Träning, hälsa och kost 5

Status
Stängd för vidare inlägg.
Välkommen hit Unafraid och lycka till. Spring så länge allt känns bra i kroppen, fötterna och knoppen. Tänk inte i siffror, tid och längd utan håll fokus på hur kroppen svarar. Det är mitt tips.

Förövrigt så har jag kört ett enkelt magpass idag för att känna in om det fungerar att varva lite mellan gångerna. Körde fyra enkla övningar; situps, russian twists, leg raises och enskilda leg raises (ingen aning om namn). Gick snabbt och lätt. Tiden får utvisa om jag är nått på spåren.
 
Sista träningen innan semestern avklarad, och det blev en mycket kort och mycket svettig joggingtur. Tanken var egentligen att jag skulle rida idag, men när det fortfarande var 29 grader varmt kl 18 på kvällen fick jag inse att det nog skulle klassas som djurplågeri (för att inte tala om hur omysigt det vore att dra på sig ridbyxor i den värmen). Men jag kände ändå att jag ville röra lite på mig, därav joggingrundan.

Nu åker vi som sagt till Sverige imorgon för att hänga i föräldrarnas sommarhus i två sköna veckor. Jag har packat ner träningskläder för att köra ett pass eller två när andan faller på, men prio nummer ett är att lata mig och njuta av livet på annat sätt. Jag är himla nöjd med min träning och självdisciplin de senaste veckorna, jag har verkligen känt mig stark och motiverad, så jag tänker njuta av den känslan och försöka övertyga hjärnan om att vara lite extra snäll mot kroppen. Det går längre och längre mellan mina kroppshets-svackor nuförtiden, men jag är beredd på att en del negativa tankar lär smyga sig på nu när jag drar ner på tempot lite. Jag ska göra allt jag kan för att slå ner dem! :D
 
Sålt båda hästarna, därför kommer jag behöva börja träna!

Det enda jag tycker är kul och som jag faktiskt utför är att springa. Min kiropraktor/sjukgymnast tycker väl helst att jag borde göra något annat, men jag tänkte komma igång med att springa lite i alla fall.

Funderar på ett lämpligt sätt att starta på utan att gå för hårt ut. 3km typ var tredje-fjärde dag? Låter det lämpligt?

I och med att jag inte BORDE springa för ofta (har en höft som bråkar lite ibland), så tänkte jag aldrig springa längre än typ 5-6km. Målet är att komma ut "lagom ofta". Till hösten/vintern får det bli gym, jag vägrar springa i -15 :D

Om du har lite problem med kroppen skulle jag nog råda dig att börja ännu lugnare. Varva promenad med joggning några veckor, tex spring en låt, gå en låt etc, och öka lite gradvis. Hellre ofta och försiktigt. Så kroppen hinner med 😊

Det är superhärligt att springa! Jag gillar det så mycket att jag gör det även i -15 :D
 
Jag hoppar gärna in i tråden!
Jag har tränat regelbundet nu sedan mars-17, började med långa snabba promenader, fortsatte jogga lite försiktigt och numera är det 3-4 pass i veckan som snitt. Ibland 2, ibland 5. Varvar löpning, trappträning/backträning, ridning, gym och utegym. Jag har ätstörningsproblematik i botten och jobbar alltid med att inte hetsa över resultat eller träna för att straffa/kompensera etc, utan att träna för att kroppen mår bra av det, och framförallt knoppen! Det går oftast ganska bra, jag har kommit till en punkt där jag faktiskt älskar att träna och bli trött och där det känns som en naturlig del av livet, utan att vara hela livet 😊. Gör små framsteg och sätter försiktiga mål men försöker att inte tänka för prestationsinriktat, utan att träna efter dagsform och lust. Och jag älskar att kombinera träning med natur, är ute i den mån det går, året runt. Lite mer gym på vinterhalvåret men aldrig mer än 1 gång/vecka, då blir jag uttråkad.

Denna vecka har det sett ut såhär:

Måndag:
Trappträning och lite intervaller.
Sprang 15 vändor upp och ner i en lång trappa här i krokarna och sprang lite i samband med det i olika tempon. Jag kände mig stark och var nöjd efter passet!

Tisdag:
Uteritt i 70 minuter, ganska aktiv ridning där vi tränade stor del och inte bara lufsade. Kroppen fick aktiveras så jag var svettig efteråt :D

Onsdag:
Simning 60 minuter i Vänern. Så himla härligt! Kändes verkligen skonsamt men ändå skönt att använda hela kroppen och jag var ganska mör i armar/axlar efteråt.

Torsdag:
60 minuter uteritt. Det var väldigt varmt idag så vi lufsade mest, lite trav och galopp men utan större krav, lite mer ”åka häst” än i tisdags. Väldigt mysigt iallafall :)

Nu har jag ett rent löppass ”kvar”, jag vill gärna springa minst en gång i veckan. Det är så himla härligt! Tror att det blir på lördag förmiddag. Imorgon ska jag åka och bada igen men då ska jag nog inte simma för att träna direkt utan bara ha skoj.
 
Om du har lite problem med kroppen skulle jag nog råda dig att börja ännu lugnare. Varva promenad med joggning några veckor, tex spring en låt, gå en låt etc, och öka lite gradvis. Hellre ofta och försiktigt. Så kroppen hinner med 😊

Det är superhärligt att springa! Jag gillar det så mycket att jag gör det även i -15 :D
Jag rör mig ganska mycket som jag inte räknar som träning, utan mer vardagsmotion, så jag börjar inte på "noll". Men då vet jag att jag kan ta det ännu lugnare. :D
 
Ridit båda hästarna och kört shettisen på morgon idag. Löpning står också på schemat men i drygt 30 graders värme får det nog bli löpbandet ikväll 😅 Kanske kör några set bänk också när jag ändå ska ner till gymmet. Har inte styrketränat på länge nu pga lagt tid och energi på löpningen inför halvmaran :)
 
Jag har helt bytt träningsprogram igen, och älskar verkligen mitt nya program. Följer Paolo Roberto och Elin Härkönen sedan länge, och tränar sedan någon vecka tillbaka med enbart kroppsvikt. Trots att jag sprungit och styrketränat i flera år så har kroppen verkligen fått en chock och går ständigt med träningsvärk trots att passen endast är 20 min långa just nu. Jag arbetar samtidigt på en populär camping under sommaren så för att kunna leverera på topp på jobbet så kan jag inte maxa någon träning just nu :meh:

Men verkligen något att rekommendera att blanda in i sin träning :up: Finns massor om man letar, jag har tex 15 övningar för att täcka in hela kroppen och där 7 st är mina uppvärmningsövningar.
 
Senast ändrad:
Jag är på Öland i några dagar. Sprang första passet idag. Har haft trippel vilodag dessförinnan. Trots morgonrunda var det ju rejält varmt så det fick räcka med 6 km. Blev en riktigt härlig tur i vackra omgivningar!
 
Tog med mig fläkten till gymmet och sprang mina intervaller, gött att ha dom gjorda trots 32 graders värme :) Glad för hemmagym i källaren!
 
Ridit på morgonen idag också fast bara en häst då den andra fick vara handhäst istället :)

Mer blir det inte idag för jag och maken ska åka och se Pistvakt ikväll och sova på hotell :love:
 
Har välförtjänt vila under helgen och min bror hälsar på. Vi har hjälpt vår far lägga om taket och i pauserna har jag kört lite yoga.

Det är fint när man känner att vilan gör en gott och att den alltid finns där på helgen. Det är då kroppen kan gå ner i varv och etablera grund för kommande vecka.

Namaste.
 
Jag har varit frånvarande i tråden ett tag. Har varit väldigt upptagen, sovit för lite och gått upp lite i vikt. Träningen har gått lite sådär, inte direkt lustfylld och jag har inte varit särskilt snabb.

Men nu är det kanske påväg att vända. Skulle springa långt i söndags dvs minst 12-13 km, helst 17 men jag hade ett sådant flow och en så bra känsla att jag sprang en halvmara och trimmade 10 min av tiden på min tidigare tid av sträckan. Hade dessutom inte ont och ingen träningsvärk efteråt. På tisdagen sprang jag nästan 6 km i hyggligt tempo och på lördagen 13.7 km i backig skog. På en vecka kom jag alltså upp i drygt 40 km.

Nästa vecka har hag bara möjlighet att springa tre dagar efter varandra. Funderar på om jag ska det (för att bränna kalorier) eller om det bara fungerar nedbrytande?
 
Värmen tog kål på mig förra veckan. Sprang ett pass som var hemskt sen badade jag de andra dagarna :D Men nu har vi svalare temperaturen så den här veckan ska jag försöka få till 3 pass tänkte jag :) Det brukar oftast bara bli 2..
 
Idag kör veckan igång igen. Hur känns det för er? Är själv ganska trött i värmen, vi får se hur passet går sen... 👽
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Dags för en ny tråd! Jag kopierar helt fräckt Mineurs intro-inlägg från förra tråden, för det är så fint ❤️ — Vi fortsätter att...
95 96 97
Svar
1 928
· Visningar
61 597
  • Låst
Kropp & Själ Vi fortsätter att diskutera, skryta och peppa varandra när det kommer till allt från yoga och promenader till crossfit och...
99 100 101
Svar
2 002
· Visningar
64 022
Senast: Miao
·
  • Låst
Kropp & Själ Vi fortsätter att diskutera, skryta och peppa varandra när det kommer till allt från yoga och promenader till crossfit och...
99 100 101
Svar
2 003
· Visningar
57 971
Senast: Mineur
·
  • Låst
Kropp & Själ I Bukes mest peppande tråd pratar vi om allt från yoga och promenader till crossfit och maratonlöpning. Alla är välkomna, helt oavsett...
99 100 101
Svar
2 007
· Visningar
70 051
Senast: zassoo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundrädda
  • Airtags, selar etc
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp