Träning och hälsa del 10

Status
Stängd för vidare inlägg.
Veckan gick bra fram tills min hund blev påflugen oprovocerat av en annan hund. Dels har jag varit halva natten på djurakten, och att motionera henne lär inte bli så mkt av, inte heller lämna henne hemma medan jag tränar själv. Så det blir väl på sin höjd nåt hemmapass på mattan framöver, semestern är slut på måndag också. Allt bara går åt rätt håll känner jag *ironi
Åh, hoppas hon repar sig ❤️
 
Såg fram emot att komma igång med träningen nu när semestern var slut, men fegade ur fredagens pass pga team-pass igen 🙄

Nästa vecka har jag två lunchmöten så att jag inte kan gå på pass, inte alls vad jag hade tänkt
 
Inte träning men hälsa...

För att inte bara nämna dåligheter så fick jag ett brev från vårdcentralen igår. De tog ju prover förra veckan, som i mina ögon var skitdåliga men tyvärr inom referens och då brukar ingen vc-läkare bry sig om det. Men nu var det en ny, 7e i raden av läkare sista 2 åren, och han skrev faktiskt att det fanns utrymme att öka Levaxinet Om jag kände att jag hade symptom. No shit sherlock att jag har symptom, jag kan inte ens leva. Kände mest WTF - jag har ju kämpat mot flera stycken som vägrar höja dosen trots en låg dos och dåliga värden. Plötsligt händer det!
Jag har möte med min egen läkare på tis, ska höra med henne så jag inte sumpar nåt om jag ökar Levaxinet. Hon är ju mer enligt skolan att man först ska jobba med kroppens egna system innan man tar in medicin. Visst, jag köper det, men om man trots hårda ansträngningar under 1-2 års tid fortfarande mår så att man hellre dör än lever som läget är nu... ja då kanske man kan ta nån genväg med medicin och hjälpa kroppen på traven. Hoppas hon delar min åsikt.
 
Välkommen tillbaka pepp. Det var ett hemskt pass, andningen funkade inte för 5 öre :wtf:
IMG_20220821_133257-01.jpeg
 
Jag avslutade veckan med ett lite längre pass på 16,5 km. Sprang mestadels längs med stranden, bitvis sten, bitvis sand. Helt underbart väder med strålande sol, värme men med en svalkande bris! Jag bara älskar att springa i värme! Veckan landade på totalt 5,3 mil. Nästa vecka blir det lite lägre volym då jag ska springa lopp igen.
 

Bifogade filer

  • F15692E1-4370-4C82-804B-3BE4A91DAF02.jpeg
    F15692E1-4370-4C82-804B-3BE4A91DAF02.jpeg
    487,5 KB · Visningar: 16
Jag avslutade veckan med ett lite längre pass på 16,5 km. Sprang mestadels längs med stranden, bitvis sten, bitvis sand. Helt underbart väder med strålande sol, värme men med en svalkande bris! Jag bara älskar att springa i värme! Veckan landade på totalt 5,3 mil. Nästa vecka blir det lite lägre volym då jag ska springa lopp igen.

Vilken fantastisk miljö att springa i :love: avis!
 
En fördel med att jag flyttar i höst är att jag kommer till en stad där det finns träningsutbud på udda tider, vilket det inte gör här. Så det kommer vara värt att skaffa träningskort igen. Har dessutom gratis träning på ett gym med gruppass via mitt nya jobb. Jag hoppas att jag kommer igång igen. Är lite sugen på att prova crossfit men tror jag börjar med att bara gå på gruppass. Jag har inte tränat "på riktigt" på flera år pga mina arbetstider...
 
Ridit ett litet pass idag, bara skritt och lite trav. Vill prova att se hur långt jag kan springa (pallar jag milen?), men tror inte mina knän vill det eftersom jag sprang igår. Borde nog låt dem chilla lite.

Kanske släpa mig till ett överkroppspass. Är trött och mör, men ledsen och vill åt endorfinerna 🙄 Nånting kravlöst kanske, peppa att springa imorgon.
 
Veckans fjärde pass! 🙌🏼:) Så nöjd med träningsveckan, en av de bästa i år tror jag! Avslutade idag med ett pass styrketräning med löpintervaller som final, 3x500 meter. Såhär har veckan sett ut:

Måndag: promenad 1 timme
Tisdag: styrka helkropp
Onsdag: vila (ridtur i skogen)
Torsdag: styrka helkropp
Fredag: löpning intervaller, ca 4 km totalt
Lördag: promenad 50 min
Söndag: styrka helkropp + löpintervaller

Ligger dessutom på mer än 10 000 steg per dag i snitt så jag är hur nöjd som helst :up:
 
Jag äter ju galet mkt tillskott, så är inte rätt person att uttala mig. Men mina tillskott är ordinerade av läkare som gått igenom mina provsvar och sett vilka brister jag har. Generellt ska man nog inte mixtra med det.
Men generellt dricker nog folk för lite vatten, tänker jag. Speciellt på sommaren. Jag skulle börja med det. Men visst, ett lagomt magnesiumtillskott är nog inte av ondo om man har problem av det slaget, dock ska man vara medveten om att då man tillför nåt kan nåt annat blir en brist beroende p hur olika ämnen påverkar balanser av varandra...
Spelar ingen roll hur mycket vatten jag dricker, utan magnesiumtillskott så krampar mina vader i slutet av 90min fotbollsmatch, eller långa löppass!

Detta är iaf en del av vad jag har lärt mig om magnesium:
Muskelkramper är ett av många symptom på magnesiumbrist, och hög svettning är en av många saker som drar magnesium ur kroppen. Jag tex svettas som en gris när jag tränar och jag tränar ~10pass/v. Dessutom behövs magnesium för att ett flertal grejer i kroppen ska fungera.

Överflöd av magnesium utsöndras normalt sett ur kroppen hos friska människor, såklart kan man överdosera - kroppen fixar inte hur mycket som helst, men det krävs nästan 10x rek daglig dos. Har man någon sjukdom/överkänslighet/osäkerhet så förutsätter jag faktiskt att man kollar upp saker och ting innan man testar något! Framför allt när det gäller tips/råd från okända människor på nätet.. :)
 
Inget gympass idag, tror kroppen egentligen behövde vila. Så mycket i huvudet just nu, men behövs visst vilodagar ändå.

Imorgon ska jag rida och sen köra en "se hur långt jag kommer"-löptur :)

Rida tisdag, gym ons och tors.
Rida fre och så gym fredag eller lördag.
Annars vila både lörd och sön.
 
Jag tycks ha dragit på mig borrelia och har känt mig lite allmänt urvriden på senaste, så jag har legat lågt med träningen de senaste dagarna. Jag har dock ingen feber eller så vilket jag är tacksam för, men enorm trötthet, lite ledvärk, huvudvärk och en sådär allmänt olustig känsla i kroppen. Som att den jobbar hårt med något (vilket den ju gör) och lite diffust sådär signalerar åt mig att jag borde ta det lugnt. Ska hämta ut antibiotika imorgon och äta det i tre veckor, men jag hoppas se resultat snabbare än så och kunna komma igång med träningen snart. Jag som hade tänkt mig att kommande vecka skulle vara då jag "tog tag i saker och ting" 🙄
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Dags för en ny tråd! Jag kopierar helt fräckt Mineurs intro-inlägg från förra tråden, för det är så fint ❤️ — Vi fortsätter att...
97 98 99
Svar
1 963
· Visningar
62 644
Senast: Mineur
·
  • Låst
Kropp & Själ Vi fortsätter att diskutera, skryta och peppa varandra när det kommer till allt från yoga och promenader till crossfit och...
99 100 101
Svar
2 003
· Visningar
58 154
Senast: Mineur
·
  • Låst
Kropp & Själ I Bukes mest peppande tråd pratar vi om allt från yoga och promenader till crossfit och maratonlöpning. Alla är välkomna, helt oavsett...
99 100 101
Svar
2 007
· Visningar
70 339
Senast: zassoo
·
  • Låst
Kropp & Själ I Bukes mest peppande tråd fortsätter vi att prata om allt från yoga och promenader till löpning och styrketräning - och allt...
99 100 101
Svar
2 009
· Visningar
100 980
Senast: Tassetass
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp