Träning och hälsa del 10

Status
Stängd för vidare inlägg.
Tar till mig det här. Vill så gärna träna men har fortfarande slemhosta OCH rethosta, nyser och har ont i bihålorna. Nej Lightzone, du är ICKE redo för gymmet än :angel:

Men allmänt väldigt pepp på hela våren, och att springa lite mer igen. Börjar ny praktik på måndag och där finns det tydligen ett litet gym, så ska bli spännande att kika på det!

Jag tog faktiskt det beslutet och mejlat simläraren att jag är hemma idag 😢
De pratade om det i ett avsnitt av Träningspodden nyligen, att det ibland svåraste men också viktigaste kan vara att ställa in ett eller flera träningspass eftersom kroppen inte känns helt hundra. Den ena poddaren sa att det enda hon ångrade med träningsåret 2022 var den där gången då hon gav sig ut och sprang trots att kroppen inte kändes bra, och blev superdupersjuk på grund av detta. Hade hon inte utmanat kroppen med löpning hade hon förmodligen kommit undan med en lättare förkylning bara.

För mig var det skönt att höra riktigt inbitna träningsfantaster, som jobbar med träning och tränar typ dubbelt så mycket som jag, resonera kring detta och belysa hur viktigt det är att faktiskt vila när kroppen ber om det. Jag tror att man kommer att kunna träna mycket mer effektivt om man lyssnar på kroppen en gång för mycket än en gång för lite, hellre att man tar en vecka eller två (beroende på hur dåligt man mår) till att vila och sen kan återgå till träning "på riktigt", istället för att hela tiden bryta in med lite träning som dels blir av dålig kvalitet och dels förlänger sjukdomsförloppet (för att inte tala om alla andra risker man utsätter kroppen för när man tränar med nått skräp i kroppen).
 
Joinar sjukstugan 🙋‍♀️ Ont i halsen och snorig, feberskov men inget ihållande tacksamt nog, jag börjar bli dum i huvudet redan vid temphöjning till 37,8 så det räcker så tack :laugh: Jag tog mig ju preciiis igenom det förra programmet och har bestämt mig för att börja på ett Push/Pull/Leg-program härnäst, men först kurering!
 
Joinar sjukstugan 🙋‍♀️ Ont i halsen och snorig, feberskov men inget ihållande tacksamt nog, jag börjar bli dum i huvudet redan vid temphöjning till 37,8 så det räcker så tack :laugh: Jag tog mig ju preciiis igenom det förra programmet och har bestämt mig för att börja på ett Push/Pull/Leg-program härnäst, men först kurering!
Krya på dig!

Hemma hos mig är dottern drabbad av samma så jag bara väntar på att det ska hoppa på mig också.
 
De pratade om det i ett avsnitt av Träningspodden nyligen, att det ibland svåraste men också viktigaste kan vara att ställa in ett eller flera träningspass eftersom kroppen inte känns helt hundra. Den ena poddaren sa att det enda hon ångrade med träningsåret 2022 var den där gången då hon gav sig ut och sprang trots att kroppen inte kändes bra, och blev superdupersjuk på grund av detta. Hade hon inte utmanat kroppen med löpning hade hon förmodligen kommit undan med en lättare förkylning bara.

För mig var det skönt att höra riktigt inbitna träningsfantaster, som jobbar med träning och tränar typ dubbelt så mycket som jag, resonera kring detta och belysa hur viktigt det är att faktiskt vila när kroppen ber om det. Jag tror att man kommer att kunna träna mycket mer effektivt om man lyssnar på kroppen en gång för mycket än en gång för lite, hellre att man tar en vecka eller två (beroende på hur dåligt man mår) till att vila och sen kan återgå till träning "på riktigt", istället för att hela tiden bryta in med lite träning som dels blir av dålig kvalitet och dels förlänger sjukdomsförloppet (för att inte tala om alla andra risker man utsätter kroppen för när man tränar med nått skräp i kroppen).
Jättebra skrivit! :up: Vill bara tillägga att man faktiskt äventyrar andras hälsa också om man tränar sjuk bland andra människor!
 
Jättebra skrivit! :up: Vill bara tillägga att man faktiskt äventyrar andras hälsa också om man tränar sjuk bland andra människor!
Ja precis, det är ju ännu en aspekt! Hade en på gymmet häromdagen som hostade ganska frekvent där han stod på löpbandet, det kändes inte jättekul... :turd:
 
Dagens träning blev inte som jag tänkt mig. Kändes bra i början med boxjumps som jag börjat köra på 60 isf 50 cm. Sen var det wallball, och helt plötsligt bara missar jag att fånga bollen, får den på näsan och nacken liksom trycks bakåt av träffen så jag känner att jag sträcker ut en massa muskler som inte är vana vid att ta emot en 6kg boll som kommer från 3 meters höjd :crazy:

Jag tror bara det är sträckningar men känner mig lite som grannen i Beck nu.... Fortsatte passet men gjorde inget där jag riskerade snabba rörelser för nacken, så fick snabbt slå över till att fila på tekniken utan vikt på de resterande övningarna. Nu hoppas jag att det känns bättre imorgon och att jag inte vaknar med nackspärr....
 
Jag har bokat en tid hos en fysioterapeut imorgon, min vänsterfot strular lite. Vet inte om det har att göra med att jag stukade den i somras eller att jag ganska plötsligt börjat gå ca 15 000 steg om dagen för några veckor sen eller båda. Eller nåt annat. Men en eller ett par gånger om dagen har jag svårt att belasta foten. Däremellan kan jag gå, springa, hoppa mm utan minsta antydan till smärta. Jag försöker dock att inte provocera det för mycket men det är skumt. Tänkte att det är bäst att kolla upp det på en gång så jag inte förvärrar det.

Ska i alla fall träna power hour ikväll men med tanke på ovanstående kommer jag avstå explosiva övningar, hopp och sånt.
 
Power hour ikväll, kul! 💃🏼💪🏼 Styrka och flås i en härlig blandning.

Nästa vecka är planen att träna tisdag och onsdag, har jobbgrejer både torsdag och fredag som gör det svårt att träna. Sen kanske ett litet hemmapass på lördag, missar söndagspasset eftersom vi är bjudna på kalas.
 
Dagens träning blev inte som jag tänkt mig. Kändes bra i början med boxjumps som jag börjat köra på 60 isf 50 cm. Sen var det wallball, och helt plötsligt bara missar jag att fånga bollen, får den på näsan och nacken liksom trycks bakåt av träffen så jag känner att jag sträcker ut en massa muskler som inte är vana vid att ta emot en 6kg boll som kommer från 3 meters höjd :crazy:

Jag tror bara det är sträckningar men känner mig lite som grannen i Beck nu.... Fortsatte passet men gjorde inget där jag riskerade snabba rörelser för nacken, så fick snabbt slå över till att fila på tekniken utan vikt på de resterande övningarna. Nu hoppas jag att det känns bättre imorgon och att jag inte vaknar med nackspärr....
Usch, det låter läskigt! Hoppas att det går över fort, problem med nacken är verkligen inte roligt! :heart
 
Helgen blev inte riktigt lika aktiv som planerat p.g.a väder och vind, men en ordentlig vandringstur och flera promenader fick vi ihop i alla fall! Känner att jag vill författa en liten plan för veckan redan nu så att jag har något att hålla mig i när motivationen och/eller energin tryter ;)

Måndag: 20 min promenad, 30 min yoga.
Tisdag: 45 min transportpromenad, annars vila.
Onsdag: 30 min promenad, styrketräning överkropp.
Torsdag: 60 min promenad, annars vila.
Fredag: 30 min promenad, styrketräning underkropp.
Lördag: Vila.
Söndag: Simning alternativt ridning, får se lite vad jag känner för (brukar kunna höra av mig och låna en häst ganska enkelt, så jag känner av lite under veckans gång helt enkelt).
 
Startade denna veckan med gym igår morse innan jobbet och en promenad på kvällen. Idag har jag ridit på lunchen och så mycket mer än det blir det nog inte idag. Ska städa och så har jag stallsysslorna såklart.

Min veckoplan är ungefär såhär:

Mån: Styrka och rörlighet + promenad
Tis: Ridning
Ons: Styrka och rörlighet + ridlektion
Tors: Ridning + promenad
Fre: Styrka och rörlighet + promenad
Lör: Ev ridning x2 (om inte ungarna ska rida) + Promenad
Sön: Ridning x2

Förra veckan blev mer eller mindre som jag hade planerat. Bara promenad torsdag, ingen ridning var väl det som avvek.

Denna veckan ser typ lika ut. Jag har ju liksom mina rutiner 😅

Mån: Styrka och rörlighet + promenad (båda avklarade)
Tis: Ridning + ev promenad
Ons: Styrka och rörlighet + ridning + promenad
Tors: Ridning
Fre: Styrka och rörlighet + ridning + promenad
Lör: Promenad + ridning x2 (om inte ungarna ska rida)
Sön: Ridning x2 + promenad
 
Då har jag varit hos fysioterapeuten. Min vänster fot och fotled är svag sedan stukningen och verkar inte kunna stabilisera mig ordentligt. Förmodligen är det lite tjorvigt där ligament mm fäster på utsidan från smalbenet ner mot foten (om jag fattade rätt). Foten blev kanske inte jätteglad av att pang bom åka på att gå 15 000 steg om dagen från att ha gått kanske 5000 månaderna innan… 😬

Så kanske inte maxa stegen varje dag, fick lite övningar för att stärka upp det som är svagt, ska träna balansen. Men annars köra på, det är inget farligt men kroppen behöver hänga med och stärka upp sig.
 
Usch, det låter läskigt! Hoppas att det går över fort, problem med nacken är verkligen inte roligt! :heart
Tack, det känns bättre idag men vrider jag på huvudet 90 grader så jag tittar i samma riktning som axeln drar det till rejält. Pratade med vc för säkerhetsskull men de tyckte jag skulle hålla nacken varm och köra med "bara" vardagsmotion och undvika att sitta vid datorn längre pass ett par dagar. Det senare är lite svårare då jag jobbar i ett team som sitter på 5 olika ställen och ingen annan är där jag är. Så blir hemmajobb från soffan så jag kan ligga ner när det behövs.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Dags för en ny tråd! Jag kopierar helt fräckt Mineurs intro-inlägg från förra tråden, för det är så fint ❤️ — Vi fortsätter att...
95 96 97
Svar
1 928
· Visningar
61 509
  • Låst
Kropp & Själ Vi fortsätter att diskutera, skryta och peppa varandra när det kommer till allt från yoga och promenader till crossfit och...
99 100 101
Svar
2 003
· Visningar
57 923
Senast: Mineur
·
  • Låst
Kropp & Själ I Bukes mest peppande tråd pratar vi om allt från yoga och promenader till crossfit och maratonlöpning. Alla är välkomna, helt oavsett...
99 100 101
Svar
2 007
· Visningar
69 959
Senast: zassoo
·
  • Låst
Kropp & Själ I Bukes mest peppande tråd fortsätter vi att prata om allt från yoga och promenader till löpning och styrketräning - och allt...
99 100 101
Svar
2 009
· Visningar
100 386
Senast: Tassetass
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundrädda
  • Uppdateringstråd 29
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp