Bukefalos 28 år!

Svenskavlade islandshästar efter icke godkänd hingst

Sv: Svenskavlade islandshästar efter icke godkänd hingst

Fast jag har fått dessa upplysningar från Folksam och Agria så det är enbart försäkringsbolagens statistik och ord, inte bara åsikter!

Agria vill jag inte uttala mig om, däremot folksam har INTE den statestiken. Det man ser här är snarare spattförekomsten, som du känner till så är den inte hel obekant en del i aveln. Att släppa aveln fri lär inte gynna premierna i det syftet, jag tror inte på att en fri avel skulle gynna en sundare ras. Vad jag inte ställer mig helt på tvären emot är att avskaffa bilagan, men att låta obedömda hingstar gå i betäckning kan ALDRIG gynna rasens utveckling. Och jag anser att avkommor efter obedömda hingstar ska kosta mer att registrera.

Du skriver i ett annat inlägg att man inte gör detta pga komersiella syften, men idag finns ett antal uppfödare som faktiskt bedriver denna verksamhet och reggar dem för 400 kr. Javisst de erkänner själva att det lönar sig, så om dessa hästar istället blev fullvärdiga islandshästar så har lönsamheten ökat ytterligare.
Här har man ingen urskiljning vad gäller den hingst man använder, kan ge ett färskt exempel. Unghäst 8 månader, attackarerar människor med både bak och framben, därtill har man en foderlucka som mycket väl kan användas till annat än att äta med. Är det verkligen något att sträva efter? Javisst, stoet är ju så väldigt go, så länge man inte kräver något.:crazy:
 
Sv: Svenskavlade islandshästar efter icke godkänd hingst

Tror inte jag heller, men ser tyvärr ett större likhetstecken på outbildade hästägare/ryttare till dessa förslitningsskador som uppstår. Att en felaktig ridning är en grogrund till förslitningsskadorna torde ju inte vara en hemlighet, rasen i sig har ju inbjudit till en stor andel nya ryttare utan vare sig kunskap eller tidigare utbildning inom ridningen. Eller så har man ridit för en herrans massa år sedan, för att sen återta detta intresse med en islandshäst.

Det där är många fler raser utsatta för! Shetland, fjording, nordsvensk, tinker osv.

Den värsta sortens felaktiga ridning, och som säkert bidrar med den stora delen av skadestatistiken, har jag sett på tävlingsbanorna och på avelsvisningarna, där man rider i högt tempo och i fel form! Och själv har jag min sämsta erfarenhet någonsin inom hästvärlden av en mycket erkänd tränare på VM-nivå som red sönder en av min hingstar totalt på 2 månader och skadade den andra samt förstörde psyket så totalt att båda fick avlivas och jag själv höl på att bli dödad av den ena av hingstarna som kom hem aggressiv och i ett bedrövligt skick! Hästana var veterinärbesiktigade, genomgågna av chiropraktor och nyverkade innan de for och både veterinär, hovslagare och equiterapeut kan intyga före och efter träningen!

Jag lämnade två felfria välmusklade hingstar i perfekt gull och fick tillbaka två skadade, omusklade och tunna hästar med takåsryggar! Jag ser mig själv som en fritidsryttare men sker lika mycket kunskap som om jag skulle elitträna mina hästar. Jag har aldrig lyckats under mina 35 år att rida sönder en enda häst! Ingen spatt, inga inflammationer eller något annat! Men om en häst inte reagerar eller inte rör sig som jag förväntar mig och det inte stämmer i ridningen så frågar jag alltid varför. Och en av de första saker jag undersöker är om hästen har ont någonstans. Jag har inte någon tävling eller tidpunkt som mål, utan saker får ta den tid det tar. Jag känner massor av fritidsryttare med samma inställning som jag själv och med samma kunskapstörst!

Jag är övertygad om att det finns % lika mycket kunskap bland fritidsryttarna som bland tävlingsryttarna och att det i båda fallen är okunskap som mest står för skadorna, men konsekvenserna blir så mycket större och kommer så mycket fortare med den högre prestationsnivån som krävs på tävling! En av de som jag haft som Folksams ombud är Gerhard Wilhelmsson, en känd ryttare inom hoppning men numera pensinonär. Han erkänner utan omsvep den statistik han har tillgång till och att det är sporthästarna inom varje ras som står för de stora försökringskostnadena. Han är väl medveten om att han själv slet ut hästar i förtid genom att tävla hoppning på internationell nivå.

Hästens mekaniska system fungerar enligt naturlagarna den också och som ingenjör är jag van vid att räkna på krafter, vinklar och hastigheter. Det går inte att komma ifrån att större steg, skarpare vinklar och större hastigheter, avsevärt ökar de krafter som leder, senor och muskler utsätts för, vilket också diverse veterinärstudier visat med uppmätninga på löpband och av skadeanalys. Så det krävs verkligen mer av en ryttare som tävlar men tyvärr har inte alla som tävlar tillräcklig med kunskap. Då skulle inte 26% av hästarna på NM i Danmark haft munskador! Det är ju skämmigt!
 
Sv: Svenskavlade islandshästar efter icke godkänd hingst

Agria vill jag inte uttala mig om, däremot folksam har INTE den statestiken. Det man ser här är snarare spattförekomsten, som du känner till så är den inte hel obekant en del i aveln. Att släppa aveln fri lär inte gynna premierna i det syftet, jag tror inte på att en fri avel skulle gynna en sundare ras. Vad jag inte ställer mig helt på tvären emot är att avskaffa bilagan, men att låta obedömda hingstar gå i betäckning kan ALDRIG gynna rasens utveckling. Och jag anser att avkommor efter obedömda hingstar ska kosta mer att registrera.

Du skriver i ett annat inlägg att man inte gör detta pga komersiella syften, men idag finns ett antal uppfödare som faktiskt bedriver denna verksamhet och reggar dem för 400 kr. Javisst de erkänner själva att det lönar sig, så om dessa hästar istället blev fullvärdiga islandshästar så har lönsamheten ökat ytterligare.
Här har man ingen urskiljning vad gäller den hingst man använder, kan ge ett färskt exempel. Unghäst 8 månader, attackarerar människor med både bak och framben, därtill har man en foderlucka som mycket väl kan användas till annat än att äta med. Är det verkligen något att sträva efter? Javisst, stoet är ju så väldigt go, så länge man inte kräver något.:crazy:

Det är Folksam jag diskuterat mest med eftersom jag haft dem i 13 år men nu har jag nyligen bytt. Så jo den finns! Och enligt dem är sönderridna bakknän med benpålagringar, vilket min ena hingst råkade ut för oss nämnda tränare, vanligare än spatt på islandshäst!!! Den beror på att man pressar en ung häst i tölt och förändrar rörelsemönstret för snabbt. En oriden unghäst lägger 65-70 % av vikten fram och vi vill ha den att bära mer på bakdelen, men hästen måste få tid att bygga upp detta! Så den samling som krävs i tölt och i högt tempo, kräver att man ger hästen tid att anpassa sig och utveckla sina muskler om den inte skall ta skada! Detta sagt av försäkringsbolagets veterinär som var ense med klinikens veterinär att alltför hård träning och för snabba krav på unghästen orsakade dessa skador!

Den avart i beteeende du skriver har jag träffat på flera efter godkänd hingst och sto med bra stam. Det är nog både arv med också uppfostran inblandat och som sagt, det är ju inte precis något som säljer.... Jo jag skulle också kunna ta föl varje år och ha stona i verksamhet samtidigt, regga för 400 och sälja fölen billigt för 10000 och då få lönsamhet. Den kombinationen lönar sig nämligen! Billiga föl är ju lätta att sälja dessutom! Den aveln får du inte stopp på hur du än gör, tyvärr, men om de skall reggas i SIF blir stammen känd, hingsten måste genomgå hälsokontroll och på en veterinärkontroll kommenteras även lynnet!

DNA-testa och regga för 800 istället samt 3000 i hingstlicens + stoavgift, gör fölen lite dyrare och som köpare ställer jag då högre krav. Det går ju faktiskt att hitta många billiga föl efter godkända hingstar också och kommer man över ca 12-13000 för fölet i pris, så är det mer intressant för mig som köpare att köpa efter en godkänd hingst med mer fakta runt än efter en hingst jag inte känner till! Däremot känner jag ju min egen hingst väl! Men man är ju rätt korkad om man avlar fram dåliga avkommor till sig själv efter en omöjligt hingst! Varför skulle man det?! Jag vill inte ha dåliga hästar och vem vill det? Någon i detta forum?

Och trots allt, vår lilla andel icke godkända gårdshingstar är så liten och det kommer så få avkommor efter dessa och i jämförelse med alla betydligt sämre ston, där man aldrig överväger kastration (vilket trots allt de flesta gör med hingstarna), så är det bara en droppe i havet och jämfört med alla islandsimporter med icke godkänd far, ej DNA-testade, fel far i passet, okänd far och tom helt okänd stam, så får ni ursäkta men SIF silar mygg och sväljer kameler!!!
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Svenskavlade islandshästar efter icke godkänd hingst

Då skulle inte 26% av hästarna på NM i Danmark haft munskador! Det är ju skämmigt!

Vilket är illa, men samtidigt vet jag av säker källa att munskador överlag inte alltid är bettrelaterade eftersom sådan även kan återfinnas hos unga oridna hästar också.

I övrigt tänker jag inte kommentera det övriga i ditt inlägg eftersom den diskussionen har vi haft tidigare, vilket i sin tur resulterade i din kommentar att du aldrig skulle avla på mitt sto.;)
 
Sv: Svenskavlade islandshästar efter icke godkänd hingst

Vilket är illa, men samtidigt vet jag av säker källa att munskador överlag inte alltid är bettrelaterade eftersom sådan även kan återfinnas hos unga oridna hästar också.

I övrigt tänker jag inte kommentera det övriga i ditt inlägg eftersom den diskussionen har vi haft tidigare, vilket i sin tur resulterade i din kommentar att du aldrig skulle avla på mitt sto.;)

Islandshästar har enligt min veterinär oftare felbett av olika slag så det kan ligga något i det med. Men gräsligt är det och bettet brukar ju förvärra sådana problem, tyvärr!

Hm, jag minns inte det där men alla har ju sin smak och du har rätt att ha din och jag min, och det är det jag värnar om, men inom sundhetens tecken och med bra lynne! Det skall ju inte avlas fram hästar som är farliga för sin omgivning och det strider faktiskt mot lagen, precis som med hundar! Det jag känner med min gårdsavel är att jag har sunda och friska hästr med bra gångarter och lynne, bra ridhästar men jag får betala extra för att jag har en annan smak av häst! Det känns lite jobbigt! Men detta är ett sista försök att få rätsida och lyckas inte det, lämnar jag SIF och avlar tölthästar på annat sätt...
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Svenskavlade islandshästar efter icke godkänd hingst

Kort och tjock hals drar alltd ner poängen! Órris hals har fått jättemycket kritik och man sparar inte på hingstar som ärvt den...

Tro inte för ett ögonblick att jag inte är medveten om diskussionen kring Orri och hans hals. Men du försöker vinkla det som att lång hals automatiskt ger högre poäng. Så är det ju inte. Den måste vara korrekt placerad oavsett längd eller tjocklek för att du ska få riktigt bra poäng.
 
Sv: Svenskavlade islandshästar efter icke godkänd hingst

Som sagt, försäkringsbolagen har den uppfattningen att sporthästar skadar sig oftare, kostar mer i veterinärvård och lever kortare, i snitt! Och det bygger på deras egen statistik! Du påstår alltså att de som har tillgång till vad det kostar inte vet vad de pratar om?! :cool:
Självklart vet de vad de baserar sina premier på, hur skulle de annars kunna driva ett företag med vinstsyfte?

MEN, det har hittills inte presenterats statistik som visar att just tävlingshästar i vår rasgrupp är de som skulle dra upp premierna. Antalet islandshästar har ju trots allt vuxit enormt mycket de senaste 10-20 åren - och därmed också antalet oerfarna ägare och ryttare. Det spelar ingen roll vem du diskuterat med, innan något sånt här påstås skulle jag vilja se en någotsånär rättvisande statistik om jag skall ens vara i närheten att tro på det.

Trots allt är det så att tävlings- och avelshästar har pris efter prestation (nu eller i framtiden) vilket gör att de kontrolleras noggrannare inför köp. Tar vi antalet gårdsbesiktningar så tror jag att fritidshästen är överrepresenterad jämfört med en tävlignsindivid som man också gärna röntgar i samband med en mera omfattande kontroll. :angel:
Det finns också än fler faktorer att ta hänsyn till, även om jag ser det från en annan sida än du.

Att 26 % av tävlingshästarna hade skador i munnen på NM är givetvis beklämmande. Men siffran eller typen av häst säger inte att detta var sämst eller ens ett riktmärke - det har helt enkelt inte kontrollerats på fritids, avels eller turridningshästar ännu. Skulle ju vara intressant att jämföra med eftersom siffran i sig inte säger så mycket mera än att en dryg fjärdedel av deltagarna där hade problem på ett fysiskt begränsat ställe. Orsaken har dock inte spikats till att vara bettrelaterad alla gånger.
 
Sv: Svenskavlade islandshästar efter icke godkänd hingst

Tro inte för ett ögonblick att jag inte är medveten om diskussionen kring Orri och hans hals. Men du försöker vinkla det som att lång hals automatiskt ger högre poäng. Så är det ju inte. Den måste vara korrekt placerad oavsett längd eller tjocklek för att du ska få riktigt bra poäng.

Nej, det försöker jag inte och så tycker jag verkligen inte att det är heller! Det är du som gör den tolkningen och inget som jag skrivit! Din tolkning beror nog på okunskap och fördomar mot min person! Det jag skriver är att det som är väsentligt att bedöma exteriört ur sundhetsperspektiv gör en veterinär bäst och att de är insatta i begreppen hög och låg halsansättning osv. Ett veterinärutlåtande om exteriören baserar sig enbart på veterinärmedicinsk bas medan en exteriörbedömning är en mix som ibland stämmer med veterinärmedicinen men ibland går emot den och ibland bedömer saker som är oväsentliga ur den aspekten. Det är ingen ide att försöka läsa och lägga in tolkningar på mer än det jag skriver för det finns inget att läsa mellan raderna! Det jag menar skriver jag och inget annat. Jag försöker vara så tydlig och utförlig som jag kan i vad jag åsyftar och jag kör med raka rör inga undertoner eller bakslughet! Och jag vill diskutera sakfrågan utan personliga fördomar och påhopp, tack!
 
Sv: Svenskavlade islandshästar efter icke godkänd hingst

*kl*
Eftersom det har blivit lite glidande i inriktningen på tråden, så...

Jag tycker inte man kan släppa aveln helt fri därför att det helt enkelt generellt inte finns den kunskap om islandshästens egenskaper som krävs för att göra urval. Möjligheterna till visning måste öka, så att det finns omdömen om de hästar som ska användas i avel.

och så upprepar jag mig lite från ett tidigare inlägg:
Har man inte erfarenhet av hur en islandshäst känns när den går bra, eller vet hur den ser ut när den går rent, hur ska man då kunna sålla ut det som är bra och välja bort vad som är dåligt och leta efter lämpliga kombinationer av ston - hingst?

Det behövs ökad kunskap hur en häst ska se ut exteriört för att fungera på ett bra sätt som ridhäst. Det finns ju en del exteriöra fel som kan medföra att hästen får svårt att balansera sig, även i hagen. Hästar som går framtunga även i hagen och inte rör sig rent och lätt i gångarterna har inte någon ljus framtid vad det gäller hållbarhet. Skulle två sådana exemplar kombineras, kan resultatet knappast bli bra.
 
Sv: Svenskavlade islandshästar efter icke godkänd hingst

Det är nog svårt att bomsäkert säga att det är aveln som gör mindre hållbara hästar eller sättet som vi använder dom.

Att hitta statistik på skade procent på avkommor efter vissa linjer är nog inte ens möjligt. Är ju så mkt variabler som ska med om uppfödning, foder, skötsel, tid för inridning, träning och mkt mer.

En sak som jag märkt genom åren att folk vill att allt ska gå fortare och fortare. Det är inte enbart de som pysslar med islandshästar men det märkt tydligt där. Har diskuterat mkt med en bekant som tränar dressyrhästar. Hon är lite förfasad över hur en del islandsryttare skyndar fram med sina hästar. Om de tex gått med föl och sätts igång så 3-4 månader senare räkna med att hästen ska göra bra prestationer på tävlingar. Hör även själv till dom som tycker att det ställs för hårda krav för snabbt på många hästar.
 
Sv: Svenskavlade islandshästar efter icke godkänd hingst

Självklart vet de vad de baserar sina premier på, hur skulle de annars kunna driva ett företag med vinstsyfte?

MEN, det har hittills inte presenterats statistik som visar att just tävlingshästar i vår rasgrupp är de som skulle dra upp premierna. Antalet islandshästar har ju trots allt vuxit enormt mycket de senaste 10-20 åren - och därmed också antalet oerfarna ägare och ryttare. Det spelar ingen roll vem du diskuterat med, innan något sånt här påstås skulle jag vilja se en någotsånär rättvisande statistik om jag skall ens vara i närheten att tro på det.

Trots allt är det så att tävlings- och avelshästar har pris efter prestation (nu eller i framtiden) vilket gör att de kontrolleras noggrannare inför köp. Tar vi antalet gårdsbesiktningar så tror jag att fritidshästen är överrepresenterad jämfört med en tävlignsindivid som man också gärna röntgar i samband med en mera omfattande kontroll. :angel:
Det finns också än fler faktorer att ta hänsyn till, även om jag ser det från en annan sida än du.

Att 26 % av tävlingshästarna hade skador i munnen på NM är givetvis beklämmande. Men siffran eller typen av häst säger inte att detta var sämst eller ens ett riktmärke - det har helt enkelt inte kontrollerats på fritids, avels eller turridningshästar ännu. Skulle ju vara intressant att jämföra med eftersom siffran i sig inte säger så mycket mera än att en dryg fjärdedel av deltagarna där hade problem på ett fysiskt begränsat ställe. Orsaken har dock inte spikats till att vara bettrelaterad alla gånger.

Jo det har gjorts en bred studie också som publicerades före studien på NM som inte heller var så trevlig läsning. Nu vill jag minnas att den var inte bara på islandshäst och jag minns inte exakt siffrorna. Boj kanske gör för vi har diskuterat den tidigare. Jag har inte påstått det är en bottennotering men jag tycker att tävlingsryttare kan sluta slå sig för bröstet och tala om vi och dem och okunskap hos fritidsryttarna för jag vill påstå at den är lika stor jämt över, men konsekvenserna blir större på en häst som tävlas eftersom man kräver så mycket mer av hästen! En fritidsryttare låter ofta hästen gå i sin egen "form" och liksom anpassar sig efter hästen, medan en okunnig tävlingsryttare tvingar in hästen i en högst olämplig form med sänkt rygg och nosen mot stjärnorna! Tyvärr ser man fortfarande sådan på tävlingsbanorna och tyvärr blir de föredömen för andra ryttare bara för de tävlar...!!! Och den formen är perfekt att ge munskador! Personligen kollar jag munnen på mina hästar och en har en gång haft munskador och jag upptäckte det tidigt efter några gånger med bett vid ridning (red in på sidepull). Det var lätt åtgärdat med tandraspning. Inget märktes före hon fick bett i munnen. Men jag är övertygad om att eftersom jag rider med lös tygel och halvhalter, utan att hålla ett konstant tryck i munnen, så skonar jag munnen från skador. Det brukar också vara så att de mest hårdhänta ryttarna har de mest skadade munnarna omman ser efter. Kan rekommendera att gå på kurs/föredrag för hästtandläkare!

Vad beträffar statistiken är det ju bara att lyfta luren och få det bekräftat! Jag vet inte om jag är medlem i en ovanligt hästkunnig klubb och bor i en ovanligt hästkunnig del av landet, men min egen erfarenhet av omgivningen, veterinärernas uppfattning på klinikerna och Helsingborgs djursjukhus, min veterinärs, hovslagarens och equiterapeutens uppfattning är densamma: sporthästar har betydligt fler skador och genomsnittlig livslängd än fritidshästar. Har aldrig hört någon emotsäga det heller utan det har känts som allmän medvetenhet och att det är något man accepterar i sportens namn! Men som sagt, statistiken leds säkert av de okunniga tävlingsryttarna, inte av kunniga som Johan Häggberg! Men på ett NM förväntar man sig kunniga ryttare!
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Svenskavlade islandshästar efter icke godkänd hingst

*kl*
Eftersom det har blivit lite glidande i inriktningen på tråden, så...

Jag tycker inte man kan släppa aveln helt fri därför att det helt enkelt generellt inte finns den kunskap om islandshästens egenskaper som krävs för att göra urval. Möjligheterna till visning måste öka, så att det finns omdömen om de hästar som ska användas i avel.

och så upprepar jag mig lite från ett tidigare inlägg:
Har man inte erfarenhet av hur en islandshäst känns när den går bra, eller vet hur den ser ut när den går rent, hur ska man då kunna sålla ut det som är bra och välja bort vad som är dåligt och leta efter lämpliga kombinationer av ston - hingst?

Det behövs ökad kunskap hur en häst ska se ut exteriört för att fungera på ett bra sätt som ridhäst. Det finns ju en del exteriöra fel som kan medföra att hästen får svårt att balansera sig, även i hagen. Hästar som går framtunga även i hagen och inte rör sig rent och lätt i gångarterna har inte någon ljus framtid vad det gäller hållbarhet. Skulle två sådana exemplar kombineras, kan resultatet knappast bli bra.

Men aveln är trots allt fri! Det är frågan om vi skall ha fri avel på islandshästar i en grundstambok för alla eller i ASRP... Kunskapen ökar inte med ökade utgifter. Tvärtom. Några bra ridkurser får kanske stryka på foten för att man skall ha råd att regga sin häst!!!
 
Sv: Svenskavlade islandshästar efter icke godkänd hingst

Det är nog svårt att bomsäkert säga att det är aveln som gör mindre hållbara hästar eller sättet som vi använder dom.

Att hitta statistik på skade procent på avkommor efter vissa linjer är nog inte ens möjligt. Är ju så mkt variabler som ska med om uppfödning, foder, skötsel, tid för inridning, träning och mkt mer.

En sak som jag märkt genom åren att folk vill att allt ska gå fortare och fortare. Det är inte enbart de som pysslar med islandshästar men det märkt tydligt där. Har diskuterat mkt med en bekant som tränar dressyrhästar. Hon är lite förfasad över hur en del islandsryttare skyndar fram med sina hästar. Om de tex gått med föl och sätts igång så 3-4 månader senare räkna med att hästen ska göra bra prestationer på tävlingar. Hör även själv till dom som tycker att det ställs för hårda krav för snabbt på många hästar.


:bump: :bump: :bump: Jag håller verkligen med och det är det jag tror är pudelns kärna: Folk har för bråttom med sina hästar och tänker för mycket på tävling. Det vore bättre om hästen fick längre tid på sig som fritidshäst och tränades upp långsammare! Islänningarna varnade juför att de ofta såg att hingstar som visades som 4-åringar inte höll. I Danmark får man inte visa före 5 års ålder. Med dagens ökade krav på vad som krävs för at gå in pressar man hästarna ännu mer och tidigare. Det bidrar garanterat inte till hållbarheten... Och det är inte de okunniga fritidsryttarna med låga krav utan "kunniga" och ambitiösa ryttare som rider de hästarna!
 
Sv: Svenskavlade islandshästar efter icke godkänd hingst

Tyvärr har jag även sett många fritidsryttare som skaffar en islänning och tar upp ridningen på äldre dar som egentligen inte har kunskapen/tiden att ha egen häst. Hästen kan stå på vardagarna och gå tuffa långturer på helgerna. Att sedan hästen går på framdelen när den väl rids gör ju inte saken bättre. Så håller inte helt med att det är proffsen som rider sönder hästarna utan skulle nog gissa att det är nog lika stor procent på båda sidorna.

Dock skulle jag tro att en del proffs har stor press från hästägarna som satt hästen i träning hos dom att det ska gå fort då det kostar att ha hästen i träning.

När det gäller aveln med icke godkända hingstar så skulle jag personligen inte tänka mig att göra det om jag tänkte sälja avkommorna. Någon enstaka avkomma till mig själv är en sak men de skulle aldrig säljas och det skulle vara ett riktigt bra sto och hingst för att jag över huvud taget skulle tänka mig det.
 
Sv: Svenskavlade islandshästar efter icke godkänd hingst

Men aveln är trots allt fri! Det är frågan om vi skall ha fri avel på islandshästar i en grundstambok för alla eller i ASRP... Kunskapen ökar inte med ökade utgifter. Tvärtom. Några bra ridkurser får kanske stryka på foten för att man skall ha råd att regga sin häst!!!
Kunskapen ökar inte med låga priser heller. Har man inte råd att regga sin häst om det är hyfsade avgifter, borde man kanske inte ha hästen överhuvudtaget, eftersom det då troligtvis inte finns pengar till att ge den den miljö, eventuell veterinärvård, avmaskning, foder och verkning som den behöver.

Vad gäller bilagan har jag redan sagt vad jag tycker om den. Jag tycker inte den tjänar någon som funktion som helst. Den verkar bara avskräckande för dem som funderar på att registrera sina renrasiga islandshästar, men där fadern inte är godkänd. Betalar man avgifter, DNA-testar osv ska man ha samma status som övriga registrerade hästar. Då kan det kännas motiverat att välja islandshästregistrering istället för ASRP.
 
Sv: Svenskavlade islandshästar efter icke godkänd hingst

Så sant som det var sagt!

Sif kan inte fortsätta att blunda inför problemet! Det gynnar varken vår hästras eller vår rasförening.
 
Sv: Svenskavlade islandshästar efter icke godkänd hingst

En fritidsryttare låter ofta hästen gå i sin egen "form" och liksom anpassar sig efter hästen, medan en okunnig tävlingsryttare tvingar in hästen i en högst olämplig form med sänkt rygg och nosen mot stjärnorna! Tyvärr ser man fortfarande sådan på tävlingsbanorna och tyvärr blir de föredömen för andra ryttare bara för de tävlar...!!!

Jag tycker tyvärr att man ofta ser fritidsryttare som tror att "i form" betyder krökt nacke och därför "knökar i hop" hästarna framifrån med mkt stor belastning på frambenen som följd... :mad:

Du skriver också i ett inlägg att unghästar som går i hagen inte får kotledsinflammationer (eller om du nu skrev förslitningsskador) men det har jag tyvärr också sett... :crazy:

Jag har tyvärr träffat alldeles för många människor som efter att ha provat turridning ett par gånger velat lära sig rida och därför köpt en egen islandshäst. "För dem kan ju alla rida på". För att det inte ska bli så dyrt köper de dessutom en unghäst... :eek: Det har inte sällan slutat i en utdömd häst p g a förslitningsskador... Däremot har jag inte en enda gång träffat någon som köpt ett halvblod för att han/hon velat lära sig rida. Tyvärr, tror jag att uppfattningen att "alla kan rida islandshäst" gör att vår hästras drabbas av VÄLDIGT många okunniga hästägare....
 
Sv: Svenskavlade islandshästar efter icke godkänd hingst

Jag tycker tyvärr att man ofta ser fritidsryttare som tror att "i form" betyder krökt nacke och därför "knökar i hop" hästarna framifrån med mkt stor belastning på frambenen som följd... :mad:

Du skriver också i ett inlägg att unghästar som går i hagen inte får kotledsinflammationer (eller om du nu skrev förslitningsskador) men det har jag tyvärr också sett... :crazy:

Jag har tyvärr träffat alldeles för många människor som efter att ha provat turridning ett par gånger velat lära sig rida och därför köpt en egen islandshäst. "För dem kan ju alla rida på". För att det inte ska bli så dyrt köper de dessutom en unghäst... :eek: Det har inte sällan slutat i en utdömd häst p g a förslitningsskador... Däremot har jag inte en enda gång träffat någon som köpt ett halvblod för att han/hon velat lära sig rida. Tyvärr, tror jag att uppfattningen att "alla kan rida islandshäst" gör att vår hästras drabbas av VÄLDIGT många okunniga hästägare....
Det är det jag tyvärr oxå träffat på och allt fler verkar det tyvärr bli. :mad: .
 
Sv: Svenskavlade islandshästar efter icke godkänd hingst

Tyvärr har jag även sett många fritidsryttare som skaffar en islänning och tar upp ridningen på äldre dar som egentligen inte har kunskapen/tiden att ha egen häst. Hästen kan stå på vardagarna och gå tuffa långturer på helgerna. Att sedan hästen går på framdelen när den väl rids gör ju inte saken bättre. Så håller inte helt med att det är proffsen som rider sönder hästarna utan skulle nog gissa att det är nog lika stor procent på båda sidorna.

Dock skulle jag tro att en del proffs har stor press från hästägarna som satt hästen i träning hos dom att det ska gå fort då det kostar att ha hästen i träning.

När det gäller aveln med icke godkända hingstar så skulle jag personligen inte tänka mig att göra det om jag tänkte sälja avkommorna. Någon enstaka avkomma till mig själv är en sak men de skulle aldrig säljas och det skulle vara ett riktigt bra sto och hingst för att jag över huvud taget skulle tänka mig det.

Men nu skrev jag inte heller att det var proffsen som gjorde det utan mindre kunniga tävlingsryttare, som kanske tror de är proffs förvisso, men jag räknar dem inte dit! Men nog finns det dåliga proffs också, som det jag råkade ut för. Och visst finns det hästägare som kräver för mycket också. Men jag sade utförligen till att det fick ta tid och att han INTE fick press hästarna! Han hade inte ens gett det tillskottfoder jag skickade med! Äsch, jag orkar inte ns prata om det. Det är 6 år sen men jag har fortfrande och kommer alltid ha dåligt samvete för de stackars hästarna och att jag litade på de referenser jag fick om den tränaren, som fortfarande tillhör världseliten och jag ryser varje gång jag läser om honom i tidningarna!
 
Sv: Svenskavlade islandshästar efter icke godkänd hingst

Kunskapen ökar inte med låga priser heller. Har man inte råd att regga sin häst om det är hyfsade avgifter, borde man kanske inte ha hästen överhuvudtaget, eftersom det då troligtvis inte finns pengar till att ge den den miljö, eventuell veterinärvård, avmaskning, foder och verkning som den behöver.

Vad gäller bilagan har jag redan sagt vad jag tycker om den. Jag tycker inte den tjänar någon som funktion som helst. Den verkar bara avskräckande för dem som funderar på att registrera sina renrasiga islandshästar, men där fadern inte är godkänd. Betalar man avgifter, DNA-testar osv ska man ha samma status som övriga registrerade hästar. Då kan det kännas motiverat att välja islandshästregistrering istället för ASRP.

Drygt 10000 är inget hyfsat pris, det är rent ocker! 800 + 3000 för hingstlicens + 300 för stoavgift + 200 i förseningsavgift (om man inte har löst hingstlicens/betäckningsbevis det år fölet tillverkats) + DNA-test 1500 = 5800. Det är mycket pengar det också, men då blir det rättvist eftersom en godkänd egen hingst också har hingstlicens och stoavgift även om man bara tar en avkomma. För avkomma 2 för samma år så är det en straffavgift from i år för det som tillverkats utanför rullorna, på 3000, och det tror jag är även för en godkänd hingst. Det tycker jag är högt men samtidigt så förstår jag för det fuskas bland godkända hingstar rejält också. Om ett sto går tomt så slipper man ju stoavgift om man inte redoviast henne i rullorna och hingsten får bättre betäckningsstatistik, så jag förstår att man vill komma tillrätta med det.

När det gäller priset så kostar det ju mer att registrera en häst än att hålla en häst ett år och bara för att man har råd att hålla två hästar har man kanske inte råd att hålla 3 ½! Jag kan säga att jag har inga problem att hålla mina hästar men hosta upp 50000 för 5 avkommor, fick en till igår, tillverkade före dessa priser var satta ens, det har jag inte råd med! Det var ju ett pris som gällde när jag betäckte och året därpå när fölen föds, så chockhöjer man registreringaavgiften! Och detta har hänt 4 år i rad nu!
 
Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

C
Avel Helt hypotetisk fundering, men jag undrar om nån har koll? Säg att vi har en fullblodshingst, ej visad. Om han skulle betäcka, hur...
2
Svar
25
· Visningar
2 607
Senast: cissiny
·
S
Islandshäst Citat under Avel-Om Avel-Betäckning: "För föl efter icke godkända hingstar eller unghingstar utan betäckningstillstånd, registreras inte...
3 4 5
Svar
89
· Visningar
7 777
Senast: sambaengi
·
A
Islandshäst Jag har tagit mig friheten och lånat Sambaengis citat från en annan tråd för detta med hur allt kommer att fungera med registreringar...
2
Svar
21
· Visningar
2 501
Senast: Kick
·
Avel Ja, jag tycker att det är konstiga regler inom den svenska varmblodsaveln. Om jag åker över till t ex Tyskland med mitt sto och betäcker...
Svar
8
· Visningar
1 508
Senast: Katinkas
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp