Bukefalos 28 år!

Svenskavlade islandshästar efter icke godkänd hingst

Sv: Svenskavlade islandshästar efter icke godkänd hingst

Jag tycker tyvärr att man ofta ser fritidsryttare som tror att "i form" betyder krökt nacke och därför "knökar i hop" hästarna framifrån med mkt stor belastning på frambenen som följd... :mad:

Du skriver också i ett inlägg att unghästar som går i hagen inte får kotledsinflammationer (eller om du nu skrev förslitningsskador) men det har jag tyvärr också sett... :crazy:

Jag har tyvärr träffat alldeles för många människor som efter att ha provat turridning ett par gånger velat lära sig rida och därför köpt en egen islandshäst. "För dem kan ju alla rida på". För att det inte ska bli så dyrt köper de dessutom en unghäst... :eek: Det har inte sällan slutat i en utdömd häst p g a förslitningsskador... Däremot har jag inte en enda gång träffat någon som köpt ett halvblod för att han/hon velat lära sig rida. Tyvärr, tror jag att uppfattningen att "alla kan rida islandshäst" gör att vår hästras drabbas av VÄLDIGT många okunniga hästägare....

Som sagt, variationen är stor bland såväl fritidsryttare som tävlingsryttare både vad gäller kunskapsnivå och ridstil. Därför tycker jag vi skall prata om okunniga ryttare och det som individer och inte dra alla fritidsryttare eller tävlingsryttare över en kam! Tävling är något man som individ väljer att göra. Det är ingen annan som står och plockar ut vilka ryttare som är duktiga nog att tävla. En del har övertro på sig själva och tävlar fast de borde låta bli och istället lära sig mer först och utbilda sin hhäst bättre, andra är duktiga och vill tävla, en del är duktiga och vill inte tävla, en del känner att de har inte kunskapen att tävla och låter bli, en del känner att hästen behöver mer tid och låter bli osv. Jag vet många mycket duktiga fritidsryttare som inte är intresserade av att tävla och de rider lika bra som en del av elitryttarna! Så var snäll och sluta placera folk i fack och fördumma fritidsryttarna!

Jag skrev förslitningsskador. Fast förslitningsskadorna har knappast kommit i hagen och det har jag aldrig ens hört talas om! Hur skulle det gå till menar du??? :confused:

Alla ponnyraser drabbas av okunniga ryttare. Men halvbloden har den sämsta skadestatistiken trots alls okunniga ryttare på våra islandshästar! Och enligt försäkringsbolagen beror det på att det är så många sporthästar!
 
Sv: Svenskavlade islandshästar efter icke godkänd hingst

Så har ett föl kostat 10000 kr i produktionskostnad, jag är uppe i 15000 kr nu och då är detta föl ännu inte fött efter en avelsbedömd hingst. Så lägger man på en språngavgift på 5000 kr i dessa 10000 kr så har man alltså en ganska rejäl inkomst ändå.
 
Sv: Svenskavlade islandshästar efter icke godkänd hingst

Drygt 10000 är inget hyfsat pris, det är rent ocker! 800 + 3000 för hingstlicens + 300 för stoavgift + 200 i förseningsavgift (om man inte har löst hingstlicens/betäckningsbevis det år fölet tillverkats) + DNA-test 1500 = 5800. Det är mycket pengar det också, men då blir det rättvist eftersom en godkänd egen hingst också har hingstlicens och stoavgift även om man bara tar en avkomma. För avkomma 2 för samma år så är det en straffavgift from i år för det som tillverkats utanför rullorna, på 3000, och det tror jag är även för en godkänd hingst. Det tycker jag är högt men samtidigt så förstår jag för det fuskas bland godkända hingstar rejält också. Om ett sto går tomt så slipper man ju stoavgift om man inte redoviast henne i rullorna och hingsten får bättre betäckningsstatistik, så jag förstår att man vill komma tillrätta med det.

När det gäller priset så kostar det ju mer att registrera en häst än att hålla en häst ett år och bara för att man har råd att hålla två hästar har man kanske inte råd att hålla 3 ½! Jag kan säga att jag har inga problem att hålla mina hästar men hosta upp 50000 för 5 avkommor, fick en till igår, tillverkade före dessa priser var satta ens, det har jag inte råd med! Det var ju ett pris som gällde när jag betäckte och året därpå när fölen föds, så chockhöjer man registreringaavgiften! Och detta har hänt 4 år i rad nu!

Som jag skrev i ett tidigare inlägg. Jag tycker att det ska vara ett avgiftssystem med varierande nivå beroende på om det används en godkänd hingst eller inte, ingen fri avel, däremot kan man diskutera nivån på avgifterna.
 
Sv: Svenskavlade islandshästar efter icke godkänd hingst

Och tillägger igen. Bilagan däremot är ett rent hinder för att motivera en dyrare registrering.

Jag tycker också du bör kolla upp hur avgifterna gäller när det gäller födelseår/"tillverkningsår". Det har varit födelseår kopplade till de olika avgifterna tidigare i alla fall.

Jag har inga åsikter om du har råd eller inte med dina hästar. Det var en generell kommentar.
 
Senast ändrad:
Sv: Svenskavlade islandshästar efter icke godkänd hingst

Sif kan inte fortsätta att blunda inför problemet! Det gynnar varken vår hästras eller vår rasförening.
Går det då att påvisa att "okontrollerad" avel de facto gynnar rasen eller rasföreningen?

Och har verkligen SIF ett problem?
Jag trodde att de som har problem är de som inte vill följa SIFs avelsreglemente / plan och riktlinjer - men samtidigt vill ha deras "godkännande"?
 
Sv: Svenskavlade islandshästar efter icke godkänd hingst

Går det då att påvisa att "okontrollerad" avel de facto gynnar rasen eller rasföreningen?

Och har verkligen SIF ett problem?
Jag trodde att de som har problem är de som inte vill följa SIFs avelsreglemente / plan och riktlinjer - men samtidigt vill ha deras "godkännande"?

Jag var kanske otydlig. Jag tycker att det är ett problem med den dubbelmoral som finns idag. Folk som väljer att registera i bilagan betalar stora pengar, men får ändå begränsade användningsmöjligheter för en häst som bevisligen är renrasig. Därmed inte sagt att jag vill inte ha en okontrollerad eller fri avel.
Det finns åtskilliga andra exempel, men de får vi ta upp vid ett senare tillfälle för nu måste jag kuta till bussen:bump:
 
Sv: Svenskavlade islandshästar efter icke godkänd hingst

Går det då att påvisa att "okontrollerad" avel de facto gynnar rasen eller rasföreningen?

Och har verkligen SIF ett problem?
Jag trodde att de som har problem är de som inte vill följa SIFs avelsreglemente / plan och riktlinjer - men samtidigt vill ha deras "godkännande"?

Eftersom citatet från Sammetsrosa var ett svar på mitt inlägg.
Okontrollerad avel gynnar inte rasen eller rasföreningen. Bilagan gör motiveringen mindre till att betala en dyrare registreringsavgift. Resultatet blir ett ökat antal "islandskorsningar" som också kommer att medföra en ökad okontrollerad avel, säkerligen också korsningsavel.

Detta är problemet/följden som vi/SIF inte kan blunda för om vi vill ha en kontrollerad avel och hålla islanshästrasen ren. Därför måste det finnas en bra motivering till att registrera till en dyrare avgift i SIF istället för någonannanstas. Samtidigt som det bör finnas ett avgiftstillägg för de hästar som registreras utan att ha godkänd far.
 
Sv: Svenskavlade islandshästar efter icke godkänd hingst

Så har ett föl kostat 10000 kr i produktionskostnad, jag är uppe i 15000 kr nu och då är detta föl ännu inte fött efter en avelsbedömd hingst. Så lägger man på en språngavgift på 5000 kr i dessa 10000 kr så har man alltså en ganska rejäl inkomst ändå.

Orkar inte dra hela räkneexemplet men min lille nyfödde har kostat mig 7000 före all registrering och då är det enbart kostnaderna att hålla stoet inräknade. Har inte tagit med att jag bara betäckt ett sto och haft hingsten också för då är det 14000, precis som om jag haft en egen godkänd hingst och bara tagit ett föl. Trodde vi klarat av den matematiken... Registrerad kommer han då att ha kostat 24000 som nyfödd! Men inte om jag reggar i ASRP. Kan tydligen regga med stam också. Kostar runt 2500 med DNA-test + som alltid tillkommer ID-kontrollen. Den efter godkänd hingst kommer att ha kostat 14000 + 3300 (hingstlicens och stoavgift) = 17300. Finns ingen anledning att det skall skilja 7000 i kostnader. Och kom inte med träningskostnader och visningskostnad igen. Det är engångskostnader som en godkänd hingst tjänar in och är den bra flera ggr om, på språngavgifter! Desutom kan hingstägaren ha visat själv och intehaft så stora kostnader.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Svenskavlade islandshästar efter icke godkänd hingst

Går det då att påvisa att "okontrollerad" avel de facto gynnar rasen eller rasföreningen?

Och har verkligen SIF ett problem?
Jag trodde att de som har problem är de som inte vill följa SIFs avelsreglemente / plan och riktlinjer - men samtidigt vill ha deras "godkännande"?

Vet inte hur många ggr jag skall tala om detta men kanske det går in denna gång: Aveln är fri och det har den varit i flera år! Allt handlar om hur vi på bästa sätt ser till att alla islandshästar reggas i SIF och inte i ASRP! Kontrollen blir avsevärt större om man får in alla i grundstamboken och då måste bilagan bort och priserna sänkas!

SIF vill helst slippa problemet och länge vägrade man regga dessa hästar tills man blev ålagd att följa EU-reglerna! Min bilagegingst är född och reggad 2001. Då kostade det 3500. Det kunde vara rimligt eller tom 4300 enligt den uträkning jag gjorde. Men 8750 är dubbelt så mycket och oacceptabelt! Men jag tänker låta Jordbruksverket granska det, var lugn för det! Vad gäller plan och riktlinjer följer jag moderlandet Island, som alla andra FEIF-länder!
 
Sv: Svenskavlade islandshästar efter icke godkänd hingst

Så har ett föl kostat 10000 kr i produktionskostnad, jag är uppe i 15000 kr nu och då är detta föl ännu inte fött efter en avelsbedömd hingst. Så lägger man på en språngavgift på 5000 kr i dessa 10000 kr så har man alltså en ganska rejäl inkomst ändå.

Glömde räkna in de 800 för pass på den efter godkänd hingst och det var för sent att rätta inlägget, så jag svarar igen (så kan ju någon moderator ta bort det första svaret):

Orkar inte dra hela räkneexemplet men min lille nyfödde har kostat mig 7000 före all registrering och då är det enbart kostnaderna att hålla stoet inräknade. Har inte tagit med att jag bara betäckt ett sto och haft hingsten också för då är det 14000, precis som om jag haft en egen godkänd hingst och bara tagit ett föl. Trodde vi klarat av den matematiken... Registrerad kommer han då att ha kostat 24000 som nyfödd! Men inte om jag reggar i ASRP. Kan tydligen regga med stam också. Kostar runt 2500 med DNA-test + som alltid tillkommer ID-kontrollen. Den efter godkänd hingst kommer att ha kostat 14000 + 3300 + 800 (hingstlicens och stoavgift) = 18100. Finns ingen anledning att det skall skilja 6000 i kostnader. Och kom inte med träningskostnader och visningskostnad igen. Det är engångskostnader som en godkänd hingst tjänar in och är den bra flera ggr om, på språngavgifter! Dessutom kan hingstägaren ha visat själv och inte haft så stora träningskostnader...
 
Sv: Svenskavlade islandshästar efter icke godkänd hingst

Eftersom citatet från Sammetsrosa var ett svar på mitt inlägg.
Okontrollerad avel gynnar inte rasen eller rasföreningen. Bilagan gör motiveringen mindre till att betala en dyrare registreringsavgift. Resultatet blir ett ökat antal "islandskorsningar" som också kommer att medföra en ökad okontrollerad avel, säkerligen också korsningsavel.

Detta är problemet/följden som vi/SIF inte kan blunda för om vi vill ha en kontrollerad avel och hålla islanshästrasen ren. Därför måste det finnas en bra motivering till att registrera till en dyrare avgift i SIF istället för någonannanstas. Samtidigt som det bör finnas ett avgiftstillägg för de hästar som registreras utan att ha godkänd far.

Då kommer vi till det att då måste detta tillägg även gälla på importer! Men det tillåter inte EU och eftersom man måste behandla alla lika kan man inte heller tillåta det på de svenskavlade! För ni skall se hela denna avgiftsdebatt i perspektivet av att det avlas och importeras till Sverige många ggr fler hästar utan godkänd far än den bråkdel som avlas i Sverige och att de reggas i grundstambok utan någon tilläggsavgift och at EUs enda krav för att använda en hingst är att den genomgått föreskriven hälsoundersökning och Sverige får inte kräva att hingsten är bedömd! Rent juridiskt går det alltså inte att lägga någon form av straffavgift och man får inte diskriminera utan måste behandla alla lika så eftersom man inte har någon straffavgift på importerna får man inte ha det på dem som avlas i Sverige, som dessutom bara är en bråkdel av de som är efter icke godkänd hingst och merparten är från Island där inte ens kravet på hälsokontroll finns!!!

Så om igen säger jag: SIF diskriminerar dessa avlare från sitt eget land samtidigt som man sväljer mångdubbelt fler, utan DNA-test, utan hälsokontroll och inte sällan med okänd far och tom mor! Det är att sila bort enstaka mygg och svälja kameler i stora flockar!!!

Och sedan kan vi tillägga att SIF skall följa moderlandets regler (gäller även om moderlandet är utanför EU) och Island har inte dessa avgifter och krav och heller ingen bilaga!

Sett rent juridiskt får inte SIF göra som man gör och sett rent moraliskt är man diskriminerande och ikonsekvent beroende på var hästen är avlad och det är en minoritet man belägger med straffavgift samtidigt som majoriteten av dessa hästar bara trillar rätt in i stamboken utan ens DNA-test och som sagt tom utan känd stam!!!
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Svenskavlade islandshästar efter icke godkänd hingst

Som sagt, det är endast betäckning som är medräknat i min summa, inga övriga utgifter såsom betsavgifter, stoavgift, ultraljud etc etc. Summan lär nog närma sig din när allt är klart och betalat.
 
Sv: Svenskavlade islandshästar efter icke godkänd hingst

Som sagt, variationen är stor bland såväl fritidsryttare som tävlingsryttare både vad gäller kunskapsnivå och ridstil. Därför tycker jag vi skall prata om okunniga ryttare och det som individer och inte dra alla fritidsryttare eller tävlingsryttare över en kam! Tävling är något man som individ väljer att göra. Det är ingen annan som står och plockar ut vilka ryttare som är duktiga nog att tävla. En del har övertro på sig själva och tävlar fast de borde låta bli och istället lära sig mer först och utbilda sin hhäst bättre, andra är duktiga och vill tävla, en del är duktiga och vill inte tävla, en del känner att de har inte kunskapen att tävla och låter bli, en del känner att hästen behöver mer tid och låter bli osv. Jag vet många mycket duktiga fritidsryttare som inte är intresserade av att tävla och de rider lika bra som en del av elitryttarna! Så var snäll och sluta placera folk i fack och fördumma fritidsryttarna!

Jag skrev förslitningsskador. Fast förslitningsskadorna har knappast kommit i hagen och det har jag aldrig ens hört talas om! Hur skulle det gå till menar du??? :confused:

Alla ponnyraser drabbas av okunniga ryttare. Men halvbloden har den sämsta skadestatistiken trots alls okunniga ryttare på våra islandshästar! Och enligt försäkringsbolagen beror det på att det är så många sporthästar!

Jag uppfattade det som att du skyllde förslitningsskadorna på tävlingsryttarna. Att fritidsryttarna ställde "skonsammare" krav på sina hästar. Alltså att det var du som gjorde uppdelningen mellan dessa grupper. Men det vore ju bra om jag missförstod dig!

När det gäller "förslitningsskador" i hagen så handlade det i dessa fall om kraftigt överutfodrade unghästar som fick kotledsinflammationer innan de var inridna. När inridningen skulle börja förberedas upptäcktes hältorna. Som man inte kunde förklara på annat sätt, eftersom den enda riktiga belastning hästarna hunnit utsättas för i livet var sina egna överviktiga kroppar. Tyvärr ett resultat av okunskap hos ägarna.
 
Sv: Svenskavlade islandshästar efter icke godkänd hingst

För ni skall se hela denna avgiftsdebatt i perspektivet av att det avlas och importeras till Sverige många ggr fler hästar utan godkänd far än den bråkdel som avlas i Sverige och att de reggas i grundstambok utan någon tilläggsavgift och at EUs enda krav för att använda en hingst är att den genomgått föreskriven hälsoundersökning och Sverige får inte kräva att hingsten är bedömd!

Jag ser det ur det perspektivet som jag anser är det bästa för rasen med de förutsättningar som finns i Sverige.
 
Sv: Svenskavlade islandshästar efter icke godkänd hingst

Som sagt, det är endast betäckning som är medräknat i min summa, inga övriga utgifter såsom betsavgifter, stoavgift, ultraljud etc etc. Summan lär nog närma sig din när allt är klart och betalat.

Ja det beror ju på vilken hingst man använt. Men jag tycker inte man kan jämföra med att ta den syraste hingsten utan det borde vara med en bilig "andraklasshingst" Jag har betäckt med klass 1Gaukur på ett annat sto och det har ofött kostat 8300 + 7000 (mammans kostnader ett år) = 15300. Registrerat blir det 16100 + ID-kontroll förståss. Så det fölet är alltså 8000 billigare för mig än det efter egna hingsten om jag reggar det i bilaga!
 
Sv: Svenskavlade islandshästar efter icke godkänd hingst

Jag uppfattade det som att du skyllde förslitningsskadorna på tävlingsryttarna. Att fritidsryttarna ställde "skonsammare" krav på sina hästar. Alltså att det var du som gjorde uppdelningen mellan dessa grupper. Men det vore ju bra om jag missförstod dig!

När det gäller "förslitningsskador" i hagen så handlade det i dessa fall om kraftigt överutfodrade unghästar som fick kotledsinflammationer innan de var inridna. När inridningen skulle börja förberedas upptäcktes hältorna. Som man inte kunde förklara på annat sätt, eftersom den enda riktiga belastning hästarna hunnit utsättas för i livet var sina egna överviktiga kroppar. Tyvärr ett resultat av okunskap hos ägarna.

Enligt försäkringsbolagen är förslitningsskadorna större hos sporthästar, men det betyder inte att alla hanterar sina hästar lika tokigt! Men oavsett om du är tävlingsryttare eller fritidsryttare så sliter hårdare ridning med högre tempo mer än om man rider lugnare och i lugnare tempo och kommer okunskap med i bilden blir det värre. Egentligen inte konstigare än att tävlingslöpare oftare drabbas av förslitningsskador i tex knän än de som inte idrottar gör, tyvärr! All idrott innebär att man pressar kroppen mer och att förslitning och skaderisker ökar! Idrottsmänniskor har också en högre skadestatistik! Jag själv har tagit någonstans mellan 200-300 röntgenbilder! Nu beror det inte enbart på ett aktivt idrottsliv utan även otur som vem som kan råka ut för i form av tex trafikolyckor, men väldigt mycket har jag gjort vid idrottsutövande... Jag har allti velat vinna och satsat hårt och då får man mer törnar... Och fritidsryttarna kör i genomsnitt ett lugnare tempo och rider mindre, men givetvis finns det undantag.

Vad gäller hältorna du tar som exempel vill jag inte veta hur de hästarna sett ut om fetma var orsaken! Jag brukar ha överviktiga hästar även unghästar och har sett värre än mina men aldrig hört maken! Det måste vara ett extremfall! Usch säger jag!
 
Sv: Svenskavlade islandshästar efter icke godkänd hingst

Det var i alla fall svårt att hitta någon annan anledning än övervikten - eftersom de vare sig var ridna, longerade eller liknande... Att busa i hagen med kompisar brukar ju inte ge kotledsinflammationer!
 
Sv: Svenskavlade islandshästar efter icke godkänd hingst

Ja det beror ju på vilken hingst man använt. Men jag tycker inte man kan jämföra med att ta den syraste hingsten utan det borde vara med en bilig "andraklasshingst"

Varför kan man inte det? Jag väljer inte hingst efter prislappen, med all respekt. Det är väl ändå så att man försöker välja något som kompletterar stoet, i mitt fall ligger rid egenskaper och lynne på första plats och inte prislappen.:smirk:

Nu får du ursäkta, men denna kommentar väcker en hel del funderingar i ditt sätt att tänka när det gäller avel.:crazy:
 
Sv: Svenskavlade islandshästar efter icke godkänd hingst

Tidigare har dina diskussioner om att avla på icke godkänd hingst handlat om rätten att avla den typ av häst du önskar, men nu tycks diskussionen istället gått över till det som jag egentligen tror är pudelns kärna; att hitta en möjlighet att avla så billiga hästar som möjligt.

Om dina önskemål skulle gå igenom tror jag att effekten skulle bli en prisdumpning av fritidshästpriserna, dvs. att det skulle bli ännu svårare att få betalt för andra hästar än de riktigt bra hästarna och vem skulle i förlängningen tjäna på det? Du klagar ju redan idag på att du inte får betalt för dina hästar.

Priserna på topptävlingshästarna och de riktigt bra avelshästarna skulle antagligen inte påverkas alls eftersom den marknaden är global och där är Island med och trissar upp priserna.

Jag tror helt enkelt att ditt resonemang är att bita sig själv i svansen.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Svenskavlade islandshästar efter icke godkänd hingst

Kan bara hålla med!!!

Jag blir förskräckt när jag läser vissa inlägg. Jag förstår inte varför i hela friden det inte ska få kosta att använda en obedömd hingst. Är det en prisdumpning man vill ha?
Jag vill också ha betalt för mina föl/hästar som jag säljer. Men jag försöker också se till att inte avla mer än det finns avsättning för. Tycker man det är dyrt så kanske man ska avla mindre för det kostar ju som sagt att föda upp hästar...

Jag är fortfarande FÖR ett högt registreringspris efter godkänd hingst och kan vi inte enas om att försöka få bort bilagan i första hand? Det borde vara något att jobba för innan nästa årsmöte!!
Vem vill ta tag i det?
 

Liknande trådar

C
Avel Helt hypotetisk fundering, men jag undrar om nån har koll? Säg att vi har en fullblodshingst, ej visad. Om han skulle betäcka, hur...
2
Svar
25
· Visningar
2 592
Senast: cissiny
·
S
Islandshäst Citat under Avel-Om Avel-Betäckning: "För föl efter icke godkända hingstar eller unghingstar utan betäckningstillstånd, registreras inte...
3 4 5
Svar
89
· Visningar
7 733
Senast: sambaengi
·
A
Islandshäst Jag har tagit mig friheten och lånat Sambaengis citat från en annan tråd för detta med hur allt kommer att fungera med registreringar...
2
Svar
21
· Visningar
2 484
Senast: Kick
·
Avel Ja, jag tycker att det är konstiga regler inom den svenska varmblodsaveln. Om jag åker över till t ex Tyskland med mitt sto och betäcker...
Svar
8
· Visningar
1 502
Senast: Katinkas
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Födda 2022
  • Elitloppet – en gång om året!
  • Börja rida

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp