Träning, hälsa och kost 4

Status
Stängd för vidare inlägg.
Ni som träningsskor från Nike. Är de små i storleken? Försöker läsa mig till det och det verkar som de flesta går upp en stl?
Ja, de säger det. Jag har dock min vanliga storlek, 39, i mina Pegasus. Tyckte i affären att 39 var rejält tighta medans 40 glappade en aning. Så jag tog 39. Blev väldigt bra efter en tids användning (men sjukt tighta inledningsvis). Men ibland, om de blivit blöta och sen torkat eller om tånaglarna börjar bli aningens långa, så kan jag tycka att de är lite, lite för trånga.

Så mest av nyfikenhet så köpte jag för en tid sedan även ett par i 40. Har inte sprungit ngt pass i dem ännu men har gått samt provsprintat lite. Men jag trivs inte riktigt lika bra i dem. Jag tycker dämpningen hamnar lite fel. De är ngt för långa och ngt för breda. Jag får inte riktigt samma responsiva känsla i dem. Så jag tror att jag kommer ha dem som vardagssneakers. Och till vardags är de perfekta i den större storleken. Hade icke velat ha 39 då. Men i löpningen gillar jag att det blir så tight att det känns som att skon är gjuten på foten.

Men som sagt, jag har inte sprungit ordentligt i dem ännu så det kan ändra sig. Men jag tror egentligen att 39,5 vore optimalt för mig.

Som jämförelse kan nämnas att jag fick gå upp till 41 (!!) i mina Icebugs! Där kan man snacka om små storlekar.
 
  • Gilla
Reactions: MM
Ja, de säger det. Jag har dock min vanliga storlek, 39, i mina Pegasus. Tyckte i affären att 39 var rejält tighta medans 40 glappade en aning. Så jag tog 39. Blev väldigt bra efter en tids användning (men sjukt tighta inledningsvis). Men ibland, om de blivit blöta och sen torkat eller om tånaglarna börjar bli aningens långa, så kan jag tycka att de är lite, lite för trånga.

Så mest av nyfikenhet så köpte jag för en tid sedan även ett par i 40. Har inte sprungit ngt pass i dem ännu men har gått samt provsprintat lite. Men jag trivs inte riktigt lika bra i dem. Jag tycker dämpningen hamnar lite fel. De är ngt för långa och ngt för breda. Jag får inte riktigt samma responsiva känsla i dem. Så jag tror att jag kommer ha dem som vardagssneakers. Och till vardags är de perfekta i den större storleken. Hade icke velat ha 39 då. Men i löpningen gillar jag att det blir så tight att det känns som att skon är gjuten på foten.

Men som sagt, jag har inte sprungit ordentligt i dem ännu så det kan ändra sig. Men jag tror egentligen att 39,5 vore optimalt för mig.

Som jämförelse kan nämnas att jag fick gå upp till 41 (!!) i mina Icebugs! Där kan man snacka om små storlekar.

Hurdana fötter har du? Jag har breda så är de väldigt tighta går det nog inte.. Ballerinaskor tex mördar mina fötter. Foppatofflor är bra i passformen :laugh:
Adidas har jag 37 1/3 och Asics 37,5. Mina gamla nike hade jag 37,5 men då kände jag tån i botten på skon så hade behövt en större. Hmm, så kanske borde testa en 38?
 
Hurdana fötter har du? Jag har breda så är de väldigt tighta går det nog inte.. Ballerinaskor tex mördar mina fötter. Foppatofflor är bra i passformen :laugh:
Adidas har jag 37 1/3 och Asics 37,5. Mina gamla nike hade jag 37,5 men då kände jag tån i botten på skon så hade behövt en större. Hmm, så kanske borde testa en 38?
Rätt så långsmala. Men Pegasus räknas som breda. Upplever inte att mina 39 är jättetighta på bredden utan mer uppepå så att säga.
 
  • Gilla
Reactions: MM
En kort runda igår, var oväntat pigg i benen men slemmig i halsen. Hade inte druckit alls på hela dagen... Fy på mig.
920E41D5-9AE2-4908-AD38-4012DCFB3C2B.png

Nu drar jag till Malaga i en vecka, men väninnan har lovat att vara barnvakt så jag kan komma ut på ett par rundor :)
 
Hoppar in här :D
Jag har sedan nyår lagt om min träning ordentligt, gick innan mest på pass på gymmet men nu har jag börjat köra med PT. Hon började jobba med min rörlighet som nu på en dryg månad blivit enormt mycket bättre tom så PT:n är förvånad över utvecklingen. Håller på att lära mig lyfta tungt, filar på tekniken än så länge och lär mig att utnyttja hela gymmet och inte bara gå på pass.

Så bra att kunna träna precis när man vill :) I går tex tävlade jag agility på morgonen när de roliga passen är och sen ville jag ut i det fina vädret med hundarna på eftermiddagen. Då var det nice att kunna cykla till gymmet vid 17 och köra mitt styrkeprogram :)
 
@Voeux Lyssnade precis på det senaste avsnittet av Träningspodden och kom att tänka på dig. Lite drygt halvvägs in i programmet pratar de om hur man förbereder sig för ett lopp när en rätt stor del av den planerade träningen stoppats av sjukdom (sjukdom förvisso och inte skada, men det kan kanske hjälpa lite ändå). I Jessicas fall handlar det om ett maraton i slutet av april och hon har inte kunnat träna sen före jul, så om inte annat kanske du i alla fall kan känna att du inte är ensam i din frustration!
 
Risberg, check - Evertsberg nästa! Nu är jag egentligen väldigt sugen på att komma igång och springa också, men är så fokuserad på att göra de sista milen på rullskidorna så det får prioriteras i vart fall i två veckor och 54 km till.

En bra sidoeffekt av att det här momentet kom just nu, är att rullskidåkningen känns som en superb rehabträning för den tidigare skadade fotleden. Både med att balansera i stakning och diagonalåkningen, parera när vägen är lite ojämn eller doserad och trycka ifrån, så det kommer liksom åt på en massa små ställen. Det känns verkligen att det bygger upp stabilitet och styrka och rörlighet igen på ett sätt som jag inte riktigt kommer åt lika effektivt med att gå eller springa.

Den enda lilla haken är ju att det nog inte alls är någon bra rehabträning om man skulle stå på näsan i lite hastighet och samtidigt sitter fast i skidor och stavar. Men jag har valt att låta bli det där med fallträningen än så länge.

IMG_2524.PNG
 
Senast ändrad:
Tävling med båda islandshästarna igår som sagt. Red båda i samma klasser så det var lite stressigt i uttagningarna för att hinna värma ordentligt och så. Tur jag hade med min man som hästskötare, det underlättade :love: Var in på ovalbanan för vanliga klasserna 6 ggr! Red fyra uttagningar (två per häst), sen kom jag och äldsta hästen till b-final, som vi sen vann och fick rida a-final. Och tänk, vi vann den också :banana: Får första vinst! Jag är så lycklig för allt min slit börjar löna sig, trägen vinner! Yngsta hästen kom precis utanför finalplats i ena klassen men med fina poäng. Sen red vi öltölt också, skitsvårt att hålla ett smitfullt ölglas i ena handen och styra runt i en bana med en hand medan hästen skvatt när ölen spilldes, och allt på tid :rofl: Men roligt var det haha!

Det var det som hände inom träning och hälsa igår :) Var bra trötta när vi kom hem.

Idag är dagis stängt så jag har yngsta dottern hemma. Ska jobba lite grann och så får vi se vad hon vill hitta på. Vi kanske går ut och går med hästarna eller går ner och tränar :)
 
Tävling med båda islandshästarna igår som sagt. Red båda i samma klasser så det var lite stressigt i uttagningarna för att hinna värma ordentligt och så. Tur jag hade med min man som hästskötare, det underlättade :love: Var in på ovalbanan för vanliga klasserna 6 ggr! Red fyra uttagningar (två per häst), sen kom jag och äldsta hästen till b-final, som vi sen vann och fick rida a-final. Och tänk, vi vann den också :banana: Får första vinst! Jag är så lycklig för allt min slit börjar löna sig, trägen vinner! Yngsta hästen kom precis utanför finalplats i ena klassen men med fina poäng. Sen red vi öltölt också, skitsvårt att hålla ett smitfullt ölglas i ena handen och styra runt i en bana med en hand medan hästen skvatt när ölen spilldes, och allt på tid :rofl: Men roligt var det haha!

Det var det som hände inom träning och hälsa igår :) Var bra trötta när vi kom hem.

Idag är dagis stängt så jag har yngsta dottern hemma. Ska jobba lite grann och så får vi se vad hon vill hitta på. Vi kanske går ut och går med hästarna eller går ner och tränar :)
Vad roligt!! Stort GRATTIS!! :bow::bump::banana:
 
Som grädde på moset åkte jag på lite maginfluensa i lördags också. Så antalet sjukdagar i år är redan över vad jag sammanlagt haft de senaste åren. :grin: Men, men det är bara att hoppas på bättre tider framöver.

Körde en liten morgonrunda idag. Lugn inledning. Sen fick jag kriga lite för att komma ner på lite mer normal tid. Kroppen är verkligen segstartad efter uppehållet. Bröt av i tid så att jag fick avsluta med promenad sista biten. Kändes lagom.
 
Tävling med båda islandshästarna igår som sagt. Red båda i samma klasser så det var lite stressigt i uttagningarna för att hinna värma ordentligt och så. Tur jag hade med min man som hästskötare, det underlättade :love: Var in på ovalbanan för vanliga klasserna 6 ggr! Red fyra uttagningar (två per häst), sen kom jag och äldsta hästen till b-final, som vi sen vann och fick rida a-final. Och tänk, vi vann den också :banana: Får första vinst! Jag är så lycklig för allt min slit börjar löna sig, trägen vinner! Yngsta hästen kom precis utanför finalplats i ena klassen men med fina poäng. Sen red vi öltölt också, skitsvårt att hålla ett smitfullt ölglas i ena handen och styra runt i en bana med en hand medan hästen skvatt när ölen spilldes, och allt på tid :rofl: Men roligt var det haha!

Det var det som hände inom träning och hälsa igår :) Var bra trötta när vi kom hem.

Idag är dagis stängt så jag har yngsta dottern hemma. Ska jobba lite grann och så får vi se vad hon vill hitta på. Vi kanske går ut och går med hästarna eller går ner och tränar :)

Grattis! :)
 
Tack för responsen om Nikeskorna!
Ska ta en kik i butik innan jag beställer. De jag kollat på finns bara online men kan prova några andra modeller från Nike så får jag ett hum om hur de sitter på mina fötter.
 
Koncentrerade mig på styrketräning förra veckan, speciellt då maken var iväg på jobbresa halva veckan så fanns varken tid eller ork till att springa med pluggstart också.
Totalt 4 h pw, 6 km löpning och 3 pass styrka på gymmet + ett halvdant försök till ett styrkepass hemma igår. Det finns bättre möjligheter på gymmet men satsade mest på magen och då finns det ju som tur är lite övningar som går att göra hemma utan redskap :)

Så lyxigt att gymmet har barnpassning vissa tider i veckan! 70-års kalas för svärmor i fredags och de två stora barnen sov över och trots att jag och mini kom i säng (hon däckade dock på kalaset :p) vid 03.00 så vaknade jag vid 09.00 och såg min chans att få till ett pass på gymmet på lördagen ändå. Så hon fick leka med några andra barn som var där och jag fick tränat :)

Denna veckan är det sportlov. Alla barn är hemma. Jag pluggar och maken har inte ledigt detta lovet eftersom vi har en resa inplanerad på påsklovet. Så denna veckan känns som det kan bli kaos med allt men då får det bli så. Ska försöka ändra om mina sovtider lite så ökar möjligheterna för träning. Det skulle säkert göra mig mer utvilad också misstänker jag :p
 
Ska försöka få till tre styrkepass och ett löppass denna veckan :) Förra veckan blev det två styrkepass och ett löppass. Plus flera ridpass och promenader som vanligt.
 
Jag har ännu en vilodag, 4 stycken på rad. Vet inte ens när det hände sist, men den allra sista vilodagen ska utnyttjas till att göra matlådor :p

Har ni några bra tips inom löpning? Jag sprang intervaller ett tag men det fick ge vika för styrketräningen, men har insett att min kondition är sisådär så får ta tag i det igen :o
 
Jag har ännu en vilodag, 4 stycken på rad. Vet inte ens när det hände sist, men den allra sista vilodagen ska utnyttjas till att göra matlådor :p

Har ni några bra tips inom löpning? Jag sprang intervaller ett tag men det fick ge vika för styrketräningen, men har insett att min kondition är sisådär så får ta tag i det igen :o
För att få bättre kondition? Intervaller är ju bra, särskilt vid igångsättning. Att varva springning med att gå. Sen ger det mer att springa off-road samt i kuperat underlag.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Dags för en ny tråd! Jag kopierar helt fräckt Mineurs intro-inlägg från förra tråden, för det är så fint ❤️ — Vi fortsätter att...
97 98 99
Svar
1 963
· Visningar
62 644
Senast: Mineur
·
  • Låst
Kropp & Själ Vi fortsätter att diskutera, skryta och peppa varandra när det kommer till allt från yoga och promenader till crossfit och...
99 100 101
Svar
2 002
· Visningar
64 242
Senast: Miao
·
  • Låst
Kropp & Själ Vi fortsätter att diskutera, skryta och peppa varandra när det kommer till allt från yoga och promenader till crossfit och...
99 100 101
Svar
2 003
· Visningar
58 154
Senast: Mineur
·
  • Låst
Kropp & Själ I Bukes mest peppande tråd pratar vi om allt från yoga och promenader till crossfit och maratonlöpning. Alla är välkomna, helt oavsett...
99 100 101
Svar
2 007
· Visningar
70 339
Senast: zassoo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp