Träning och hälsa del 10

Status
Stängd för vidare inlägg.
B65794EA-AFF1-4050-9CC2-6D7AE5C413D9.jpeg


Tränade igår!
Vilodag idag mycket uppskattat av kroppen, helgens pass har hunnit ikapp 😅

Har skrivit om mina gamla upper / lower-pass litegrann, mest modifierat benpassen. Tanken är att jag och den lika träningsglada partnern ska köra på med samma pass, 4-split i 12 veckor, nu när vi kan börja köra ihop mycket mer. Ska bli så kul!

Tror vi behöver effektivisera tiden på gymmet liter mer bara, men det blir nog också bättre när vi inte hittar på pass under tiden. Mycket pepp!
 
Körde ett så roligt styrkeblock på dagens crossfit! Passade mig som handsken 😁

4 rounds of
5 hang power cleans
5 push press

4 rounds of
5 power cleans
5 push jerk

Goal time <10 men time cap <13. Jag var klar på 8 så det fanns ju lite marginal. Jag körde på 30 kg, nästa steg var 37,5 vilket jag nog ska testa nästa gång. Kan ju dröja superlänge innan det kommer tillbaka igen men tänker jag köra det på egen hand någon gång när jag behöver ett pepp-pass.
 
Lite visset på min front då jag dragits med både förkylning och problem med vristen, så jag har legat lågt. Var lite orolig för att jag inte skulle kunna turista som planerat på semestern förra veckan p.g.a foten, men med ordentliga skor och flera pauser gick det jättebra. Den trevliga löpturen längs strandpromenaden jag hade tänkt mig blev dock inte av eftersom foten blir arg främst när jag springer och/eller hoppar. NHS säger att det förmodligen rör sig om en lätt inflammation i leden som löper längs utsidan av vristen och foten, men det är förhoppningsvis något som går över av sig själv hyfsat snabbt!

Förkylningsmässigt börjar jag känna mig som en människa igen och kunde gå en rask promenad på 35 minuter på lunchen utan att känna mig märkbart påverkad. Hoppas att det fortsätter åt rätt håll så jag kan vara med på crossfit imorgon, ser ut att vara ett pass som ganska lätt kan anpassas till dagsformen :)
 
Jag har i år gjort mina första 2 OCR-lopp och det är bland det roligaste jag gjort. Gjorde Tough viking i Slottsskogen i Maj och Toughest förra helgen i Kviberg (båda Göteborg).
Hade action run som tanke att börja med, men de verkar inte ha kommit igång efter covid igen, så det fick bli de andra loppen. Alla möjliga kör, allt från träningsvana till de som knappt tränat alls. Man gör det för att det är kul och hjälps åt längs vägen.
Det jag fick med mig från i lördags är att min greppstyrka behöver bli bättre, tappat endel av den under sommaren. Var i mycket bättre form i maj än jag var denna gång och jag tog mig ändå genom.

Det jag ångrar är att jag inte anmälde mig tidigare, jag har vart sugen i flera år. Men inte vågat med tanke på att jag är för svag. Men nu är jag inne i svängen och nästa år kör vi igen, är lite sugen på att anmäla till Toughest i Oslo. Men vi får se :)

Har helt glömt att svara dig :o Jag kollade lite priset och det är utanför min budget som ensamstående. Kommer dock ge mig ut på en hinderbana på ett friluftsområde imorgon om det inte regnar för mycket :love:
 
Har helt glömt att svara dig :o Jag kollade lite priset och det är utanför min budget som ensamstående. Kommer dock ge mig ut på en hinderbana på ett friluftsområde imorgon om det inte regnar för mycket :love:
Ingen fara alls. Det finns massor med roliga lopp, vill göra alla nästa år 😁 grymt sugen på Tylösand OCR känns kul att göra det på stranden.
 
Orkade inte riktigt ta mig till gymmet idag, så jag provade på denna:


Körde typ 3,5 av 4 rundor, men kände att några av övningarna inte riktigt passade mina knän (exempelvis den när man ska stå på ett knä och dra det andra upp emot bröstkorgen). Ska kika efter några fler kortare träningspass, kanske något att slänga in de dagar jag ej är på gymmet?
 
Jag har tränat overhead squats idag, gjorde typ en kopia av dagens pass men anpassade en del grejer. Axeln började bråka lite igår på push press så ville inte slita alltför hårt på den idag.

Men helvete vad svårt jag har för dessa alltså. Fick till totalt en bra. Har filmat lite och ja, det är ju en hel del att jobba på. Om jag ska uttrycka mig snällt. Fick lite hjälp av några träningskompisar också som hade flera bra tips.

Imorgon blir det teknikträning pull ups och double unders bland annat, ännu fler saker jag är superdålig på 🥳 skönt att ha börjat veckan med bra pass igår även om axeln gav sig lite.
 
Jag har tränat overhead squats idag, gjorde typ en kopia av dagens pass men anpassade en del grejer. Axeln började bråka lite igår på push press så ville inte slita alltför hårt på den idag.

Men helvete vad svårt jag har för dessa alltså. Fick till totalt en bra. Har filmat lite och ja, det är ju en hel del att jobba på. Om jag ska uttrycka mig snällt. Fick lite hjälp av några träningskompisar också som hade flera bra tips.

Imorgon blir det teknikträning pull ups och double unders bland annat, ännu fler saker jag är superdålig på 🥳 skönt att ha börjat veckan med bra pass igår även om axeln gav sig lite.
Jag kan också gå med i Klubb Hata Overhead Squats! Jäklar vad svåra, obekväma och på alla sätt utmanande de är. Måste ju ändå vara en av de allra mest mångsidigt krävande crossfitövningarna tänker jag?
Jag har provat en riktig rolig hinderbana, eller ja typ 25% av hindren då de andra är för hala i ösregnet här. Men alltså så skoj :D:love:
Gud vad roligt! Är det alltså något som är öppet för allmänheten, eller hur funkar det? Jag vill också!
 
Jag överskattade i vanlig ordning min kropps tillfriskningsförmåga och fick ganska snabbt efter att jag vaknat i morse inse att ett flåsigt crossfitpass inte är rimligt idag. Hostan som jag tyckte var bättre igår har återkommit och sitter nu längre ner i bröstet istället för halsen, så jag vågar inte utmana ödet. Läste en bra tumregel någonstans där det stod att "vid symtom nedanför hakan bör du ta det lugnt".

Men men, det finns ju andra sätt att aktivera kroppen på, som inte innebär att man blir superandfådd! Jag tog en rask promenad på 45 minuter i ösregnet istället och körde sedan 20 minuter blandad yoga och lätta styrkeövningar. Kändes bra! :)
 
Gud vad roligt! Är det alltså något som är öppet för allmänheten, eller hur funkar det? Jag vill också!

Det är öppet för allmänheten, just denna ligger i ett friluftsområde med både trailspår, mountainbike-spår osv. Kostar ingenting att använda vad jag kunnat se. Jag har hittat några fler såna ställen i andra grannkommuner som jag ska testa när det finns tid, och kanske lite bättre väder :D
 
F76FD192-950C-4F56-967F-C030A77E5677.jpeg

Gårdagens! lite tjurigt att uppvärmningsseten inte räknas in i totalen :cautious: Bytte latsdrag mot assisterade chins. 3x8 på allt. Kul att prova frontböj! Fick härligt djup men hjälp mina handleder :laugh:
 
Visa bifogad fil 102286

Såhär är tanken för närmsta 12 veckorna!
Känns som jag fått till en hyfsad upper/lower split 😃

Kan komma att ändras lite såklart om nåt känns god, men borde funka :bump:
Kul att se! Står siffran för antal set eller reps? Trodde först set, men 7 set av overhead press verkar mycket! Samtidigt verkar 3 reps av det mesta andra ganska lite, eller det kanske är någon slags hypertrofi-pass med supertunga vikter?
 
Kul att se! Står siffran för antal set eller reps? Trodde först set, men 7 set av overhead press verkar mycket! Samtidigt verkar 3 reps av det mesta andra ganska lite, eller det kanske är någon slags hypertrofi-pass med supertunga vikter?
Set stämmer! Blir många på första övningen för även uppvärmningen står med. :) Sen tror jag att seten som syns där är från senaste passet och då råkade jag köra typ uppvärmning + 5x3 😅

Annars är tanken mest ungefär 3x10 på ”working weight” 😃
 
Set stämmer! Blir många på första övningen för även uppvärmningen står med. :) Sen tror jag att seten som syns där är från senaste passet och då råkade jag köra typ uppvärmning + 5x3 😅

Annars är tanken mest ungefär 3x10 på ”working weight” 😃
Aha, då är jag med! :)
 
Sprang ett längre pass igår och jäklar vad stum jag var i benen! Riktigt längesen jag kände så, väldigt konstigt. Det släppte som tur var efter drygt 14 km men långt innan, på sju eller åtta, så var jag nära att ge upp och åka hem. Har inte sprungit SÅ mycket i veckan att det borde påverka så mycket.

Idag blir det ett styrkepass då jag inte kommer hinna träna på tisdag som jag annars hade tänkt. Följer (nu lite sporadiskt) Styrketräning för löpare i Strengthlog-appen. Jag som aldrig tyckt gymträning varit särskilt skoj älskar det nu när jag har tillgång till ett litet gym i källaren i huset där jag bor.

Nu är det drygt fyra veckor kvar tills mitt långlopp och jag kommer hinna få in åtminstone två längre pass innan dess. Börjar bli lite nervös faktiskt... hoppas mest kroppen håller! :crazy:
 
Sprang ett längre pass igår och jäklar vad stum jag var i benen! Riktigt längesen jag kände så, väldigt konstigt. Det släppte som tur var efter drygt 14 km men långt innan, på sju eller åtta, så var jag nära att ge upp och åka hem. Har inte sprungit SÅ mycket i veckan att det borde påverka så mycket.

Idag blir det ett styrkepass då jag inte kommer hinna träna på tisdag som jag annars hade tänkt. Följer (nu lite sporadiskt) Styrketräning för löpare i Strengthlog-appen. Jag som aldrig tyckt gymträning varit särskilt skoj älskar det nu när jag har tillgång till ett litet gym i källaren i huset där jag bor.

Nu är det drygt fyra veckor kvar tills mitt långlopp och jag kommer hinna få in åtminstone två längre pass innan dess. Börjar bli lite nervös faktiskt... hoppas mest kroppen håller! :crazy:
Starkt jobbat! För mig som aldrig springer mer än 4 km åt gången, och helst inte det heller, låter det där smått övermänskligt :D

Påminn mig - vilket lopp är det du ska springa? :)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Dags för en ny tråd! Jag kopierar helt fräckt Mineurs intro-inlägg från förra tråden, för det är så fint ❤️ — Vi fortsätter att...
97 98 99
Svar
1 966
· Visningar
63 088
  • Låst
Kropp & Själ Vi fortsätter att diskutera, skryta och peppa varandra när det kommer till allt från yoga och promenader till crossfit och...
99 100 101
Svar
2 003
· Visningar
58 334
Senast: Mineur
·
  • Låst
Kropp & Själ I Bukes mest peppande tråd pratar vi om allt från yoga och promenader till crossfit och maratonlöpning. Alla är välkomna, helt oavsett...
99 100 101
Svar
2 007
· Visningar
70 615
Senast: zassoo
·
  • Låst
Kropp & Själ I Bukes mest peppande tråd fortsätter vi att prata om allt från yoga och promenader till löpning och styrketräning - och allt...
99 100 101
Svar
2 009
· Visningar
101 353
Senast: Tassetass
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp