Träning och hälsa del 10

Status
Stängd för vidare inlägg.
Ingen joggingtur idag, istället blev det runt fem mil på cykel! Tog typ tre timmar sammanlagt och jag börjar förstå nu varför man använder vadderade cykelbyxor :o

Först till jobbet imorse och sen förbi stallet och hem nu. Kommer förmodligen inte kunna gå imorgon :nailbiting::rofl:
 
Idag körde jag crossfiten som vanligt, men var fortfarande märkbart påverkad efter blodgivningen. Vi körde ett riktigt pulsigt block på 24 min:

Buy in 50 cal rodd/cykel/ski

Därefter
6 jumping pull ups
8 burpees
10 box jump over 20”

Mål: +8 varv av den nedre delen.

Jag hade tänkte göra jumping ctb men det kunde jag fetglömma, fanns inte alls styrka för det idag. Box jump fick bli step ups, med lite support att hålla i. Jag avslutade varv 5 när tiden var slut… men förståeligt att kroppen inte orkar så jag är ändå nöjd. Hade 168 bpm i puls som toppnotering så det var liksom inte långsamt för att jag slöade.
 
Jag gjorde en försiktig löprunda på morgonen, hinner inte crossfit idag. Benen kändes inte alls med i matchen, framförallt vaderna var spända och kändes som de var på väg att krampa till och från. Mest nöjd att det blev något överhuvudtaget, kan inte ens minnas när jag var ute en runda före jobbet. Hoppas nu benhinnorna håller sig i schack bara.
 
Dryneedling! Det rådde bot på år av gubbvad (autocorrect föreslog år av gubbvälde - tänk om lösningen varit så enkel) för min del. Visst bor du i Stockholm - jag kan i så fall tipsa om en superbra naprapat jag gick till under många år.
Jag testade (gick två gånger) men exakt inget hände och kramperna blev snarare värre.
Vet inte riktigt vad som händer med mina ben just nu men jag har utöver kramperna börjat få så att benen totalviker sig när jag går. Känns lite som att massa muskler i benen blara släcks i en bråkdels sekund när jag sätter ner foten.
Händer inte när jag springer.

Har varit och tagit prover på VC, de hittade inget. Jag har 2 bra naprapater jag brukar gå till men tar gärna tips ändå :up:

Nu har jag bestämt mig för att vila mycket och bara springa litegrann under semestern. Hoppas att kroppen löser allt knas själv, och gå till naprapat ganska snart.
 
Igår en timma gym, hade sovit dåligt så hade låga förväntningar men tji fick jag. Reppade med i mitt tycke ok teknik marklyft 60 kg, känns som att jag hade kunnat ta mer men hejdade mig. Det var längesen det kändes så bra! Kanske har kommit över tröskeln nu, ska absolut testa 65 kg nästa gång. I övrigt lite blandat för bröstrygg, axlar, lats och mage.

Idag tempolöp innan midsommarlunch, kommer bli varmt!
 
Jag gjorde en försiktig löprunda på morgonen, hinner inte crossfit idag. Benen kändes inte alls med i matchen, framförallt vaderna var spända och kändes som de var på väg att krampa till och från. Mest nöjd att det blev något överhuvudtaget, kan inte ens minnas när jag var ute en runda före jobbet. Hoppas nu benhinnorna håller sig i schack bara.

Like på att du tog dig ut, inte känslan i benen såklart. Har själv extremt svårt att ta mig ut tidigt på morgonen så heja dig!
 
Haft besök en vecka så har inte blivit så mycket träning. Skulle springa ikväll när det blivit svalare men var fortfarande 23 grader så blev en promenad. Illamående och sjukt seg av värmen. Tidigare somrar har jag stuckit ut vid 23-tiden för att slippa värmen men är ganska trött på kvällarna nu. Kanske ska försöka ge mig på morgonträning istället 🤔
 
Förra veckans träning var inte mycket att hänga i julgranen. I måndags hoppade jag istället på den årliga 6-veckorsutmaningen i min träningsapp, man får välja bland en hög olika träningsprogram att köra under utmaningen. Jag valde ett som kallas ”high intensity strength”, lite crossfitliknande där ren styrka blandas med högintensiv cirkelträning i olika varianter.

Tre pass den här veckan är jag väldigt nöjd med. Ett längre och två kortare. Idag en express metcon: utan vila 21-15-9 repetitioner av utfall, burpees och hantelpress. Totalt 45 burpees idag alltså, undrar om jag är sjuk O_o 😅
 
Nä, kroppen sa nej. Blev en för mig sölig 5:a, svettfest deluxe.
Värmen sänker prestationsnivån. Det bara är så. Jag hade träning med ett ganska tufft intervallpass igår fm när det var galet varmt. Vid varje vila sprang jag in i skuggan. Jag skippade även de två sista intervallerna då jag kände tydligt att jag redan hade uppnått den ansträngning som passet i vanliga fall brukar ge när jag kör det i sin helhet. Men är man bara beredd på att det går lite långsammare och att man kan behöva korta ner arbetstiden samt att man söker skugga när man kan och dricker mkt så fungerar det bra ändå tycker jag. Jag brukar resonera att det är bra nog bara att man ger sig ut ändå. Så heja dig!
 
Värmen sänker prestationsnivån. Det bara är så. Jag hade träning med ett ganska tufft intervallpass igår fm när det var galet varmt. Vid varje vila sprang jag in i skuggan. Jag skippade även de två sista intervallerna då jag kände tydligt att jag redan hade uppnått den ansträngning som passet i vanliga fall brukar ge när jag kör det i sin helhet. Men är man bara beredd på att det går lite långsammare och att man kan behöva korta ner arbetstiden samt att man söker skugga när man kan och dricker mkt så fungerar det bra ändå tycker jag. Jag brukar resonera att det är bra nog bara att man ger sig ut ändå. Så heja dig!

Resonerar likadant! Speciellt i början av en värmebölja, kroppen är ju inte alls acklimatiserad då tänker jag. Vi har ju sällan såhär höga temperaturer i några längre perioder, då kanske man skulle kunna prestera bättre.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Dags för en ny tråd! Jag kopierar helt fräckt Mineurs intro-inlägg från förra tråden, för det är så fint ❤️ — Vi fortsätter att...
97 98 99
Svar
1 963
· Visningar
62 581
Senast: Mineur
·
  • Låst
Kropp & Själ Vi fortsätter att diskutera, skryta och peppa varandra när det kommer till allt från yoga och promenader till crossfit och...
99 100 101
Svar
2 003
· Visningar
58 143
Senast: Mineur
·
  • Låst
Kropp & Själ I Bukes mest peppande tråd pratar vi om allt från yoga och promenader till crossfit och maratonlöpning. Alla är välkomna, helt oavsett...
99 100 101
Svar
2 007
· Visningar
70 321
Senast: zassoo
·
  • Låst
Kropp & Själ I Bukes mest peppande tråd fortsätter vi att prata om allt från yoga och promenader till löpning och styrketräning - och allt...
99 100 101
Svar
2 009
· Visningar
100 938
Senast: Tassetass
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp