) - Jag slog 'an. Ge den till honom.

"Å" är normalt uttal av både 'och' och 'att'. Sällan de uttalas så man hör skillnad om de inte är betonade eller så (vilket de orden av naturliga skäl sällan är) Däremot är det ett stort problem när folk inte vet vilket av orden det är som de använder.

Det är inte önskvärt att skriftspråksuttal ska ta över etablerade uttalsformer eller att regionala variationer ska undertryckas, vare sig i professionellt bruk eller annars.
Tack för att du tar upp det. Jag hade för ett tag sedan en diskussion med en svensklärare, som inte kunde förstå hur folk inte kunde skilja på han och honom. När jag försökte inflika att det var dialektalt, slog hon det helt ifrån sig. Jag kan skilja på "han" och "honom" i skriftspråk, och använder alltid rätt ord när jag skriver, men kan mycket väl känna att det låter bättre med "han" i vissa sammanhang (där det egentligen ska vara "honom"). Så absolut är det dialektalt!
 
Tack för att du tar upp det. Jag hade för ett tag sedan en diskussion med en svensklärare, som inte kunde förstå hur folk inte kunde skilja på han och honom. När jag försökte inflika att det var dialektalt, slog hon det helt ifrån sig. Jag kan skilja på "han" och "honom" i skriftspråk, och använder alltid rätt ord när jag skriver, men kan mycket väl känna att det låter bättre med "han" i vissa sammanhang (där det egentligen ska vara "honom"). Så absolut är det dialektalt!
Till vederbörande svensklärare:

Språkrådets åsikt: Honom i skrift. En etablerad variation i talspråket.
https://www4.isof.se/cgi-bin/srfl/visasvar.py?sok=han honom&svar=26400&log_id=765679https:

En bit ner på denna sida lite mer bakgrund:
https://www.sprakinstitutet.fi/sv/p...euters_rutor_1986_2013/1991/hon_han_och_honom

https://språkkrönikan.se/2014/01/07/det-irriterande-pronomenet-han/

Lärare ska inte syssla med att utrota variation.
Däremot ska de lära eleverna att det är skillnad på talspråk och skriftspråk så att det som är ok i det ena inte alltid är ok i det andra. Och förmedla förståelse för att vissa variationer kan vara stilistiskt mer eller mindre lämpliga i olika sammanhang.

Med :rage: hälsning från MiaMia
 
Till vederbörande svensklärare:

Språkrådets åsikt: Honom i skrift. En etablerad variation i talspråket.
https://www4.isof.se/cgi-bin/srfl/visasvar.py?sok=han honom&svar=26400&log_id=765679https:

En bit ner på denna sida lite mer bakgrund:
https://www.sprakinstitutet.fi/sv/p...euters_rutor_1986_2013/1991/hon_han_och_honom

https://språkkrönikan.se/2014/01/07/det-irriterande-pronomenet-han/

Lärare ska inte syssla med att utrota variation.
Däremot ska de lära eleverna att det är skillnad på talspråk och skriftspråk så att det som är ok i det ena inte alltid är ok i det andra. Och förmedla förståelse för att vissa variationer kan vara stilistiskt mer eller mindre lämpliga i olika sammanhang.

Med :rage: hälsning från MiaMia
Jätteintressant. Tack :) !
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
Tjatter Gamla full. Här är en ny! Jag stör mig på att helgen gick i raketfart.
99 100 101
Svar
2 005
· Visningar
111 501
Senast: Lingon
·
  • Låst
Tjatter Stör mig på att ingen startade en ny tråd.😉
99 100 101
Svar
2 002
· Visningar
107 997
Senast: Marita73
·
Samhälle Såg ett klipp på Facebook om hemmafruar tydligen är en ny trend bland unga kvinnor. Mådde lite illa av det. Visst, alla gör som de vill...
20 21 22
Svar
433
· Visningar
19 956
Senast: Mkb
·
Svar
790
· Visningar
41 644
Senast: Rosett
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Vildkattungar
  • Valp 2023 -den andra

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp