Träning och hälsa del 10

Status
Stängd för vidare inlägg.
@Lightzone Först och främst kan det vara bra att dubbelkolla att handleden är helt rak när man kör pressar av olika slag. Det är ganska lätt att råka böja handen bakåt lite och det belastar naturligtvis mycket. För mig brukar det hjälpa att tänka att den delen av stången där fingrarna möts ska peka rakt framåt hela tiden, inte snett uppåt som det blir om man råkar låta handleden kollapsa lite. Svårt att förklara märker jag, men jag hoppas du förstår!

Skulle också satsa på att stretcha dem rejält före och efter (säg till om du vill ha tips på bra övning), samt att vid tunga lyft köra med lindor som @clusia nämner. Jag har alltid ett par lindor i träningsväskan eftersom crossfit innehåller en hel del lyft som kan tära ordentligt på handlederna. Jag behöver inte använda dem särskilt ofta, men vid minsta obehag i handlederna tar jag på mig dem och smärtan försvinner helt.
 
@Lightzone Först och främst kan det vara bra att dubbelkolla att handleden är helt rak när man kör pressar av olika slag. Det är ganska lätt att råka böja handen bakåt lite och det belastar naturligtvis mycket. För mig brukar det hjälpa att tänka att den delen av stången där fingrarna möts ska peka rakt framåt hela tiden, inte snett uppåt som det blir om man råkar låta handleden kollapsa lite. Svårt att förklara märker jag, men jag hoppas du förstår!

Skulle också satsa på att stretcha dem rejält före och efter (säg till om du vill ha tips på bra övning), samt att vid tunga lyft köra med lindor som @clusia nämner. Jag har alltid ett par lindor i träningsväskan eftersom crossfit innehåller en hel del lyft som kan tära ordentligt på handlederna. Jag behöver inte använda dem särskilt ofta, men vid minsta obehag i handlederna tar jag på mig dem och smärtan försvinner helt.
Gud vad sjukt att jag fick någon slags fantomsmärta i höger handled när jag skrev det där inlägget O_o:laugh:
 
@Lightzone Först och främst kan det vara bra att dubbelkolla att handleden är helt rak när man kör pressar av olika slag. Det är ganska lätt att råka böja handen bakåt lite och det belastar naturligtvis mycket. För mig brukar det hjälpa att tänka att den delen av stången där fingrarna möts ska peka rakt framåt hela tiden, inte snett uppåt som det blir om man råkar låta handleden kollapsa lite. Svårt att förklara märker jag, men jag hoppas du förstår!

Skulle också satsa på att stretcha dem rejält före och efter (säg till om du vill ha tips på bra övning), samt att vid tunga lyft köra med lindor som @clusia nämner. Jag har alltid ett par lindor i träningsväskan eftersom crossfit innehåller en hel del lyft som kan tära ordentligt på handlederna. Jag behöver inte använda dem särskilt ofta, men vid minsta obehag i handlederna tar jag på mig dem och smärtan försvinner helt.
Tack för tips! Tror jag kan vara lite dålig på position, så händerna trycks bakåt lite så att säga. Ska tänka extra på det 🤩

Kan nog vara bra med wraps också, för det allra tyngsta 😅
 
Min komma igångvecka, helt okej. Inte supernöjd 😅
Måndag: Yoga 1h
Tisdag: Löpning 5 km
Onsdag: VILA
Torsdag: VILA, promenad 6.5 km
Fredag: Spinning 1h
Lördag: Löpning 6.5 km
Söndag: VILA, promenad 1 mil
 
Trött men rastlös och insåg att rastlösheten inte skulle gå till plugg. :angel:

Rev av ett helt okej pass, men allmänt trött och dessutom typ.. Trött i lederna? Nåja, gött att vara på gymmet iaf!
(Squat och RDL med bara stången för att värma upp)

EC9B5A05-409A-411B-A183-FAEAD83B4C1A.jpeg
 
Idag hörrni, ska jag våga mig in i frikviktsrummet 🙃 är redan nervös, haha. Kommer köra efter denna:
Screenshot_20220912_110347.jpg


Så börjar med pass A. Känner mig trygg med övningarna förutom att köra bänk ensam, men börjar med bara stången så det borde gå bra.
 
Det här är min plan för veckan:

Måndag: crossfit, uteritt
Tisdag: crossfit, styrketräningskurs
Onsdag: crossfit, dressyr
Torsdag: crossfit, hoppträning
Fredag: obestämt
Lördag: vila
Söndag: ridning, löpning?
 
Idag hörrni, ska jag våga mig in i frikviktsrummet 🙃 är redan nervös, haha. Kommer köra efter denna:
Visa bifogad fil 99986

Så börjar med pass A. Känner mig trygg med övningarna förutom att köra bänk ensam, men börjar med bara stången så det borde gå bra.

Hmm. Jag har känningar i min rygg när jag suttit still... ska testa göra knäböj sen i matsalen och se hur det känns!
 
Gjorde 7 pass förra veckan, och gjorde ett pass idag. Jobbar nu några nätter och då blir det si och så med träning. Men ska åtminstone försöka få till något rörelsebaserat pass. Och så mina dagliga hundpromenader såklart.
 
Grymma är ni!
Jag var ute och sprang i mina nya trailskor igår, kändes riktigt bra. Men jösses vad trött jag blev i r*ven av dom. Antar att det är vanesak. 2v till Toughest.
Blev tillfrågad om jag ville hänga på en "tävling" som går i Falkenberg nästa helg, det är en välgörenhetsgrej. Så är lite småsugen men får se. Tävla i crossfit känns läskigt, även om wodarna inte var direkt komplicerade.
 
Idag hörrni, ska jag våga mig in i frikviktsrummet 🙃 är redan nervös, haha. Kommer köra efter denna:
Visa bifogad fil 99986

Så börjar med pass A. Känner mig trygg med övningarna förutom att köra bänk ensam, men börjar med bara stången så det borde gå bra.

Det gick bra! Gillar korta pass :D
Men, det loggades inte i strenghtlog, när jag skulle spara så stod det att det inte fanns nåt att spara trots att jag fyllt i allt... kan jag fylla i i efterhand på nåt sätt?
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Dags för en ny tråd! Jag kopierar helt fräckt Mineurs intro-inlägg från förra tråden, för det är så fint ❤️ — Vi fortsätter att...
95 96 97
Svar
1 938
· Visningar
61 915
  • Låst
Kropp & Själ Vi fortsätter att diskutera, skryta och peppa varandra när det kommer till allt från yoga och promenader till crossfit och...
99 100 101
Svar
2 003
· Visningar
58 025
Senast: Mineur
·
  • Låst
Kropp & Själ I Bukes mest peppande tråd pratar vi om allt från yoga och promenader till crossfit och maratonlöpning. Alla är välkomna, helt oavsett...
99 100 101
Svar
2 007
· Visningar
70 172
Senast: zassoo
·
  • Låst
Kropp & Själ I Bukes mest peppande tråd fortsätter vi att prata om allt från yoga och promenader till löpning och styrketräning - och allt...
99 100 101
Svar
2 009
· Visningar
100 747
Senast: Tassetass
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp