Träning, hälsa och kost 4

Status
Stängd för vidare inlägg.
Blev gymmet i lördags. Testade att gå i pw-tempo på bandet och sen sprang jag sista 5 minuterna. Totalt 5 km och det kändes bra.
Så jag åkte till gymmet igår med och tänkte köra pw-tempo 5 min och sen springa 5 min och köra så 30-40 min. Men det kändes så bra att jag först körde pw-tempo 5 min, sprang 5 min, pw-tempo 5 min och sen sprang jag i 65 min. Fick in ett så härligt flow så bara hängde med men avslutade när jag kände mig på topp för att få en wowkänsla av passet. Så blev 11,6 km totalt och nytt personbästa på längden även om 10 min av tiden var pw och inte löpning men det får räknas tycker jag :p

Inga planer för dagen än så får vad som händer. Jag är hemma med mini så vi tar väl oss ut på en promenad på isgatan kanske.

Wow bra jobbat på bandet! :bump:
 
  • Gilla
Reactions: MM
Sammanfattning förra veckan är åtta ridpass, ett styrkepass och tre promenader. Rätt nöjd med tanke på vad förkyld jag var måndag och tisdag och att vi renoverat ett rum under veckan :)
 
Kul mål :up: Jag har inget speciellt just nu men jobbade MYCKET med mina chins när jag höll på med crossfit, det gav resultat och var väldigt roligt :)
Kan du inte berätta mer om ditt nya tränigsprogram? Hur är det upplagt, vilka övningar mm?

Jag tränade med en PT mellan augusti till december , där jag fick ny inblick i träningen. Tex walk out planka är ifrån hennes träning och går ut på att man lägger magen på bollen och går med armarna till plankposition, och sen stannar där så länge man orkar. Jag planerar träningen efter mina studier så de kan variera mellan underkropp, överkropp och helkropp. Har köpt på mig massor av olika tillbehör för att kunna köra mest hemifrån vilket underlättar :p

Detta var mitt schema vecka 4
Måndag: promenad
Tisdag: Överkropp; axelpress med skivstång 13 kg 8+8+6. Rodd med orange band 15+15+10. Armhävningar 6x2. Rygglyft 6x2. Flyes med hantlar 6.8 kg 6x2. Bänkpress 13 kg 8x2. Tid : okänt
Onsdag: Underkropp; hopprep 20 sec x 5. Skidåkaren 20 sec x 5. Knäböj med skivstång 13 kg 10x4. Upphopp 10x4. Jumping Jack 10x3. Mountain climber 10x3. Marklyft med hantel 17 kg 10x2. Åsnespark 10x4. Tid : 22 min
Torsdag: Hela kroppen; Löpning på plats. Thrusters 13 kg 10+10+5. Slamball 5 kg 10+10+8. Walk out planka 15 sec x 3. Häng från trappa 8 sec + 15 sec. Tid 19 min.
Fredag, lördag: vila
Söndag: Pilates, yoga och mindfulness
 
Förra veckans träning sammanfattas med 2 h promenad, 3 mil pw och 3 mil löpning.
Steg per dag snittade jag på 20041 och jag nådde mitt mål i januari med att kickstarta igång året med att slå förra årets bästa stegantal på en månad (sen juni då jag skaffade fitbiten) och det slog jag med 101426 steg.
Räknade lite på det och gick exakt 25 h powerwalk och sprang 5,3 mil under januari. Orkade inte räkna ut promenaderna och passen på crosstrainern. Är supernöjd med årets start :)
Räknar inte med att få till det lika bra igen då januari varit min semestermånad i år. Om en vecka kör plugget igång igen.
 
Vad kör du för träning/övningar för rumpan? :)

Tar gärna emot tips av andra med, dock funkar inga "studsiga" övningar för min kropp.

En maskin med benpress och sen övningar från en app med träning för rumpan: donkey kicks, det som min dotter kallar för "kissande hunden", liggande rumplyft, sumo-squats med vikt och utfall med vikt :)
 
  • Gilla
Reactions: MM
Jag tränade med en PT mellan augusti till december , där jag fick ny inblick i träningen. Tex walk out planka är ifrån hennes träning och går ut på att man lägger magen på bollen och går med armarna till plankposition, och sen stannar där så länge man orkar. Jag planerar träningen efter mina studier så de kan variera mellan underkropp, överkropp och helkropp. Har köpt på mig massor av olika tillbehör för att kunna köra mest hemifrån vilket underlättar :p

Detta var mitt schema vecka 4
Måndag: promenad
Tisdag: Överkropp; axelpress med skivstång 13 kg 8+8+6. Rodd med orange band 15+15+10. Armhävningar 6x2. Rygglyft 6x2. Flyes med hantlar 6.8 kg 6x2. Bänkpress 13 kg 8x2. Tid : okänt
Onsdag: Underkropp; hopprep 20 sec x 5. Skidåkaren 20 sec x 5. Knäböj med skivstång 13 kg 10x4. Upphopp 10x4. Jumping Jack 10x3. Mountain climber 10x3. Marklyft med hantel 17 kg 10x2. Åsnespark 10x4. Tid : 22 min
Torsdag: Hela kroppen; Löpning på plats. Thrusters 13 kg 10+10+5. Slamball 5 kg 10+10+8. Walk out planka 15 sec x 3. Häng från trappa 8 sec + 15 sec. Tid 19 min.
Fredag, lördag: vila
Söndag: Pilates, yoga och mindfulness

Jätteintressant, tack! Tränar ju också mycket hemma så det är roligt med lite inspiration :up:

Idag orkade jag dock inte planera något eget och fick en halvtimme utan bebis nu innan mannen sticker hemifrån så tog första bästa på Youtube :D Helt ok! Undvek en del av hoppen dock, känner inte att min bäckenbotten är helt återhämtad från förlossningen än, knappt tre månader sen nu :)

 
Jag lyckades klämma in ett pass crossfit mellan jobb och mera jobb, tjoho! Mycket nyttigt för både den fysiska men framförallt den mentala hälsan. Det var ett roligt pass med härliga träningskompisar, och jag vågade ta i ordentligt vad gäller vikter och var i två övningar uppe på RX (= tävlingsvikt) för första gången någonsin! Ett litet steg för crossfitvärlden, ett stort steg för Mineur :D

Nu måste jag tyvärr jobba i nån timme till innan det blir dags för sängen, men jag är på betydligt bättre humör än jag var när jag lämnade kontoret i alla fall! Lite lösgodis från Ikea hjälper också motivationen på traven :)
 
Snöskottning, promenad och gym har jag fått till idag :banana: Sovit kasst i natt pga ledset barn så jag hoppas hela huset sover lugnt och skönt kommande natt :p
 
Jag är så mentalt trött av flytt och kattens veterinärbesök i torsdags (som gick bra, men som jag trodde kunde bli väldigt tråkigt), men bestämde ändå att köra ett pass power hour ikväll så klokt beslut! Energin steg massor efter passet.
 
Vi har alla sovit gott i natt så energin är uppåtgående igen :love: Dock skriker hela jag efter att få vara ensam ett par timmar!!! Har varit intensivt i flera dagar nu (inkl helgen) och jag har fått snabba mig hos hästarna osv så nu vill jag ha ett par timmar med ridning och stallpyssel i lugn och ro! Har sagt till maken att så fort han plogat hos grannen som han lovat så går jag ut i stallet och kommer in när jag känner för det så han får ta ungarna :p

Promenerat 45 min på lunchen, dock i barnens tempo. Men jag drog en unge på bob hela tiden så lite träning blev det alla fall :p Sen som sagt ridning ikväll :up:
 
Jag hade oturen att åka på ngt ytterligare virus el dyl direkt efter influensan så jag har feber igen. Blir således ett långt träningsuppehåll och def inte ngt backlopp. Men ska försöka hitta ngt nytt lopp att se fram emot när jag väl är frisk igen.
 
Jag hade oturen att åka på ngt ytterligare virus el dyl direkt efter influensan så jag har feber igen. Blir således ett långt träningsuppehåll och def inte ngt backlopp. Men ska försöka hitta ngt nytt lopp att se fram emot när jag väl är frisk igen.
Känner igen det där. Går in på tredje veckan nu utan träning och håller på att bli lite galen. Influensan är tuff i år.
 
Nu är det ett tag sen jag skrev här insåg jag :) jag har blivit förkyld... Och har sagt upp mitt träningskort eftersom jag ska utomlands och plugga under vårterminen :bump: så fram tills jag åker om 10 dagar så får jag nöja mig med hundpromenader men det ska nog gå bra det också. När jag gjort mig lite hemmastadd på pluggorten så ska jag utforska träningsmöjligheterna där i stället!
 
Nu är det ett tag sen jag skrev här insåg jag :) jag har blivit förkyld... Och har sagt upp mitt träningskort eftersom jag ska utomlands och plugga under vårterminen :bump: så fram tills jag åker om 10 dagar så får jag nöja mig med hundpromenader men det ska nog gå bra det också. När jag gjort mig lite hemmastadd på pluggorten så ska jag utforska träningsmöjligheterna där i stället!
Men vad kul!! Stort lycka till med det!! 😃
 
I nya föreningen där jag bor finns gym och relax man kan nyttja för 200kr/år. Och där finns löpband, som jag eg tycker är förfärligt tråkigt men nödvändigt om jag ska kunna springa som planerat denn tiden på året. Så jag betalade denna hiskeliga summa och kan numera inte ens skylla på att det är långt till gymmet. :p Imorgon ska jag spana in det. :)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Dags för en ny tråd! Jag kopierar helt fräckt Mineurs intro-inlägg från förra tråden, för det är så fint ❤️ — Vi fortsätter att...
97 98 99
Svar
1 963
· Visningar
62 560
  • Låst
Kropp & Själ Vi fortsätter att diskutera, skryta och peppa varandra när det kommer till allt från yoga och promenader till crossfit och...
99 100 101
Svar
2 002
· Visningar
64 204
Senast: Miao
·
  • Låst
Kropp & Själ Vi fortsätter att diskutera, skryta och peppa varandra när det kommer till allt från yoga och promenader till crossfit och...
99 100 101
Svar
2 003
· Visningar
58 141
Senast: Mineur
·
  • Låst
Kropp & Själ I Bukes mest peppande tråd pratar vi om allt från yoga och promenader till crossfit och maratonlöpning. Alla är välkomna, helt oavsett...
99 100 101
Svar
2 007
· Visningar
70 320
Senast: zassoo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp