Bukefalos 28 år!

Träning och hälsa del 10

Status
Stängd för vidare inlägg.
Inget gympass idag, tror kroppen egentligen behövde vila. Så mycket i huvudet just nu, men behövs visst vilodagar ändå.

Imorgon ska jag rida och sen köra en "se hur långt jag kommer"-löptur :)

Rida tisdag, gym ons och tors.
Rida fre och så gym fredag eller lördag.
Annars vila både lörd och sön.
”Att se hur långt man kommer” är en ganska riskabel strategi. Jag kan säga redan nu att på den styrkan och konditionen du har och den förmåga du har att springa utan att ha tränat innan, gör att du kan springa länge… Det behöver du inte testa för att få reda på. Risken är jättestor för att du drar på dig en skada eller känning om du gör det. För även om du har förmågan så behöver muskler, senor och leder tillvänjning.

Även om det kanske inte är lika roligt så är det förnuftiga att öka sina rundor med lite i taget för att öka oddsen att hålla sig skadefri.
 
Ikväll är det yoga 🙏 ett pass jag försöker att aldrig missa och verkligen ser fram emot. Innan det tänkte jag springa en liten runda direkt efter jobbet, siktar på 4 eller 5 km!

Men blä, det ska vara 20 grader idag... kanske bara tar en promenad då istället.
 
”Att se hur långt man kommer” är en ganska riskabel strategi. Jag kan säga redan nu att på den styrkan och konditionen du har och den förmåga du har att springa utan att ha tränat innan, gör att du kan springa länge… Det behöver du inte testa för att få reda på. Risken är jättestor för att du drar på dig en skada eller känning om du gör det. För även om du har förmågan så behöver muskler, senor och leder tillvänjning.

Även om det kanske inte är lika roligt så är det förnuftiga att öka sina rundor med lite i taget för att öka oddsen att hålla sig skadefri.

Helt sant!
Och tydligare är nog att jag mätt ut ca 9km som jag tänkte se om jag orkar - utan att få ont i knäna. 8.2km gick fint så tanken är nog 8.5-9, inte "tills jag stupar" 😬

Men bara så länge kroppen är glad.
 
Här är min veckas träningsplan:

Måndag: crossfit
Tisdag: crossfit, ridning
Onsdag: ridning
Torsdag: crossfit, dressyrträning
Fredag: crossfit
Lördag: löpning?
Söndag: ridning

Hade egentligen tänkt kommit mycket längre med löpträningen men har bestämt att backa på den nu när jag drar igång crossfiten lite mer ordentligt och att bara göra det när jag har tid att köra en bit och testa lite andra underlag. Hoppas benhinnorna inte ska ta lika mycket stryk då.
 
Jag fick för mig att börja springa för några veckor sen, körde igång med C25K och det har gått helt ok, inga känningar i benhinnorna som jag fått vid alla tidigare löpuppstarter och programmet har varit tillräckligt lätt för att jag inte ska bli knäckt av min otillräcklighet.

I torsdags körde jag höstens första PT-pass i gymmet och vaknade med brutal träningsvärk i rumpa, baksida lår och vader. Men i träningsplanen stod det löpning fredag lunch så det gjorde jag, med mindre bra resultat. Framförallt mentalt gick jag tillbaka till noll och kände mig kass och klen och som om jag aldrig kommer att kunna springa mer än någon minut åt gången :( Fick dessutom känningar i benhinnorna och i ena stortåleden. I söndags var det åter löpning på schemat men jag vågade inte fortsätta enligt plan utan gick tillbaka till vecka 1 för att få känna att det gick lätt och att jag faktiskt haft ganska bra progression de här få veckorna jag hållit på. Kändes ok men känningarna i framförallt benhinnorna sitter i. Planen är att den här veckan rampa upp med ett pass från vecka 2 och ett pass från vecka 3 innan jag ger mig på vecka 4 nästa vecka. Hoppas att benhinnorna ger med sig, ska dessutom köpa nya skordå jag tror att dom jag har är lite för slitna och dåligt dämpade.
 
Inte 4, inte 5, men en liten 3:a blev det :D höll inte på bli av alls, döhungrig när jag kom hem, åt middag och sen halvdog jag i soffan 🙄
Screenshot_20220822-160552_Connect.jpg
 
Jag fick för mig att börja springa för några veckor sen, körde igång med C25K och det har gått helt ok, inga känningar i benhinnorna som jag fått vid alla tidigare löpuppstarter och programmet har varit tillräckligt lätt för att jag inte ska bli knäckt av min otillräcklighet.

I torsdags körde jag höstens första PT-pass i gymmet och vaknade med brutal träningsvärk i rumpa, baksida lår och vader. Men i träningsplanen stod det löpning fredag lunch så det gjorde jag, med mindre bra resultat. Framförallt mentalt gick jag tillbaka till noll och kände mig kass och klen och som om jag aldrig kommer att kunna springa mer än någon minut åt gången :( Fick dessutom känningar i benhinnorna och i ena stortåleden. I söndags var det åter löpning på schemat men jag vågade inte fortsätta enligt plan utan gick tillbaka till vecka 1 för att få känna att det gick lätt och att jag faktiskt haft ganska bra progression de här få veckorna jag hållit på. Kändes ok men känningarna i framförallt benhinnorna sitter i. Planen är att den här veckan rampa upp med ett pass från vecka 2 och ett pass från vecka 3 innan jag ger mig på vecka 4 nästa vecka. Hoppas att benhinnorna ger med sig, ska dessutom köpa nya skordå jag tror att dom jag har är lite för slitna och dåligt dämpade.
För mig är det helkört att fortsätta med löpträning när benhinnorna börjar krångla. Min sjukgymnast sa att jag inte får ha känningar mer än 12 timmar efter ett pass (hennes standard är egentligen att känningar är ok om de försvinner inom 24 timmar men iom att jag hade såna problem så fick jag halverad tid).

Hoppas det går bättre för dig!
 
1A23A8FD-1776-488F-9DD6-6F7BCA5A8091.jpeg

Gud vad jag hatar hur klen jag känner mig när jag har mens :arghh: hatar! Kände lite på foten i smithmaskinen på slutet, den kändes okej där och då men nu efteråt är det lite svullet. Gissar på böjen. Men inte mer ont i alla fall :)
 
Helt sant!
Och tydligare är nog att jag mätt ut ca 9km som jag tänkte se om jag orkar - utan att få ont i knäna. 8.2km gick fint så tanken är nog 8.5-9, inte "tills jag stupar" 😬

Men bara så länge kroppen är glad.
Det låter bra!
För mig är det helkört att fortsätta med löpträning när benhinnorna börjar krångla. Min sjukgymnast sa att jag inte får ha känningar mer än 12 timmar efter ett pass (hennes standard är egentligen att känningar är ok om de försvinner inom 24 timmar men iom att jag hade såna problem så fick jag halverad tid).

Hoppas det går bättre för dig!
Det kan nog vara lite olika hur man drabbas. Jag kan tillfälligt få ont i benhinnor vid plötsliga ändringar. Men för mig går det att springa bort det.
 
Det kan nog vara lite olika hur man drabbas. Jag kan tillfälligt få ont i benhinnor vid plötsliga ändringar. Men för mig går det att springa bort det.
Ja, så är det absolut! Jag verkar ju ha en lite väl osamarbetsvillig kropp men det är verkligen en magisk gräns där runt de där 12 timmarna.
 
Crossfit idag, så skönt att riva av ett pass igen!

Efter uppvärmningen kunde man välja att köra ett block med split squats eller mot testkartan. Jag körde test, har bara gått in på nivå 2 på det här testet och vill komma upp på 3. Så det var dagens mål, och det fixade jag! Kul! Nästa gång kommer det gå ännu bättre dessutom, hade lite dåliga förutsättningar idag så ser fram emot det 💪

Avslutade med 2 varv av:

2 minuter rodd for calories (kunde även ta cykel men aldrig att jag skulle göra det frivilligt 😂)
1 min vila

2 min single arm dumbbell squat clean (det åkte upp på listan med allt jag kan bli väldigt mycket bättre på)
1 min vila

2 min med 10 kettlebell swing, 10 sit ups
1 min vila

Mål +200 reps. Jag klarade det inte riktigt, hade behövt mata på mer i squat cleans. Det funkar mycket bättre för mig med skivstång, med hantlar får jag inget bra flow.
 
FDCF1E23-2E04-41E9-A8D2-FE7B72B0A497.jpeg


Ja planen var ju bra, sen gjorde jag om lite och tänkte att jag vänder efter halva sista sträckan och springer tillbaka så hamnar jag bra hemåt. Men hade inte koll på distans 🙈

Nåja! Jag gläds mest! Knäna kändes jättebra, och det var inte jobbigt på riktigt förrän sista 500m ungefär 🤩

Har sedan tryckt caesarsallad och hällt i mig milkshake på vispgrädde/glass/mjölk/bär 😅 Duktig kropp!
 
Rask promenad på ca 1 timme blev dagens motion :) Pga andra inplanerade aktiviteter kommer det inte bli lika mycket träning som förra veckan, kanske klämmer in ett kort pass hemmastyrka imorgon bitti men annars blir första passet på torsdag!
 
Varit på gymmet och det var verkligen tungt idag. Känns som kroppen inte orkar och vill. Motstånd i alla övningar och svettades floder. Kändes inte alls så i söndags när jag tränadeså jag funderar på om jag är på väg att bli sjuk. Fick till 40 minuter iallafall. Men får vila imorgon och se hur kroppen känns då.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
Kropp & Själ Dags för en ny tråd! Jag kopierar helt fräckt Mineurs intro-inlägg från förra tråden, för det är så fint ❤️ — Vi fortsätter att...
99 100 101
Svar
2 006
· Visningar
64 981
  • Låst
Kropp & Själ Vi fortsätter att diskutera, skryta och peppa varandra när det kommer till allt från yoga och promenader till crossfit och...
99 100 101
Svar
2 003
· Visningar
58 685
Senast: Mineur
·
  • Låst
Kropp & Själ I Bukes mest peppande tråd pratar vi om allt från yoga och promenader till crossfit och maratonlöpning. Alla är välkomna, helt oavsett...
99 100 101
Svar
2 007
· Visningar
71 184
Senast: zassoo
·
  • Låst
Kropp & Själ I Bukes mest peppande tråd fortsätter vi att prata om allt från yoga och promenader till löpning och styrketräning - och allt...
99 100 101
Svar
2 009
· Visningar
102 082
Senast: Tassetass
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Valp 2024
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp