Störiga saker vi stör oss på, del 21

Status
Stängd för vidare inlägg.
Ja, den tiden var ju dock precis som den vi tillslut fick, ett resultat av att sitta och uppdatera sidan hela dagen. I fel stad. Under all kritik att det ens ska behöva fungera så - enligt mig då.
Absolut! Men hade ni inte bommat den hade ni ju haft en id-handling nu till barnet. Men förstår att ni är besvikna oavsett! Det låter bara så dramatiskt när du säger att barnet föddes i januari och ni inte kan resa i slutet på maj pga myndighetens misslyckande. Och nog har de misslyckats att hantera pandemins slut med vad det innebär - men strikt taget hade de ju lyckats leverera en id-handling till er om ni hade tagit er till den första tiden ni bokade. Att ni missade den tiden kan ju inte polisen lastas för. Däremot att de under två månader inte lyckats - absolut!
 
Tänker också att det finns de med familj utomlands och saker kan dyka upp, sjukdom och dödsfall mm.

Men även utan det, så kan jag tycka att det är rimligt att kunna få ett pass till en nöjesresa med några månaders framförhållning. Om inte - åtminstone kunna få ett provisoriskt.
Jag som tappade bort körkortet, kunde inte förnya det utan id-kort och när det då är 6 månaders kötid hos polisen :banghead: tappa bort körkortet var ju inte direkt något jag hade planerat!
 
Absolut! Men hade ni inte bommat den hade ni ju haft en id-handling nu till barnet. Men förstår att ni är besvikna oavsett! Det låter bara så dramatiskt när du säger att barnet föddes i januari och ni inte kan resa i slutet på maj pga myndighetens misslyckande. Och nog har de misslyckats att hantera pandemins slut med vad det innebär - men strikt taget hade de ju lyckats leverera en id-handling till er om ni hade tagit er till den första tiden ni bokade. Att ni missade den tiden kan ju inte polisen lastas för. Däremot att de under två månader inte lyckats - absolut!

Men snälla. Av alla dagar jag suttit och uppdaterat sidan fick vi plötsligt en tid redan dagen efter, i fel stad, och jag hade inte ID på mig. Skickade maken att bila hela kvällen efter mitt ID men det var mitt i lillans värsta skrik-veckor och vi hade inte sovit på evigheter så vi glömde att underlåset var låst och maken åkte utan den nyckeln. Jag tycker vi har gjort nog för att få försöka få ett pass, slagit knut på oss. Visst, vi bommade tiden i fel stad med en dags framförhållning men vi försökte verkligen. Om du tycker vi får skylla oss själva så visst - men du behöver inte hälla salt i såret just nu. Jag är faktiskt väldigt ledsen över detta så snälla, varför behöver du trycka din åsikt just nu?
 
Men snälla. Av alla dagar jag suttit och uppdaterat sidan fick vi plötsligt en tid redan dagen efter, i fel stad, och jag hade inte ID på mig. Skickade maken att bila hela kvällen efter mitt ID men det var mitt i lillans värsta skrik-veckor och vi hade inte sovit på evigheter så vi glömde att underlåset var låst och maken åkte utan den nyckeln. Jag tycker vi har gjort nog för att få försöka få ett pass, slagit knut på oss. Visst, vi bommade tiden i fel stad med en dags framförhållning men vi försökte verkligen. Om du tycker vi får skylla oss själva så visst - men du behöver inte hälla salt i såret just nu. Jag är faktiskt väldigt ledsen över detta så snälla, varför behöver du trycka din åsikt just nu?
Jag menar verkligen inte att ni får skylla er själva, eller att ni skulle jagat er dit om det inte gick. Jag menade bara precis vad jag skrev och såg på det rätt objektivt. Jag förstår dock såklart att det är svårt att göra det när man är besviken och ledsen själv. Ska inte svara mer eftersom jag inte vill uppröra och min mening inte var att vara taskig.
 
Jag menar verkligen inte att ni får skylla er själva, eller att ni skulle jagat er dit om det inte gick. Jag menade bara precis vad jag skrev och såg på det rätt objektivt. Jag förstår dock såklart att det är svårt att göra det när man är besviken och ledsen själv. Ska inte svara mer eftersom jag inte vill uppröra och min mening inte var att vara taskig.

Jag ser saker objektivt, och jag står fast vid min åsikt om vad jag tycker om detta.
 
Nu finns det faktiskt folk som reser internationellt i jobbet också... mina två senaste pass införskaffades pga jobb och inte nöje.
Jo, vet. Fast har man ett jobb som innebär internationella resor är man ju medveten om det och att man behöver ha ett pass.
Jag läste på något reseforum att flera där hade t.o.m. flera pass för jobbresor, upp till fyra-fem stycken.
Detta pga att de måste ansöka om visum på en ambassad samtidigt som de måste ha ett pass till någon jobbresa som är under tiden som passet för en/flera kommande resa/resor är på olika ambassader. Det var tydligen även så att pass med många ”olämpliga” stämplar kunde inte användas för resor till vissa andra länder.
Lite rörigt men hoppas jag kunde beskriva det.
 
Jo, vet. Fast har man ett jobb som innebär internationella resor är man ju medveten om det och att man behöver ha ett pass.
Jag läste på något reseforum att flera där hade t.o.m. flera pass för jobbresor, upp till fyra-fem stycken.
Detta pga att de måste ansöka om visum på en ambassad samtidigt som de måste ha ett pass till någon jobbresa som är under tiden som passet för en/flera kommande resa/resor är på olika ambassader. Det var tydligen även så att pass med många ”olämpliga” stämplar kunde inte användas för resor till vissa andra länder.
Lite rörigt men hoppas jag kunde beskriva det.

Men oavsett varför en behöver ett pass är det inte acceptabelt med den typ av väntetider det är nu, inte med tanke på hur viktigt det är att kunna legitimera sig.

Nu verkar ju produktionen av nationella ID-kort fungera men även där är bokningskaoset och dåliga tillgången till tider inte acceptabel. Sådan här saker MÅSTE fungera smidigare.
 
Men oavsett varför en behöver ett pass är det inte acceptabelt med den typ av väntetider det är nu, inte med tanke på hur viktigt det är att kunna legitimera sig.

Nu verkar ju produktionen av nationella ID-kort fungera men även där är bokningskaoset och dåliga tillgången till tider inte acceptabel. Sådan här saker MÅSTE fungera smidigare.
Sånt här får mig i funderar bannor. Under hela corona har sjukvårdens personal fått arbeta arselet av sig till tusen och inte ens kunnat ta sina semestrar. Har man verkligen maxat upp och lagt in extra jobbtid för att det svenska folket ska kunna legitimera sig? Speciellt nu när vi dessutom även befinner oss i krigstider...
 
Sånt här får mig i funderar bannor. Under hela corona har sjukvårdens personal fått arbeta arselet av sig till tusen och inte ens kunnat ta sina semestrar. Har man verkligen maxat upp och lagt in extra jobbtid för att det svenska folket ska kunna legitimera sig? Speciellt nu när vi dessutom även befinner oss i krigstider...

Provisoriskt pass på Arlanda har öppet 8.30 - 14 🤷‍♀️ Fattar att de har andra arbetsuppgifter också och att det hela inte är okomplicerat men.. just saying. När folk står där från kl. 3 på natten och väntar.
 
Jag stör mig på när jag försöker skriva stycken på datorn på buke, så när jag suddar för att en bokstav eller något blivit fel, så slår den ihop tidigare stycke med det nya och det är så sjukt störigt.

Innan var det aldrig något problem, vet inte vad som hänt. Tror inte det är så på mobilen.
 
Parkering skador, när man verkligen försöker hålla bilen fin!
1653328536514.png
 
Det dök faktiskt upp en rörmokare här idag och skulle installera toastolen som har stått i hallen sedan september
Då läcker den :banghead:
Vilket tydligen är ett vanligt problem eftersom de transporteras upp och ner ja i alla fall hälften :banghead::banghead::banghead:
Så då är det nån mojäng som måste bytas och det ska Gustavbergs göra eftersom det är ett reklamations ärende vars reparatör körde förbi i morse men när jag ringde var han fyra mil bort och hade inte tid förrän på onsdag :arghh:
Jaja två dagar är ju inte så länge
När ni köper en ny toastol be att få en som transporterats rättvänd :cautious:
Vilket såklart är svårt att kontrollera
:meh:
 
Att min telefon ibland vägrar ta en skärmbild 😡 i vanliga fall åker rullisten undan när jag ska ta en bild men nu håller på att ta kort på menyn istället för det "under". Blir tokig snart.
 
Ena arbetsplatsen.
Tydligen har dom kommit på att vi ordinarie alltid ska jobba. Dygnet runt känns det som. Så våra timanställda är inte godkända längre då att jobba själva?? Så idiotiskt att det finns inte.
Fly förbannad är jag på allt. Jag har jobbat där över 10! År. Har aldrig varit några problem tidigare eller någon som yttrat sig under alla dessa år. Men idag hux flux kom dom på det under ett möte. :banghead::rage:
Ska nog be om ett konkret förslag för hur jag ska kunna plocka ut alla mina semesterdagar, komptimmar mm någon gång? Eller mina över 200 "extra" timmar som inte officiellt finns (har jag jobbat gratis i typ 2 månader helt i onödan utan att få ut något för det? Bara för att det var en nödlösning under speciella omständigheter)
Spec. När jag redan nu jobbar flera timmar i mertid dom senaste månaderna.

Orkar inte med det här längre....
 
Favorit i repris, för okänd gång i ordningen och på förekommen anledning: folk som lämnar bilen på tomgång medan de t ex går in på ICA och handlar(!).

Jag fördömer, tvärt emot vad jag brukar, "folket" och inte agerandet eftersom jag mer och mer lutar åt att de människor som gör så är av litet sämre virke än andra. :meh:
Så gör typ halva stan här på vintern när det e kallt. Eller startar bilen sen äter frukost.
 
Känner att jag börjar ge upp hoppet om detta. Kan som sagt inte fatta att våra myndigheter inte har lyckats tillhandahålla ID-handlingar till en ny medborgare på hela 4 månader trots föräldrar som verkligen krigat för det. Ovärdigt ett civiliserat land. Nu kanske vi missar en av mina bästa vänners bröllop och har både flygbiljetter och hotell som brinner inne, pengar rakt i sjön.
Finns det inte en chans att barnet kan resa på ditt pass? För visst kunde polisen skriva dit barn på moderns pass förr ?
 
Jag förstår absolut din frustration men i mina ögon är det inte enbart myndighetens fel. Varför väntade alla så länge med att förnya sina pass!? De har haft gott om tid under pandemin :confused:

I ditt fall förstår jag att det inte fungerade. Ditt barn existerade ju inte då men alla andra?
Fattar inte heller. 9 månader innan mitt gick ut bokade jag tid. Vissa länder kräver ju att passet är giltigt 6 månader efter hemkomst. Aldrig att jag skulle våga vänta till sist stund.
 
Det kan du tycka. I relation till storleken på problemen i ”störiga saker vi stör oss på” tråden så kan jag ju tycka att det är legitimt att vara ledsen över att missa sin bästa väns bröllop.
Kan du inte boka om resan. Åka bara på bröllopet två dagar och sedan hem igen? Då kan du ju åka själv. För nu verkar problemet vara att du missar din bästa väns bröllop.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
Tjatter Gamla full. Här är en ny! Jag stör mig på att helgen gick i raketfart.
99 100 101
Svar
2 005
· Visningar
111 762
Senast: Lingon
·
  • Låst
Tjatter Stör mig på att ingen startade en ny tråd.😉
99 100 101
Svar
2 002
· Visningar
108 155
Senast: Marita73
·
Samhälle Såg ett klipp på Facebook om hemmafruar tydligen är en ny trend bland unga kvinnor. Mådde lite illa av det. Visst, alla gör som de vill...
20 21 22
Svar
433
· Visningar
20 034
Senast: Mkb
·
  • Låst
Tjatter Ny tråd! Vi fortsätter störa oss på störiga saker!
99 100 101
Svar
2 010
· Visningar
120 347
Senast: Lilla
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattbilder #9
  • Lösa hundar
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp