Kropp & själ Träning, hälsa och kost 4

Status
Stängd för vidare inlägg.

Tassetass

Moderator
Hur tänker ni kring löpning och vikt?
Förra gången jag satte igång med löpning fick jag ont i knäna.
Har nu BMI på 25. Jag är lång, och min mer hälsosamma vikt är minus 10 kg. Sugen på att testa sätta igång med löpning men rädd att knäna inte pallar. Kanske borde jag vänta med att springa tills jag gått ner några kilon... Hur tänker ni kring vikt, löpning och skador. Vill gärna variera cyklingen lite.
När jag började gå ner i vikt för en massa år sedan och samtidigt började springa tror jag att jag vägde 95 kg till 163 cm. Smög igång enormt långsamt med hjälp av ett program i en app och jag upplevde aldrig några problem.

Nu väger jag förvisso snäppet mindre än 95 kg, men jag har absolut mer än 10 kg ner till en hälsosam vikt, och jag skulle inte tveka på att ge mig ut och kuta. Lyssna på kroppen, vänj dig sakta om du måste nöta asfalt och tänk på att nedförsbackar är värre för knäna än uppförsbackar.
 
Jag har kommit igång med träningen riktigt bra sen jag köpte träningskortet. Har gått mellan 1-3 pass i veckan, försöker blanda styrka, kondition och smidighet och märker en klar skillnad nu mot innan jag hade träningskortet.

Försöker gå på pass som jag tycker är roliga, hade tänkt gå på yoga idag men eftersom jag verkligen försökt lära mig att gilla det men verkligen avskyr träningsformen så insåg jag att det var bättre att låta bli.

Förstår inte varför jag ska plåga mig med ett pass där jag genuint kommer att avsky varenda minut av det bara för att vara duktig. Ibland undrar jag hur jag är funtad liksom:confused::confused: Säkerligen en sån strategi som kan få mig att tröttna på träningen igen. Körde istället med träningsapp 7 minuter idag och känner mig nöjd. :)
 
Har haft ngr helger där jag har ätit störda mängder med sötsaker. Blir ledsen på mig själv. Den här helgen klarade jag bryta det efter fredag och lördag.
I dag blev det frukost, middag och kvällsmat i normala mängder. Och en joggingtur på 5,3 km i regn med ett för mig rätt ok tempo.
Funderar på hur jag inte ska balla ur nästa helg.
 
Kvartsmaraton (10,55 km) idag och det gick superbra! :bump:Sprang på 54,29 och kom på plats 11 i damklassen! Och enligt Runkeeper sprang jag milen på preciiis under 50 min, så OM det stämmer har jag klarat mitt långsiktiga mål! Vet dock inte om jag litar på det helt, för i så fall skulle jag ju ha sprungit sista 550 metrarna väldigt sakta O_o men jag är supernöjd oavsett:)
 
Kvartsmaraton (10,55 km) idag och det gick superbra! :bump:Sprang på 54,29 och kom på plats 11 i damklassen! Och enligt Runkeeper sprang jag milen på preciiis under 50 min, så OM det stämmer har jag klarat mitt långsiktiga mål! Vet dock inte om jag litar på det helt, för i så fall skulle jag ju ha sprungit sista 550 metrarna väldigt sakta O_o men jag är supernöjd oavsett:)
Grymt ju!
 
Kvartsmaraton (10,55 km) idag och det gick superbra! :bump:Sprang på 54,29 och kom på plats 11 i damklassen! Och enligt Runkeeper sprang jag milen på preciiis under 50 min, så OM det stämmer har jag klarat mitt långsiktiga mål! Vet dock inte om jag litar på det helt, för i så fall skulle jag ju ha sprungit sista 550 metrarna väldigt sakta O_o men jag är supernöjd oavsett:)
Herregud vad bra!! Heja dig!!! :banana::banana::banana::banana::bow:
 
Det är otroligt vad motion gör för skallen. Vaknade med megaångest. Tänkte skita i att motionera. Men sån är inte jag så jag gick ut och joggade 6,5 km. Ångesten försvinner inte helt men jag känner mig lugnare och lite gladare.
Det där är såå fantastiskt! Brukar uppleva liknande när jag är lite ur balans! En löprunda och man kommer tillbaka som en ny människa! :up:
 

Mineur

Trådstartare
Moderator
Kvartsmaraton (10,55 km) idag och det gick superbra! :bump:Sprang på 54,29 och kom på plats 11 i damklassen! Och enligt Runkeeper sprang jag milen på preciiis under 50 min, så OM det stämmer har jag klarat mitt långsiktiga mål! Vet dock inte om jag litar på det helt, för i så fall skulle jag ju ha sprungit sista 550 metrarna väldigt sakta O_o men jag är supernöjd oavsett:)
Wow! Otroligt bra jobbat! :bow:
Hur hittar ni motivationen när det känns segt och man helst vill stanna hemma i soffan?
Jag brukar försöka tänka på den sköna känslan efteråt, och på vilken tjänst jag gör min kropp genom att ge den lite extra styrka och rörelse då och då. Att byta om till träningskläder brukar också göra underverk för motivationen :)
 

Mineur

Trådstartare
Moderator
Jag har haft en alldeles underbar och energi-givande helg, trots att vi hade besökare hela helgen och jag därför var tvungen att skärpa till mig någotsånär ;) Vädret har varit (och är fortfarande) fantastiskt med strålande solsken och runt 20 grader, och igår var vi iväg och gick en av mina favorit-vandringsleder. Den är ganska kort (4,2 km enkel väg) men väldigt brant, så det är flåsträning på väg upp och benträning på väg ner. Att jag dessutom hade en hund i koppel att hålla ordning på gjorde inte saken mindre komplicerad. Träningsvärk i låren idag!

Med det landade förra veckan på tre träningspass - 1x ridning, 1x crossfit och 1x vandring. Perfekt blandning och framförallt väldigt bra för själen!

Den här veckan känner jag mig för första gången i skick att göra en träningsplan, så något sådant här har jag tänkt satsa på:

Måndag: Vila
Tisdag: Ridning
Onsdag: Vila
Torsdag: Crossfit
Fredag: Vila/ev kort löptur om jag känner för det
Lördag: Crossfit
Söndag: Vila

Jag prioriterar mycket vila just nu eftersom det varit så hektiskt på alla plan de senaste veckorna, men det känns skönt att komma igång lite med crossfit igen!
 
Senast ändrad:
Var och tränade förra veckan två pass på gymmet, det är lite lite då jag siktar på tre pass. Har jobbat mycket och inte orkat/hunnit då man ska hinna träna och tävla tre hundar också. Funderar på att börja anteckna mina pass igen då jag är kass på att komma ihåg vad jag gjort, har bara varit för lat då det inte känns som jag är riktigt " igång" ännu.
Idag har jag en ledig dag så jag har hunnit med en långpromenad på morgonen med hundar, åkt och tränat lydnad med två hundar och ska iväg och övningsköra med dottern snart (som har bokat uppkörning) och sen blir det att åka och tävla rallylydnad med en hund. Blir nog ingen träning idag då jag inte orkar stressa med att försöka klämma in det innan jag ska åka iväg och tävla.
 
Kan också skriva ut min plan för veckan :)

Mån: Ridning + styrka
Tis: Ridning + styrka
Ons: Ridning + ev löpning (kanske blir torsdag istället)
Tors: Ridning + ev löpning (kanske blir onsdag istället)
Fre: Ridning + löpning
Lör: Ridning (ska tävla)
Sön: Löpning
 
Jag tog mig ut idag, och efter typ 5 minuter började det regna. Tack för det liksom. Nåja, det var sjukt tungt idag, känner av träningsvärk i vaderna sen elljusspåret i lördags. Planen är iaf att försöka få till 2 pass till den här veckan. :)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Hästdiskussioner nu

Övrigt-diskussioner nu

Dagbok

Radannonser

  • D-Ponny önskas

Hästnyheter

Bukefalos

  • Problem att logga in
Upp