Bukefalos 28 år!

Träning och hälsa del 10

Status
Stängd för vidare inlägg.
56A966AC-CB75-41CD-B3B8-A0157882706F.jpeg

Gott och väl tillräckligt! 50 min överkropp är mao avklarat :)
 
Veckan slutar med 2 styrkepass och 2 löppass. Vilket jag är så nöjd med eftersom jag även jobbat några dagar, justerat det sista på min C-uppsats, en dag på high chaparall, putta en trög gräsklippare och barnkalas.

Tur att kommande två veckor blir lugna med träning med endast 2- 3 pass per vecka för denna vecka var lite väl intensiv :rofl:
 
Var tillbaka på gymmet idag, hade ett betydligt bättre pass än i torsdags av förklarliga skäl. Tränade i en tom träningssal som vanligt. Med tanke på att jag varit sjuk så gick jag ner lite på vikten på skivstången på några övningar och körde inte lika tuffa konditionsövningar som jag brukar. Backade tillbaka lite till såna övningar jag hade för några månader sen. Ville inte riskera att pressa mig för mycket idag då jag ju både hade svårt att behålla vätska i torsdags utan att det kom upp igen och i princip ingen mat både torsdag och fredag. Men var otroligt skönt att röra på mig igen lite lagom idag. :)
 
Eller hur! Kul att få ett mål med träningen och inte bara ”springa för att springa” Jag har ju ändå löpningen som min huvudsakliga träning så då är det ju kul att flika in några lopp. Tänker om man har ett par 10k lopp och en halvmara på våren och en på hösten så håller man sig i form hela året😅

Det blev en längre tur idag, 8,3-8,4 km nånting. Tog det lugnt och det kändes bra. Gjorde sedan 20 min med minibands på em mellan försöksheaten till Elitloppet ;)
Är så nöjd med att ha fått ihop den här veckan :)

Är så imponerad av alla som springer själv hatar jag allt vad löpning heter och skulle aldrig ha tålamod att springa mer än max 10 meter typ. Har försökt flera gånger att komma igång för alla säger att det är så avkopplande och skönt men nej jag har aldrig lyckats gilla det. Har fått inse att det inte är min grej alls.

Men är galet impad av alla som kan ta sig runt en halvmara eller springa längre turer. :)
 
Är så imponerad av alla som springer själv hatar jag allt vad löpning heter och skulle aldrig ha tålamod att springa mer än max 10 meter typ. Har försökt flera gånger att komma igång för alla säger att det är så avkopplande och skönt men nej jag har aldrig lyckats gilla det. Har fått inse att det inte är min grej alls.

Men är galet impad av alla som kan ta sig runt en halvmara eller springa längre turer. :)

Ja smaken är som baken ;) Det som tilltalat mig från början är nog friheten - jag behöver inte passa tider, kan träna vart som helst, behöver ingen dyr utrustning (men jag borde köpa nya skor, mina är snart 2 år gamla). Eftersom jag har svårt att passa tider för gruppträning blev detta den träning som jag lyckas genomföra hyfsat regelbundet...
Jag är nuförtiden mkt imponerad av de som lyckas gå iväg och träna gruppass. Jag gjorde det förr, men det var på den tiden jag bara hade jobb/studier + träning samt bodde i en stad där det fanns utbud både dagtid, kvällstid och helger. Nu med hund, häst, skiftarbete + extrajobb och boendes i en småstad med utbud endast avsett för de som jobbar kontrostider så gav jag upp att få till det med gruppträning. Tyvärr :(
 
Ja smaken är som baken ;) Det som tilltalat mig från början är nog friheten - jag behöver inte passa tider, kan träna vart som helst, behöver ingen dyr utrustning (men jag borde köpa nya skor, mina är snart 2 år gamla). Eftersom jag har svårt att passa tider för gruppträning blev detta den träning som jag lyckas genomföra hyfsat regelbundet...
Jag är nuförtiden mkt imponerad av de som lyckas gå iväg och träna gruppass. Jag gjorde det förr, men det var på den tiden jag bara hade jobb/studier + träning samt bodde i en stad där det fanns utbud både dagtid, kvällstid och helger. Nu med hund, häst, skiftarbete + extrajobb och boendes i en småstad med utbud endast avsett för de som jobbar kontrostider så gav jag upp att få till det med gruppträning. Tyvärr :(

Jag förstår dig jag tränar sällan heller gruppträning nu för tiden. Har underlättat att jag flyttat och nu bor fem minuters gångväg från ett gym med träningssalar och att jag kan komma in på det gymmet med kort och kod innan det är bemannat. Är oftast på gymmet 05.45 två vardagar i veckan och så något mer lagom morgontid på söndagar. Under covid slutade jag gå på gruppträningspass. Skulle aldrig träna på ett gym men däremot i en tom träningssal med step up bräda, medicinboll och skivstång samt fri vikt och musik så tycker jag träningen är kul och inspirerande.
 
Är så imponerad av alla som springer själv hatar jag allt vad löpning heter och skulle aldrig ha tålamod att springa mer än max 10 meter typ. Har försökt flera gånger att komma igång för alla säger att det är så avkopplande och skönt men nej jag har aldrig lyckats gilla det. Har fått inse att det inte är min grej alls.

Men är galet impad av alla som kan ta sig runt en halvmara eller springa längre turer. :)
Jag är impad av dom som pallar gå på gruppträning eller yoga😁 AVSKYR den typen träning. Gillar styrketräning dock men löpningen är som @_Taggis_ enkel att få till och lätt att utföra var som helst!
 
Ja smaken är som baken ;) Det som tilltalat mig från början är nog friheten - jag behöver inte passa tider, kan träna vart som helst, behöver ingen dyr utrustning (men jag borde köpa nya skor, mina är snart 2 år gamla). Eftersom jag har svårt att passa tider för gruppträning blev detta den träning som jag lyckas genomföra hyfsat regelbundet...
Jag är nuförtiden mkt imponerad av de som lyckas gå iväg och träna gruppass. Jag gjorde det förr, men det var på den tiden jag bara hade jobb/studier + träning samt bodde i en stad där det fanns utbud både dagtid, kvällstid och helger. Nu med hund, häst, skiftarbete + extrajobb och boendes i en småstad med utbud endast avsett för de som jobbar kontrostider så gav jag upp att få till det med gruppträning. Tyvärr :(
Unnade mej ett par nya skor efter varvet, väntar på att dom ska komma bara:up:
 
Jag är impad av dom som pallar gå på gruppträning eller yoga😁 AVSKYR den typen träning. Gillar styrketräning dock men löpningen är som @_Taggis_ enkel att få till och lätt att utföra var som helst!

Jag gillade den typen av träning då jag hade en kompis att träna med, samt att jag var rätt vältränad då. Nu känner jag att jag måste komma i form för att våga visa mig i grupp alls :o Och så är ju allt så segt att ta sig iväg på ensam, utom jogging då eftersom jag inte kan springa ihop med nån :p
 
Unnade mej ett par nya skor efter varvet, väntar på att dom ska komma bara:up:

Ja jag borde verkligen, men har haft så mkt utgifter nu med hästen. Missade dessutom precis 20% på Intersport, eftersom jag inte kunde tajma jobb med deras öppettider innan rean var slut igår :(
Eftersom jag ändå till 80% springer i skogen är det ju mjukt underlag och då gör det inte lika mkt att skorna blivit stumma.
 
Förra veckan landade på fyra pass vilket jag är väldigt nöjd med. Det är verkligen roligt att träna just nu (ok, förutom i fredags :wtf:) och jag älskar den här känslan av att vara stark och "igång" liksom.

Den här veckan blir annorlunda, men på ett bra sätt. Den börjar i och för sig med PT-pass imorgon bitti som vanligt, men sen åker jag till Sverige på kvällen för att på torsdag sticka iväg på ridläger djupt inne i Smålands skogar. Äntligen, äntligen, äntligen får jag komma tillbaka dit! Jag har varit där nästan varje år sen 2011, men 2020 och 2021 kom Covid i vägen och jag var SÅ ledsen. Nu jäklar blir det revansch! Jag kommer alltså att sitta och svettas på hästryggen två pass om dagen torsdag-söndag och jobba i stallet, hänga med underbara vänner, äta god mat och dricka vin resten av tiden. Längtar! :love:
 
Dagens Murph avklarad, om än i skalad version (nivå 3, de som gjorde riktiga Murph är på nivå 6)

1200 meter löpning (jag som inte kan springa körde rodd istället)

10 varv av:
10 ring rows
10 box push ups
20 air squats

1200 meter löpning (rodd)

Jävlar i min låda att jag är skakig i benen! Kvällens ridning lär bli lugn 😅 squats är ju definitivt min akilleshäl av dessa.
 
Nämen hej hej igen 😅 jag har legat lite lågt med träning senaste veckorna, har tränat lite korta pass med dålig motivation. Inte kunnat komma iväg och träna utan barn vilket gör det svårare.

Men igår tänkte jag att fasen jag BEHÖVER ju träna. Av alla möjliga anledningar. Så direkt på morgonen körde jag igenom åtminstone största delen av ett helkroppspass med diverse kroppsviktsövningar. Hann inte riktigt klart innan barnen behövde mig.

Sen hade jag inte tänkt träna något mer, men så fick jag ett totalt mental breakdown med massa ångest mm och kände mig helt dränerad. Lämnade över barnen till maken och stack ut i skogen. Kände direkt att jag behövde springa. Har knappt sprungit nånting senaste året och varit gravid och fått bebis däremellan så jag visste inte hur mycket jag skulle orka. Hade dessutom ingen sport-BH, tjocktröja och regnjacka. Men träningstights och mina relativt nya barfotaskor som jag inte sprungit i innan. Kanonförutsättningar, med andra ord :laugh:

Men jag började bara springa, och så sprang jag tills det började bränna i lungorna. Då stannade jag och drog riktigt djupa andetag, sen gick jag en bit och sen sprang jag igen. Fortsatte med nån slags intervaller men det blev mer och mer gå och mindre springa. Var ute en timme ungefär och höll ingen koll alls på hur långa sträckor jag sprang.

Helskotta vad jag behöver träning alltså. Terapi. Mådde så mycket bättre efteråt 🙏🏼 Idag har jag dock träningsvärk i precis hela kroppen, inklusive under fötterna :D
 
Läser alla inlägg och lever genom er :D

Coviden har gett med sig, men ska inte gå i närheten av gymmet den här veckan minst.
Inte direkt helt återställd, lite trött i kroppen och noll flås. Ska rida lite kravlöst men that's it.
Så får vi se hur det bygger sig!
 
Låren är mycket riktigt helt möra idag. Blev endast kort lunchpass på egen hand idag pga dels det men också kaos på jobbet.

Värmde upp med lite blandad kompott och körde sen Annie fast med dubbla antalet single unders eftersom jag inte ens nästan bemästrat double unders än…
 

Bifogade filer

  • 92EDC473-E316-4863-A1D8-2FE7DB91565B.png
    92EDC473-E316-4863-A1D8-2FE7DB91565B.png
    153,7 KB · Visningar: 6
Har träningsvärk idag efter att jag helt otippat, bara för att jag var sugen på det, gick ut och joggade 2,5 km (Av en jättefin 3,5 km runda på skogsstigar en bit bort) när jag fick lite barnledigt i söndags. :D

Känns ändå skönt med ett kvitto på att man rört sig, så i morse tog jag en liiten runda med hunden och hittade ett roligt träningsprogram på tv som jag tränade till en kvart eller något innan jobbet, alltså det är ju roligt att träna?! Hur har jag kunnat glömma det? :laugh: (Inte tränat typ alls sen en skada för 5 år sedan och redan då hade jag kommit av mig, så det var ett tag sen!)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
Kropp & Själ Dags för en ny tråd! Jag kopierar helt fräckt Mineurs intro-inlägg från förra tråden, för det är så fint ❤️ — Vi fortsätter att...
99 100 101
Svar
2 006
· Visningar
64 853
  • Låst
Kropp & Själ Vi fortsätter att diskutera, skryta och peppa varandra när det kommer till allt från yoga och promenader till crossfit och...
99 100 101
Svar
2 003
· Visningar
58 625
Senast: Mineur
·
  • Låst
Kropp & Själ I Bukes mest peppande tråd pratar vi om allt från yoga och promenader till crossfit och maratonlöpning. Alla är välkomna, helt oavsett...
99 100 101
Svar
2 007
· Visningar
71 133
Senast: zassoo
·
  • Låst
Kropp & Själ I Bukes mest peppande tråd fortsätter vi att prata om allt från yoga och promenader till löpning och styrketräning - och allt...
99 100 101
Svar
2 009
· Visningar
101 960
Senast: Tassetass
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Hundlucka
  • Flämtningar

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp