Träning & hälsa del 9

Status
Stängd för vidare inlägg.
Blev faktiskt lite träning för överkroppen igår lite armhävningar som jag gjorde mot spiselkransen, några situps i sängen med det skadade benet sträckt och några övningar till. Vågar inte lägga mig på golvet då jag har svårt att komma upp med helt rakt ben och vill inte riskera läkningen.

Fast idag har jag jätteont så frågan är om jag belastat för mycket när jag gjorde armhävningar eller något.
 
Blev faktiskt lite träning för överkroppen igår lite armhävningar som jag gjorde mot spiselkransen, några situps i sängen med det skadade benet sträckt och några övningar till. Vågar inte lägga mig på golvet då jag har svårt att komma upp med helt rakt ben och vill inte riskera läkningen.

Fast idag har jag jätteont så frågan är om jag belastat för mycket när jag gjorde armhävningar eller något.
Gör bara grejer du kan utföra sittande eller där ditt ben får vara ifred.
 
Jobbar hemifrån i dag och passade därför på att dra till gymmet i morse. Körde en kortis med benpress, tricepspress, och värmde upp genom att gå på löpbandet inställd på lagom backe.
Ska tillbaka sedan på eftermiddagen, då blir det gruppass som jag inte varit på ännu. Den heter CORE, om jag fattar rätt är det 30 minuter superfokuserat på just bålmuskulaturen och ganska intensivt. Valde mellan det och spinning.
Efter gruppasset funderar jag på om jag ska ta en halvtimme på löpbandet eller om det räcker så :D

Planerar att gå dit två gånger i morgon också :o Vill gärna börja känna mig lite mer världsvan på gymmet. Finns någon känsla av att här ska ju inte lilla jag vara, jag orkar ju bara X vikt, är jag i vägen nu? ser jag dum ut? gör jag rätt? :banghead:
Finns ju bara ett sätt att komma över det och det är ju att helt enkelt gå dit, ju mer intensivt desto bättre tänker jag :angel::up:
 
Jobbar hemifrån i dag och passade därför på att dra till gymmet i morse. Körde en kortis med benpress, tricepspress, och värmde upp genom att gå på löpbandet inställd på lagom backe.
Ska tillbaka sedan på eftermiddagen, då blir det gruppass som jag inte varit på ännu. Den heter CORE, om jag fattar rätt är det 30 minuter superfokuserat på just bålmuskulaturen och ganska intensivt. Valde mellan det och spinning.
Efter gruppasset funderar jag på om jag ska ta en halvtimme på löpbandet eller om det räcker så :D

Planerar att gå dit två gånger i morgon också :o Vill gärna börja känna mig lite mer världsvan på gymmet. Finns någon känsla av att här ska ju inte lilla jag vara, jag orkar ju bara X vikt, är jag i vägen nu? ser jag dum ut? gör jag rätt? :banghead:
Finns ju bara ett sätt att komma över det och det är ju att helt enkelt gå dit, ju mer intensivt desto bättre tänker jag :angel::up:
Oj, det där blir ju jätte mycket träning, om du ska träna flera gånger per dag. Är det hållbart i längden? Jag skulle gärna träna mer om jag kunde men kroppen behöver återhämtning också.
 
Oj, det där blir ju jätte mycket träning, om du ska träna flera gånger per dag. Är det hållbart i längden? Jag skulle gärna träna mer om jag kunde men kroppen behöver återhämtning också.
Nja alltså, jag var bara där 30 minuter i morse, och så blir det 30 minuter på eftermiddagen. Löpbandet skiter jag i idag om kroppen är trött.
Blir bara enkla pass där jag verkligen inte tar slut på mig, och då tycker jag det är okej.

Är van att träna 6 dagar i veckan, ofta mer än en timmes pass, och ofta så att jag tar ut mig ganska mycket. Är också van att lyssna på kroppen, vet när det är läge att backa och när det går att köra lite mer. Har även haft 2 vilodagar nu innan jag körde igång den här 2 pass om dagen i två dagar grejen. :) Men det är ju viktigt att tänja på en sådan gräns långsamt och successivt, det har rätt i.
 
Jag har nyss varit med om det värsta jag gjort i träningsväg! Redan på uppvärmningen höll jag på att ramla ihop och det bara fortsatte och fortsatte och jag trodde gång på gång att jag skulle behöva ge upp men stämningen och peppen i gruppen var suverän och jag drog fram all energi jag kunde hitta och jag lyckades ta mig igenom 65 minuters plåga och lovade mig själv tusen gånger att aldrig göra om det. Bara för att 10 minuter senare tacka ja till att bli ny träningskompis med en kille som inte heller har någon att gå med. Sååå att eeh nu kommer jag behöva ta mig igenom det här igen om en vecka. Fast kicken efteråt och självförtroendet när jag klarat något jag inte trodde skulle gå var värt allt slit.

Det var stenhårt upplagt, både fysiskt och mentalt och ingen vila, stod någon stilla en enda sekund mellan momenten fick alla göra 5 armhävningar. Tränat mycket genom åren men det här var bland dom värsta passen jag gjort.

Men jag klarade det :bump:
 
Mitt löppass under min barnfria förmiddag uteblev.. Värmepumpshelvetet krånglar och vi hade noll varmvatten mitt på dagen och eftersom jag är en storsvettare så kändes det inte som ett vettigt alternativ att springa och sen skippa duschen.
Men jag har ju i alla fall tränat 3 grymma pass på gymmet och kör mitt löppass imorgon istället. funkar lika bra det, en vilodag är ju inte fel heller.
 
Jag funderar på om jag ska ta en vilodag imorgon och fixa med tvätt, flera ärenden på stan och promenader med hundarna eller ta det där löppasset jag egentligen vill. Är mest att jag vill komma pigg och i form till rally tävlingen på lördag så om jag springer blir det rätt lugnt. Skulle kanske kunna få in ett pass på söndag innan vi firar farsdag istället eller så får det vara 3 pass den här veckan, det gör ju inte mycket till eller från i det stora hela. Men det är SÅ roligt att vara igång igen.

Men har ärenden som kommer ta upp hela förmiddagen och halva eftermiddagen så tror löpningen får utebli.

Idag har jag nog rört mig nog för två dagar. Och måste komma ihåg återhämtningen. Söndag låter som bästa alternativet.

Tyckte det var jätte roligt att jag direkt på första passet hittade en träningskompis, körde med en annan kvinna idag men vi var lite olika i form. Jag var aningen starkare och uthålligare. Nu ska jag försöka hålla jämnt tempo med en man i min ålder i bra form, liiite oro för hur dålig jag faktiskt är. Kul i alla fall att han frågade så jag kan ju inte framstått som helt värdelös.

Det var häftigt, vi var ca 30 deltagare och instruktören kunde i princip alla namn inklusive oss nya. Så peppande stämning och stenhård instruktör. Jag skulle aldrig kunna pressa mig så här själv. Svetten rann ner i ögonen och sved och jag kunde inte se, kroppen ville bara lägga sig och ge upp, jag fick 3 astmaanfall som jag tog mig igenom, jag trodde det skulle vara lättare att dö en plågsam död (aningen överdrivet).

Men det ska bli kul att träna med en vältränad kille, då kan jag slå fullt ut och jag hoppas han ger allt.
 
Körde veckans tredje crossfit igår :D blev pass nummer 40 totalt!

Uppvärmningen var fine, sen hade vi ett block med pull ups i någon form där jag och en till körde standing pull ups. Mellan seten var det lite teknikträning för snatch med skivstång.

Sen körde vi ett 20 min block som var en riktigt mördare. Man skulle börja om på sitt varv varannan minut, så vilan man fick var de sekunder man hade till övers när man var klar med varvet = blev mindre och mindre vila ju tröttare man blev.

Varvet började med ett antal box jumps (12 box step up för mig), följt av pull ups toes to bar (8 st knee raises för mig, alltså hänga i riggen och lyfta upp knäna till 90 grader) följt av snatch igen, för oss mindre vana 3 st med lättare vikt och de erfarna körde 1 snatch på ca 85% av personbästa.

Det var en jäkla kamp att orka med men när det kändes som jag ville kräkas och ge upp så var det bara fyra minuter kvar och då får man ju bara köra färdigt! Hade ett helsikes adrenalinpåslag efteråt 🥳
 
Jag kunde inte somna igår av all energi och pratade hål i örat på pojkvännen.

Men är lite rädd för nästa gång, vattnet räckte inte så får ta med en 10 liters dunk:p. Och det kommer bli ännu tuffare med en partner i form, när vi gjorde krokade sit-ups igår höll ju min mage och rygg på att gå av och sparkarna var hemska, övningarna mellan setten som man hade önskat innehöll lite vila och vatten blev mountain lions och sit-ups och allt vad det nu var, och bara själva uppvärmningen tog kål på mig och nästa gång kommer det nog behöva gå ännu snabbare:nailbiting: Men berättade att jag efter covid inte har samma form så han sa att han inte skulle pressa. I förrgår var det tydligen en kille på gymmet som svimmade på ett hiit pass.Många av dom som tränar på mitt gym går all in. Det skrämmer bort vissa men jag gillar stämningen och alla är schysta och hjälpsamma. Det är Sveriges största gym, tror till och med att det är nordens största.

Hur värmer man upp i crossfit?
 
Jag kunde inte somna igår av all energi och pratade hål i örat på pojkvännen.

Men är lite rädd för nästa gång, vattnet räckte inte så får ta med en 10 liters dunk:p. Och det kommer bli ännu tuffare med en partner i form, när vi gjorde krokade sit-ups igår höll ju min mage och rygg på att gå av och sparkarna var hemska, övningarna mellan setten som man hade önskat innehöll lite vila och vatten blev mountain lions och sit-ups och allt vad det nu var, och bara själva uppvärmningen tog kål på mig och nästa gång kommer det nog behöva gå ännu snabbare:nailbiting: Men berättade att jag efter covid inte har samma form så han sa att han inte skulle pressa. I förrgår var det tydligen en kille på gymmet som svimmade på ett hiit pass.Många av dom som tränar på mitt gym går all in. Det skrämmer bort vissa men jag gillar stämningen och alla är schysta och hjälpsamma. Det är Sveriges största gym, tror till och med att det är nordens största.

Hur värmer man upp i crossfit?

Uppvärmingen är olika från gång till gång beroende på vad man ska göra under dagen.

Igår värmde vi upp med scap push ups, ringroddar, snatch med skivstång utan vikt och en fjärde övning som jag inte minns 🙈 gjorde reps 3-6-8-12 osv under 7 minuter.
 
I morse körde jag shapeup, kändes att jag hade kört bänkpress dagen innan, men corepasset är som att det inte har hänt. :cautious:
Shapeup var i alla fall jättekul, lite som Bodypump men mer kroppen som vikt. Gick igenom hela kroppen och man använde både step up bräda och vikter. Cool ledare också, hon var väldigt peppig men så där supergenuin. Inte glättig :)

Är rätt trött i kroppen men det blir en halvtimme på löpbandet om någon timme. Får känna efter hur jag ska göra men funderar på intervaller. :up:

Har bokat in mig på Bodypump på söndag också :angel: Nästa vecka ska jag också köra på men inte lika intensivt. Ska ha 100% på klockan dock, och reser bort lördag-söndag, så måste göra över 100% varje dag för att väga upp.
Veckan efter det är det SIHS, så då har jag "vilovecka" (jag jobbar i stallarna hela veckan, så lär väl samla på mig en hel del procent på klockan i alla fall, brukar bli över 10 000 steg/dag. Men inga krav på 100%, och behöver inte träna alls om jag inte känner för det.)
 
Jag tog vila från träningen för det har varit fullt upp idag, hela tiden. Gjort massor av ärenden och ränt runt och hittills promenerat 2,5 timmar med hundarna och vi har en promenad till om en stund så det har egentligen inte varit vila alls förutom att jag skippade löpningen.

Det är så konstigt för att dom dagarna jag tränar tappar jag helt aptiten och får inga hungerkänslor så jag får tvinga i mig saker. Men dagen efter är jag som ett svart hål som skulle kunna äta nästan hur mycket som helst. Min kropp ligger liksom lite efter känns det som.

Börjar ångra att jag sa ja till att gå på boxen nästa vecka men nu kan jag ju inte svika. Har ju inga kontaktuppgifter eller så så då uteblir jag ju bara och det känns otrevligt. Kanske kommer det gå lättare nästa vecka. Det var verkligen, verkligen på min gräns igår, blodsmak i munnen och stunder då jag inte fick luft alls och jag kände mig så svag i slutet av varje moment. Jag är ju bara inne på min andra vecka med träning och den här boxen passar nog egentligen dom som har lite mer styrka och kondition uppbyggd, jag är nog för otränad men samtidigt måste man ju träna för att bli vältränad.

För det var verkligen vidrigt igår, fick ett par astmaanfall och trodde jag skulle kvävas så nu har jag köpt en liten ”väska” att lägga min medicin i så den finns tillgänglig i rummet och ska prata med instruktören om förutsättningarna så att det är ok att jag står still en stund om jag behöver ta den utan att alla måste göra 5 armhävningar.

Det är jätte konstigt för det var helt galet jobbigt men ändå mådde jag så bra av det efteråt och var så pigg fast jag där och då bara önskade att det skulle ta slut. 65 intensiva minuter utan någon vila alls, inte ett ögonblick stilla var rätt vidrigt. Fick se stunden då man bytte från handskar till mitsar som enda vilan fast man var tvungen att springa på stället samtidigt.

Är det så här på crossfitt också? Får man vila då?
 
Jag tog vila från träningen för det har varit fullt upp idag, hela tiden. Gjort massor av ärenden och ränt runt och hittills promenerat 2,5 timmar med hundarna och vi har en promenad till om en stund så det har egentligen inte varit vila alls förutom att jag skippade löpningen.

Det är så konstigt för att dom dagarna jag tränar tappar jag helt aptiten och får inga hungerkänslor så jag får tvinga i mig saker. Men dagen efter är jag som ett svart hål som skulle kunna äta nästan hur mycket som helst. Min kropp ligger liksom lite efter känns det som.

Börjar ångra att jag sa ja till att gå på boxen nästa vecka men nu kan jag ju inte svika. Har ju inga kontaktuppgifter eller så så då uteblir jag ju bara och det känns otrevligt. Kanske kommer det gå lättare nästa vecka. Det var verkligen, verkligen på min gräns igår, blodsmak i munnen och stunder då jag inte fick luft alls och jag kände mig så svag i slutet av varje moment. Jag är ju bara inne på min andra vecka med träning och den här boxen passar nog egentligen dom som har lite mer styrka och kondition uppbyggd, jag är nog för otränad men samtidigt måste man ju träna för att bli vältränad.

För det var verkligen vidrigt igår, fick ett par astmaanfall och trodde jag skulle kvävas så nu har jag köpt en liten ”väska” att lägga min medicin i så den finns tillgänglig i rummet och ska prata med instruktören om förutsättningarna så att det är ok att jag står still en stund om jag behöver ta den utan att alla måste göra 5 armhävningar.

Det är jätte konstigt för det var helt galet jobbigt men ändå mådde jag så bra av det efteråt och var så pigg fast jag där och då bara önskade att det skulle ta slut. 65 intensiva minuter utan någon vila alls, inte ett ögonblick stilla var rätt vidrigt. Fick se stunden då man bytte från handskar till mitsar som enda vilan fast man var tvungen att springa på stället samtidigt.

Är det så här på crossfitt också? Får man vila då?
Får du en astma-attack tror jag inte att någon instruktör kommer att invända att du vilar lite.
 
Jag tog vila från träningen för det har varit fullt upp idag, hela tiden. Gjort massor av ärenden och ränt runt och hittills promenerat 2,5 timmar med hundarna och vi har en promenad till om en stund så det har egentligen inte varit vila alls förutom att jag skippade löpningen.

Det är så konstigt för att dom dagarna jag tränar tappar jag helt aptiten och får inga hungerkänslor så jag får tvinga i mig saker. Men dagen efter är jag som ett svart hål som skulle kunna äta nästan hur mycket som helst. Min kropp ligger liksom lite efter känns det som.

Börjar ångra att jag sa ja till att gå på boxen nästa vecka men nu kan jag ju inte svika. Har ju inga kontaktuppgifter eller så så då uteblir jag ju bara och det känns otrevligt. Kanske kommer det gå lättare nästa vecka. Det var verkligen, verkligen på min gräns igår, blodsmak i munnen och stunder då jag inte fick luft alls och jag kände mig så svag i slutet av varje moment. Jag är ju bara inne på min andra vecka med träning och den här boxen passar nog egentligen dom som har lite mer styrka och kondition uppbyggd, jag är nog för otränad men samtidigt måste man ju träna för att bli vältränad.

För det var verkligen vidrigt igår, fick ett par astmaanfall och trodde jag skulle kvävas så nu har jag köpt en liten ”väska” att lägga min medicin i så den finns tillgänglig i rummet och ska prata med instruktören om förutsättningarna så att det är ok att jag står still en stund om jag behöver ta den utan att alla måste göra 5 armhävningar.

Det är jätte konstigt för det var helt galet jobbigt men ändå mådde jag så bra av det efteråt och var så pigg fast jag där och då bara önskade att det skulle ta slut. 65 intensiva minuter utan någon vila alls, inte ett ögonblick stilla var rätt vidrigt. Fick se stunden då man bytte från handskar till mitsar som enda vilan fast man var tvungen att springa på stället samtidigt.

Är det så här på crossfitt också? Får man vila då?
För det första: Du får alltid vila. Ingen träning där du inte får ta lov att ta paus när du vill är värd att gå på. Det handlar ju om välmående, inte prestation.

För det andra: Jag är också sån som inte äter så mycket de dagarna jag är aktiv. Kroppen har annat för sig än att smäkta mat. Så jag ser till att äta gott om kolhydrater dagen innan för att ladda upp, och gott om proteiner på kvällen även om jag inte är hungrig. Ibland blir jag bara trött/törstig, men får se till att äta ändå, annars orkar jag ju inte nästa dag.
 
Veckans 4:e pass blev en 7,5km löptur med hunden, styrketräningen gör STOR skillnad för löpningen. Nu ligger ”lunktempot” på 5,23/km (inkl bajspaus/kisspaus för den fyrbente) istället för 5.35-45/km. Bådar gott inför det där jäkla Gbg varvet nästa år.
 
Kör mina övningar varannan dag, körde tisdag och torsdag, sprang 3 km igår fredag och började lördagen med 1,1 mil PW. Tog 1 h och 58 min, det går snabbare och snabbare :)
Skulle eg kört övningar idag med, men tycker det räcker med den långa promenaden. Imorgon ska jag springa för första gången med syrran, kommer bli jobbigt! Men jag är envis som en åsna så det kommer att gå!
Köpte mig en begagnad kettlebell idag också, 20 kg för 300 kr! Använder 16 kg nu. Köpte även hantlar igår på Gekås, 2 st 6 kg för 149 :) Har 2 st 4 kg nu som är lite för lätta i vissa övningar.
 
För det första: Du får alltid vila. Ingen träning där du inte får ta lov att ta paus när du vill är värd att gå på. Det handlar ju om välmående, inte prestation.

För det andra: Jag är också sån som inte äter så mycket de dagarna jag är aktiv. Kroppen har annat för sig än att smäkta mat. Så jag ser till att äta gott om kolhydrater dagen innan för att ladda upp, och gott om proteiner på kvällen även om jag inte är hungrig. Ibland blir jag bara trött/törstig, men får se till att äta ändå, annars orkar jag ju inte nästa dag.
Men regeln på passet var att det var ingen vila, om någon stod still ens en sekund blev det armhävningar för alla. Det visste jag ju inte om. Som nybörjare och även vana är det lätt att råka stå still utan att tänka på det. När vi skulle vila mellan box och spark var det andra superintensiva övningar som definitivt inte var vila. Jag undrar om jag kommer bli starkare och uthålligare så att jag klarar av det här passet.

Det bygger ju på gruppen också, man gör övningar när man springer i rader, kryper, går krabbgång, backar, går på alla fyra både vanligt och i sittposition fast man inte nuddar marken och en massa annat och är man seg då stoppas hela systemet och flödet.

Men jag ska ta upp det med instruktören och har pratat lite med min kompanjon. Förhoppningsvis blir det bättre då. Det var ju super kul men också helt hemskt.

Okej, det är alltså inte bara jag som tappar aptiten av att träna.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Dags för en ny tråd! Jag kopierar helt fräckt Mineurs intro-inlägg från förra tråden, för det är så fint ❤️ — Vi fortsätter att...
97 98 99
Svar
1 964
· Visningar
62 724
Senast: Flixon
·
  • Låst
Kropp & Själ Vi fortsätter att diskutera, skryta och peppa varandra när det kommer till allt från yoga och promenader till crossfit och...
99 100 101
Svar
2 002
· Visningar
64 275
Senast: Miao
·
  • Låst
Kropp & Själ I Bukes mest peppande tråd pratar vi om allt från yoga och promenader till crossfit och maratonlöpning. Alla är välkomna, helt oavsett...
99 100 101
Svar
2 007
· Visningar
70 353
Senast: zassoo
·
  • Låst
Kropp & Själ I Bukes mest peppande tråd fortsätter vi att prata om allt från yoga och promenader till löpning och styrketräning - och allt...
99 100 101
Svar
2 009
· Visningar
101 046
Senast: Tassetass
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp