Bukefalos 28 år!

Svenskavlade islandshästar efter icke godkänd hingst

Sv: Svenskavlade islandshästar efter icke godkänd hingst

Det är nog något som inte bara en enda person ska ta tag i.

Bäst är nog om var och en hittar likasinnade och skriver motioner till nästa årsmöte.

Skulle det komma in ett tjugotal enskilda motioner och även motioner från hela lokalföreningar skulle det nog göra susen ;)
 
Sv: Svenskavlade islandshästar efter icke godkänd hingst

Det är nog något som inte bara en enda person ska ta tag i.

Min tanke var att en driftig person (eller flera) tog tag i detta och startade en namninslamling eller något för att få bort bilagan. Jobbade för det helt enkelt. Vet ej hur man ska lösa det men helt klart är ju dom lokala klubbarna ett verktyg, en ur varje klubb får väl ta tag i det och sen bombarderar vi dom med motioner:bump: :bump:
 
Sv: Svenskavlade islandshästar efter icke godkänd hingst

Varför kan man inte det? Jag väljer inte hingst efter prislappen, med all respekt. Det är väl ändå så att man försöker välja något som kompletterar stoet, i mitt fall ligger rid egenskaper och lynne på första plats och inte prislappen.:smirk:

Nu får du ursäkta, men denna kommentar väcker en hel del funderingar i ditt sätt att tänka när det gäller avel.:crazy:

Det handlar om vad du kan sälja fölet för! Inte resultatet! En avkomma efter en dyr hingst kan du sälja för mer pengar än en efter en andraklasshingst, även om stoet är mindre bra, tyvärr och konstigt nog för jag tycker det är just som du säger att jag måste välja en hingst som passar mitt sto och att det är resultatet som räknas! Får jag en bra bra avkomma efter ett bra sto med låg blup och bra men icke bedömd hingst, så är den hästen bra, men på marknaden kan du aldrig ta ut så mycket för den som efter för en kanske inte fullt lika bra avkomma som råkar vara efter mindre bra sto med bättre blup och en 1:a klasshingst. Det handlar om marknadspriser och inte avel i sig och det var ju priser vi diskuterade! Så nej, jag tycker inte man kan jämför med det dyraste alternativet! Skall vi inte då ta och sätta straffavgifter på de som väljer en billigare godkänd hingst också?!?! :confused:
 
Sv: Svenskavlade islandshästar efter icke godkänd hingst

Tidigare har dina diskussioner om att avla på icke godkänd hingst handlat om rätten att avla den typ av häst du önskar, men nu tycks diskussionen istället gått över till det som jag egentligen tror är pudelns kärna; att hitta en möjlighet att avla så billiga hästar som möjligt.

Om dina önskemål skulle gå igenom tror jag att effekten skulle bli en prisdumpning av fritidshästpriserna, dvs. att det skulle bli ännu svårare att få betalt för andra hästar än de riktigt bra hästarna och vem skulle i förlängningen tjäna på det? Du klagar ju redan idag på att du inte får betalt för dina hästar.

Priserna på topptävlingshästarna och de riktigt bra avelshästarna skulle antagligen inte påverkas alls eftersom den marknaden är global och där är Island med och trissar upp priserna.

Jag tror helt enkelt att ditt resonemang är att bita sig själv i svansen.

Och det här har vi diskuterat förut! Jag klagar inte för jag säljer dem inte och jag tänker inte betala extra till SIF för mina egna hästar jag avlat till mig själv! Men SIF:s avgiftspolitik uppmuntrar till att istället för att bara ta ett föl åt mig själv, lösa betäckningsbevis och avla fler föl samma år och helst ta emot andras ston också för att ha ha råd att registrera de avkommor jag själv vill ha! För det är ett sättatt finansiera det hela! Men det tilltalar inte mig, utan jag vill endast avla åt mig själv! Så du är som vanligt ute och reser när det gäller att veta mina syften! :cool:
 
Sv: Svenskavlade islandshästar efter icke godkänd hingst

Kan bara hålla med!!!

Jag blir förskräckt när jag läser vissa inlägg. Jag förstår inte varför i hela friden det inte ska få kosta att använda en obedömd hingst. Är det en prisdumpning man vill ha?
Jag vill också ha betalt för mina föl/hästar som jag säljer. Men jag försöker också se till att inte avla mer än det finns avsättning för. Tycker man det är dyrt så kanske man ska avla mindre för det kostar ju som sagt att föda upp hästar...

Jag är fortfarande FÖR ett högt registreringspris efter godkänd hingst och kan vi inte enas om att försöka få bort bilagan i första hand? Det borde vara något att jobba för innan nästa årsmöte!!
Vem vill ta tag i det?

Var har jag sagt att jag skall sälja dem?! Jag säger jag avlar till mig själv! Den som föddes för 3 dagar sedan stannar också i familjen! Men jag tänker inte betala 50000 till SIF för att jag skall regga mina 45000 till SIF för att regga mina 5 avkommor! Glöm det! Då blir det ASRP och sedan kan jag forsätta avla töltande korsningsponnyer, det är väl bättre i dina ögon! :devil: Alla avkommor jag känner till efter egen gårdshingst utom 1, en jag själv avlat och sålt (vilket inte var menat från början) har stannat i uppfödarens ägo och det har inte varit menat annat heller och det är oftast så de här avlas. Det är ägarna som tycker så bra om sin hingst så de vill ha en eller ett par avkommor efter honom själva. Sedan finns det alltid oseriösa där bland deta oseriösaste är när ägare till högt bedömda hingstar importerar skräpston och betäcker dem med sina dyra hingstar och säljer stoet som avelssto dyrt för den är betäckt med topphingst. Precis som det skulle hjälpa på ett sådant sto! Det är mycket mer vanligt förekommande än avkommor efter icke bedömd hingst!
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Svenskavlade islandshästar efter icke godkänd hingst

Min tanke var att en driftig person (eller flera) tog tag i detta och startade en namninslamling eller något för att få bort bilagan. Jobbade för det helt enkelt. Vet ej hur man ska lösa det men helt klart är ju dom lokala klubbarna ett verktyg, en ur varje klubb får väl ta tag i det och sen bombarderar vi dom med motioner:bump: :bump:

Det håller jag med om! Och sedan skulle avkommorna kosta att registrera lika mycket som ett föl efter godkänd hingst producerat utanför rullorna vilket kostar 3000 = hingstlicensen, såvida man inte genomgått hälsoundersökning och skaffat betäckningsbevis/licens till samma kostnad som en godkänd hingst. Det kan jag acceptera.
 
Sv: Svenskavlade islandshästar efter icke godkänd hingst

Det handlar om vad du kan sälja fölet för! Inte resultatet! En avkomma efter en dyr hingst kan du sälja för mer pengar än en efter en andraklasshingst, även om stoet är mindre bra, tyvärr och konstigt nog för jag tycker det är just som du säger att jag måste välja en hingst som passar mitt sto och att det är resultatet som räknas!

Ok nu ska vi börja bena, för nu har du givit mig tillräckligt för det.

Du skriver dyr hingst, vad är en dyr hingst. Är det en hingst som kostat mycket pengar enbart i uppfödning, är det en hingst med bra kvalitet?
Om det handlar enbart om kostnaden, kan du ta ett högt pris på din obedömda hingst i språngavgift och nå samma kriterier. Handlar det om annat, så förstår inte jag vad du klagar på. Vissa människor har valt en dyrare väg, kan på så sätt kanske få en större intäkt vid språnget vilket jag inte anser är fel. Väljer man budget modellen så får man betalt därefter, så är det inom alla fack/grenar.

Jag kan själv tycka att bilagan är onödig, särskilt om man kan fastställa avkommans ursprung utan problem. Däremot är jag kallsinnig när det gäller avgiften, den ska absolut vara högre på obedömd hingst än för den bedömda. Jag kan inte på något sätt se vad en som skulle vara gynnsamt för aveln i att hålla samma avgift, jag kan ej heller se rättvisan i det hela. Det känns nämligen lite som om man vill åka på en räkmacka på andras bekostnad, och jag har inget till övers för det. Sorry.:smirk:
 
Sv: Svenskavlade islandshästar efter icke godkänd hingst

Ok nu ska vi börja bena, för nu har du givit mig tillräckligt för det.

Du skriver dyr hingst, vad är en dyr hingst. Är det en hingst som kostat mycket pengar enbart i uppfödning, är det en hingst med bra kvalitet?
Om det handlar enbart om kostnaden, kan du ta ett högt pris på din obedömda hingst i språngavgift och nå samma kriterier. Handlar det om annat, så förstår inte jag vad du klagar på. Vissa människor har valt en dyrare väg, kan på så sätt kanske få en större intäkt vid språnget vilket jag inte anser är fel. Väljer man budget modellen så får man betalt därefter, så är det inom alla fack/grenar.

Jag kan själv tycka att bilagan är onödig, särskilt om man kan fastställa avkommans ursprung utan problem. Däremot är jag kallsinnig när det gäller avgiften, den ska absolut vara högre på obedömd hingst än för den bedömda. Jag kan inte på något sätt se vad en som skulle vara gynnsamt för aveln i att hålla samma avgift, jag kan ej heller se rättvisan i det hela. Det känns nämligen lite som om man vill åka på en räkmacka på andras bekostnad, och jag har inget till övers för det. Sorry.:smirk:

En dyr hingst är givetvis den som kostar mycket i språngavgift!

Ett föl efter en gårdshingst har lägre värde men är idag dyrare att producera om man reggar i SIF! Det kallar jag inte rättvisa. Jag vet inte vad du har fått dina uppgifter från vad det kostar att betäcka med godkänd hingst. Inget av mina föl producerat efter en godkänd hingst har kostat mer än 9000 för betäckning, stoavgift, bete, transport. Och jag har använt mest klass1-hingstar och fick föl efter Hamur frá Blesastödum så sent som i fjol (kostade runt 7000 totalt). Så din summa på 15000 låter orimligt hög och måste vara en extremt dyr hingst! Eller har du valt extremt lång transportväg men det skall väl inte behövas för att hitta en bra hingst som passar ditt sto när det finns så gott om godkända hingstar???

Om du väljer något så dyrt så tänker inte jag subventionera det! För den delen kommer mitt 1-årssto efter den egna hingsten vara dyrare att producera än det efter Hamur om jag reggar henne i SIF! Och någon skräphäst är hon inte heller. Hennes mamma har lägre blup än Hamur-ungens men är minst lika bra och Hamurfölet är mycket fin men hon är minst lika fin! Men du får väl driva linjen att alla importer och livmoderimporter efter icke godkänd hingst vskall betala 8000 i extra registreringsavgift då. Men det kommer aldrig moderlandet Island acceptera! Ett föl efter icke godkänd hingst får sitt "straff" med betydligt sämre marknadsvärde och betydligt mindre marknad, och det vet du med. Och det räcker som straff! Och när det inte är meningen att det ens skall säljas så varför skall jag betala extra "straffskatt " på min smak av häst?! Jag rider vad jag vill och SIF har inte rätt att straffa mig för det!

Det som kostar är ju att hålla stoet under dräktigheten, ca 7000, föda upp fölet till i snitt 8 månaders ålder, vaccinera osv, ca 5000 och det är ungefär vad jag kan få för en oreggad fölunge om det är ett sto. Men jag kan inte lägga på ytterligare 10000 och få ut det för det bilagereggade fölet! Så om man nu skall sälja så reggar man också hellre i ASRP och säljer det billigt och får någorlunda igen pengarna än att regga i SIF och sälja med jätteförlust! Och räknar jag in att jag dessutom håller mig med egen hingst till en kostnad av ca 7000 per år, så finns det absolut inget att tjäna på att ta ett föl och inte 10 heller! Men om jag löser betäckningsbevis för 6000 och betäcker 10 ston samt reggar för 2750 + DNA, dvs ca 4500, då kan det löna sig jämfört med att betäcka med annans godkända hingst, särskilt om jag låter andra betäcka sina ston för 3000 st och barr tar en eller två avkommor själv! Så SIF uppmuntarar istället till att ta många avkommor istället för bara en eller två!
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Svenskavlade islandshästar efter icke godkänd hingst

Även om man har lång transportväg så låter det dyrt. Jag har betäckt i Danmark, på Jylland, runt 50 mil iväg, kört över 3 broar med avgifter. måst veterinär besiktiga för att passera gränsen osv, och ändå kommer jag inte upp i dina kostnader för enbart betäckningen!

För den delen så är det SIF förbannade bilageregister som gör att jag tvingas avla på en icke godkänd hingst och tvingas betala dessa avgifter! Jag får ju inte visa honom här! Hade han däremot varit född på Island, hade det inte varit några som helst problem att visa honom, om så han inte haft en enda bedömd häst i hela stamtavlan!!! Det räcker med 3 kända led på pappans sida och 1 på mammas och i övrigt kunde stammen varit okänd tom! Rättvisa och logik? NEJ ABSOLUT INTE!

Ochså gillar jag inte att om jag tar min hingst och mitt sto och kör till Danmark så blir det en livmoderimport som reggas i vanliga registret för 800:-! Vari ser du den logiken?!
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Svenskavlade islandshästar efter icke godkänd hingst

Och det här har vi diskuterat förut!

Eftersom hela tråden som du startat är en upprepning av diskussioner som förts vid ett flertal tidigare tillfällen, riskerar du att få svar som också skrivits innan. Du måste ju vara beredd på att möta motstånd om du ger dig in en diskussion, även om det är uppenbart att du inte tycker om det:cool:
 
Sv: Svenskavlade islandshästar efter icke godkänd hingst

Var har jag sagt att jag skall sälja dem?!
Om du driver den här frågan för att kunna avla billiga hästar för egen del eller för att sälja, är ju i detta fall helt ointressant. Det intressanta är vad ditt förslag skulle få för effekt på islandshästmarkanden i stort.
 
Sv: Svenskavlade islandshästar efter icke godkänd hingst

Om du driver den här frågan för att kunna avla billiga hästar för egen del eller för att sälja, är ju i detta fall helt ointressant. Det intressanta är vad ditt förslag skulle få för effekt på islandshästmarkanden i stort.


Precis den tanken har också slagit mig....
Om nu Sambaengi avlar bara för egen del så skit i att regga i SIF. regga den som korsningsponny i stället så blir det billigt och du är nöjd med dina egna hästar som du behåller.
Var är problemet då egentligen?
 
Sv: Svenskavlade islandshästar efter icke godkänd hingst

En dyr hingst är givetvis den som kostar mycket i språngavgift!

Det var väl nästa det jag anade, vilket måste innebära att ALLA hingstar förutom den egna är dyra pga de kostar en språngavgift. Men se det så här, språngavgiften är tänkt som en uppbackning av redan erlagda kontanta medel för all den tid och allt annat samt hingst licenser som hingsten tagit i anspråk tidigare.

En egen gårds uppfödning tillskansar sig inte alls så mycket kontanter på samma sätt, en bedömning är ju ändå ett visst mått av kvalitets stämpel något som en obedömd hingst inte har.
För att slippa problemet i sin helhet och komma undan med lägre kostnader för avkommorna, varför bedömer du inte dina fantastiska hingstar? Inte behöver du heller skicka iväg dem för träning, det jobbet gör du ju självfallet själv utan kostnad. Så kostnaden som blir är ju då själva visnings kostnaden, men i gengäld kan du ju regga avkommorna billigare, du kan ta en större språngavgift eftersom då räknas den ju som dyr.

Om du bara har för avsikt att behålla avkommorna för egen del utan att sälja, så är ju som sagt vanlig registrering det mest prisvärda. Kvittar ju, eftersom du själv vet att de är riktiga islandshästar och det måste ju ändå vara det som räknas vilket innebär att en bedömning faktiskt verkar onödig, kostsamt och tidsödande. Som jag ser det är detta alternativ det som ger dig den billigaste produktionen för egna hästar.
 
Sv: Svenskavlade islandshästar efter icke godkänd hingst

Men sambaengi - du har ju annonserat ut fler hästar och såg annons nyss i våras?? Är det registrerade hästar med pass?
 
Sv: Svenskavlade islandshästar efter icke godkänd hingst

Precis den tanken har också slagit mig....
Om nu Sambaengi avlar bara för egen del så skit i att regga i SIF. regga den som korsningsponny i stället så blir det billigt och du är nöjd med dina egna hästar som du behåller.
Var är problemet då egentligen?

Jag kan inte tävla dem om jag skulle vilja det! Och jag tycker det är oseriöst att regga en islänning som korsningsponny! För den delen startade jag tråden mer som en upplysning att jag nu vänt mig till Jordbruksverket och det spelar ingen roll vad ni tycker för SIFs regler kommer att granskas! Sedan skall det vara rättvist. Om endast de föl reggade efter obedömd hingst som betäckt i Sverige reggas i bilaga och med extra avgifter men inte de mångdubbelt fler som kommer hit som livmoderimporter eller är födda i annat FEIF-land, så är det ologisk diskriminering! Och har inte den stora mängden dumpat priserna lär inte den lilla % svenskavlade göra det heller! Resonemanget är ju bara löjligt!
 
Sv: Svenskavlade islandshästar efter icke godkänd hingst

Det var väl nästa det jag anade, vilket måste innebära att ALLA hingstar förutom den egna är dyra pga de kostar en språngavgift. Men se det så här, språngavgiften är tänkt som en uppbackning av redan erlagda kontanta medel för all den tid och allt annat samt hingst licenser som hingsten tagit i anspråk tidigare.

En egen gårds uppfödning tillskansar sig inte alls så mycket kontanter på samma sätt, en bedömning är ju ändå ett visst mått av kvalitets stämpel något som en obedömd hingst inte har.
För att slippa problemet i sin helhet och komma undan med lägre kostnader för avkommorna, varför bedömer du inte dina fantastiska hingstar? Inte behöver du heller skicka iväg dem för träning, det jobbet gör du ju självfallet själv utan kostnad. Så kostnaden som blir är ju då själva visnings kostnaden, men i gengäld kan du ju regga avkommorna billigare, du kan ta en större språngavgift eftersom då räknas den ju som dyr.

Om du bara har för avsikt att behålla avkommorna för egen del utan att sälja, så är ju som sagt vanlig registrering det mest prisvärda. Kvittar ju, eftersom du själv vet att de är riktiga islandshästar och det måste ju ändå vara det som räknas vilket innebär att en bedömning faktiskt verkar onödig, kostsamt och tidsödande. Som jag ser det är detta alternativ det som ger dig den billigaste produktionen för egna hästar.

Onej, en bedömning och ta emot andras ston skulle ge mig en rejäl inkomst på min hingst! De flesta bedömda hingstar tjänar in sina kostnader mångdubbelt upp! Att det sedan finns de som bar får ett eller två ston, beror på att de är av sådan typ att marknaden inte vill ha dem! Och nu är det så att inom EU är vi faktiskt marknadsstyrda och myndigheter och andra organisationer måste rätta sig efter EUs handelslagar och får inte lägga på extra avgifter eller bestämmelser som diskriminerar någon grupp och försvårar handel! Reglerna skall vara likvärdiga inom rasen och följa moderlandets. Dessutom får man inte kräva att hingstarna skall vara avelsvärderade! Detta har kommit till därför att en avelsvärdering trots allt är ett tyckande om hur man vill att en häst skall vara i en viss ras och det som anses rastypiskt inom en ras är det inte inom en annan! Så istället har man valt det sunda tankesättet att en hingst skall ha genomgått hälsokontroll för att få betäcka. Det tycker jag är bra. Det är veterinärer som skall avgöra om en häst är frisk och byggd för att avla på och om den rör sig sunt. Sedan avgör marknaden om den ser intressant ut att avla på!
 
Sv: Svenskavlade islandshästar efter icke godkänd hingst

Men sambaengi - du har ju annonserat ut fler hästar och såg annons nyss i våras?? Är det registrerade hästar med pass?

Ja, de är inte efter min gårdshingst utan efter bedömda hästar. Trots allt avlar jag mest efter bedömda hingstar! Jag behåller de jag tycker mest om det är och det råkar vara de som är efter min egen gårdshingst som tydligen matchar alla mina ston... Men jag är nöjd med avkommorna efter mina ston överhuvudtaget! Men nu är de så att jag vill satsa på en avelslinje efter min hingst som har och ger det jag vill ha! Men jag avlar för egen del för avel lönar sig inte om aman inte satsar på topptävlingshästar, vilket inte är så intressant för mig. Jag vill ha bra ridhästar med gångarter över medel, men psyket är det viktigaste liksom lättheten att lära, samarbeta, bära sig, samla sig och för grundgångarter och tölt. Det skall liksom finnas där naturligt och gratis när jag rider in hästen! Det är mitt avelsmål!
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Svenskavlade islandshästar efter icke godkänd hingst

När det gäller inridning och träning så är det ju något man alltid gör med en häst och det är alltså ingen unik kostnad för en hingst! Oavsett häst så kostar träningen lika mycket i månaden och om det blir stora kostnader för att bedöma en hingst visar det enbart på att hästen kräver lång träningstid vilket ju knappast är positivt! Då tycker jag det skall straffa sig när man envisas med att ta fram hingstar som inte är lättränade och med naturligt bra gång! :cool:
 
Sv: Svenskavlade islandshästar efter icke godkänd hingst

För även om vi avlar mot toppen så kommer det ändå många trevliga, lugna fina skogsmullar också.

En grym MISSUPPFATTNING!! Om vi avlar mot det som anses vara toppen idag, vilket är gångartstävlingsprestanda, har aveln urartat och vi missar flera andra användningsområden!!! Dessutom är inte en topphäst i gångartstävling och en "trevlig, lugn" skogsmulle allt en islandshäst används till idag.

Aveln ska stödja och främja användningen av islandshästen, i allt från tävling på hög nivå, genom fritidsridning, körning, arbete till verksamheter med ridskola och turridning. Genom att ensidigt premiera t.ex. höga lyft i tölt preserveras INTE dessa egenskaper.

Jag är också starkt för att ta bort bilageregistreringen, men tycker att en förhöjd registreringskostnad är OK, för att premiera val av bedömda hingstar.

Det finns gott om islandshingstar i avel idag, och det finns fortfarande viss variation i materialet. Jag tycker mig dock se att det smalnar av oroväckande, och BLUP-systemet kan göra det hela instabilt om det används på ett felaktigt sätt. Därför är det bara positivt med ett visst element fri avel.

Jag skulle också önska att vi var duktigare på att sortera bort material - aggressiva hästar med lynnesfel bör avlivas.

En liten bifråga - finns det några islandshingstar i avel i Sverige idag som är inkörda och används till signifikant del till körning?
 
Sv: Svenskavlade islandshästar efter icke godkänd hingst

Hriminir är väl såvitt jag vet inkörd, men om det används idag för träning känner jag inte till. Denni visade ju Hrimnir i tölt efter en sulky vid ett flertal tillfällen.
 

Liknande trådar

C
Avel Helt hypotetisk fundering, men jag undrar om nån har koll? Säg att vi har en fullblodshingst, ej visad. Om han skulle betäcka, hur...
2
Svar
25
· Visningar
2 609
Senast: cissiny
·
S
Islandshäst Citat under Avel-Om Avel-Betäckning: "För föl efter icke godkända hingstar eller unghingstar utan betäckningstillstånd, registreras inte...
3 4 5
Svar
89
· Visningar
7 785
Senast: sambaengi
·
A
Islandshäst Jag har tagit mig friheten och lånat Sambaengis citat från en annan tråd för detta med hur allt kommer att fungera med registreringar...
2
Svar
21
· Visningar
2 505
Senast: Kick
·
Avel Ja, jag tycker att det är konstiga regler inom den svenska varmblodsaveln. Om jag åker över till t ex Tyskland med mitt sto och betäcker...
Svar
8
· Visningar
1 510
Senast: Katinkas
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp