Träning, hälsa och kost 5

Status
Stängd för vidare inlägg.
Stön. Jag har registrerat alla typer av träning på Funbeat sedan mitten av 2008. Sedan en tid tillbaka så har PaceUp tagit över sidan men nu går Funbeat i graven helt från kommande månadsskifte. Och jag är inte så pepp på att flytta över mina sparade pass till PaceUp utan får försöka att samla dem för mig själv.

Där finns allt från noteringar om glädjen att göra milen under 60 minuter efter en period av träning, mitt första ridpass någonsin (fem minuter på ridbanan) på den då treåriga unghästen, mitt marathonlopp, mina Ica-klassiker med simning, cykling och rullskidor, mina träningsuppehåll och mina maxade träningsperioder. Viktuppgång och viktnedgång och som sagt ett långvarigt tidsdokument med nogsamma noteringar som är kul att se tillbaka på. Så jag vill inte att det bara ska försvinna. I värsta fall får jag fota av bit för bit bara för att ha det sparat någonstans.

Har ni några träningsdagböcker? Många från Funbeat verkar gå till Jogg, så jag ska kolla om det kan funka. Jag vill gärna kunna regga alla typer av det jag tycker är träning, från rullskidor till enkla ridpass till crosstrainer eller styrketräning. Och jag vill att det ska vara överskådligt över lite längre perioder åt gången så man kan jämföra.
Åh, vad härligt det låter med all den datan! Nostalgi! Förstår att du inte vill bli av med den. Hoppas du kan hitta ngn vettig lösning.
 
Hemmaträning idag igen med flera rygg, mag, ben och höftövningar med pilatesbollen. Chrunches, axelpress och plankan. 160 minuter promenad i raskt tempo och städning i mer än en timme vilket nästintill blir som ett lättare träningspass när det är jag som gör det :D

Var hos läkaren och det var många saker som är i obalans i kroppen, Hypotyreosen är undermedicinerad så jag ska remiteras vidare för att troligtvis öka på dosen Levaxin, jag har också järnbrist och så är koncentrationen i blodet av mina mediciner för att må bättre psykiskt så låg att läkaren undrade om jag tar medicinen varje dag vilket jag gör och har hög dos redan som nu ökas på och ska tillbaka om 6-8 veckor. Allt detta tär ju på en så jag hoppas få ordning på allt snart.

Det har tillkommit ett boxpass på onsdagar på gymmet som jag inte sett förut, det var fullbokat men jag är reserv så jag hoppas och håller tummarna för att någon avbokar för box är en av mina absolut bästa träningsform. Får göra dom sakerna som inte påverkar knäna och därmed kanske skippa vissa moment men det har jag fått göra varje gång i alla år med box när det kommer till sparkar och sånt så det blir bra. Tänker kanske gå på zumba på söndag men vet inte om det kanske tär lika mycket på knäna som att springa, får fundera lite på det.
 
Så kul att få läsa om allas framsteg och vad som sker i träningslivet. Men framför allt vilken variation det finns.

På dagens långrast blev det 2:or i 35,5 kg bänkpress.
Vilket är mitt personbästa, så det roligaste var att de lättare vikterna efter det liksom bara flög upp. Följer ett träningsprogram just nu som finns på styrkelabbets app, och ja även om man ska prompt följa det så blir iaf jag för nyfiken när vikterna de vill ha känns lätta och provade vad som gick :angel: Vill dock inte ha allt för mycket träningsvärk på torsdag när jag ska köra en timme med min gamla PT, vilket iofs är kasst för idag kommer min ställning. En ställning med säkerhetsarmar så jag kan öka vikterna på knäböj även när jag är själv hemma :up:
Ja det är verkligen roligt att se variationen och att alla har ett eget upplägg och egna mål men ändå stöttar varandra. Mycket roligare än om alla gjorde exakt samma saker.
 
Jag har skaffat ett konto på yogobe. Valde en tremånadersperiod och planen är att försöka yoga och/eller meditera två dagar/vecka. Körde en nybörjarklass nu ikväll och jag är skrämmande stel i kroppen i vissa positioner. 🙈
 
Det där låter nästan plågsamt jobbigt, imponerande!
Nej, det var inte så jobbigt. Det var ett förhållandevis ganska enkelt pass. Hade lite drygt 2 km bort till aktuella backen i skogen. Så perfekt uppvärmning. Sen hämtade jag andan en kort stund innan jag började springa backen. Tog som sagt inte så mga vändor innan jag tyckte det var tråkigt och bestämde mig för att dra vidare. Resten av rundan var lättsprungen så att säga.
 
Stön. Jag har registrerat alla typer av träning på Funbeat sedan mitten av 2008. Sedan en tid tillbaka så har PaceUp tagit över sidan men nu går Funbeat i graven helt från kommande månadsskifte. Och jag är inte så pepp på att flytta över mina sparade pass till PaceUp utan får försöka att samla dem för mig själv.

Där finns allt från noteringar om glädjen att göra milen under 60 minuter efter en period av träning, mitt första ridpass någonsin (fem minuter på ridbanan) på den då treåriga unghästen, mitt marathonlopp, mina Ica-klassiker med simning, cykling och rullskidor, mina träningsuppehåll och mina maxade träningsperioder. Viktuppgång och viktnedgång och som sagt ett långvarigt tidsdokument med nogsamma noteringar som är kul att se tillbaka på. Så jag vill inte att det bara ska försvinna. I värsta fall får jag fota av bit för bit bara för att ha det sparat någonstans.

Har ni några träningsdagböcker? Många från Funbeat verkar gå till Jogg, så jag ska kolla om det kan funka. Jag vill gärna kunna regga alla typer av det jag tycker är träning, från rullskidor till enkla ridpass till crosstrainer eller styrketräning. Och jag vill att det ska vara överskådligt över lite längre perioder åt gången så man kan jämföra.

Åh, vad roligt att ha allt det ❤. Ja, om inte annat får du fota av, fast låter som väldigt mkt...

Jag skriver för hand i en vanlig liten kalender efter varje pass. Vilken sport, tid, sträcka och hur det kändes och vad jag åt innan och ev under passet.
Sen i slutet av året räknar jag efter hur mkt det blev :).

----

Igår följde jag med en kompis på ett friskis&svettis-pass. Det är ju som jag skrivit innan inte riktigt min grej egentligen, men som en kul grej när jag ändå inte hade nåt annat för mig.

Idag blir det nog min vanliga springrunda här hemma innan jobbet... tror jag. Sen ons och tors är jag ledig och det ska bli ☀️☀️☀️😃 så jag ska hitta nåt sätt att ta mig till skidspåret! Får väl promenera om inte annat!
 
Förra veckan var min bästa på länge! :bump: Yoga med Adriene och meditation varje dag (vet inte när det hände senast), skidåkning fyra dagar och pull-ups/push-ups två dagar. Styrketräningen är väl den jag känner att jag vill göra oftare egentligen, men samtidigt så vill jag inte överväldiga mig själv så den har lägst prio just nu.

Planen för den här veckan är liknande - yoga och meditation varje dag, skidåkning så mycket mina skenben pallar och push-ups/pull-ups de dagar jag inte åker skidor.
 
Stön. Jag har registrerat alla typer av träning på Funbeat sedan mitten av 2008. Sedan en tid tillbaka så har PaceUp tagit över sidan men nu går Funbeat i graven helt från kommande månadsskifte. Och jag är inte så pepp på att flytta över mina sparade pass till PaceUp utan får försöka att samla dem för mig själv.

Där finns allt från noteringar om glädjen att göra milen under 60 minuter efter en period av träning, mitt första ridpass någonsin (fem minuter på ridbanan) på den då treåriga unghästen, mitt marathonlopp, mina Ica-klassiker med simning, cykling och rullskidor, mina träningsuppehåll och mina maxade träningsperioder. Viktuppgång och viktnedgång och som sagt ett långvarigt tidsdokument med nogsamma noteringar som är kul att se tillbaka på. Så jag vill inte att det bara ska försvinna. I värsta fall får jag fota av bit för bit bara för att ha det sparat någonstans.

Har ni några träningsdagböcker? Många från Funbeat verkar gå till Jogg, så jag ska kolla om det kan funka. Jag vill gärna kunna regga alla typer av det jag tycker är träning, från rullskidor till enkla ridpass till crosstrainer eller styrketräning. Och jag vill att det ska vara överskådligt över lite längre perioder åt gången så man kan jämföra.
Nu har jag inte använt Funbeat, men det är inte möjligt att logga in i en webläsare annars och köra Print as PDF? Eller exportera datan som en Excel-fil? Att fota varje bit låter sjukt jobbigt :crazy:

Jag loggar allt mitt i Excel-ark numera, men det hade varit skönt att ha något mindre manuellt. Säg till om du hittar något bra :up:
 
Jag har skaffat ett konto på yogobe. Valde en tremånadersperiod och planen är att försöka yoga och/eller meditera två dagar/vecka. Körde en nybörjarklass nu ikväll och jag är skrämmande stel i kroppen i vissa positioner. 🙈
Vad kul! Lycka till 😄 om du gör det regelbundet så kommer du snabbt märka skillnad i vighet, så var det för mig i alla fall i början. Jag var stel som ett kylskåp innan jag började med yoga
 
Nej, det var inte så jobbigt. Det var ett förhållandevis ganska enkelt pass. Hade lite drygt 2 km bort till aktuella backen i skogen. Så perfekt uppvärmning. Sen hämtade jag andan en kort stund innan jag började springa backen. Tog som sagt inte så mga vändor innan jag tyckte det var tråkigt och bestämde mig för att dra vidare. Resten av rundan var lättsprungen så att säga.
Aha, jag tänkte terräng som att du sprungit genom ett kärr, skuttat mellan tuvor i vattenkanten av en sjö hoppat över stenar och krypit under grenar och sen tagit ett slalompass i kohagen mellan alla koskitar :D Så brukade jag träna när jag sprang som mest för att göra det lite mer spännande och utmanande :angel::D
 
Varit på massage. Mina muskler är verkligen ledsna... Ny tid bokad om en vecka. Jag fortsätter min rehab mot en gladare kropp.
Ska ta det lugnt annars idag. Ev en promenad med shettisen ikväll för att få lite luft bara :)
 
3,4 km springtur ute i solen, check! Lite tungt, dock, känns som om jag har nåt skit i kroppen... :/.
 

Bifogade filer

  • 20200121_112330.jpg
    20200121_112330.jpg
    345,7 KB · Visningar: 6
Aha, jag tänkte terräng som att du sprungit genom ett kärr, skuttat mellan tuvor i vattenkanten av en sjö hoppat över stenar och krypit under grenar och sen tagit ett slalompass i kohagen mellan alla koskitar :D Så brukade jag träna när jag sprang som mest för att göra det lite mer spännande och utmanande :angel::D
Nej, inte riktigt så illa! :D Men över stock och sten bitvis. Men väldigt tillrättalagt i jämf med din beskrivning!:D
 
Jag jobbar hemifrån idag och passade på att köra ett ganska stillsamt benpass på lunchen. Tog det lite ovanligt lugnt då jag har fått munsår (= virus i kroppen) för första gången på flera år och känner mig lite allmänpåverkad av det. Men det gick rätt bra och kändes helt okej!

När jag var på väg ut haffade en av de som jobbar där tag i mig och frågade om jag ville testa lite thaiboxning innan jag gick hem (antagligen för att han ville marknadsföra sig själv och sälja på mig dyra PT-timmar :p). Eftersom jag känt mig lite sugen på att testa just kampsport tackade jag ja, så jag har nu lärt mig de grundläggande rörelserna och fick ett litet mini-kondition/överkroppspass på köpet :D
 
Idag har det blivit lite mer än 3 timmars promenad och tänker ta mig ett litet hemmaträningspass nu. Bara några få men effektiva övningar som fungerar nu när jag inte ska anstränga knäna.
 
Jag jobbar hemifrån idag och passade på att köra ett ganska stillsamt benpass på lunchen. Tog det lite ovanligt lugnt då jag har fått munsår (= virus i kroppen) för första gången på flera år och känner mig lite allmänpåverkad av det. Men det gick rätt bra och kändes helt okej!

När jag var på väg ut haffade en av de som jobbar där tag i mig och frågade om jag ville testa lite thaiboxning innan jag gick hem (antagligen för att han ville marknadsföra sig själv och sälja på mig dyra PT-timmar :p). Eftersom jag känt mig lite sugen på att testa just kampsport tackade jag ja, så jag har nu lärt mig de grundläggande rörelserna och fick ett litet mini-kondition/överkroppspass på köpet :D
Jag är glad att mitt gym startat ett boxpass en gång i veckan. Har också funderat på att börja med någon kampsport, gärna karate. Provade det lite en period när jag var yngre och det var roligt.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Dags för en ny tråd! Jag kopierar helt fräckt Mineurs intro-inlägg från förra tråden, för det är så fint ❤️ — Vi fortsätter att...
95 96 97
Svar
1 928
· Visningar
61 502
  • Låst
Kropp & Själ Vi fortsätter att diskutera, skryta och peppa varandra när det kommer till allt från yoga och promenader till crossfit och...
99 100 101
Svar
2 002
· Visningar
63 949
Senast: Miao
·
  • Låst
Kropp & Själ Vi fortsätter att diskutera, skryta och peppa varandra när det kommer till allt från yoga och promenader till crossfit och...
99 100 101
Svar
2 003
· Visningar
57 920
Senast: Mineur
·
  • Låst
Kropp & Själ I Bukes mest peppande tråd pratar vi om allt från yoga och promenader till crossfit och maratonlöpning. Alla är välkomna, helt oavsett...
99 100 101
Svar
2 007
· Visningar
69 954
Senast: zassoo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Rallylydnad
  • Uppdateringstråd 29
  • Hundrädda

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp