Störiga saker vi stör oss på, del 25

Status
Stängd för vidare inlägg.
Tror inte dom kommer sluta elda ändå och det är redan försent om elden har flugit iväg.
Men varför inte vänta till en hyfsat vindstilla dag nån gång i vår istället?!
Nu blåser det ju mer eller mindre jämt :crazy:

Edit: jag fick faktiskt en tillsägelse från en som har sitt sommarställe bredvid. Att det störde med röken.

Jag eldar bara när det är vindstilla men fattar att det kan vara störande för omgivningen också. Vi kom överens om att jag meddelar alltid innan eldning där.
 
Att det blivit värsta babyboomen i min umgängeskrets det senaste året och att det skapar en massa jobbiga känslor i mig som jag dels skäms över och dels inte riktigt vet hur jag ska hantera. Som tur är har jag en klok man att bolla med, men vi sitter båda i samma båt så vi kan egentligen inte hjälpa varann så värst mycket. Om jag ska försöka se det positivt så antar att det om inte annat kan vara en nyttig upplevelse för mig att vara den som bryter mot normen, eftersom jag annars levt/lever väldigt mycket enligt den.

Men idag, när min allra närmaste vän meddelade att hon väntar barn, så blev det väldigt jobbigt i mig. Framförallt eftersom att hon var en person som jag faktiskt lite hade räknat med som sällskap i den frivilliga barnfriheten, eftersom vi diskuterat ämnet flertalet gånger de senaste åren och kommit fram till att vi känner (kände) ungefär likadant.
 
Att det blivit värsta babyboomen i min umgängeskrets det senaste året och att det skapar en massa jobbiga känslor i mig som jag dels skäms över och dels inte riktigt vet hur jag ska hantera. Som tur är har jag en klok man att bolla med, men vi sitter båda i samma båt så vi kan egentligen inte hjälpa varann så värst mycket. Om jag ska försöka se det positivt så antar att det om inte annat kan vara en nyttig upplevelse för mig att vara den som bryter mot normen, eftersom jag annars levt/lever väldigt mycket enligt den.

Men idag, när min allra närmaste vän meddelade att hon väntar barn, så blev det väldigt jobbigt i mig. Framförallt eftersom att hon var en person som jag faktiskt lite hade räknat med som sällskap i den frivilliga barnfriheten, eftersom vi diskuterat ämnet flertalet gånger de senaste åren och kommit fram till att vi känner (kände) ungefär likadant.
Inte konstigt alls att det känns komplext och lite jobbigt! ❤️
 
Att det blivit värsta babyboomen i min umgängeskrets det senaste året och att det skapar en massa jobbiga känslor i mig som jag dels skäms över och dels inte riktigt vet hur jag ska hantera. Som tur är har jag en klok man att bolla med, men vi sitter båda i samma båt så vi kan egentligen inte hjälpa varann så värst mycket. Om jag ska försöka se det positivt så antar att det om inte annat kan vara en nyttig upplevelse för mig att vara den som bryter mot normen, eftersom jag annars levt/lever väldigt mycket enligt den.

Men idag, när min allra närmaste vän meddelade att hon väntar barn, så blev det väldigt jobbigt i mig. Framförallt eftersom att hon var en person som jag faktiskt lite hade räknat med som sällskap i den frivilliga barnfriheten, eftersom vi diskuterat ämnet flertalet gånger de senaste åren och kommit fram till att vi känner (kände) ungefär likadant.
Avkomman deklarerade redan för många år sedan att det inte skulle bli barn. Fann sen en partner som inte heller vill.

Själv var jag ytterligt tveksam men kom fram till att jag dels trodde att jag skulle bli oändligt ensam om det inte fanns nån "efter mig" samt att jag (då!) inte hört nån som ångrat att be skaffat barn. Så det blev ett barn. Högt älskat.

Märkligt nog är det kluvet i mitt huvud. Avkomman lever självklart sitt eget liv och jag har absolut inte sett fram mot barnbarn. Men på nåt underligt vis trasslar mina tankar ihop sig ändå.
Slår mig i huvudet.:banghead:
 
Att det blivit värsta babyboomen i min umgängeskrets det senaste året och att det skapar en massa jobbiga känslor i mig som jag dels skäms över och dels inte riktigt vet hur jag ska hantera. Som tur är har jag en klok man att bolla med, men vi sitter båda i samma båt så vi kan egentligen inte hjälpa varann så värst mycket. Om jag ska försöka se det positivt så antar att det om inte annat kan vara en nyttig upplevelse för mig att vara den som bryter mot normen, eftersom jag annars levt/lever väldigt mycket enligt den.

Men idag, när min allra närmaste vän meddelade att hon väntar barn, så blev det väldigt jobbigt i mig. Framförallt eftersom att hon var en person som jag faktiskt lite hade räknat med som sällskap i den frivilliga barnfriheten, eftersom vi diskuterat ämnet flertalet gånger de senaste åren och kommit fram till att vi känner (kände) ungefär likadant.
Känner igen mig i det du skriver. Speciellt det där om skammen över vad man känner. Man ska ju vara odelat glad för andras babylycka, men det är ju sällan så enkelt med känslor. Jag börjar som tur var vara "ute på andra sidan", för de flesta så börjar barnen redan vara några år gamla, så livet och relationerna börjar ha stabiliserats och hittat sina nya former.
 
Känner igen mig i det du skriver. Speciellt det där om skammen över vad man känner. Man ska ju vara odelat glad för andras babylycka, men det är ju sällan så enkelt med känslor. Jag börjar som tur var vara "ute på andra sidan", för de flesta så börjar barnen redan vara några år gamla, så livet och relationerna börjar ha stabiliserats och hittat sina nya former.
Skönt att höra att det blir bättre! Eller ja, det förstod jag ju på någon nivå att det blir, men ändå bra att få det bekräftat liksom. Vi är nog i den mest kritiska fasen nu när ungar ploppar ut till höger och vänster och alla försöker vänja sig vid ett nytt liv (i dubbel bemärkelse), men vi hoppas att det inte ska ha några större konsekvenser för vänskapsrelationerna i framtiden.
 
Är sååååå trött och opepp idag. Strålande sol dock och det är ju trevligt som omväxling. Sockersug men har inget här, däremot ute i bilen men dit känner jag inte för att gå - får se det som något att se fram emot sen när jag slutat jobba.
 
Min vc har slutat med e-tjänsterna på 1177, i stället måste man klicka på en länk och då kommer man till en chatbot där man ska svara på en massa frågor innan man kan förnya recept. 🤯 Varje gång man har ett nytt ärende måste man läsa igenom en text om personuppgiftshantering och godkänna den, sen kommer chatbotens frågor.
Värdelöst!
Förut tog det ett par minuter att förnya recept på vc via 1177, nu tar det en evighet.
:mad:
 
Skönt att höra att det blir bättre! Eller ja, det förstod jag ju på någon nivå att det blir, men ändå bra att få det bekräftat liksom. Vi är nog i den mest kritiska fasen nu när ungar ploppar ut till höger och vänster och alla försöker vänja sig vid ett nytt liv (i dubbel bemärkelse), men vi hoppas att det inte ska ha några större konsekvenser för vänskapsrelationerna i framtiden.

Det blir bättre, men om alla vänskapsrelationer kommer att överleva eller inte beror nog mycket på hur ni är som personer.
Mina närmsta vänner såg inte mammarollen som det ultimata livsmålet, utan som ett naturligt nästa steg i livet. De har även efter att de blivit föräldrar haft ett behov av att bara få vara sig själva ibland, vilket tror jag har underlättat för mig att inte känna mig alltför utanför barnrumban.

Att relationer och umgänge förändras med barn är naturligt, och speciellt första tiden kan vara intensiv, så man får vara beredd på att kompromissa och umgås på de sätt man kan.
Men minnas att man själv också får ta upp lite rum i en vänskapsrelation.

Jag förstår ju att du nog säkert vet allt detta redan, men kan ju vara bra att få en påminnelse ibland.
(Och man får sörja "the end of an era" lite också)
 
Jag försöker tröstäta choklad pga en sån dag men barnen vill bara gosa och prata hela tiden.
Alltså, det är ju det bästa som finns att gosa och prata med dem, men nu skulle jag verkligen behöva choklaaad! Och nej, jag kan inte bjuda dem, för de ska ju inte äta sånt före kvällsmaten :cautious:
 
Senast ändrad:
Jag försöker tröstäta choklad pga en sån dag men barnen vill bara gosa och prata hela tiden.
Alltså, det är ju det bästa som finns att gosa och prata med dem, men nu skulle jag verkligen behöva choklaaad! Och nej, jag kan inte bjuda dem, för de ska ju inte äta sånt före kvällsmaten :cautious:
Känner verkligen med dig. Du har mitt stöd och min varmaste omtanke :heart Klart du inte ska bjuda dem. Då blir det ju mindre choklad över till dig.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
Tjatter Gamla full. Här är en ny! Jag stör mig på att helgen gick i raketfart.
99 100 101
Svar
2 005
· Visningar
112 004
Senast: Lingon
·
  • Låst
Tjatter Stör mig på att jag blev akut hungrig. Kommer ta en timme till maten är klar.
99 100 101
Svar
2 003
· Visningar
103 955
Senast: pepp
·
Fritid Jag stör mig på att Formel 1-säsongen är nästan två månader bort. Min explore-page på insta och mitt feed på FB är fulla med roliga...
8 9 10
Svar
188
· Visningar
4 913
Samhälle Såg ett klipp på Facebook om hemmafruar tydligen är en ny trend bland unga kvinnor. Mådde lite illa av det. Visst, alla gör som de vill...
20 21 22
Svar
433
· Visningar
20 135
Senast: Mkb
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kemisk kastration?
  • Katter och spädbarn
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp