Träning, hälsa och kost 4

Status
Stängd för vidare inlägg.
Det är så fruktansvärt tråkigt väder här där jag bor att jag inte ens kommit ut på en promenad med hunden idag :o han lider dock inte utan ligger och snarkar i soffan som vanligt.

Imorgon ska jag däremot på ett crossfitpass! Har inte tränat sen i fredags och det känns som en evighet nu när jag faktiskt kommit igång med regelbunden träning igen.
 
Jag kanske ska hänga med i den här tråden :)
Har bestämt mig för att bli bättre på löpträning trots att jag tycker att det är aptråkigt :p
Har historik av kassa knän men efter drygt fem veckor av mitt träningsprogram funkar det OK.

Gymträning har jag hållit på med i drygt nio år men nu fokuserar jag på löpningen. Vill löpträna tre dagar per vecka som programmet säger och fler gympass än så är knepigt att hinna med. (Heltidsjobb, ensamstående förälder och två hästar att ta hand om och motionera.)
Nu är dock dottern så stor att hon kan vara hemma själv när jag är på gymmet :)
 
Årets första träningspass för mig på träningscykeln jag har hemma. Bar mig så emot, men var stenhård, innan jag gör något annat ska jag ha tränat. Vilket innebar att hela dagen hann gå innan jag tog tag i det.
Men väldigt skönt när det var gjort!
Har två träningspass inplanerade till denna veckan, som kommer utföras hemma. Antingen två cykelpass till eller så kör jag ett cykelpass och ett med styrka.
 
Jo då. Det blåste orkan idag. Typ. Så det fick bli en kompromiss. Jag tog den enklare rundan, utan backar, men 6,6 km lång. När det blåste som värst och jag rörde mig i slowmotion så föreställde jag mig att jag sprang uppför en brant backe. Det hjälpte. Nästan.

Imorgon löpvila, dock annan träning. Kanske lite cykel och ett benpass. På fredag eller i helgen måste jag få till lite backträning.
 
Jag kanske ska hänga med i den här tråden :)
Har bestämt mig för att bli bättre på löpträning trots att jag tycker att det är aptråkigt :p
Har historik av kassa knän men efter drygt fem veckor av mitt träningsprogram funkar det OK.

Gymträning har jag hållit på med i drygt nio år men nu fokuserar jag på löpningen. Vill löpträna tre dagar per vecka som programmet säger och fler gympass än så är knepigt att hinna med. (Heltidsjobb, ensamstående förälder och två hästar att ta hand om och motionera.)
Nu är dock dottern så stor att hon kan vara hemma själv när jag är på gymmet :)

Klart du ska hänga här! Ganska många som löptränar med (inte jag :angel:) :bump: Personligen tyckte jag löpträning gick från tråkigt till kul när jag läste på mer och började variera passen. Men följer du ett program så är det säkert upplagt med varierande pass :up: Vad är det för program du följer?

Jo då. Det blåste orkan idag. Typ. Så det fick bli en kompromiss. Jag tog den enklare rundan, utan backar, men 6,6 km lång. När det blåste som värst och jag rörde mig i slowmotion så föreställde jag mig att jag sprang uppför en brant backe. Det hjälpte. Nästan.

Imorgon löpvila, dock annan träning. Kanske lite cykel och ett benpass. På fredag eller i helgen måste jag få till lite backträning.

Grymt jobbat :bow: Var bor du (om du vill säga)? Här blåser riktigt mycket idag med, sydvästra Halland :)
 
Ska försöka få tag i en massagetid denna veckan. Låsningen i skuldran är ju löst nu men musklerna är lite ledsna än så jag behöver nog massage. Sitter i en fåtölj och jobbar med datorn i knät idag för att kunna slappna av i överdelen av ryggen. Gör jag inte det som känns det som muskeln krampar efter ett tag.

Ska ta mig en ridtur på lunchen i alla fall. Annars får det bli muskelvila på mig även idag :p Börjar få rejäl träningsabstinens också.....
 
Ok jag skulle gärna vilja ha lite input från er! Funderar på att hoppa på en kurs "mamma-träning" i närheten. Beskrivs som "Vi stärker bäckenbotten och djupa magen genom olika aktiveringsövningar. Om man vill finns möjligheten till individuell hjälp under passen. Upplägget baserar sig på stegvis ökning av belastningen liksom stegring av övningarna och anpassas till den nyförlösta kroppen."
Så å ena sidan tänker jag att det är ju viktigt och bra att bygga upp kroppen från grunden igen och att lugna aktiveringsövningar gör ju mer nytta än man kanske känner det som.
Å andra sidan tänker jag att det låter lite för lugnt och tråkigt och att jag kanske kommer känna att det var lite bortkastade pengar om det inte känns som det ger så mycket. Har ju kört 2 månader med liknande övningar (?) redan från "MammaMage"-appen.
Kostar typ 900 kr för 6 gånger så ganska mycket pengar ändå.
Hur hade ni gjort tror ni? :D
@westernsuzie - Du går väl på någon liknande kurs? Vad har du tyckt?
 
Ok jag skulle gärna vilja ha lite input från er! Funderar på att hoppa på en kurs "mamma-träning" i närheten. Beskrivs som "Vi stärker bäckenbotten och djupa magen genom olika aktiveringsövningar. Om man vill finns möjligheten till individuell hjälp under passen. Upplägget baserar sig på stegvis ökning av belastningen liksom stegring av övningarna och anpassas till den nyförlösta kroppen."
Så å ena sidan tänker jag att det är ju viktigt och bra att bygga upp kroppen från grunden igen och att lugna aktiveringsövningar gör ju mer nytta än man kanske känner det som.
Å andra sidan tänker jag att det låter lite för lugnt och tråkigt och att jag kanske kommer känna att det var lite bortkastade pengar om det inte känns som det ger så mycket. Har ju kört 2 månader med liknande övningar (?) redan från "MammaMage"-appen.
Kostar typ 900 kr för 6 gånger så ganska mycket pengar ändå.
Hur hade ni gjort tror ni? :D
@westernsuzie - Du går väl på någon liknande kurs? Vad har du tyckt?

Min kollega är PT och mammatränare (vid sidan av det vanliga jobbet) och min uppfattning är att de flesta som anmäler sig till de kurserna är nybörjare på träning. Men självklart är det ju jättebra oavsett att träna upp sig rätt från början. Hade det funnits sådana kurser här när jag fick första barnet hade jag nog hoppat på, kanske efter andra barnet också. Men hade jag fått barn nu efter att ha tränat regelbundet bra länge och lärt mig själv hur kroppen fungerar både vanligtvis och efter en förlossning så hade jag hållit mig till att träna själv :)
 
Klart du ska hänga här! Ganska många som löptränar med (inte jag :angel:) :bump: Personligen tyckte jag löpträning gick från tråkigt till kul när jag läste på mer och började variera passen. Men följer du ett program så är det säkert upplagt med varierande pass :up: Vad är det för program du följer?



Grymt jobbat :bow: Var bor du (om du vill säga)? Här blåser riktigt mycket idag med, sydvästra Halland :)
I södra Skåne. Tämligen nära havet. Och här blåser det jämt känns det som! När jag tidigare bodde längre sydöst så upplevde jag det inte alls så här blåsigt.
 
Jag tassar in i den här tråden, tänker jag. Tredje barnet har precis fyllt tio månader och sedan han föddes har jag hunnit med en ~6 mån konvalescens :mad: för något som jag såhär i efterhand tror var en inflammerad slemsäck i höften som kom när jag försökte komma igång, trots att jag tyckte att jag var försiktig.

- Ambitionen är att få igång kroppen så att jag utan betänkligheter kan dra med barnen på dumheter som typ Bounce ;) och vilda brottningsmatcher (innan de hinner bli för stora och starka :o).
- Begränsningen är tid, tid, tid och tid...
- Metoden är

1) smygträning i vardagen, jag har valt ut några övningar som jag lätt kan köra ett lagom set av när som helst jag har en sekund över. Mål: 333 sådana pass 2019.
2) yoga, jag kör med Yoga Studio-appen. Mål: 100 pass 2019.
3) hemmastyrketräning, kör för närvarande med en mammaträningsapp men på sikt ska jag plocka upp mina kettlebells :)

Sedan har jag ett gäng aktiviteter som jag vill plocka upp eller prova på, men där är siktet inställt på andra halvåret eftersom tid, tid, tid och tid ;) och att jag inte vill bli skadad igen!
 
45 minuter massage bokad ikväll. Sen har jag verkligen gjort vad jag kan för att få ordning på min rygg. Möjligtvis mera vila då.

Kom 1 dm snö här igår och solen skiner idag så det är himla fint ute :love: Tyvärr kallt med runt 5 minusgrader och lite blåst. Men ska bli skönt att komma ut en sväng och rida på lunchrasten.
 
Jag har precis kommit hem från gymmet. Ingen egentlig löpträning idag eftersom jag körde det igår och planerar löpning imorgon och på fredag. Därför körde jag idag uppvärmning dels genom att gå dit och sen på bandet. Därefter fokus på överkroppen.

Nu ska jag slappa i några timmar tills dotter och kompis kommer hem från skolan. Då ska vi till stallet :)
 
Ok jag skulle gärna vilja ha lite input från er! Funderar på att hoppa på en kurs "mamma-träning" i närheten. Beskrivs som "Vi stärker bäckenbotten och djupa magen genom olika aktiveringsövningar. Om man vill finns möjligheten till individuell hjälp under passen. Upplägget baserar sig på stegvis ökning av belastningen liksom stegring av övningarna och anpassas till den nyförlösta kroppen."
Så å ena sidan tänker jag att det är ju viktigt och bra att bygga upp kroppen från grunden igen och att lugna aktiveringsövningar gör ju mer nytta än man kanske känner det som.
Å andra sidan tänker jag att det låter lite för lugnt och tråkigt och att jag kanske kommer känna att det var lite bortkastade pengar om det inte känns som det ger så mycket. Har ju kört 2 månader med liknande övningar (?) redan från "MammaMage"-appen.
Kostar typ 900 kr för 6 gånger så ganska mycket pengar ändå.
Hur hade ni gjort tror ni? :D
@westernsuzie - Du går väl på någon liknande kurs? Vad har du tyckt?
Jag hade ringt och diskuterat med tränaren. Hen borde ha koll på om övningarna går att variera så att det även passar ngn som kommit lite längre.
 
Ok jag skulle gärna vilja ha lite input från er! Funderar på att hoppa på en kurs "mamma-träning" i närheten. Beskrivs som "Vi stärker bäckenbotten och djupa magen genom olika aktiveringsövningar. Om man vill finns möjligheten till individuell hjälp under passen. Upplägget baserar sig på stegvis ökning av belastningen liksom stegring av övningarna och anpassas till den nyförlösta kroppen."
Så å ena sidan tänker jag att det är ju viktigt och bra att bygga upp kroppen från grunden igen och att lugna aktiveringsövningar gör ju mer nytta än man kanske känner det som.
Å andra sidan tänker jag att det låter lite för lugnt och tråkigt och att jag kanske kommer känna att det var lite bortkastade pengar om det inte känns som det ger så mycket. Har ju kört 2 månader med liknande övningar (?) redan från "MammaMage"-appen.
Kostar typ 900 kr för 6 gånger så ganska mycket pengar ändå.
Hur hade ni gjort tror ni? :D
@westernsuzie - Du går väl på någon liknande kurs? Vad har du tyckt?

Den mammaträningen jag har gått på har varit väldigt lugn, med fokus på bäckenbotten, mage och rörlighet, men lite styrka och någon pulshöjande övning varje gång. Ledaren brukar visa olika varianter av övningarna och vissa görs med gummiband och då kan man ju välja tyngsta för att få lite mer effekt. För mig som tränade under hela graviditeten och satte igång igen två veckor efter förlossningen har det känts väldigt lugnt, men det har ändå varit bra påminnelse för mig att komma ihåg att göra mag- och bäckenbottenövningar och lite kul att gå på med bebisen, träffa andra mammor osv :) 900 för 6 gånger låter dyrt, jag betalar 600 för hela terminen och då kan jag gå på vilka pass jag vill (de har massor med olika pass varje vecka).
 
Varit på plågsam massage :arghh: Hoppas det gjorde sitt. Han visade mig hur jag ska stretcha skuldran på ett bra sätt och tyckte jag skulle äta voltaren i 10 dagar.

Hur i helsike har jag lyckats med detta undrar jag :confused:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Dags för en ny tråd! Jag kopierar helt fräckt Mineurs intro-inlägg från förra tråden, för det är så fint ❤️ — Vi fortsätter att...
95 96 97
Svar
1 928
· Visningar
61 543
  • Låst
Kropp & Själ Vi fortsätter att diskutera, skryta och peppa varandra när det kommer till allt från yoga och promenader till crossfit och...
99 100 101
Svar
2 002
· Visningar
63 973
Senast: Miao
·
  • Låst
Kropp & Själ Vi fortsätter att diskutera, skryta och peppa varandra när det kommer till allt från yoga och promenader till crossfit och...
99 100 101
Svar
2 003
· Visningar
57 945
Senast: Mineur
·
  • Låst
Kropp & Själ I Bukes mest peppande tråd pratar vi om allt från yoga och promenader till crossfit och maratonlöpning. Alla är välkomna, helt oavsett...
99 100 101
Svar
2 007
· Visningar
70 005
Senast: zassoo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp