Träning och hälsa del 10

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag har äntligen lyckats skaka av mig min långdragna förkylning och gjorde come back på crossfit idag. Första passet på lite drygt två veckor och jag gick nog ut lite för hårt egentligen. Trodde på fullaste allvar att jag skulle spy efteråt och var tvungen att springa ut och andas lite frisk luft tills illamåendet la sig. Såhär en halvtimme senare känns det bättre men jag är helt slut i varenda liten muskelfiber!

Del 1: Ski erg (stakmaskin på svenska tror jag), air squats, plankan, frontböj och häng i räcke. 3 rundor med 20 sekunders aktivitet + 10 sekunders vila.

Del 2: Repklättring. Det här har jag inte gjort på hur länge som helst, men tekniken satt rätt bra i muskelminnet och jag lyckades klättra längre än jag vågat hoppas på. Kul!

Del 3: Teknikträning pull ups. Här lyckades jag göra två stycken strikta pull ups på raken och ingen är mer förvånad än jag. Har bevisligen vilat mig i form :D

Del 4:
  • 400 m ski erg
  • 15 frontböj
  • 5 pull ups alt. 15 sekunders häng med hakan ovanför räcket istället
3 rundor, maxtid 15 minuter. Jag blev klar på 12:45 och var med det sist :angel:

Jag valde det lättare alternativet för pull ups och körde frontböj med låg vikt (20 kg), men jag blev alltså heeelt slut ändå. Pulsklockan registrerade 91 intensiva minuter, och då var passet bara 55 minuter långt :laugh: Avskyr ski erg-maskinen så sjukt mycket! Det var fruktansvärt tufft och jag var nära att ge upp flera gånger, men med en massa pepp från de andra lyckades jag ta mig i mål.

Skönt att ha det gjort, imorgon har jag annat för mig så då blir det vila från träning! :)
 
Fnissar alltid lite åt crossfit-termer, liksom "Air squats", kan inte för mitt liv se framför mig hur de kan se ut ^^

Tränade igår och idag. Hittade en övning som kommer åt muskelfästet i låret/höften och satan i gatan vad det tar! Man sitter bara rakt upp och ned på golvet och höjer benet över exempelvis en kettle bell. Det är där jag alltid får ont först när jag är ute och vandrar, likaså får jag gärna ont i ryggslut/höfter, så behöver nog fokusera mycket träning där.
 
Fnissar alltid lite åt crossfit-termer, liksom "Air squats", kan inte för mitt liv se framför mig hur de kan se ut ^^

Tränade igår och idag. Hittade en övning som kommer åt muskelfästet i låret/höften och satan i gatan vad det tar! Man sitter bara rakt upp och ned på golvet och höjer benet över exempelvis en kettle bell. Det är där jag alltid får ont först när jag är ute och vandrar, likaså får jag gärna ont i ryggslut/höfter, så behöver nog fokusera mycket träning där.

Det där låter som nåt jag borde göra, tack för tipset!
 
Fnissar alltid lite åt crossfit-termer, liksom "Air squats", kan inte för mitt liv se framför mig hur de kan se ut ^^

Tränade igår och idag. Hittade en övning som kommer åt muskelfästet i låret/höften och satan i gatan vad det tar! Man sitter bara rakt upp och ned på golvet och höjer benet över exempelvis en kettle bell. Det är där jag alltid får ont först när jag är ute och vandrar, likaså får jag gärna ont i ryggslut/höfter, så behöver nog fokusera mycket träning där.
Haha ja, de är verkligen urlöjliga ibland! I det här fallet syftar de på att man inte har någon vikt, det är alltså bara luftens motstånd (och, eh, tyngdkraften) som man kämpar mot, istället för vanliga squats då man har någon slags vikt i händerna, på axlarna eller på ryggen.
 
Haha ja, de är verkligen urlöjliga ibland! I det här fallet syftar de på att man inte har någon vikt, det är alltså bara luftens motstånd (och, eh, tyngdkraften) som man kämpar mot, istället för vanliga squats då man har någon slags vikt i händerna, på axlarna eller på ryggen.
Jag har alltid trott att squats är när man liksom... Gör squats o.O
 
Jag har alltid trott att squats är när man liksom... Gör squats o.O
Ja alltså själva ordet beskriver ju egentligen bara en rörelse, "to squat" betyder ju att huka på engelska, men i de flesta (styrke)träningskretsar förutsätter de flesta nog att man gör det med någon slags vikt (och då oftast klassikern med en skivstång på ryggen) :) Jag antar att det är därför crossfit kände behovet av att specificera det ytterligare, men de är verkligen urlöjliga med sina termer emellanåt! :p
 
Måste bara slå ett slag för min massagepistol, den har verkligen gjort underverk för min muskelåterhämtning! Jag har ju haft ganska mycket problem med överdrivet mycket träningsvärk under årens gång, men sedan jag började använda pistolen efter extra tuffa pass så har det blivit mycket bättre. Igår kände jag redan under kvällen hur träningsvärken kom smygande, så jag körde en rejäl omgång med massagepistolen på de mest utsatta ställena. Idag har jag förvisso ont, men det mest på ett skönt sätt och definitivt inte på samma förlamande sätt som jag tror att jag haft om jag bara låtit det vara. Den är också väldigt bra att ta till när jag känner mig stel i nacken och bröstryggen efter en lång arbetsdag. Duktig make som gav mig den i 30-årspresent förra året! :up:
 
5E72DE5E-25BF-40EC-A34A-ABE1BDE37669.jpeg


Glömde visst posta mitt pass i fredags, och då räknas det väl knappt :p

Sedan blev jag lite sjuk, så ingen träning i helgen eller ridning idag. Men hoppas vara tillbaka snart!
 
Hey tråden!
Jag har läst och hängt med i tråden, även om jag varit ganska tyst. Tränat på nästan som vanligt, axeln har bråkat så lite mindre styrketräning. Löpning, fotboll och ridning som vanligt!

Fotbollssäsongen är över för i år, första året med nya laget, kunde gått bättre men det gick samtidigt inte dåligt! :) Och bästa upplevelsen var att få spela på Olympia, HIFs hemmaarena, stor, fin arena och vilken stämning! :love:
IMG_20220909_205136.jpg
 
Knäböj, RDL, skivstångsrodd, och bänkpress stod på schemat idag, det är nästan två veckor sen jag körde dom här övningarna så lät vikterna ligga kvar som förra gången, förutom i bänken där jag provade 40 kg som avslutning :D en bra rep, en superfuskig, och en bra sista :angel: Kul att prova, ska prova ta arbetsset på 38(vi har 1,5, inte 1,25, som minsta 🙃) kg nästa gång.
 
Får mer ont igen, antar det är råheten i höstvädret? Det har ju regnat mer eller mindre en vecka nu. Får ta omtag till helgen när jag kan få lite dagsljus hoppas jag!
 
Knäböj, RDL, skivstångsrodd, och bänkpress stod på schemat idag, det är nästan två veckor sen jag körde dom här övningarna så lät vikterna ligga kvar som förra gången, förutom i bänken där jag provade 40 kg som avslutning :D en bra rep, en superfuskig, och en bra sista :angel: Kul att prova, ska prova ta arbetsset på 38(vi har 1,5, inte 1,25, som minsta 🙃) kg nästa gång.
Wow, starkt med 40 kg ju!
 
Jag håller igång på min kant men glömmer uppdatera. Har ganska mycket i livet överlag just nu, men äntligen börjar det ordna upp sig och den underliggande stress/oro för att vara arbetslös efter 11/11 verkar lösa sig. Inga papper skrivna än, men muntligt har jag fått en tjänst i kommunen. En projektanställning på 2år.

Men i måndags hade vi et otroligt kul pass i boxen, ett som passade mig perfekt, det ska sparas och köras fler gånger.

A-del (den var inte alls kul) E90s*4set
1: Bulgarian split squat med kb/hantlar 6 reps/ben

2: Axelpress från rigg *6
+ 15 Benlyft över hantel

B-del (den var verkligen min typ av pass) AMRAP 25min (vikter RX:84/61, INT: 61/43 BEG: 40/30)
1 Power Clean
1 Burpee Pullup/Ring MU/BMU
100m Run
2 Power Clean
2 Burpee Pullup/Ring MU/BMU
100m Run
3 Power Clean
3 Burpee Pullup/Ring MU/BMU
100m Run
4 Power Clean
4 Burpee Pullup/Ring MU/BMU
100m Run

Öka 1 rep varje varv. Löpningen kvarstår på 100m
 
Jag har insett att jag bara har sparat pass random i telefonen, så ska börja skriva ned dessa och spara på riktigt. För att ha ett urval att välja mellan sedan och enkelt hitta dom.

Passet igår var inte ens lite kul, alltså det var 32 minuter pest!

A-del (där 1/3 vad roliga) EMOM 12 min
1: Marklyft 8st (körde 75kg, det enda som var kul på hela passet)
2: 6-10 Dips
3: 8 Strikta Pullups

B-del, 4 varv ingen ren vila.
Run-row-bike (välj en)

4 min On 80-90%
4 min Easy 40-50%
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Dags för en ny tråd! Jag kopierar helt fräckt Mineurs intro-inlägg från förra tråden, för det är så fint ❤️ — Vi fortsätter att...
97 98 99
Svar
1 966
· Visningar
63 088
  • Låst
Kropp & Själ Vi fortsätter att diskutera, skryta och peppa varandra när det kommer till allt från yoga och promenader till crossfit och...
99 100 101
Svar
2 003
· Visningar
58 334
Senast: Mineur
·
  • Låst
Kropp & Själ I Bukes mest peppande tråd pratar vi om allt från yoga och promenader till crossfit och maratonlöpning. Alla är välkomna, helt oavsett...
99 100 101
Svar
2 007
· Visningar
70 615
Senast: zassoo
·
  • Låst
Kropp & Själ I Bukes mest peppande tråd fortsätter vi att prata om allt från yoga och promenader till löpning och styrketräning - och allt...
99 100 101
Svar
2 009
· Visningar
101 353
Senast: Tassetass
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp