Störiga saker vi stör oss på, del 26

Status
Stängd för vidare inlägg.
En barndomsvän på fb. Hen har alltid varit lite småreligiös, växt upp i en troende familj o.s.v.
Fram till något år sedan så kändes hen mest bara ganska så from, med en sorts barnatro kvar. Hen postade saker som man även som icketroende kunda ta till sig.
Men så började hen sakta att bli mera "formad" i sitt sätt. Det har undan för undan blivit mera konservativa och konspiratoriska inlägg. Jag valde nu till sist att avfölja hen för att jag inte riktigt orkar med att se vad hen postar, får se om jag till sist tar bort hen som vän helt.

Men vad är det med en del kristna och Trump? Jag kan inte förstå hur han kan tilltala någon kristen ö.h.t. för han lever ju väldigt långt från vad den kristna läran går ut på. Speciellt hur han kan tilltala någon nordisk kristen :confused:
Mina 5 cent: jag får ofta uppfattningen av att troende personer är osäkra och rädda, och behöver något att förlita sig på. I religionen får de tydliga rätesnören, där gud bestämner att det ska vara si och så, och en auktoritär person står och predikar om det, och lovar en frälsning och himmelrike. Alla svar finns i bibeln, livet är enkelt om man följer det, gud är god och jesus är din vän i en kaotisk värld.

Trump står ju också och predikar på ett sätt som jag tror kan vara lätt att dras till, om man är van vid att lyssna på den typen av prat, som kan låta bra med alla sina retoriska trick om man är van vid att låta sådant invagga en i säkerhet utan att reflektera speciellt mycket över vad personen faktiskt säger.
 
Stör mig på det ska vara så jävla svårt komma fram till banken, behöver lite rådgivning hur faan jag ska göra med räntan på lånet (och kanske få lite ränterabatt på listräntan :cautious: som gammal god kund)
 
En barndomsvän på fb. Hen har alltid varit lite småreligiös, växt upp i en troende familj o.s.v.
Fram till något år sedan så kändes hen mest bara ganska så from, med en sorts barnatro kvar. Hen postade saker som man även som icketroende kunda ta till sig.
Men så började hen sakta att bli mera "formad" i sitt sätt. Det har undan för undan blivit mera konservativa och konspiratoriska inlägg. Jag valde nu till sist att avfölja hen för att jag inte riktigt orkar med att se vad hen postar, får se om jag till sist tar bort hen som vän helt.

Men vad är det med en del kristna och Trump? Jag kan inte förstå hur han kan tilltala någon kristen ö.h.t. för han lever ju väldigt långt från vad den kristna läran går ut på. Speciellt hur han kan tilltala någon nordisk kristen :confused:
Trump och väldigt många sk kristna känns inte kristna öht, de använder religion som slagträ, precis som andra fanatiker och hoppar över det som inte passar dem. Som älska din nästa, vända andra kinden till och det man gör mot de minsta gör man mot Gud? Tycker majoriteten av troende, oavsett religion, verkar missat mycket som jag som ateist hörde om redan i småskolan. :meh:
 
Stör mig på det ska vara så jävla svårt komma fram till banken, behöver lite rådgivning hur faan jag ska göra med räntan på lånet (och kanske få lite ränterabatt på listräntan :cautious: som gammal god kund)
När du väl får tag på dem så kom ihåg att begära ut ett amorteringsunderlag! Lojalitet i all ära men en tydlig signal om att man också är redo att flytta lånet till en annan bank lär ge större rabatt. :)

Tillägg för tydlighet: När man ska flytta lånet så vill den nya banken ha amorteringsunderlaget. Det är därför "hotet" fungerar.
 
Mina 5 cent: jag får ofta uppfattningen av att troende personer är osäkra och rädda, och behöver något att förlita sig på. I religionen får de tydliga rätesnören, där gud bestämner att det ska vara si och så, och en auktoritär person står och predikar om det, och lovar en frälsning och himmelrike. Alla svar finns i bibeln, livet är enkelt om man följer det, gud är god och jesus är din vän i en kaotisk värld.

Trump står ju också och predikar på ett sätt som jag tror kan vara lätt att dras till, om man är van vid att lyssna på den typen av prat, som kan låta bra med alla sina retoriska trick om man är van vid att låta sådant invagga en i säkerhet utan att reflektera speciellt mycket över vad personen faktiskt säger.
Folk som flyr svåra förhållanden är ofta djupt troende. Det stärker din teori.
De behöver något som lovar tröst och trygghet.

Hur det är med svenska troende personer har jag inga åsikter om :)
 
Mina 5 cent: jag får ofta uppfattningen av att troende personer är osäkra och rädda, och behöver något att förlita sig på. I religionen får de tydliga rätesnören, där gud bestämner att det ska vara si och så, och en auktoritär person står och predikar om det, och lovar en frälsning och himmelrike. Alla svar finns i bibeln, livet är enkelt om man följer det, gud är god och jesus är din vän i en kaotisk värld.

Trump står ju också och predikar på ett sätt som jag tror kan vara lätt att dras till, om man är van vid att lyssna på den typen av prat, som kan låta bra med alla sina retoriska trick om man är van vid att låta sådant invagga en i säkerhet utan att reflektera speciellt mycket över vad personen faktiskt säger.
Jag är inte helt säker på att jag skriver under på att troende nödvändigtvis känns osäkra och rädda och därför behöver något/någon att förlita sig på, däremot kan jag tänka mig som du sa att enkelheten och tydligheten är något som är lockande för många.

Att Trump attraherar kristna i USA kan jag ändå förstå lite, han har ju ett sätt som de är vana med, men med nordiska ögon så känns han ju för "pompös", det är ju inte en retorik vi är vana med här, varken inom kyrkan eller annanstans heller.

(För att klargöra så fb-vännen började till sist dela inlägg som tyder på att hen stöder Trump, trots att vännen är finländsk sedan många generationer bakåt)
 
Att serier tas bort från streamingtjänster:arghh: Jag hade pausat mitt i Jane the Virgin pga "någotsomhänderjustdåiseriensomjaginteorkadese" och nu när jag tänkte se något avsnitt... Hela serien tas bort 29/3. Jahapp detta blir maraton:D
:idea:
Störde mig häromdagen på att jag hittade en serie jag ville se men när jag går in på den så finns inte alla avsnitt kvar, utan det var nån säsong och sen ca 4 avsnitt av påföljande säsong.
Hade velat se från säsong 1 ju.
 
Jag tänkte köpa Doktorn kan komma (originalet). Hittade hela serien på dvd till salu i Australien för drygt 3000 kr. :down:
Det blev inget köp.
Just en sådan serie som jag kollat efter förut, inte billigt och svårt att få tag i:meh:Ska fungera i ens läsare också. Jag vill verkligen se The Nanny. Tv3 började äntligen sända dom på helgerna istället för 4-5 på morgonen men tyvärr hoppar tiderna rejält mellan 6 och 9... Tvingar mig upp ibland men somnar om:rofl:
 
Just en sådan serie som jag kollat efter förut, inte billigt och svårt att få tag i:meh:Ska fungera i ens läsare också. Jag vill verkligen se The Nanny. Tv3 började äntligen sända dom på helgerna istället för 4-5 på morgonen men tyvärr hoppar tiderna rejält mellan 6 och 9... Tvingar mig upp ibland men somnar om:rofl:
Jag har en blyrayspelare som är regionsfri. :angel: Det finns koder för att göra spelare regionsfria på olika forum på nätet. Jag fick hjälp av en chattkompis som letade fram en kod och instruerade mig. Knappade in koden på fjärren och sen gick det att spela dvds från USA.:D
Iofs kanske tillverkarna stängt den möjligheten på nyare spelare.
 
@tanten I mobilens inställningar ska det gå att ändra storlek på det som visas. Går på iPhone iaf. Jag har ändrat texten till fetare text och lite större. Ser den mycket bättre nu
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
Tjatter Gamla full. Här är en ny! Jag stör mig på att helgen gick i raketfart.
99 100 101
Svar
2 005
· Visningar
111 963
Senast: Lingon
·
  • Låst
Tjatter Stör mig på att ingen startade en ny tråd.😉
99 100 101
Svar
2 002
· Visningar
108 321
Senast: Marita73
·
Samhälle Såg ett klipp på Facebook om hemmafruar tydligen är en ny trend bland unga kvinnor. Mådde lite illa av det. Visst, alla gör som de vill...
20 21 22
Svar
433
· Visningar
20 131
Senast: Mkb
·
  • Låst
Tjatter Stör mig på att jag blev akut hungrig. Kommer ta en timme till maten är klar.
99 100 101
Svar
2 003
· Visningar
103 928
Senast: pepp
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Lösa hundar
  • Bra familjehund? Rasvak😇

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp