Bukefalos 28 år!

Störiga saker vi stör oss på, del 24

Status
Stängd för vidare inlägg.
Nej det kommer nog aldrig att startas en tråd med rubriken "Juridikens dag - fråga en jurist". (i alla fall inte av mig!) :laugh: Det är tyvärr så mycket enklare för frågeställaren att bara maila över 200 osorterade och fullständigt ostrukturerade dokument än att lasta 200 ton blandade bergarter och åka hem till dig med ett "kan inte du titta lite snabbt på det här bara, det räcker om jag får svar på måndag förmiddag".
Och det är väl ingen större skillnad om ärendet gäller arv, brottsmål eller företagsjuridik, jurist som jurist, ni är väl experter på allt 😁
 
Och det är väl ingen större skillnad om ärendet gäller arv, brottsmål eller företagsjuridik, jurist som jurist, ni är väl experter på allt 😁

Ja herregud jag försökte verkligen tålmodigt förklara detta för en person som jag inte träffat eller haft kontakt med på över tio år, men vars svärdotter (som jag aldrig har träffat) nu hade mycket viktiga frågor om förskott på arv gällande ganska stora belopp och ville ringa och få råd om detta en kväll för något år sedan.

Jag hoppades kunna avstyra samtalet med att jag har läst en fempoängskurs om familjerätt (varav förskott på arv kanske var en halvtimmes eller max en timmes föreläsning?) i mitten på 1990-talet, sedan har jag över huvud taget inte tänkt på och än mindre jobbat med sådana frågor. Men nej då, det förväntas liksom att det får du väl bara läsa på lite om snabbt och lätt, du tycker ju sådant med lagar och paragrafer bara är roligt och intressant, det är nästan att göra dig en tjänst! Och du har ju ändå så mycket fritid, och så ont om egna intressen att fylla den med. :meh: Eller som en kompis sa, det är som att be en patolog göra en hjärnoperation...
 
Ja herregud jag försökte verkligen tålmodigt förklara detta för en person som jag inte träffat eller haft kontakt med på över tio år, men vars svärdotter (som jag aldrig har träffat) nu hade mycket viktiga frågor om förskott på arv gällande ganska stora belopp och ville ringa och få råd om detta en kväll för något år sedan.

Jag hoppades kunna avstyra samtalet med att jag har läst en fempoängskurs om familjerätt (varav förskott på arv kanske var en halvtimmes eller max en timmes föreläsning?) i mitten på 1990-talet, sedan har jag över huvud taget inte tänkt på och än mindre jobbat med sådana frågor. Men nej då, det förväntas liksom att det får du väl bara läsa på lite om snabbt och lätt, du tycker ju sådant med lagar och paragrafer bara är roligt och intressant, det är nästan att göra dig en tjänst! Och du har ju ändå så mycket fritid, och så ont om egna intressen att fylla den med. :meh: Eller som en kompis sa, det är som att be en patolog göra en hjärnoperation...
Hatar folk som ska inflika om min fritid.
 
När något inte tydligt faller inom någons ansvarsområde blir det på något sätt alltid jag som ska ta hand om det... Känner mig så väl igen mig i memen "my job has this amazing thing that if you're good at what you do, you also have to do other peoples work", då jag jobbar snabbast = måste ta över andras uppgifter när de är så långsamma att det gör ont att se dem försöka utföra något.
 
Stör mig på traktorgrävaren som slängde sig ut framför mig inne i samhället, fick känslan att det var ”oh en långtradare, måste ut framför” trots att det var fritt efter mig och ingen mötande trafik heller.
Det slutade med att jag fick denna 🤬🤬🤬 framför mig i princip hela vägen till nästa företag som ligger utanför samhället.
På den stora 90-vägen kunde jag inte köra om trots raksträcka för lastbilen jag kör har ingen ork med släp bakom knappt, och sen skulle jag ändå svänga av vid slutet av raksträckan så ingen idé att ens försöka.
Givetvis skulle traktorn också svänga åt samma håll och den vägen har för korta raksträckor. Sen strax innan industrin jag skulle till svänger den av å släpper förbi mig.
Vid det laget var jag måttligt road så tackade inte. Inget av detta hade hänt om den inte slängt sig ut framför mig. 🙄
 
polar pads!!! Förstår inte hur jag ens fått dit dem förut för det är tamejfan helt omöjligt denhär gången. de är inte kompatibla med broddhålen!!
 
9C8F59A0-2458-4316-BC04-8A280E5A46B8.png
 
Jag fick en vägbeskrivning till en adress i en småstad/by där jag nästan aldrig rör mig. Personen hade inte så noga koll på det här med husnummer och sånt, men stället dit jag ska är bredvid huset som nu är rivet. O_o Vad bra, då kör jag alltså tills jag hittar huset som inte mer finns :confused:
 
"Hej älskling! Har du några byxor jag kan låna? Jag hittar inte dem, kan du leta fram? Kan du kolla om jag har lyckats klippa ordentligt i nacken? Visst ska vi äta något sen? Är det okej om jag lägger mig i soffan för jag har så ont av XX?"

Barnfri fredagkväll. Önskar då slippa vara allas organisatoriska medelpunkt.

Jaja, jag har vin och 60-talsmusik. ❤️
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
Tjatter Gamla full. Här är en ny! Jag stör mig på att helgen gick i raketfart.
99 100 101
Svar
2 005
· Visningar
114 300
Senast: Lingon
·
  • Låst
Tjatter Stör mig på att jag blev akut hungrig. Kommer ta en timme till maten är klar.
99 100 101
Svar
2 003
· Visningar
105 377
Senast: pepp
·
Fritid Jag stör mig på att Formel 1-säsongen är nästan två månader bort. Min explore-page på insta och mitt feed på FB är fulla med roliga...
11 12 13
Svar
257
· Visningar
7 022
Samhälle Såg ett klipp på Facebook om hemmafruar tydligen är en ny trend bland unga kvinnor. Mådde lite illa av det. Visst, alla gör som de vill...
20 21 22
Svar
433
· Visningar
21 539
Senast: Mkb
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp