Träning och hälsa del 10

Status
Stängd för vidare inlägg.
Blev just inbjuden till ett kul event på crossfitgymmet! Först ska vi köra tre olika pass tillsammans i lag om 4 och sedan kommer det dit en pizzavagn, en drinkvagn och en glassvagn och ser till att vi fyller på reserverna innan det blir fest inne i gymmet :D
Orimligt avundsjuk, lät något enormt kul :love:

On a side note borde jag nog ha mer dämpning i mina skor egentligen 🤔
Nåja, nästa gång.
 
Blev just inbjuden till ett kul event på crossfitgymmet! Först ska vi köra tre olika pass tillsammans i lag om 4 och sedan kommer det dit en pizzavagn, en drinkvagn och en glassvagn och ser till att vi fyller på reserverna innan det blir fest inne i gymmet :D
Sådant brukar vara sjukt kul 😍
 
Fick smita iväg på lunchen och leta knäskydd. Detta blir min kompis i några dagar.
 

Bifogade filer

  • IMG_20220818_122035.jpg
    IMG_20220818_122035.jpg
    187 KB · Visningar: 13
Blev just inbjuden till ett kul event på crossfitgymmet! Först ska vi köra tre olika pass tillsammans i lag om 4 och sedan kommer det dit en pizzavagn, en drinkvagn och en glassvagn och ser till att vi fyller på reserverna innan det blir fest inne i gymmet :D
Superkul ju!

Mitt gym ska ha något liknande snart, men gissa vem som är domarsekreterare på dressyrtävling hela dagen? 🙄
 
Ni som löptränar, någon gång (när mitt knä är bättre) ska jag ta tag i det igen. Vad har ni för skor och vad är viktigt för er när ni väljer skor?
Jag har extremt svårt att hitta bra skor att springa i.
Jag har olika skor beroende på vad jag ska springa. Ska jag springa lite längre och lugnt vill jag ha lite mer dämpade skor. Då väljer jag oftast mina Saucony Endorphin Shift. Ska jag springa lite snabbare vill jag ha en sko med bra respons och som hjälper till med avvecklingen av steget och då väljer jag oftast Saucony Endorphin Speed eller Nike Vaporfly. Ska jag springa en runda i mestadels terräng så springer jag i terrängskor. Under mina första år hade jag bara en sko - Nike Pegasus. Den är så otroligt användbar och fungerar till allt (utom kanske just de allra snabbaste passen). Nu för tiden tycker jag dock att den är lite trång i tåboxen så jag använder den numera ganska sällan. Men i övrigt är den sjukt skön och en av de mest prisvärda skorna!
 
Inser ju rent logiskt att jag inte tappat jättemycket på min lilla paus men det käääänns såååå *buhu* 😂

har skakat fram ett bodybuilding-program med en split som passar rätt bra för att kunna träna tre gånger i veckan utan att överbelasta foten, idag var det axlar och triceps. Hoppar över underkroppspassen(egentligen är det fem pass per vecka i programmet) tills vidare. Foten är mycket mindre svullen och har börjat anta en tjusigt gulgrön nyans, så jag väljer att tro att den är på väg åt rätt håll :laugh: Det var tungt fysiskt men skönt mentalt att vara tillbaka, gillar verkligen det här gymmet :)
7A259F8D-7443-4459-ADE2-2AB21D4AAAF5.jpeg
 
Senast ändrad:
Inser ju rent logiskt att jag inte tappat jättemycket på min lilla paus men det käääänns såååå *buhu* 😂

har skakat fram ett bodybuilding-program med en split som passar rätt bra för att kunna träna tre gånger i veckan utan att överbelasta foten, idag var det axlar och triceps. Hoppar över underkroppspassen(egentligen är det fem pass per vecka i programmet) tills vidare. Foten är mycket mindre svullen och har börjat anta en tjusigt gulgrön nyans, så jag väljer att tro att den är på väg åt rätt håll :laugh: Det var tungt fysiskt men skönt mentalt att vara tillbaka, gillar verkligen det här gymmet :)
Visa bifogad fil 98106

Gött pass!

Dagens nedan för mig. Helt okej. Inget att skriva hem över, men skönt att gymma och vet ju att det hjälper när känslolivet är kaos. Sämre självmedicinering finns ju, tänker jag! OCH är ju faktiskt på 35kg i bänk nu! 🥳 Nu till nötningsfasen.

A561F6DA-5B63-43D3-B581-097E1A1ECFCE.jpeg
 
A3B194BB-9F4A-4D1E-B494-419548BF136F.jpeg


Har som synes ovan nu blivit ~en såndär~, så får väl officiellt lämna in min utträdesansökan till Våga Vägra Löpningsgruppen :mad:

Löprunda efter gymmet alltså, började med håll men kändes sköööönt. Återigen lite långt, men knäna var hyfsat glada hela vägen. Dock börjar jag nu på riktigt fundera på hur jag ska få i mig tillräckligt med energi... Vill ju upp några kilo dessutom.

Rimligt att köpa såna där "riktiga" näringsdrycker? 🤔
 
Apropå löpning så är mina vader små klumpar av träningsvärk sen joggingtur i förrgår (jomen jag stretchade faktiskt 😅). Finns det något mer att göra, eller är det bara att jogga på?
Förutom de svar du redan fått så kanske magnesium kan hjälpa, jag käkar det främst för att undvika kramp i vaderna vid längre löpning och fotbollsmatcher.
Och kanske en massagepistol? Älskar min, har hjälpt mig många gånger! ^^
 
Förutom de svar du redan fått så kanske magnesium kan hjälpa, jag käkar det främst för att undvika kramp i vaderna vid längre löpning och fotbollsmatcher.
Och kanske en massagepistol? Älskar min, har hjälpt mig många gånger! ^^

Jag äter ju galet mkt tillskott, så är inte rätt person att uttala mig. Men mina tillskott är ordinerade av läkare som gått igenom mina provsvar och sett vilka brister jag har. Generellt ska man nog inte mixtra med det.
Men generellt dricker nog folk för lite vatten, tänker jag. Speciellt på sommaren. Jag skulle börja med det. Men visst, ett lagomt magnesiumtillskott är nog inte av ondo om man har problem av det slaget, dock ska man vara medveten om att då man tillför nåt kan nåt annat blir en brist beroende p hur olika ämnen påverkar balanser av varandra...
 
Gah, jag är så sjukt splittrad just nu, en del av mig vill träna och gå på mina pass på gymmet. Men det bra passet är samma dag som min agility kurs, det passet vet jag att jag skulle kunna ta mig till. Men Hatha yogan på onsdagar är mer fysiskt krävande med en instruktör jag inte tycker verkar passa mig och jag vill vilja men saknar motivation. Bokar varje vecka men sen avbokar jag några timmar innan passet varje gång. Det finns alltid tusen anledningar till att det inte passar.

Träningen hemma är mer sporadisk, från 2-3 pass per dag till någon eller några dagar i veckan och jag är så stel och oflexibel. Körde ett av mina vanlig pass i början av veckan och när jag gick in i en position som brukar vara lätt så smällde det bara till. Som om man bryter av en gren och i knävecket smärtade det till rejält direkt och nu går det inte över. Gör ont hela tiden. Blir lite bättre när jag promenerat ett tag och är varm men annars gör det bara ont.

Vill yoga idag, anpassat efter knät men måste få den här lilla motivationen att bli till handling.

Hur gör ni för att komma igång när motivationen både finns och inte finns samtidigt?
 
Promenerat 1 mil nyss.
Min hals/lungor känns fortfarande underliga.. liksom kall luft som dras in eller hur jag ska förklara, lite torrhosta på det. Men känner mig inte sjuk, så underligt!
 
Ni som löptränar, någon gång (när mitt knä är bättre) ska jag ta tag i det igen. Vad har ni för skor och vad är viktigt för er när ni väljer skor?
Jag har extremt svårt att hitta bra skor att springa i.
Jag använder märket On (från Schweiz), de har otroligt bra dämpning och grepp utan att väga för mycket. Brukade träna för halv maraton i dem så dämpningen var sjukt viktig när jag köpte dem eftersom jag var tvungen att träna på asfalt för det mesta.

Bröt ankeln i Maj förra året och de var perfekta skor när jag hoppade runt på ett ben i tre månader och sedan de första sex månaderna efter att jag fick börja gå igen. Var fantastiskt skönt att ha skor man kunde lita på när man är super jätte rädd för att trilla konstant.

Jag har försiktigt börja försöka springa igen de senaste veckorna (1 km, väldigt sakta, än så länge klarar sig ankeln! Det är muskler som har problem som gluteus musklerna på den sidan och vad musklerna eftersom det har varit massor av problem där de fäster i ankeln under läkningstiden).
 
Ni som löptränar, någon gång (när mitt knä är bättre) ska jag ta tag i det igen. Vad har ni för skor och vad är viktigt för er när ni väljer skor?
Jag har extremt svårt att hitta bra skor att springa i.

I tillägg så använder många jag känner märket Hoka om de tränar löpning oftare.

Värt att kolla upp efter hur många km du borde byta skorna! (det är inte billigt men värt det om man vill undvika sekundära problem. Det kostar sjukt mycket mer med rehab! ).

Jag har ett par olika typer av On skor (hade tre innan) eftersom man bör byta emellan under veckan för att undvika förslitningsskador.
 
Har glömt skriva i tråden men har fått till tre bra pass i veckan! Får se om det blir ett imorgon också.

Två pass styrketräning enligt Hållfast kropp-programmet. Och igår lite spontant löpning, kände mig som en påse skräp och behövde lite endorfiner. Varmt och kvavt dock plus att jag inte sprungit så mycket senaste året så förväntade mig inte så mycket. Blev positivt överraskad av hur väl kondisen höll! :up:

Uppvärmning mm och själva passet 25 min pyramidintervaller enligt följande:

4 min jogg
3 min snabbare jogg
2 min springa på
1 min snabbt
2 min springa på
3 min snabbare jogg
4 min jogg

1 min gång mellan varje intervall. Ganska kul :)
 
Veckan gick bra fram tills min hund blev påflugen oprovocerat av en annan hund. Dels har jag varit halva natten på djurakten, och att motionera henne lär inte bli så mkt av, inte heller lämna henne hemma medan jag tränar själv. Så det blir väl på sin höjd nåt hemmapass på mattan framöver, semestern är slut på måndag också. Allt bara går åt rätt håll känner jag *ironi
 
772A61F4-4C21-4D5F-B4E4-B1CF18CDC4F8.jpeg


Dagens. Ökade vikt på RDL, annars mest bara nöjd med passet. Så 4x5x80kg där iaf!
Benpressen är så nice egentligen, men så jävlig för får sendrag i fötterna hela tiden 🙃 Gör inte mycket för genomförandet av reps...

Fick feeling och avslutade med triceps/biceps, så gött!

Joggade dit och hem, kvavt som satan. Fick ihop 5.4km och tappade nog fem liter svett. Nu på sängen med linnex på vaderna.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Dags för en ny tråd! Jag kopierar helt fräckt Mineurs intro-inlägg från förra tråden, för det är så fint ❤️ — Vi fortsätter att...
97 98 99
Svar
1 964
· Visningar
62 736
Senast: Flixon
·
  • Låst
Kropp & Själ Vi fortsätter att diskutera, skryta och peppa varandra när det kommer till allt från yoga och promenader till crossfit och...
99 100 101
Svar
2 003
· Visningar
58 176
Senast: Mineur
·
  • Låst
Kropp & Själ I Bukes mest peppande tråd pratar vi om allt från yoga och promenader till crossfit och maratonlöpning. Alla är välkomna, helt oavsett...
99 100 101
Svar
2 007
· Visningar
70 358
Senast: zassoo
·
  • Låst
Kropp & Själ I Bukes mest peppande tråd fortsätter vi att prata om allt från yoga och promenader till löpning och styrketräning - och allt...
99 100 101
Svar
2 009
· Visningar
101 068
Senast: Tassetass
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp