Träning & hälsa del 7

Status
Stängd för vidare inlägg.
När jag tar mig till och från träning har jag oftast sweatpants och tjocktröja med halsduk, och yllestrumpor i mina sneakers. Är det snö blir det oftast stall-/skogskängor istället för sneakers, kanske benvärmare, och i allra värsta fall (-20) med sån där isländsk ulltröja och rock över om det blåser.

Tack för svaret! Får fundera lite på vad jag har för lämpliga kläder mer när det blir ändå kallare. Ska ändå göra en ordentlig genomgång av alla garderober och klädkammare och förråd innan vi ska flytta om några månader.
 
Nu har det blivit lite kyligare och gymmet har stängt av duscharna på grund av restriktioner. Tyvärr blev min älskade cykel stulen i förra veckan:cry: så nu återstår bara buss för att ta sig till och från gym. Vad har ni för överdragskläder till gymmet? Åker i mina träningskläder nu med tjock tröja över och kappa men känns inte så kul när man är jättesvettig efter ett pass.

Ylle är aldrig fel!
 
Lördags blev det promenad med ungarna och hunden till tjärnet för att grilla korv. Det är uppför nästan hela vägen och jag bar ryggsäck med korv mm och en kasse med ved i näven. Jag var lite trött och svett när vi kom uppför berget 😅 Förutom det blev det vardagsmotion ute på gården och 45 min ridlektion!

Igår jagade vi älg och jag fick ett pass uppe på ett berg. Man är klädd för att sitta still i skogen några timmar och bär på ryggsäck, bössa och ved. Det va svettigt när jag kom fram till passet😂 Sen blev det mer promenad i skogen när vi skulle hämta skjuten älg. Och på em tog jag med hunden och promenerade till svärföräldrarna och fick farsdagsfika. På kvällen grejade jag med hästarna och gjorde min rehabträning. Sov gott i natt:D
 
Alltså, jag är så stolt över min kropp och vad den klarar! (Blir du provocerad sluta läs här, om kroppen post partum)

Ett år efter förlossning och jag känner mig starkare än någonsin! Så imponerad av vad kroppen kan, att återhämta sig så bra och sen bli ännu starkare :love:

Men ja, idag imponeras jag av mig själv och min egen kropp 🤩

Slut på skryt :D

Klart man ska tillåta sig att vara imponeras och glad över sin egen kropp :love:

För egen del så var det som att mina graviditeter fungerade som doping för kroppen. Jag fick mina barn vid 33 resp 35 år och jag kan ärligt säga att i så bra form som jag var första 2 åren efter båda har jag aldrig varit. Som om kroppen hade lättare för att både lägga på sig muskler och bygga kondition. Fick visserligen blodtranfusion med båda, så vem vet jag kanske var bloddopad på riktigt 😊 Nu efter 40-år fyllda saknar jag den där känslan - så njut så länge det varar 🤩
 
Kommit in i ett bra flow tycker jag. Förra veckan blev det 3 spinningpass, 1 yoga, 2 omgångar med skivstången (kortare pass på 15-20 minuter) samt en långpromenad.
Använder träningen som motmedel mot min jobbsituation just nu och det funkar fantastiskt. Är ganska stressad och pressad just nu men efter ett pass är jag bara jag och det håller i sig rätt länge.

Har börjat möblera om i mitt förråd aka gym, ska upp med lite draperier för hyllsystemet och sedan fixa lite snyggare speglar, nu har jag två gamla badrumsspeglar varav den ena är halv :)
 
Körde cross i söndags, svettigt och skönt, sedan överkroppsstyrka och sprint igår. Likaså svettigt och skönt. :)

Funderar lite vagt på att komma iväg på ett lunchpass idag innan jag ska sitta på Meet tre timmar under eftermiddagen.
 
Jag yogar vidare. Fick för första gången ner båda hälarna i golvet i downward dog igår. En fot i taget men det går sakta framåt. Har även blivit märkbart starkare i övre delen av ryggen. Klarar 3-4 strikta armhävningar på tå nu :banana: Jag har aldrig tidigare klarat att göra korrekta armhävningar, ens på knä. Att klara 3 på tå (!) är helt galet!
 
Jaha hörni då är det nya riktlinjer här i Halland och de avråder från besök på gym så jag vet inte riktigt hur jag ska göra. Har ju egentligen tränat klart mitt nuvarande planerade program och ska börja på något nytt. Lutar nu åt att det kanske får bli lite mer jogg och hemmaträning med kettlebells o yoga ett tag nu i vinter?
 
Igår blev det bara skogspromenad. Idag har jag också gått skogspromenad och i morse var jag på massage. Ska rida ikväll och köra mitt rehabträningspass.
 
Jaha hörni då är det nya riktlinjer här i Halland och de avråder från besök på gym så jag vet inte riktigt hur jag ska göra. Har ju egentligen tränat klart mitt nuvarande planerade program och ska börja på något nytt. Lutar nu åt att det kanske får bli lite mer jogg och hemmaträning med kettlebells o yoga ett tag nu i vinter?
Det lutar åt detsamma för mig, jag förbereder mig mentalt på att återgå till lite lättare hemmaträning igen med de redskap jag har (vilket inte är mycket, därav "lättare"). Här får vi i och för sig fortfarande gå till gymmet, men det lär inte hålla särskilt länge utan det blir nog lite hårdare restriktioner här också inom kort. Dessutom behöver jag åka till Sverige på söndag vilket följs av obligatorisk karantän när jag kommer hem, och när jag väl är klar med det är vi redan inne i andra veckan i december... 🙄

Tröstar mig med att jag ändå kände mig i helt okej form när jag gick tillbaka till crossfit efter att ha tränat på egen hand hela våren och sommaren, så den hemmaträning jag gör är/var bevisligen helt okej vad gäller både kvalitet och kvantitet. :)
 
Igår bjöds det på veckans ena benpass. Jobbar mycket med det mentala nu när det är tungt i böjen. Har ökat reps på 60 kg ett par veckor och igår ökade jag till 63 kg (5 reps) och körde 2 set 8or på 60 kg och det kändes lätt O_o Även fast att jag är rätt säker på att jag ligger på rätt vikter så tror jag att jag skulle kunna köra hårdare än jag gör men att jag tänker att shit det här är tungt och tvivlar lite på mig själv. Typ att nej jag vågar inte testa öka vikten för tänk om jag inser på nedvägen att denna behöver jag grisa upp osså bryter jag ryggen :D

Lite allmän reflektion, jag har inte bråttom utan litar på progressionen. Det händer grejer men jag undrar hur mycket eller lite min mentala inställning påverkar.

Hur eller hur sa dejten till mig (kroppsbyggare) att jag skulle börja dricka kreatin så nu börjar jag på en uppfyllnadsfas och ser vad som händer.
 
Känner mig lite tveksam fysiskt (förkylningsblåsa på tungan, huvudvärk, lite snuvig och hostig) och är livrädd att bli sjuk så att jag inte kan åka till mormors begravning på måndag, så jag har ställt in kvällens crossfitpass och kommer förmodligen att ställa in allt för resten av veckan också. Det känns jäkligt surt eftersom jag verkligen ville träna på bra den här veckan, men det är verkligen inte värt risken att bli sjuk och missa en begravning som är oerhört viktig för mig. Blir gråtfärdig vid blotta tanken. Det får bli en rejäl promenad efter jobbet istället!

Tror jag ger upp det här träningsåret lite nu och satsar på comeback 2021, typ. Det må låta drastiskt, men faktum är att jag under hela resten av det här året bara har ett fönster på 12 dagar under vilket jag kommer att kunna träna "på riktigt" (p.g.a Sverigeresa, efterföljande karantän och sen jul). Jag kommer såklart att träna på där/när tillfälle ges, träningen är ju ändå en del av vardagen liksom, men jag ger nog upp det här att ha några särskilda mål eller ambitioner eftersom det lär leda till stress, press och besvikelse.
 
Rygg och armar ikväll. Grymt pass med massa energi. Körde hantelrodd och innan kört tre set/tio reps på 10,10 och 12,5 kg. Hann köra en repetition på 10 kg när han jag tränar med avbryter o kastar en 20 kg hantel på mig istället. Kändes helt absurt men det satt, 3 set/8 reps på 20 kg utan problem.

Här tror man att man ligger på rätt vikter men tji fick jag O_o

IMG_20201111_234018_907.jpg
 
Fick plötsligt ont i höger fot för tre veckor sen. I stortån och i leden bakom den. Har kunnat stötta på den men varit väldigt öm. Har käkat piller, smörjt med voltaren (inte sista veckan) och fått laser regelbundet.
Använder tåsocka med gel.
Har gått 10 000 steg dagligen då jag har jobbat som vanligt men vilat ifrån annan motion. (Provade att cykla förra veckan men fick då ondare)
Nu börjar det äntligen kännas bättre. (Dock inte helt bra)
Frågan är hur länge jag ska fortsätta vila så att jag inte börjar för tidigt.
Och vad och hur ska jag göra för att det inte kommer tbx?
 
Fick plötsligt ont i höger fot för tre veckor sen. I stortån och i leden bakom den. Har kunnat stötta på den men varit väldigt öm. Har käkat piller, smörjt med voltaren (inte sista veckan) och fått laser regelbundet.
Använder tåsocka med gel.
Har gått 10 000 steg dagligen då jag har jobbat som vanligt men vilat ifrån annan motion. (Provade att cykla förra veckan men fick då ondare)
Nu börjar det äntligen kännas bättre. (Dock inte helt bra)
Frågan är hur länge jag ska fortsätta vila så att jag inte börjar för tidigt.
Och vad och hur ska jag göra för att det inte kommer tbx?
Vad skönt att det äntligen börjar att ge sig!

Överbelastningsskador vid löpning är ju tyvärr väldigt vanligt om man ökar träningsmängden för fort. Så var försiktig framöver och gör bara små ökningar av mängd/längd per vecka. En tumregel när man är tillbaka i träning är att inte öka mer än 10% per vecka. Hur mkt som är lagom för dig under rehabtiden skulle du behöva fråga någon professionell om.
 
Jag tränar på.
Ridlektion i måndags, löpning i tisdags (lite skog och backe, blev rejält trött) och löpning i går 7km asfalt.
I dag planerar jag styrketräning. Kanske inte så mycket benstyrka utan fokuserar nog mer på mage, core och armar.

Testade pappas 6kg hantlar i måndags och jag behöver definitivt köpa tyngre hantlar för att "komma någonstans". Nu viftar jag liksom runt med mina 3 kilos helt obrydd på de flesta övningar.
Ändå rätt coolt, för jag tyckte de var vansinnigt tunga när jag började :)
 
Vad skönt att det äntligen börjar att ge sig!

Överbelastningsskador vid löpning är ju tyvärr väldigt vanligt om man ökar träningsmängden för fort. Så var försiktig framöver och gör bara små ökningar av mängd/längd per vecka. En tumregel när man är tillbaka i träning är att inte öka mer än 10% per vecka. Hur mkt som är lagom för dig under rehabtiden skulle du behöva fråga någon professionell om.
Svårt att hitta ngn häromkring som kan sånt.
Men om jag går promenader och lägger in korta joggingsträckor så gör jag väl vad jag kan.
Och kanske cykla 5-10 min.
Fast lite känns det när jag stretchar foten i olika lägen så jag ska avvakta ytterligare lite.
 
Har gjort klart andra rundan av yogaprogrammet nu och det känns bra. Kunde göra alla sets och reps och min form är bättre i alla övningar jämfört med första gången. Så värdefullt att filma sig när man tränar!

Nu har jag börjat träna mer seriöst på handstands (fast fortfarande max två dagar i veckan, annars dör mina handleder) och även börjat öva på pull-ups igen. Hallelujah! :p har även börjat lägga in mer fokuserad mobilitetsträning ungefär tre dagar i veckan. Kanske kan leda till splits och en bra wheel pose om sisådär tio år :D
 
Är det bara jag som får ont i typ spottkörtlarna när jag styrketränat och tagit i riktigt ordentligt?

Undrar lite vad det kan bero på 🤔
 
Är det bara jag som får ont i typ spottkörtlarna när jag styrketränat och tagit i riktigt ordentligt?

Undrar lite vad det kan bero på 🤔

Du pressar inte tungan mot gom/munbotten när du tar i då? I så fall är det snarare tungroten än spottkörtlarna du har ont i. Att vispa runt med tungan över tänderna (följ tandraden uppe och nere och på ut- och insida med tungspetsen) kan hjälpa för att lossa spänning.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Dags för en ny tråd! Jag kopierar helt fräckt Mineurs intro-inlägg från förra tråden, för det är så fint ❤️ — Vi fortsätter att...
96 97 98
Svar
1 947
· Visningar
62 200
  • Låst
Kropp & Själ Vi fortsätter att diskutera, skryta och peppa varandra när det kommer till allt från yoga och promenader till crossfit och...
99 100 101
Svar
2 002
· Visningar
64 125
Senast: Miao
·
  • Låst
Kropp & Själ Vi fortsätter att diskutera, skryta och peppa varandra när det kommer till allt från yoga och promenader till crossfit och...
99 100 101
Svar
2 003
· Visningar
58 075
Senast: Mineur
·
Kropp & Själ Om det hjälper gjorde jag en snabb vetenskaplig sökning och det finns noll och inga evidens vad jag hittade på att AIP fungerar. :D...
2
Svar
35
· Visningar
3 356
Senast: hoppsann
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Köpa hus
  • Positiva tråden del 2
  • Vad gör vi? Del CXCVI

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp