System Kamera

• IT & mobiler
  • Trådstartare Trådstartare fall_out_girl
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 99
  • Visningar Visningar 7 242
Sv: System Kamera

Å vilka fina bilder! Canonmänniska är jag också. Fotar med 450d, älskar den kameran! :love:
Just nu är det kitobjektivet som gäller, men det känns som att kameran inte alls får använda sin fulla kapacitet med det.

Kolla universiteten. Jönköpings universitet bl a har en distanskurs i bildbehandling.

Boktips från den kursen:
  • Jeff Schewe, Real World Camera Raw with Adobe Photoshop Cs3
  • Romaniello, Photoshop Channels And Masks Bible
  • Tim Grey, Photoshop For Nature Photographers
  • Jack Davis, How To Wow
  • Deke McClelland, Adobe Photoshop CS3 One-on-one
  • Katrin Eismann, Photoshop Restoration And Retouching
  • Katrin Eismann, Photoshop Masking Compositing
  • Martin Evening, Photoshop CS3 for Photographers
  • Martin Evening, Photoshop Lightroom Book
  • Ben Willmore, Photoshop Cs2 Studio Technique
  • Kevin Ames, The Art of Photographing Women
  • Scott Kelby, CS3 for Digital Photographers

Men var finns sådana kurser egentligen? Jag gick en grundläggande kurs i Photoshop (Elements) på Medborgarskolan en gång, men den var verkligen extremt grundläggande och långt under min nivå (det hela handlade mest om hur lager och sådant fungerar, och ingenting om just bildredigering såsom färger, kontrast, skärpa, o.s.v.). Jag tror inte jag lärde mig någonting! Vilket känns väldigt tråkigt för jag hade verkligen velat lära mig redigera mina bilder på riktigt s.a.s. Det går visserligen att läsa sig till en hel del på Internet, men det är ju inte alls samma sak som att få personlig hjälp av en lärare.

Jag läser just nu en kurs i bildbehandling på 7,5 hp på distans via Umeå universitet, lite mycket annat än just bildbehandling typ sketch-up och liknande, men den är matnyttig ändå och Sketch-up är ju roligt det också :D

Jo, att det finns en del kurser på universiteten har jag förvisso sett. Dock har jag en tid på Komvux framför mig innan jag ens är behörig att söka till de kurserna, tyvärr...

Den kursen är extremt bra. Dessutom är Mattias en sjukligt bra pedagog. Jag gick kursen första svängen den gick i höstas. Rekommenderas.

Kolla universiteten. Jönköpings universitet bl a har en distanskurs i bildbehandling.

Boktips från den kursen:
  • Jeff Schewe, Real World Camera Raw with Adobe Photoshop Cs3
  • Romaniello, Photoshop Channels And Masks Bible
  • Tim Grey, Photoshop For Nature Photographers
  • Jack Davis, How To Wow
  • Deke McClelland, Adobe Photoshop CS3 One-on-one
  • Katrin Eismann, Photoshop Restoration And Retouching
  • Katrin Eismann, Photoshop Masking Compositing
  • Martin Evening, Photoshop CS3 for Photographers
  • Martin Evening, Photoshop Lightroom Book
  • Ben Willmore, Photoshop Cs2 Studio Technique
  • Kevin Ames, The Art of Photographing Women
  • Scott Kelby, CS3 for Digital Photographers

Delvis KL.

Har också läst kursen Digital Bildbehandling i Jönköping och den rekommenderas verkligen.

Har även läst ett par andra, men ingen som var lika givande.

Fotograferar gör jag med en Canon EOS 400D. Det är min första systemkamera (haft lång-zoomare innan) och jag tycker den var enkel att förstå sig på redan från början. Tycker faktiskt kit-objektivet fått oförtjänt dåligt rykte. Det är helt okej för en vanlig amatör. Har en del bilder tagna på ex. hästar i rörelse med det.
Jag har också ett fast 50 mm 1.8 som används i sämre ljusförhållande.

Jag är lite sugen på ett 50/1.4. Problemet är att jag har en D40 och alltså ingen AF-motor i kamerahuset. Någon som kan yttra sig om att fota med Manuell fokus, är det väldigt avancerat?

Nej, inte väldigt avancerat. Du skruvar på fokusringen som oftast sitter längst fram på den typen av äldre AF objektiv som 50mm är.

Nej, inte väldigt avancerat. Du skruvar på fokusringen som oftast sitter längst fram på den typen av äldre AF objektiv som 50mm är.

Jodå, så mycket vet jag. Jag kör lite manuellt med mitt kitobjektiv ibland. Det jag funderade på är om det finns någon här som bara kör manuellt, när dom fotar hästar och så. Jag funderar på hur lång tid det tar att få in snitsen, om det är värt att satsa på. :confused:

Det jag funderade på är om det finns någon här som bara kör manuellt, när dom fotar hästar och så. Jag funderar på hur lång tid det tar att få in snitsen, om det är värt att satsa på. :confused:
Det är nog väldigt få idag som inte använder AF, utom i studio där det ofta är en fördel att fokusera manuellt både vid produktfoto/stilleben och porträtt. Men under ungefär hundra år har ju manuell fokusering varit det enda sättet att plåta hästar, sport, whatever. Det är bara sedan början av 90-talet som autofokus blivit brett tillgängligt på konsumentsidan. Autofokus är ett underbart hjälpmedel som det är självklart att utnyttja när det finns att tillgå, men nej - det är varken svårt eller omöjligt att fokusera manuellt även när motiven rör sig. Det finns dessutom olika sätt att göra det lättare för sig.

Ett är att se till att du har rimligt skärpedjup. (Om begreppet skärpedjup inte är bekant kan vi ta den biten separat.) Om det går att öka exponeringstiden eller känsligheten en smula och därmed blända ner ett steg eller två skapar det större skärpedjup vilket förbättrar din felmarginal.

Ett annat sätt är att fokusera först och låta motivet förflytta sig in i skärpa utan att du rör fokusringen, en väldigt användbar teknik för exempelvis motorsport på bana eller hästar i dressyrprogram.
Du bestämmer en plats där du vill att motivet skall vara när du tar bilden - det kan vara mitt i en kurva på motorbanan, eller på en bestämd plats i en volt på ridbanan. Fokusera på något stillastående där; en buske, en takstol eller staketstolpe, bokstavsskylt eller bara på marken. Då vet du att du har skärpa på det avståndet, och när hästen/motorcykeln/bilen/löparen är på rätt plats trycker du av.
Eftersom du har en modern kamera som kan ta bilder i snabb följd ställer du dessutom in högsta bildhastighet och plåtar en sekvens på några bilder från början till slutet av skärpeområdet, som gardering.

(Jag vet inte hur det objektiv du tänker på ser ut, men i allmänhet är det lättare att fokusera manuellt med ett objektiv utan AF. Manuella fokusringar på AF-objektiv är ofta smala och har litet plastig och glappig känsla, dock inte alla.)

Jag har en Pentax K110D tycker att den funkar riktigt fint.
http://prisjakt.nu/produkt.php?p=104050
22459443.jpg

22400566.jpg

Har även ett 50-200mm objektiv.
http://prisjakt.nu/produkt.php?p=61910

sry för trådkap..

Men ingen som har Olympus? har kollat lite på deras sida, och dom verkar iaf billiga.. kan ju inget så:o..

Jag har en olympus, en E-500 (två generationer äldre än den nu aktuella E-520 som har bildstabilisering och lite annat smått och gott). Generellt kan jag bara tala gott om Olympus och deras system, även om det är ett mindre system än Nikon/Canon och det inte görs så mycket tredjepartsoptik till Olympus. En annan liten nackdel är att de bytte objektivgrepp till deras digitala systemare, och därför behöver man en adapter om man vill använda gammal OM-optik. Dessutom går man miste om autofokusen.

Dock måste jag säga att mitt Olympus OM-system Zuiko 50mm f/1.8 är bland den bästa optik jag sett. Får man vantarna på den begagnad kostar den bara några hundra, men är otroligt skarp och härlig.

Kitoptiken till Olympus-kamerorna är ganska trevlig. Jag använder inte mitt 14-45 f/3.5-5.6 särskilt aktivt men det är klart godkänt. Däremot kitzoomen 40-150 f/3.5-4.5 (generationen äldre än den som säljs idag som inte är lika ljusstark men har internfokusering om jag minns rätt) är en riktig liten pärla - skarp och med 2x brännviddsförlängningen på olympus digitalsystemare motsvarar den 300mm - ganska lagom mycket tele.

Bilder, tagna med E-500 och 50mm f/1.8:
main.php

main.php

tagna med E-500 och 40-150mm f/3.5-4.5:
main.php

main.php

taget med E-500 och 14-45 f/3.5-5.6:
main.php

Liknande trådar

IT & mobiler Jag står i begrepp att skaffa en kamera, utöver mobilens. Jag har en relativt ny iPhone, och vill att den nya kameran ska vara minst...
Svar
2
· Visningar
432
Senast: pollex
·
Dressyr Nu har vi ju avhandlat var godkänt gränsen går och vart den faktiskt går (missförstå mig rätt ;)), det behöver vi inte fortsätta med i o... 3 4 5
Svar
82
· Visningar
13 347
Senast: Emelei
·
H
Gravid - 1år Jag är gravid i 15 veckan och är så fruktansvärt velig!!! Jag och den eventuellt blivande pappan har varit tillsammans i drygt 4 år... 2 3
Svar
58
· Visningar
10 559
Senast: escodobe
·
S
IT & mobiler Systemkamera eller kompaktkamera? Det finns ganska många skillnader mellan en systemkamera och en kompaktkamera, den kanske absolut... 2
Svar
26
· Visningar
3 529
Senast: Irenes
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka