Träning och hälsa del 10

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag förstår verkligen inte hur ni som tränar crossfit gör. En bekant tränar 12-13 pass i veckan, morgon och kväll nästan varje dag. Men hur orkar ni? Jag skulle inte klara en tiondel av vad ni gör :o

Börjar man på en lägre nivå och sen går vidare eller tränar nybörjare och erfarna tillsammans?

Måste man äta massor extra för att orka med och vila extra mycket eller är det bara att tuta och köra?

Jag kan ju knappt göra en armhävning, har genom yogan blivit bra på plankan och viss annan styrka men jag skulle verkligen aldrig klara crossfit fast att det vore kul att kanske bara testa för skojs skull någon gång.
 
Jag förstår verkligen inte hur ni som tränar crossfit gör. En bekant tränar 12-13 pass i veckan, morgon och kväll nästan varje dag. Men hur orkar ni? Jag skulle inte klara en tiondel av vad ni gör :o

Börjar man på en lägre nivå och sen går vidare eller tränar nybörjare och erfarna tillsammans?

Måste man äta massor extra för att orka med och vila extra mycket eller är det bara att tuta och köra?

Jag kan ju knappt göra en armhävning, har genom yogan blivit bra på plankan och viss annan styrka men jag skulle verkligen aldrig klara crossfit fast att det vore kul att kanske bara testa för skojs skull någon gång.
Jag var total novis förra året, hade aldrig hållt i en skivstång och kunde absolut ingenting.

På mitt gym så tränar man utifrån ett antal nivåer, varierar vilken nivå man är på olika övningar. Jsg brukar ligga på nivå 3 ungefär, men har även moment där jag är nivå 2, 4 eller 5. Ibland ingen alls pga skador. Jag började på ett pass i veckan och försöker nu göra fyra-fem. Har börjat äta lite mer för att orka med (på inrådan av coach) men inget extremt. Däremot kompisen som gör 10 pass i veckan har en mer anpassad kost, men så tävlar hon också på ganska hög nivå. Vi går på samma pass, för alla pass har alternativ för varje nivå.

Jag kan för övrigt fortfarande inte göra en riktig armhävning, men har gått från att göra dem mot vägg till att kunna göra på knäna. En bra utveckling ändå, även om det är ett av mina sämsta moment ;)
 
Jag skulle gått på crossfit idag, men var så himla trött förut så jag velade lite. Kollade vad som skulle hända på dagens pass och det var back squats vilket jag ändå tycker är rätt kul. Men block 2 var i team… så jag avanmälde. Vill absolut inte göra sånt. Sov två timmar på soffan istället.
 
Jag var total novis förra året, hade aldrig hållt i en skivstång och kunde absolut ingenting.

På mitt gym så tränar man utifrån ett antal nivåer, varierar vilken nivå man är på olika övningar. Jsg brukar ligga på nivå 3 ungefär, men har även moment där jag är nivå 2, 4 eller 5. Ibland ingen alls pga skador. Jag började på ett pass i veckan och försöker nu göra fyra-fem. Har börjat äta lite mer för att orka med (på inrådan av coach) men inget extremt. Däremot kompisen som gör 10 pass i veckan har en mer anpassad kost, men så tävlar hon också på ganska hög nivå. Vi går på samma pass, för alla pass har alternativ för varje nivå.

Jag kan för övrigt fortfarande inte göra en riktig armhävning, men har gått från att göra dem mot vägg till att kunna göra på knäna. En bra utveckling ändå, även om det är ett av mina sämsta moment ;)
Tack för ett super bra svar,jag visste inte det där med nivå men det låter ju väldigt bra. Dom har crossfit pass på mitt gym, eller hade i alla fall så jag kanske ska prova. Jag är rätt liten i maten med usla rutiner så vissa dagar hoppar jag över flera måltider så jag skulle nog behöva fylla på lite extra i samband med ett sånt pass.

Jag vill egentligen också gå på boxpasset som ju är lite lika tänk att man är i grupp men ändå har sitt eget för jag älskar box egentligen. Men instruktören här är verkligen extrem. Hon pressade mig så hårt på första passet att jag inte vågat gå dit igen. Jag trodde jag skulle kollapsa helt redan under uppvärmningen och förstår inte hur jag tog mig igenom 70 minuter med den pressen och man fick ju inte vila för varje gång någon av oss var stilla var alla tvungna att göra armhävningar för att man skulle röra sig hela tiden, vår vila var sit-ups och armhävningar och sidoplanka och sådana saker. Det kallar inte jag vila…

Får man vila på crossfit om man är helt slut som nybörjare för att kunna köra på igen sen?
 
Jag har promenerat 2 timmar med hundarna och kört ett rejält kämpigt yogapass, gillar det programmet så brukar följa det ofta men idag var kroppen stel och öm och jag har ont lite här och var. Fick backa lite i vissa övningar. Ont på ställen jag inte ens tänkt på att man kan ha ont.

Jag ska yoga lite mer nu på kvällen, gå igenom dom nya momenten jag började med igår så jag kommer ihåg allt sen. Eller om jag stannar i soffan och tar ledigt för dagen och är stilla åtminstone en liten stund. Har en bra serie jag följer så kanske kroppen mår bra av lite vila framför TV’n.
 
Jag förstår verkligen inte hur ni som tränar crossfit gör. En bekant tränar 12-13 pass i veckan, morgon och kväll nästan varje dag. Men hur orkar ni? Jag skulle inte klara en tiondel av vad ni gör :o

Börjar man på en lägre nivå och sen går vidare eller tränar nybörjare och erfarna tillsammans?

Måste man äta massor extra för att orka med och vila extra mycket eller är det bara att tuta och köra?

Jag kan ju knappt göra en armhävning, har genom yogan blivit bra på plankan och viss annan styrka men jag skulle verkligen aldrig klara crossfit fast att det vore kul att kanske bara testa för skojs skull någon gång.

Jag gör 3-5 pass/vecka. Skulle dö utan vilan!
Nu har jag hållt på i 1år ganska precis och ser mig fortfarande som nybörjare.

Hos oss tränar vi inte efter uttalade nivåer, men alla tränar där de är och coacherna hjälper en att skala övningarna till den nivå som är lagom tungt för dig.

I början skalade jag allt, så mycket det gick. Med tiden har jag blivit allt starkare och rörligare och klarar övningarna allt mer. Jag skalar fortfarande endel av övningarna.

Crossfit är upplagt att jag som nybörjare kör samma pass som en som hållt på i flera år kör. Men vi kör på våra egna nivåer. Man måste inte maxa vikter, men ibland måste man testa att öka mer än man tror. Coacherna ser ofta och påtalar att det är dags att testa en liten ökning om de ser att det är alldeles för lätt ut.

Boxjump är en övning som de flesta har svårt för i början. Jag likaså, idag är det en av mina starkaste grenar. Började med låg och mjuk låda och klev upp tills jag var bekväm nog att hoppa upp på en låg mjuk, innan jag successivt ökat till där jag är idag.

Jag tog hjälp av kosten för att få in rutinerna och det har hjälpt mig massor med både sömn, träningsresultat och rutiner. Jag märker att jag har ett annat humör när jag äter tillräckligt ofta. Tidigare åt jag skänker samma mängd mat men på sin höjd 1-2 gånger dag för att jag inte hann eller egentligen bortprioriterade maten. Idag äter jag 5-6 gånger/dag.
Sedan handlar mycket om vilka resultat man är ute efter. Allt handlar om att hitta sin nivå, jag är just nu inne i en period där jag vill bygga mer muskler och äter därför en ganska proteinrik kost. Men fortfarande inget extremt, jag äter allt men inte varje dag. Ikväll är det chips och vin som gäller 🙂
 
Jag skulle gått på crossfit idag, men var så himla trött förut så jag velade lite. Kollade vad som skulle hända på dagens pass och det var back squats vilket jag ändå tycker är rätt kul. Men block 2 var i team… så jag avanmälde. Vill absolut inte göra sånt. Sov två timmar på soffan istället.

Jag tycker teampassen är riktigt roliga, att peppa varandra. Har lärt känna många genom de passen.
 
Tack för ett super bra svar,jag visste inte det där med nivå men det låter ju väldigt bra. Dom har crossfit pass på mitt gym, eller hade i alla fall så jag kanske ska prova. Jag är rätt liten i maten med usla rutiner så vissa dagar hoppar jag över flera måltider så jag skulle nog behöva fylla på lite extra i samband med ett sånt pass.

Jag vill egentligen också gå på boxpasset som ju är lite lika tänk att man är i grupp men ändå har sitt eget för jag älskar box egentligen. Men instruktören här är verkligen extrem. Hon pressade mig så hårt på första passet att jag inte vågat gå dit igen. Jag trodde jag skulle kollapsa helt redan under uppvärmningen och förstår inte hur jag tog mig igenom 70 minuter med den pressen och man fick ju inte vila för varje gång någon av oss var stilla var alla tvungna att göra armhävningar för att man skulle röra sig hela tiden, vår vila var sit-ups och armhävningar och sidoplanka och sådana saker. Det kallar inte jag vila…

Får man vila på crossfit om man är helt slut som nybörjare för att kunna köra på igen sen?
Ja det minns jag att du skrev om, helt galet!

Man vilar absolut, men på olika sätt beroende på vad för typ av övning man gör. Kör vi marklyft till exempel så kanske man gör 5-7 sets med 5 reps på 15 min medan om det är ett pulsigare block så kör man så mycket man orkar under en viss tid och vilar sen. Med mikropauser också om det behövs. Sen pushar man sig så mycket man vill, hos oss skulle det aldrig förekomma någon slags kollektiv bestraffning.
 
Jag tycker teampassen är riktigt roliga, att peppa varandra. Har lärt känna många genom de passen.
Jag förstår att andra tycker det är kul, men jag har genom hela livet brottats med en sån fruktansvärd prestationsångest. På de vanliga passen gör man sin grej och peppar under tiden liksom, där har jag helt lyckats släppa prestationsångesten. Men i team när det jag gör också påverkar någon annan… no way José. Det skulle nog vara autobahn tillbaka till det destruktiva mönstret.
 
Tack för ett super bra svar,jag visste inte det där med nivå men det låter ju väldigt bra. Dom har crossfit pass på mitt gym, eller hade i alla fall så jag kanske ska prova. Jag är rätt liten i maten med usla rutiner så vissa dagar hoppar jag över flera måltider så jag skulle nog behöva fylla på lite extra i samband med ett sånt pass.

Jag vill egentligen också gå på boxpasset som ju är lite lika tänk att man är i grupp men ändå har sitt eget för jag älskar box egentligen. Men instruktören här är verkligen extrem. Hon pressade mig så hårt på första passet att jag inte vågat gå dit igen. Jag trodde jag skulle kollapsa helt redan under uppvärmningen och förstår inte hur jag tog mig igenom 70 minuter med den pressen och man fick ju inte vila för varje gång någon av oss var stilla var alla tvungna att göra armhävningar för att man skulle röra sig hela tiden, vår vila var sit-ups och armhävningar och sidoplanka och sådana saker. Det kallar inte jag vila…

Får man vila på crossfit om man är helt slut som nybörjare för att kunna köra på igen sen?

Vila kan vara planka, löpning etc. Men det är skillnad på vila och vila.
Jag har aldrig vart med om att någon av våra coacher pressar en när man inte klarar mer. Utan man kör på sin nivå, däremot pressar de om de ser att man har mer att ge.
Hos oss slutar ofta passen i att gruppen ligger som en blöt utslagen pöl var gång. Men det är oxå ens egna val, hur hårt man pressar sig.

Står det att man ska göra 10 boxjump, sänk lådan eller skala ned och gör bara 5, eller gå upp. Ingen annan räknar, ingen håller koll så du faktiskt gör det antal reps. Däremot får du mycket tips och hjälp i tekniken. 🙂

På mitt pass idag bestod vilan av planka. Aktiv vila, då passet inte bestod av så mycket rena magövningar. Det bestod av allt annat istället 🙈
 
Jag förstår verkligen inte hur ni som tränar crossfit gör. En bekant tränar 12-13 pass i veckan, morgon och kväll nästan varje dag. Men hur orkar ni? Jag skulle inte klara en tiondel av vad ni gör
Det där låter både ohälsosamt och ohållbart. Jag skulle verkligen inte ta inspiration från en person som tränar så mycket, såvida det inte är en elitidrottare vi pratar om.
 
Jag förstår att andra tycker det är kul, men jag har genom hela livet brottats med en sån fruktansvärd prestationsångest. På de vanliga passen gör man sin grej och peppar under tiden liksom, där har jag helt lyckats släppa prestationsångesten. Men i team när det jag gör också påverkar någon annan… no way José. Det skulle nog vara autobahn tillbaka till det destruktiva mönstret.
Då gör du helt rätt som hoppar dom ♥️
Jag är oxå haft de problemen, de sitter fortfarande kvar i löpningen. Jag klarar inte att springa med andra. Men i det andra klarar jag det bra.
 
Jag har promenerat 2 timmar med hundarna och kört ett rejält kämpigt yogapass, gillar det programmet så brukar följa det ofta men idag var kroppen stel och öm och jag har ont lite här och var. Fick backa lite i vissa övningar. Ont på ställen jag inte ens tänkt på att man kan ha ont.

Jag ska yoga lite mer nu på kvällen, gå igenom dom nya momenten jag började med igår så jag kommer ihåg allt sen. Eller om jag stannar i soffan och tar ledigt för dagen och är stilla åtminstone en liten stund. Har en bra serie jag följer så kanske kroppen mår bra av lite vila framför TV’n.
Jag är så imponerad av alla som kör yoga. Jag är ganska orörlig och har alltid haft svårt för de övningarna. 😳
 
. Dom har crossfit pass på mitt gym, eller hade i alla fall så jag kanske ska prova. Jag är rätt liten i maten med usla rutiner så vissa dagar hoppar jag över flera måltider så jag skulle nog behöva fylla på lite extra i samband med ett sånt pass.
Något som jag blev införstådd med när jag gick till en renodlad box. Där det bara är Crossfit så är de pass som kallas Crossfit på ett gym långt ifrån samma. Och det är de gympassen som kallas Crossfit som gjorde mig rädd för sporten innan jag blev indragen i det på riktigt.

Det styrkte alla mina försommar och jag upplevde att jag måste träna för att våga prova. Men så är det verkligen inte.

Vi har ett fantastiskt gäng damer i boxen, den yngsta fyllde 67 i dagarna 🤩 de kör 2 dagar i veckan och är ett gäng på 5st. De lyfter inga 15kg hantlar över huvudet, utan de gör allt på sin nivå. Efter stannar de kvar och dricker kaffe och tjötar 😃
 
Dagens pass var bland det värsta jag någonsin varit med om och jag mår inte ett dugg bra såhär efteråt (har gått en dryg timme sen avslutat pass). Det sägs att man aldrig ångrar ett träningspass, men den här gången är det banne mig inte långt därifrån :p Jag vet inte vad det var, men varken hjärnan eller kroppen var med på noterna och jag fick verkligen kriga för varje liten burpee. Efteråt kunde jag inte sätta mig upp på flera minuter utan att bli jätteyr, så det verkar som att jag pressade mig lite för långt just idag. Ändå var jag långsammast av alla.

Känner mig deppig och nere nu men ska försöka att bara avskriva det som ett dåligt pass helt enkelt, äta massa mat, dricka massa vatten, sova gott och gå vidare. Kommer inte att träna crossfit imorgon som planerat, utan det blir ett lugnare styrkepass i hemmagymmet istället (förutsatt att jag mår bättre än jag gör nu när jag vaknar imorgon).
 
Dagens pass var bland det värsta jag någonsin varit med om och jag mår inte ett dugg bra såhär efteråt (har gått en dryg timme sen avslutat pass). Det sägs att man aldrig ångrar ett träningspass, men den här gången är det banne mig inte långt därifrån :p Jag vet inte vad det var, men varken hjärnan eller kroppen var med på noterna och jag fick verkligen kriga för varje liten burpee. Efteråt kunde jag inte sätta mig upp på flera minuter utan att bli jätteyr, så det verkar som att jag pressade mig lite för långt just idag. Ändå var jag långsammast av alla.

Känner mig deppig och nere nu men ska försöka att bara avskriva det som ett dåligt pass helt enkelt, äta massa mat, dricka massa vatten, sova gott och gå vidare. Kommer inte att träna crossfit imorgon som planerat, utan det blir ett lugnare styrkepass i hemmagymmet istället (förutsatt att jag mår bättre än jag gör nu när jag vaknar imorgon).

Låter som en vilodag inte heller hade vart fel?
Sådana pass får jag med ibland, när jag vill så mycket mer än jag klarar av.

Du är grym, glöm aldrig det! 💪🏻
 
Dagens pass var bland det värsta jag någonsin varit med om och jag mår inte ett dugg bra såhär efteråt (har gått en dryg timme sen avslutat pass). Det sägs att man aldrig ångrar ett träningspass, men den här gången är det banne mig inte långt därifrån :p Jag vet inte vad det var, men varken hjärnan eller kroppen var med på noterna och jag fick verkligen kriga för varje liten burpee. Efteråt kunde jag inte sätta mig upp på flera minuter utan att bli jätteyr, så det verkar som att jag pressade mig lite för långt just idag. Ändå var jag långsammast av alla.

Känner mig deppig och nere nu men ska försöka att bara avskriva det som ett dåligt pass helt enkelt, äta massa mat, dricka massa vatten, sova gott och gå vidare. Kommer inte att träna crossfit imorgon som planerat, utan det blir ett lugnare styrkepass i hemmagymmet istället (förutsatt att jag mår bättre än jag gör nu när jag vaknar imorgon).
Åh, så tråkigt. Men det är ju så ibland. Låter klokt att ladda om och styra om lite. @YaHilweh förslag om vilodag är kanske inte så tokigt heller?
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Dags för en ny tråd! Jag kopierar helt fräckt Mineurs intro-inlägg från förra tråden, för det är så fint ❤️ — Vi fortsätter att...
97 98 99
Svar
1 963
· Visningar
62 560
  • Låst
Kropp & Själ Vi fortsätter att diskutera, skryta och peppa varandra när det kommer till allt från yoga och promenader till crossfit och...
99 100 101
Svar
2 003
· Visningar
58 141
Senast: Mineur
·
  • Låst
Kropp & Själ I Bukes mest peppande tråd pratar vi om allt från yoga och promenader till crossfit och maratonlöpning. Alla är välkomna, helt oavsett...
99 100 101
Svar
2 007
· Visningar
70 320
Senast: zassoo
·
  • Låst
Kropp & Själ I Bukes mest peppande tråd fortsätter vi att prata om allt från yoga och promenader till löpning och styrketräning - och allt...
99 100 101
Svar
2 009
· Visningar
100 937
Senast: Tassetass
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp