Träning, hälsa och kost 4

Status
Stängd för vidare inlägg.
En jättefin vandringsdag på lederna vid Hovdala slott utanför Hässleholm. Heldagsäventyr med fikapauser på fina höjder/utsiktsplatser, totalt 18 km avverkade.

Hit vill jag komma tillbaka! Gissningsvis tills det blir barmark, men så här tillfälligt måste jag erkänna att det var vackert med nyfallen snö i lagoma mängder. Verkar kanske lite eljest att nöta runt på rullskidor på barmark hemma, och så åka iväg för att fotvandra i vita vidder. Men nu var det så det blev, och det var trevligt. :)

IMG_2472.JPG
 
Blev sjuk i början av veckan så tränar knappt ingenting. Men försöker göra lite lätt yoga och stretch då min kropp mår bra av det.

För övrigt fungerar mitt nya träningsprogram toppen och jag tränar 4-5 dagar i veckan mellan 20 -40 minuter per gång. För mig med ett tajt livschema så kör jag hellre ett kort men tufft pass på lunchrasten än att förlora dyrbar familjetid. Kroppen har dock svarat bra på detta och jag märker skillnad i styrka fort. Antecknar numera alla mina träningar och vikter vilket ger mig en bra insyn i hur det utvecklas och vart mina svagheter ligger. Jag vet inte om ni har några övningar som ni kämpar med att kunna eller utveckla ? Själv hade jag armhävningar och nu är det att hänga från trappan. Målet är att hänga 30 sekunder för att sedan lägga på mage/ben-rörelser. På gymmet med en rund stav så hade det inte varit några bekymmer men hemma är det bara en liten fyrkantig utbyggnad att nypa sig fast i när man hänger.
 
Blev sjuk i början av veckan så tränar knappt ingenting. Men försöker göra lite lätt yoga och stretch då min kropp mår bra av det.

För övrigt fungerar mitt nya träningsprogram toppen och jag tränar 4-5 dagar i veckan mellan 20 -40 minuter per gång. För mig med ett tajt livschema så kör jag hellre ett kort men tufft pass på lunchrasten än att förlora dyrbar familjetid. Kroppen har dock svarat bra på detta och jag märker skillnad i styrka fort. Antecknar numera alla mina träningar och vikter vilket ger mig en bra insyn i hur det utvecklas och vart mina svagheter ligger. Jag vet inte om ni har några övningar som ni kämpar med att kunna eller utveckla ? Själv hade jag armhävningar och nu är det att hänga från trappan. Målet är att hänga 30 sekunder för att sedan lägga på mage/ben-rörelser. På gymmet med en rund stav så hade det inte varit några bekymmer men hemma är det bara en liten fyrkantig utbyggnad att nypa sig fast i när man hänger.
Jag lyckades aldrig riktigt ta mig vidare i militärpress när jag styrketränade på egen hand. Det har dock ändrats sedan jag började träna på ett sätt som innebär att jag alltid har en coach där, så jag antar att det var mest osäkerhet som stoppade mig förut (och säkert en hel del bekvämlighet också). Just nu är det mest handstående och hopprep som jag vill bli bättre på. Båda är övningar som jag kan göra nästan var som helst, så det är ju praktiskt på det viset! Borde nog sätta upp något konkret mål gällande det nu när jag tänker efter, tack för påminnelsen! Det är ju himla kul när man tar tag i det själv och faktiskt lyckas komma framåt!
 
Veckan landade på 3 riktigt tuffa crossfit-pass och så gårdagens långpromenad, så det är jag nöjd med! Nu går jag in i en otroligt stressig jobbperiod som förmodligen kommer att vara fram till mitten av mars ungefär, och som kommer att kräva en massa övertid. Istället för att stressa och misslyckas så kommer jag att dra ner förväntningarna vad gäller träningen och satsa på 1-2 pass i veckan istället för 3-4. “Den bästa träningen är den som blir av” kommer att gå på repeat i huvudet :p Planen just nu är att träna crossfit tisdag och torsdag, och hinner jag onsdag också så är det en ren bonus. Ska också försöka få till lite yoga här hemma, det lär behövas för psyket om inte annat :laugh:
 
Jag lyckades aldrig riktigt ta mig vidare i militärpress när jag styrketränade på egen hand. Det har dock ändrats sedan jag började träna på ett sätt som innebär att jag alltid har en coach där, så jag antar att det var mest osäkerhet som stoppade mig förut (och säkert en hel del bekvämlighet också). Just nu är det mest handstående och hopprep som jag vill bli bättre på. Båda är övningar som jag kan göra nästan var som helst, så det är ju praktiskt på det viset! Borde nog sätta upp något konkret mål gällande det nu när jag tänker efter, tack för påminnelsen! Det är ju himla kul när man tar tag i det själv och faktiskt lyckas komma framåt!

Ja men militärpress ska inte underskattas så jag kan förstå din osäkerhet utan coach. Själv är jag feg och kör lätta vikter över huvudet när jag är själv.

Åh vad kul det lät med handstående. Är det mot vägg eller fritt stående du vill träna på? Ja jag tror på att träning blir roligare om man har olika mål och inte bara att lyfta tungt.
 
Ja men militärpress ska inte underskattas så jag kan förstå din osäkerhet utan coach. Själv är jag feg och kör lätta vikter över huvudet när jag är själv.

Åh vad kul det lät med handstående. Är det mot vägg eller fritt stående du vill träna på? Ja jag tror på att träning blir roligare om man har olika mål och inte bara att lyfta tungt.
Ja, jag tycker den är lite läskig också! Det känns liksom så... tungt! :p

Steg ett är att klara handstående mot en vägg. Det är egentligen bara i huvudet det sitter, jag tycker det är superläskigt att vara upp och ner och vågar inte ens sparka upp mot väggen som det är nu. Får för mig att jag kommer bryta nacken :o Jag har länge tänkt att jag borde försöka jobba på det korta stunder flera gånger i veckan istället för att ge upp och låta det vara tills nästa gång det är en del av ett pass eller så, så att jag liksom inte hinner glömma bort eventuella framsteg emellan gångerna. Ska bara försöka se till att det faktiskt blir av också...
 
Ni som springer, vad har ni för grejer egentligen? Ffa ni som springer på vintern när det är kallt och jävligt. Vad har ni på fötterna, vad har ni på resten av kroppen?

Vill komma igång och springa lite men har inte grejer för att springa på vintern. Har bara ett par tunna löparskor med sommar-ventilation och har inga långbyxor som går att springa i. Bor i Skåne och kommer i första hand springa på asfalt som kan vara både isig och bar beroende på vilken dag man är ute... Vad ska man titta på? Kan nada om vinterlöpning.

Jag bor också i Skåne men springer mest på grus eller i skogen.

Jag är ganska van vid vinterlöpning efter 8 år i Stockholm med både längre och kallare vintrar än här.

När det är minusgrader har jag kortärmad tröja, långärmad fleecefodrad vindtät tröja, mina vanliga löpartajts, mina vanliga skor (asics gel), mössa och vanliga stickade elastiska fingervantar från typ Lindex.

För min del är det inte krångligare än så. Är det flera minusgrader kan det vara lite kallt den första biten men jag får snabbt upp värmen.

Är det halt använder jag avtagbara broddar från Intersport. De funkar inte att springa på asfalt med så om jag passerar en asfaltsträcka på rundan så tar jag av dem.
 
Blev en helt ok vecka för mig efter lite uppryckning nu i helgen :D Totalt 4 promenader med barnvagn och 3 pass styrketräning här hemma. Total tid 5 h 50 min så jag är nöjd faktiskt :)
Har hittat en hemmarutin på styrkepassen som jag tycker funkar bra - inleder med 15-20 minuter styrke- och pulsövningar, sen kör jag mina mamma mage-övningar och avslutar med lite stretch/rörlighet. Det här mammaledighetslivet är tufft för min rygg känner jag: amma, bära bebis, sitta på golvet. Jag som har tendens till lite framåtroterade axlar som det är känner nu ett stort behov av att öppna upp framsidan med stretch samt stärka upp och aktivera ryggmusklerna.

Styrke-/pulsdelen i dagens pass:
20 enarms thrusters med 4 kg hantel (byte hand efter 10 rep)
10 utfallssteg
5 burpees
x 5

Styrke-/pulsdel i gårdagens pass:
20 kb-svingar med 16 kg
15 knäböj med gummiband runt knäna. Långsamt ner med paus i botten, explosivt upp.
10 band pull aparts
5 hand walkouts med armhävning
x 5

Snabbt och roligt :up:
 
Blev sjuk i början av veckan så tränar knappt ingenting. Men försöker göra lite lätt yoga och stretch då min kropp mår bra av det.

För övrigt fungerar mitt nya träningsprogram toppen och jag tränar 4-5 dagar i veckan mellan 20 -40 minuter per gång. För mig med ett tajt livschema så kör jag hellre ett kort men tufft pass på lunchrasten än att förlora dyrbar familjetid. Kroppen har dock svarat bra på detta och jag märker skillnad i styrka fort. Antecknar numera alla mina träningar och vikter vilket ger mig en bra insyn i hur det utvecklas och vart mina svagheter ligger. Jag vet inte om ni har några övningar som ni kämpar med att kunna eller utveckla ? Själv hade jag armhävningar och nu är det att hänga från trappan. Målet är att hänga 30 sekunder för att sedan lägga på mage/ben-rörelser. På gymmet med en rund stav så hade det inte varit några bekymmer men hemma är det bara en liten fyrkantig utbyggnad att nypa sig fast i när man hänger.

Kul mål :up: Jag har inget speciellt just nu men jobbade MYCKET med mina chins när jag höll på med crossfit, det gav resultat och var väldigt roligt :)
Kan du inte berätta mer om ditt nya tränigsprogram? Hur är det upplagt, vilka övningar mm?
 
Nej, men AJ! Stackare! Men skönt ändå att det tog nedanför knäskålen. Hoppas att det inte blir långdraget.

Det verkar mest ligga på ytan som tur är :)
Jag hade inte orkat med någon längre frånvaro från träningen igen som i höstas. Det är nog jobbigt när jag får avstå ett pass för att annat dyker upp :p
 
Dagens pass på gymmet innehöll fokus på ben och rumpa. Känner av lite träningsvärk från igår och hoppas på mer imorgon :p

Vad kör du för träning/övningar för rumpan? :)

Tar gärna emot tips av andra med, dock funkar inga "studsiga" övningar för min kropp.
 
Vad kör du för träning/övningar för rumpan? :)

Tar gärna emot tips av andra med, dock funkar inga "studsiga" övningar för min kropp.

Tar mig friheten och svarar fast det inte var mig du frågade :p Jag kör knäböj, marklyft och olika övningar med miniband när jag tränar rumpan.
 
  • Gilla
Reactions: MM
Vet inte riktigt hur dagen idag blir. Har båda barnen hemma pga att ena spytt så ingen ridning på lunchen i alla fall. Är -16 grader så vi får se om ungarna är sugna på att gå ut en sväng sen eller om vi går ner till gymmet istället.
 
Ni som springer, vad har ni för grejer egentligen? Ffa ni som springer på vintern när det är kallt och jävligt. Vad har ni på fötterna, vad har ni på resten av kroppen?

Vill komma igång och springa lite men har inte grejer för att springa på vintern. Har bara ett par tunna löparskor med sommar-ventilation och har inga långbyxor som går att springa i. Bor i Skåne och kommer i första hand springa på asfalt som kan vara både isig och bar beroende på vilken dag man är ute... Vad ska man titta på? Kan nada om vinterlöpning.

Nästan skåne här så likadant väder. Jag har mina vanliga skor som jag har på sommaren, inga broddar. Men så undviker jag att springa i det värsta skitvädret eller om jag tar mig till en motionsslinga men nu går jag till gymmet istället.
Kläder under den kalla perioden brukar vara träningskläder (tunn tröja, kort eller långarmad) + mössa, tubhalsduk, vantar och en löparjacka anpassad för vintern. Dvs vindtät och vattenavvisande. Den funkar jättebra för powerwalka i och att springa i kallt väder men inte när det är ljummet. Då kör jag utan och drar på i början för att värma upp mig. Det går ändå rätt snabbt. Men då har jag en som är lite tjockare tröja anpassad för kallare väder.
Tror man får ta sig en tur och checka hur varm man blir. Räcker ju med 1-2 km för att se dels hur snabbt uppvärmd man blir och om man är för kall eller varm. Kolla tempen innan du sticker ut så bör du ha lite koll på vad som kan krävas under eller över en viss temp :)
 
En jättefin vandringsdag på lederna vid Hovdala slott utanför Hässleholm. Heldagsäventyr med fikapauser på fina höjder/utsiktsplatser, totalt 18 km avverkade.

Hit vill jag komma tillbaka! Gissningsvis tills det blir barmark, men så här tillfälligt måste jag erkänna att det var vackert med nyfallen snö i lagoma mängder. Verkar kanske lite eljest att nöta runt på rullskidor på barmark hemma, och så åka iväg för att fotvandra i vita vidder. Men nu var det så det blev, och det var trevligt. :)

Visa bifogad fil 24853

Så härligt det ser ut :love:
Jag vill också testa rullskidor men tror inte jag fixar att stanna så bör låta bli :laugh:
Men det ser roligt ut!
 
Tar mig friheten och svarar fast det inte var mig du frågade :p Jag kör knäböj, marklyft och olika övningar med miniband när jag tränar rumpan.

Men jag frågade faktiskt dig med om du kollar igen :D
Tack för tipsen! Det finns allt på gymmet så ska googla och testa med band nästa gång. Det låter som det kan funka kroppsmässigt :)
 
Men jag frågade faktiskt dig med om du kollar igen :D
Tack för tipsen! Det finns allt på gymmet så ska googla och testa med band nästa gång. Det låter som det kan funka kroppsmässigt :)

Väldigt effektivt med de där banden faktiskt! Jag göra höftlyft med band över knäna bland annat. Även "småkickar" framåt, bakåt och åt sidan när man står upp brukar kännas rejält. Skridskoåkare och sidosteg är andra övningar :)
 
  • Gilla
Reactions: MM
Ni som springer, vad har ni för grejer egentligen? Ffa ni som springer på vintern när det är kallt och jävligt. Vad har ni på fötterna, vad har ni på resten av kroppen?

Vill komma igång och springa lite men har inte grejer för att springa på vintern. Har bara ett par tunna löparskor med sommar-ventilation och har inga långbyxor som går att springa i. Bor i Skåne och kommer i första hand springa på asfalt som kan vara både isig och bar beroende på vilken dag man är ute... Vad ska man titta på? Kan nada om vinterlöpning.

Jag har ett träningslinne, dubbla funtionströjor och en supertunn vindtät skaljacka, en sån där liten tubhalsduk, mössa, vinterlöpartights, vinterlöparstrumpor, vantar (tunna om jag springer själv, tjocka om jag springer med barnvagnen) och mina vanliga löparskor. Broddar om det är halt och pannlampa om det är mörkt. Jag är frusen av mig och fryser alltid när jag går ut men blir snabbt varm när jag börjar springa :)
 
Blev gymmet i lördags. Testade att gå i pw-tempo på bandet och sen sprang jag sista 5 minuterna. Totalt 5 km och det kändes bra.
Så jag åkte till gymmet igår med och tänkte köra pw-tempo 5 min och sen springa 5 min och köra så 30-40 min. Men det kändes så bra att jag först körde pw-tempo 5 min, sprang 5 min, pw-tempo 5 min och sen sprang jag i 65 min. Fick in ett så härligt flow så bara hängde med men avslutade när jag kände mig på topp för att få en wowkänsla av passet. Så blev 11,6 km totalt och nytt personbästa på längden även om 10 min av tiden var pw och inte löpning men det får räknas tycker jag :p

Inga planer för dagen än så får vad som händer. Jag är hemma med mini så vi tar väl oss ut på en promenad på isgatan kanske.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Dags för en ny tråd! Jag kopierar helt fräckt Mineurs intro-inlägg från förra tråden, för det är så fint ❤️ — Vi fortsätter att...
97 98 99
Svar
1 970
· Visningar
63 404
Senast: Linta
·
  • Låst
Kropp & Själ Vi fortsätter att diskutera, skryta och peppa varandra när det kommer till allt från yoga och promenader till crossfit och...
99 100 101
Svar
2 002
· Visningar
64 589
Senast: Miao
·
  • Låst
Kropp & Själ Vi fortsätter att diskutera, skryta och peppa varandra när det kommer till allt från yoga och promenader till crossfit och...
99 100 101
Svar
2 003
· Visningar
58 385
Senast: Mineur
·
  • Låst
Kropp & Själ I Bukes mest peppande tråd pratar vi om allt från yoga och promenader till crossfit och maratonlöpning. Alla är välkomna, helt oavsett...
99 100 101
Svar
2 007
· Visningar
70 847
Senast: zassoo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • HusdjursGPS
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp