Bukefalos 28 år!

Störiga saker vi stör oss på, del 17

Status
Stängd för vidare inlägg.
Det där med havregryn i smulpaj kom med nyttighetseran, tror det kan ha varit på 90-talet någon gång. Kanske sent 80-tal. Innan dess var det smör (riktigt smör, inget hittepågoja ala margarin) socker och vetemjöl i smulpaj.
Aha, där ser man. Det förklarar nog varför jag bara ätit med havregryn. Skolan brukar ju hoppa på allt som är "nyttigt " och mamma var väl likadan förutsatt att det var gott. Är född i början på 80-talet
 
Testa! Blir det inte bra kan du ta med den till jobbet :angel:
Måste återrapportera. Gick utmärkt att använda gammal rabarber.
Fick sålla bort slaka stjälkar och en del skadat och fult på andra sätt. (vilket var väntat när vissa av bladen ligger platt på marken) Men av de som ändå hade en vettig spänst i sig så tycker jag inte de kan sägas vara träiga? Dock känns det som det är mindre saft/vattenhalt i dem. De kokade inte ihop riktigt som de brukar göra trots att jag minskade på potatismjölet. Smaskar med andra ord en helt godkänd rabarberpaj!
Förstår inte var det där om att man bara ska använda späda stjälkar kommer ifrån?
 
Måste återrapportera. Gick utmärkt att använda gammal rabarber.
Fick sålla bort slaka stjälkar och en del skadat och fult på andra sätt. (vilket var väntat när vissa av bladen ligger platt på marken) Men av de som ändå hade en vettig spänst i sig så tycker jag inte de kan sägas vara träiga? Dock känns det som det är mindre saft/vattenhalt i dem. De kokade inte ihop riktigt som de brukar göra trots att jag minskade på potatismjölet. Smaskar med andra ord en helt godkänd rabarberpaj!
Förstår inte var det där om att man bara ska använda späda stjälkar kommer ifrån?

Det sägs att man inte ska skörda rabarber efter midsommar. Har aldrig fattat varför.
 
Älgflugor. Plötsligt är de överallt. Sprayade partner och hundar ordentligt innan skogspromenaden, men missade mitt egna hår. Plockar fortfarande, 3 h senare, krypande löss. Är inte van med så många, fanns de verkligen "förr"?! :rage:

Har du hittat en spray som fungerar mot älgflugor?
Och nej, de fanns inte förr. Minns att jag började höra talas om dem i sena tonåren (ca.02-05 ish, i mellersta finland då.) Och då fanns de först bara några enstaka varje höst.
Jag kan inte förstå varifrån dessa odjur kommit :rage:
 
Har du hittat en spray som fungerar mot älgflugor?
Och nej, de fanns inte förr. Minns att jag började höra talas om dem i sena tonåren (ca.02-05 ish, i mellersta finland då.) Och då fanns de först bara några enstaka varje höst.
Jag kan inte förstå varifrån dessa odjur kommit :rage:
Jodå dom fanns allt. Inte riktigt lika mycket som nu men det var ändå gott om dom.
 
Ah, kanske de fanns i sverige tidigare då, för här i finland där jag bor fanns de inte före 2000-talet, de spred sig från sydöst längre uppåt/västerut för varje år.
Jag minns dem inte från min barndom/tonår med häst. Det var nog när jag flyttade till Uppsala i 20-årsåldern som de blev ett problem egentligen.
 
Ah, kanske de fanns i sverige tidigare då, för här i finland där jag bor fanns de inte före 2000-talet, de spred sig från sydöst längre uppåt/västerut för varje år.
Jag bor i Västergötland. Lite längre upp i sydvästra Sverige. Här fanns dom men som sagt inte i samma mängd som nu. Men absolut inte ovanliga. Fick min första häst 98. Innan dess så höll jag inte till i skogen mer än när jag red med min kompis och hon pratade älgloppor när hon fick sin häst nån gång 95-96
 
Har du hittat en spray som fungerar mot älgflugor?
Och nej, de fanns inte förr. Minns att jag började höra talas om dem i sena tonåren (ca.02-05 ish, i mellersta finland då.) Och då fanns de först bara några enstaka varje höst.
Jag kan inte förstå varifrån dessa odjur kommit :rage:
Hörde också talas om dem först runt -03/06 (i Sverige), inte stött på så många tack och lov men sett några enstaka.
 
  • Gilla
Reactions: MCP
Ah, kanske de fanns i sverige tidigare då, för här i finland där jag bor fanns de inte före 2000-talet, de spred sig från sydöst längre uppåt/västerut för varje år.
Jag såg älgluga första gången 2008! Aldrig innan det. Och det var inte hemma i min egen skog. Dit har de kommit först under 2010 och senare.
Österbotten.
 
  • Gilla
Reactions: MCP
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
Tjatter Gamla full. Här är en ny! Jag stör mig på att helgen gick i raketfart.
99 100 101
Svar
2 005
· Visningar
113 398
Senast: Lingon
·
  • Låst
Tjatter Stör mig på att ingen startade en ny tråd.😉
99 100 101
Svar
2 002
· Visningar
109 392
Senast: Marita73
·
Samhälle Såg ett klipp på Facebook om hemmafruar tydligen är en ny trend bland unga kvinnor. Mådde lite illa av det. Visst, alla gör som de vill...
20 21 22
Svar
433
· Visningar
21 010
Senast: Mkb
·
  • Låst
Tjatter Ny tråd! Vi fortsätter störa oss på störiga saker!
99 100 101
Svar
2 010
· Visningar
121 580
Senast: Lilla
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp