Träning, hälsa och kost 4

Status
Stängd för vidare inlägg.
Det är det! Har velat börja med crossfit sen jag såg Fittest on earth-filmerna på Netflix för några år sen. Konceptet superatlet tilltalade något fundamentalt i min hjärna :angel: (min förra PR sa åt mig att ”Jag tror man måste vara lite sjuk i huvudet för att tycka crossfit är kul - det passar nog dig!”) Och när vi flyttade i Januari fick jag äntligen möjlighet att börja och jag älskar det! Tempot, variationen, gemenskapen och smärtan passar mig alldeles utmärkt! Och sen att man även kan köra fria vikter i en annan del av boxen gör att jag kan fortsätta lyfta tungt, vilket jag också älskar :love:

Hashtag: ja crossfit är en kult och jag är frälst!
Det är svårt att inte bli frälst av crossfit! Men jo, det drar nog till sig en viss sorts människor. I min box är en övervägande del av medlemmarna läkare av något slag och den gående teorin är att det krävs en liknande slags mentalitet för att frivilligt vilja utsätta sig för läkarprogrammet och ett gäng crossfitpass :laugh:
Alltså, det blir dötråkiga statusuppdateringar från mig nu under återuppbyggnaden. 30 min löpband. Finns liksom inte mer att säga. :up:
Äsch, jag tycker bara att det är roligt att du börjar komma tillbaka på banan! En annan har ju mest bara skrivit om hur stressad jag är på senaste, så jag vet inte direkt om jag varit trådens ljuspunkt på senaste heller :D Det tillhör ju livet, dessa upp- och nergångar!
 
En timmes promenad med hunden blev det igår innan barnen skulle lägga sig :)

Idag ska dottern och hennes kompis rida ena hästen (promenad för mig då) och den andra ska bara longeras så jag tar en promenad i solen på min lunchrast :) Löpning ihop med maken ikväll :banana:
 
Vad har ni för kläder när ni tränar?
Behöver nya men vet inte vad jag vill ha riktigt, tänker främst till löpning då men även till styrketräning.

Jag älskar kläderna från better bodies och GTX. Kostar en slant men de sitter där de ska utan att flytta på sig vilket är viktigt när man tex hoppar hopprep eller gör jumping jack. Men egentligen vad som helst funkar, såg en muskulös man på gymmet i mjukisbyxa och t-shirts.
 
Äntligen har cardio flyttat in i mitt liv. Fick till mig förr året av en PT att min kondition inte var speciellt bra :angel: Sen dess ingår alltid pulshöjande här hemma i uppvärmningen tex hopprep, jumping jack, löpning på plats.

Provade att springa för några veckor sen och kroppen svarade riktigt bra så från i måndags så ligger det inplanerat 2 pass denna vecka. 2 korta pass på ca 20 min då jag varvar med intervall-träning i olika hastigheter och backträning. Det räcker, och det är vad jag får in i mitt liv utan att flytta på styrketräningen som får 3- 4 dagar.

Ni som springer och styrketränar, när kör ni ben? Denna vecka ser ut som
Måndag : Spring-intervall
Tisdag: Helkropp (då jag inte tränade ben i måndags)
Onsdag: Vilodag
Torsdag: Spring-intervall + ben
Fredag: Överkropp
Lördag: Vila (då jag ska åka till en vän som bor 2 tim bort)
Söndag: Vila
 
Äntligen har cardio flyttat in i mitt liv. Fick till mig förr året av en PT att min kondition inte var speciellt bra :angel: Sen dess ingår alltid pulshöjande här hemma i uppvärmningen tex hopprep, jumping jack, löpning på plats.

Provade att springa för några veckor sen och kroppen svarade riktigt bra så från i måndags så ligger det inplanerat 2 pass denna vecka. 2 korta pass på ca 20 min då jag varvar med intervall-träning i olika hastigheter och backträning. Det räcker, och det är vad jag får in i mitt liv utan att flytta på styrketräningen som får 3- 4 dagar.

Ni som springer och styrketränar, när kör ni ben? Denna vecka ser ut som
Måndag : Spring-intervall
Tisdag: Helkropp (då jag inte tränade ben i måndags)
Onsdag: Vilodag
Torsdag: Spring-intervall + ben
Fredag: Överkropp
Lördag: Vila (då jag ska åka till en vän som bor 2 tim bort)
Söndag: Vila

Från och med den här veckan är planen framöver 3 löppass per vecka och 1-2 helkroppsstyrkepass, målet är ju halvmaran i Oslo i september så löpningen får börja ta över styrketräningen igen. Och när det blir beror helt på hur livet i övrigt ser ut just den veckan med familj, jobb och träning av tre hästar :p Ska jag springa långt (längre än en mil) så kanske jag inte tar ett styrkepass med ben just dagen före, men annars så blir det som det blir.
 
Vad har ni för kläder när ni tränar?
Behöver nya men vet inte vad jag vill ha riktigt, tänker främst till löpning då men även till styrketräning.
Till löpning gillar jag kompressionstights. Köpte ett par för en tid sedan och nu vill jag inte springa i något annat.
På överdelen blir det kortärmad eller långärmad t-shirt så här års.
 
Vad har ni för kläder när ni tränar?
Behöver nya men vet inte vad jag vill ha riktigt, tänker främst till löpning då men även till styrketräning.

Jag har långa träningstights med hög midja som sitter uppe bra, sport bh och träningslinne eller tränings t-shirt både när jag styrketränar och springer. Men jag tar på en funktionströja eller löparjacka när jag springer ute än så länge innan det blir varmare. Kommer väl byta till shorts eller korta tights när det blir varmt Har kläder av olika märken.
 
Ni som springer och styrketränar, när kör ni ben?

Jag kör mycket fokus på just baksida och ben helt enkelt för att jag är lite försiktig med magövningar än efter senaste barnet :D så för mig blir det lite närsomhelst, när det passar in i övrigt. Men jag märker ju att benen inte är superpigga om jag t.ex. springer en mil dagen efter ett styrkepass med mycket ben. I vanliga fall skiter jag i det men Den här veckan blir det INTE mer ben nu för ska springa lopp på söndag :angel:

KL
Idag har jag promenerat ca en mil med kiddot i vagnen och gjort diverse ärenden. Har typ träningsvärken from hell i axlar och armar och fattar ingenting, kan det vara kombinationen grävning och gruslastning inför altanbygget och styrkepass i måndags som gjorde det? Det blev ju inte bättre av att jag fick bära kiddot på ena armen och köra vagnen med andra sista kilometern idag när han tröttnade på vagnen :meh: jag som tänkte ta en lugn vecka och försöka vara fräsch i kroppen på söndag! :D Men förhoppningsvis hinner jag återhämta mig.
 
Fy utav rena helskotta vad jobbigt det var att träna crossfit igen i förmiddags! Min kropp är fortfarande i chock tror jag. :p Vi gjorde ett pass som heter Kelly och går till såhär:

400 m löpning
30 box jumps
30 wall balls

x5

Maxtid: 25 minuter

Min hjärna sa redan halvvägs genom runda 1 att "nej men alltså det här går inte!", så det blev ett oerhört mentalt utmanande pass. 30 box jumps på en gång är mycket! Men tydligen så gick det trots allt, för jag klarade av 4 rundor + 200 m löpning innan tiden var ute och jag gav upp. Man kunde välja att avsluta sina rundor trots att tiden gått ut, men det här var fullt tillräckligt för mig idag och det var även så många rundor jag hade satsat på att hinna med.

Såatteee jag är tillbaka med besked, kan man väl säga! :D
 
Fy utav rena helskotta vad jobbigt det var att träna crossfit igen i förmiddags! Min kropp är fortfarande i chock tror jag. :p Vi gjorde ett pass som heter Kelly och går till såhär:

400 m löpning
30 box jumps
30 wall balls

x5

Maxtid: 25 minuter

Min hjärna sa redan halvvägs genom runda 1 att "nej men alltså det här går inte!", så det blev ett oerhört mentalt utmanande pass. 30 box jumps på en gång är mycket! Men tydligen så gick det trots allt, för jag klarade av 4 rundor + 200 m löpning innan tiden var ute och jag gav upp. Man kunde välja att avsluta sina rundor trots att tiden gått ut, men det här var fullt tillräckligt för mig idag och det var även så många rundor jag hade satsat på att hinna med.

Såatteee jag är tillbaka med besked, kan man väl säga! :D
Alltså, jag blir trött bara av att läsa om det! Grymt jobbat!! :banana::banana::banana:
 
Här blev det lite mer lågintensiv konditionsträning :angel: Rask promenad till en backe, 5x uppför så snabbt jag kunde (gåendes) och sen något mindre rask promenad hem igen. Med kroppens nuvarande status var det fullt tillräckligt för att få upp pulsen :up:
 
Från och med den här veckan är planen framöver 3 löppass per vecka och 1-2 helkroppsstyrkepass, målet är ju halvmaran i Oslo i september så löpningen får börja ta över styrketräningen igen. Och när det blir beror helt på hur livet i övrigt ser ut just den veckan med familj, jobb och träning av tre hästar :p Ska jag springa långt (längre än en mil) så kanske jag inte tar ett styrkepass med ben just dagen före, men annars så blir det som det blir.

+ @westernsuzie

Ja man får planera efter livet som pågår :)
Skulle aldrig få ihop min träning utan planering då de 3 barnen ska ha sin tid kring aktiviteter och läxläsning. Jag har dock turen att kunna träna korta pass på min frukostrast då jag är student och studerar mest hemifrån. I sommar ska jag både jobba och plugga så där hoppas jag kunna utnyttja jobbets gym de dagar jag inte ska hämta eller lämna beroende på min arbetstid.
 
+ @westernsuzie

Ja man får planera efter livet som pågår :)
Skulle aldrig få ihop min träning utan planering då de 3 barnen ska ha sin tid kring aktiviteter och läxläsning. Jag har dock turen att kunna träna korta pass på min frukostrast då jag är student och studerar mest hemifrån. I sommar ska jag både jobba och plugga så där hoppas jag kunna utnyttja jobbets gym de dagar jag inte ska hämta eller lämna beroende på min arbetstid.

Ja jag blir räddad av att jag jobbar hemifrån och oftast rider på lunchrasten för då kan jag träna på kvällen. Ibland tränar jag på lunchrasten också om planen med hästarna är annan. Som idag då ena ska vila pga något strul med munnen och den andra ska jag rida lektion på ikväll, då styrketränar jag på lunchen :)
 
Första rundan runt sjön igår och det kändes riktigt bra med tanke på att vi båda varit sjuka hela april :) 9,88 km var det runt enligt min klocka och vi sprang på 1 h och 4 min. En rätt lugn runda alltså men behaglig. Det är många och sega uppförsbackar runt där 😅

Idag ska jag styrketräna på lunchen och ikväll ska jag rida lektion.
 
Just nu kör jag bara underhållsträning vad gäller KNÄBÖJEN, därför var det extra skönt att utan större problem böja 85 kg (trots extremt pollenpåverkad kropp).

Imorgon blir det ytterligare ett pass i hardcore-programmet. Längtar och har ångest på samma gång. :D
 
Senast ändrad:
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Dags för en ny tråd! Jag kopierar helt fräckt Mineurs intro-inlägg från förra tråden, för det är så fint ❤️ — Vi fortsätter att...
95 96 97
Svar
1 937
· Visningar
61 908
  • Låst
Kropp & Själ Vi fortsätter att diskutera, skryta och peppa varandra när det kommer till allt från yoga och promenader till crossfit och...
99 100 101
Svar
2 002
· Visningar
64 079
Senast: Miao
·
  • Låst
Kropp & Själ Vi fortsätter att diskutera, skryta och peppa varandra när det kommer till allt från yoga och promenader till crossfit och...
99 100 101
Svar
2 003
· Visningar
58 025
Senast: Mineur
·
  • Låst
Kropp & Själ I Bukes mest peppande tråd pratar vi om allt från yoga och promenader till crossfit och maratonlöpning. Alla är välkomna, helt oavsett...
99 100 101
Svar
2 007
· Visningar
70 162
Senast: zassoo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp