Träning, hälsa och kost 4

Status
Stängd för vidare inlägg.
Vet inte om jag skrivit men nytt mål för 2019. Partnern vill springa milen på 50 min så jag snor det rakt av. Känns sjukt fort och helt orealistiskt, men det tyckte jag om att springa en mil på vilken tid som helst också ;)
Det tror jag inte du har det minsta problem att klara av med tanke på de tider och de distanser du gör idag. Eller, nu uttryckte jag mig fel. 50 min är jag övertygad om att du skulle göra redan idag med rätt hare framför dig. :)
 
Jag har kört en liten morgonrunda idag igen. Har bestämt mig för att försöka motverka stressen de sista dagarna nu genom lätt, lätt motion dagligen. Så inga försök att ta i om inte kropp och psyke är med på det.

Så jag rullade bara på idag men kan konstatera att det ändå gick hyfsat snabbt. Det är lite samma känsla som när man inser att man höjt sin lägstanivå i dressyrprogrammen.
 
Hej på er! Har aldrig varit med i tråden här innan men borde också ta tag i träningen igen.. Jag periodar tyvärr, startar alltid för hårt och det håller i tre-fyra veckor O:) , men nu börjar min kropp att säga ifrån.. Dvs småont överallt och för rund.. efter att jag tog bort min hjärtehäst nyligen så är det precis som kroppen bara vill stänga ner. Det måste bli hemmaträning då jag har långt till gym.. Fördelen gym är annars andra människor :) Tänkte börja med tre styrkepass och lite traskande på bandet.. Utöver det har jag stall med sex hästar att sköta och två hundar att promenera.. Ja o jobb men det är stillsittande/stående. Förhoppningsvis ridhäst sen men jag behöver bli lite starkare i kroppen för hennes skull..

Måste fråga vad är skivstångsrodd och thruster?
 
Hej på er! Har aldrig varit med i tråden här innan men borde också ta tag i träningen igen.. Jag periodar tyvärr, startar alltid för hårt och det håller i tre-fyra veckor O:) , men nu börjar min kropp att säga ifrån.. Dvs småont överallt och för rund.. efter att jag tog bort min hjärtehäst nyligen så är det precis som kroppen bara vill stänga ner. Det måste bli hemmaträning då jag har långt till gym.. Fördelen gym är annars andra människor :) Tänkte börja med tre styrkepass och lite traskande på bandet.. Utöver det har jag stall med sex hästar att sköta och två hundar att promenera.. Ja o jobb men det är stillsittande/stående. Förhoppningsvis ridhäst sen men jag behöver bli lite starkare i kroppen för hennes skull..

Måste fråga vad är skivstångsrodd och thruster?
Välkommen!

Skivstångsrodd är en övning för ryggmusklerna framför allt då du håller i en skivstång och står lätt framåtlutad och sedan drar du upp skivstången mot mage/bröst. Thrusters är också en övning med skivstång då du har startar med skivstången liggandes på framsidan av axlarna, går ner i en frontböj och på vägen upp fortsätter stången ovanför huvudet och sträcks ut på sträckta armar innan du går ner i en frontböj igen. Sök på Youtube för videos om min förklaring är otillräcklig :)

Jag tränade crossfit i fredags. Det var både tekniskt svårt och jobbigt och därför inte ett superkul pass. Den här veckan har jag inte planerat än hur den ska bli träningsmässigt.
 
Onyttig helg delux och det märks på min mage som protesterar direkt :p Lunch och julbord med kollegorna + respektive i fredags. Jag och maken var hemma vid 2 på natten och vi var rätt slitna dagen efter faktiskt :angel: Såg en hel film på förmiddagen men sen behövde jag få luft så jag drog med maken ut på en timmes ridtur i skogen innan vi hämtade hem hunden och barnen. Igår var vi till min syster som fått sitt andra barn. Blev fika och våfflor där innan vi åkte hem för kalas hos svärfar där det blev korv med bröd och tårta :p Tog med hunden och gick fram och tillbaka i alla fall, alltid något.

Nu är det tillbaka till det mer normala ätandet så magen blir glad igen. Ridning på lunchen idag och ikväll gym.

Förra veckan blev det bara två gympass men det är också okej :) Fyra ridpass i alla fall och några promenader.
 
Så trött i kroppen idag (tror jag, ligger fortfarande i sängen :p). Träningsvärk i ben, rumpa och mage. Trött i ländrygg. Plus ont i en benet pga fick för många och hårda innebandybollar där igår :p 😂

Idag blir det en promenad, så får det bli gym imorgon på morgonen innan jag ska passa en väns barn. :)
 
PT kom fram till att jag har usel stabilitet i mina fotleder (det visste jag sedan tidigare) och dålig rörlighet i höfterna, framförallt på vänster sida.

Får jag snylta lite på PT-råden och undra om du fått några särskilda instruktioner för att bygga upp just fotledsstabiliteten? Det är framför allt den stukade foten som jag känner att jag vill rehabilitera och förebygga nya missöden. Har läst på lite tips och övningar om just stukningar så just nu kör jag tåhävningar och balansövningar med att stå på ett ben lite här och där under dagen.

Och det känns ju att vänster ligger långt efter den andra foten för tillfället. Någonstans läste jag att man skulle gå baklänges uppför trappor men det är kanske mer rörligheten man vill åt med det.

Sedan ska det ju vara bra att stå på balansplatta men någon sådan äger jag inte ännu. Tänker att alla ojämna underlag kring stallet har lite den funktionen när man mockar och går omkring i halmbäddar, men det blir kanske inte tillräckligt organiserad träning av det, eller så stöttar kängorna upp för mycket. Ska ta mig till gymmet och pröva att nyttja balansplattan där under julledigheten, känns det bra så får jag väl skaffa någon sådan.
 
Jag ser tillbaka på en ytterst icke-imponerande träningsvecka, men det känns ändå ok. Den mentala hälsan fick gå före och jag har haft helt underbara sista dagar hemma! :love:

Nu är jag på väg till Amsterdam på jobbresa, och på onsdag åker jag vidare till Sverige där jag stannar till den 28. Har kontaktat två nya crossfitgym i min hemstad i Sverige och hoppas därmed att få till två sådana pass under vistelsens gång. Kommer dessutom att spendera en del tid i sommarhuset, vilket är det enda stället jag gillar att löpträna på (strandnära och folktomt :D), så någon slags motion där kommer det också att bli! Men mest ska jag passa på att njuta av julen, familj, vänner och svensk mat :laugh:
 
Förra veckan var helt ok här, 4,5 timme loggad rörelse. 2 promenader med barnvagn, 3 yogapass, 2 små styrkepass här hemma och MammaMage träning utöver detta :)

Idag har jag hunnit vara ute på en rask promenad, dock utan barnvagn pga glashalt i backen här utanför!
 
Idag hade jag inte riktigt tid med ett crossfitpass så jag körde ett snabbpass på gymmet istället. Värmde upp med lite stretch för höftböjarna och låren och sen lite rörlighet för axlarna. Efter det gjorde jag två uppvärmningsset knäböj och sen fem set med lite mer vikt. Tog ungefär 30 min totalt. Fortfarande flugvikter dock jämfört med innan mitt långa uppehåll...

Men det känns inte som att ett sådant här pass egentligen räknas som träning. Jag är säkert skadad av crossfiten där varje pass slutar med att jag är helt slut och benen i princip darrar. Förnuftet i mig säger att alla pass inte alls behöver vara snorjobbiga och särskilt inte när jag varit inaktiv såhär länge - dessutom vet jag att jag behöver bygga upp styrkan i rumpa och lår för att undvika att få ont i knäna. Men jag blev ju liksom knappt svettig. Hur tänker ni i tråden om detta?
 
Idag hade jag inte riktigt tid med ett crossfitpass så jag körde ett snabbpass på gymmet istället. Värmde upp med lite stretch för höftböjarna och låren och sen lite rörlighet för axlarna. Efter det gjorde jag två uppvärmningsset knäböj och sen fem set med lite mer vikt. Tog ungefär 30 min totalt. Fortfarande flugvikter dock jämfört med innan mitt långa uppehåll...

Men det känns inte som att ett sådant här pass egentligen räknas som träning. Jag är säkert skadad av crossfiten där varje pass slutar med att jag är helt slut och benen i princip darrar. Förnuftet i mig säger att alla pass inte alls behöver vara snorjobbiga och särskilt inte när jag varit inaktiv såhär länge - dessutom vet jag att jag behöver bygga upp styrkan i rumpa och lår för att undvika att få ont i knäna. Men jag blev ju liksom knappt svettig. Hur tänker ni i tråden om detta?
Jag tänker att det inte alls är tvunget att vara hög puls och svettigt för att det ska vara ett nyttigt pass. Det bästa är ju en variation. Så nej, känn dig stolt för ditt pass istället. :)
 
Idag hade jag inte riktigt tid med ett crossfitpass så jag körde ett snabbpass på gymmet istället. Värmde upp med lite stretch för höftböjarna och låren och sen lite rörlighet för axlarna. Efter det gjorde jag två uppvärmningsset knäböj och sen fem set med lite mer vikt. Tog ungefär 30 min totalt. Fortfarande flugvikter dock jämfört med innan mitt långa uppehåll...

Men det känns inte som att ett sådant här pass egentligen räknas som träning. Jag är säkert skadad av crossfiten där varje pass slutar med att jag är helt slut och benen i princip darrar. Förnuftet i mig säger att alla pass inte alls behöver vara snorjobbiga och särskilt inte när jag varit inaktiv såhär länge - dessutom vet jag att jag behöver bygga upp styrkan i rumpa och lår för att undvika att få ont i knäna. Men jag blev ju liksom knappt svettig. Hur tänker ni i tråden om detta?

Jag tycker absolut det räknas som träning! Jag tror inte det egentligen är optimalt att alla pass utförs till någon slags maxprestation varje gång utan det är bara bra om vissa pass är mer lågintensiva. De kan ju vara uppbyggande ändå :) Jag räknade absolut in även sånna pass när jag var igång med mer riktig träning än nu :D
 
Idag har jag haft en såååå underbar löprunda :love:
Tänkte tagit en kort runda men körde på i lugnt tempo och det kändes superbra! Så sprang på och väl hemma visar det sig att jag sprungit 7 km på 51 minuter. Försökte verkligen ta det lugnt men ser att jag hade kunnat ta ner tempot lite till. Det kändes riktigt skönt att få komma ut igen :love:
 
Idag har jag haft en såååå underbar löprunda :love:
Tänkte tagit en kort runda men körde på i lugnt tempo och det kändes superbra! Så sprang på och väl hemma visar det sig att jag sprungit 7 km på 51 minuter. Försökte verkligen ta det lugnt men ser att jag hade kunnat ta ner tempot lite till. Det kändes riktigt skönt att få komma ut igen :love:
Vad härligt att du är igång igen! :) Kan tänka mig att det var skönt att märka att du fortfarande är i fin form! :love:
 
  • Gilla
Reactions: MM
Välkommen!

Skivstångsrodd är en övning för ryggmusklerna framför allt då du håller i en skivstång och står lätt framåtlutad och sedan drar du upp skivstången mot mage/bröst. Thrusters är också en övning med skivstång då du har startar med skivstången liggandes på framsidan av axlarna, går ner i en frontböj och på vägen upp fortsätter stången ovanför huvudet och sträcks ut på sträckta armar innan du går ner i en frontböj igen. Sök på Youtube för videos om min förklaring är otillräcklig :)

Jag tränade crossfit i fredags. Det var både tekniskt svårt och jobbigt och därför inte ett superkul pass. Den här veckan har jag inte planerat än hur den ska bli träningsmässigt.
Tack!

Jisses THrusters låter inte som ngt för mig, då går jag nog sönder :D
 
Hade tusen ursäkter till att skita i träningen igår men ibland är det bara att försöka låta bli att tänka så jäkla mycket och bara göra istället! Så det blev knäböj och några andra ben- och rumpaövningar. Träningsvärk i röven idag :p

Idag är planen ridning på lunchen och ikväll ska vi julstäda undervåningen och ta in granen så det blir inget mer än det :)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
Kropp & Själ Dags för en ny tråd! Jag kopierar helt fräckt Mineurs intro-inlägg från förra tråden, för det är så fint ❤️ — Vi fortsätter att...
99 100 101
Svar
2 006
· Visningar
64 680
  • Låst
Kropp & Själ Vi fortsätter att diskutera, skryta och peppa varandra när det kommer till allt från yoga och promenader till crossfit och...
99 100 101
Svar
2 002
· Visningar
64 930
Senast: Miao
·
  • Låst
Kropp & Själ Vi fortsätter att diskutera, skryta och peppa varandra när det kommer till allt från yoga och promenader till crossfit och...
99 100 101
Svar
2 003
· Visningar
58 570
Senast: Mineur
·
  • Låst
Kropp & Själ I Bukes mest peppande tråd pratar vi om allt från yoga och promenader till crossfit och maratonlöpning. Alla är välkomna, helt oavsett...
99 100 101
Svar
2 007
· Visningar
71 052
Senast: zassoo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp