Sv: System Kamera
Det jag funderade på är om det finns någon här som bara kör manuellt, när dom fotar hästar och så. Jag funderar på hur lång tid det tar att få in snitsen, om det är värt att satsa på.
Det är nog väldigt få idag som inte använder AF, utom i studio där det ofta är en fördel att fokusera manuellt både vid produktfoto/stilleben och porträtt. Men under ungefär hundra år har ju manuell fokusering varit det enda sättet att plåta hästar, sport, whatever. Det är bara sedan början av 90-talet som autofokus blivit brett tillgängligt på konsumentsidan. Autofokus är ett underbart hjälpmedel som det är självklart att utnyttja när det finns att tillgå, men nej - det är varken svårt eller omöjligt att fokusera manuellt även när motiven rör sig. Det finns dessutom olika sätt att göra det lättare för sig.
Ett är att se till att du har rimligt skärpedjup. (Om begreppet skärpedjup inte är bekant kan vi ta den biten separat.) Om det går att öka exponeringstiden eller känsligheten en smula och därmed blända ner ett steg eller två skapar det större skärpedjup vilket förbättrar din felmarginal.
Ett annat sätt är att fokusera först och låta motivet förflytta sig in i skärpa utan att du rör fokusringen, en väldigt användbar teknik för exempelvis motorsport på bana eller hästar i dressyrprogram.
Du bestämmer en plats där du vill att motivet skall vara när du tar bilden - det kan vara mitt i en kurva på motorbanan, eller på en bestämd plats i en volt på ridbanan. Fokusera på något stillastående där; en buske, en takstol eller staketstolpe, bokstavsskylt eller bara på marken. Då vet du att du har skärpa på det avståndet, och när hästen/motorcykeln/bilen/löparen är på rätt plats trycker du av.
Eftersom du har en modern kamera som kan ta bilder i snabb följd ställer du dessutom in högsta bildhastighet och plåtar en sekvens på några bilder från början till slutet av skärpeområdet, som gardering.
(Jag vet inte hur det objektiv du tänker på ser ut, men i allmänhet är det lättare att fokusera manuellt med ett objektiv utan AF. Manuella fokusringar på AF-objektiv är ofta smala och har litet plastig och glappig känsla, dock inte alla.)