Träning och hälsa del 10

Status
Stängd för vidare inlägg.
Body pump idag. Hade lite svårt att hänga med då jag bara varit med en gång tidigare på den här releasen. Även svårt att veta vilka vikter man skulle ta, då man inte kan programmet. Är ju skillnad på att göra 3 x 10 med vila mellan, och göra så intensivt som det blir på BP så är ju svårt att veta vad man ska ha. Samma när instruktören säger att man ska ha si och så tungt på ben.. alltså jag hatar att träna ben och jag får alltid träningsvärk även utan vikter alls, så jag får inte alls ihop det med att jag skulle ha dubbelt så mkt vikt där som instruktören säger?
 
Nu är träningsväskan packad, imorgon blir det premiär på gymmet! Tur att jag har tränat där förut så jag känner igen mig men lite nervös är jag allt. Har ju bara tränat hemma de senaste fem åren och har tappat massa styrka och säkert all teknik också :up: :D
 
Nämen hej igen hörni! 👋🏼 Det var ett tag sen nu. Jag har hoppat in och ut ur tråden det senaste året men hållit mig härifrån under hösten eftersom jag varit så bitter på mina kassa förutsättningar att träna 😅

Men nu jäklar ska kroppen igång igen! Har börjat jobba efter min senaste föräldraledighet och rör mig mer än på läääänge tack vare att jag promenerar 30 + 30 minuter om dagen och går massor i trappor på jobbet (jobbar på femte våningen).

Har gått på ett gruppträningspass i veckan senaste månaderna, på söndagar. Det är blandat power hour, multifys och cirkelfys.

Första veckorna har jag låtit det vara så för att komma in i rutinerna. Men! Nu har jag köpt gymkort så jag kan träna i stan i samband med jobbet! Är så taggad så jag måste bromsa mig själv, det räcker med ett pass i veckan till en början (plus söndagspasset).

Men alltså. Att få möjlighet att bygga upp kroppen riktigt ordentligt igen, jag har verkligen längtat. Nu tänker jag inte vara gravid mer så nu jäklar :D
Kul att du är tillbaka och vilket härligt, peppigt inlägg! Två pass i veckan + 60 min promenad och trappor varje (var)dag är ju toppen! Heja dig :banana:
 
Alltså nog för att jag kände för ett tufft pass på gymmet idag, men fullt så mycket behövde jag kanske inte ta i :o Mina ben är helt förstörda!

1) 10 min crosstrainer med varierande motstånd som uppvärmning
2a) Enbenta marklyft
2b) Split squats med 2x 8kg hantlar (kördes i superset med marklyften)
3) Enbenta höftlyft med 8kg hantel
4) Benpress (maskin) 3x8x80 kg

Och till sist 3 rundor av följande utan vila (fast det fick bli några sekunder här och där i alla fall p.g.a andnöd):
  • 15 burpees
  • 20 benböj
  • 12 utfall med 2x 8kg hantlar
Det var på skakiga ben jag tog mig hem igen vill jag lova! Utöver detta har jag skramlat ihop 13 000 steg på att gå till & från kontoret samt till & från gymmet. Nöjd :) Imorgon blir det simning!
 
Så rolig WOD idag 👏

Körde bulgarian split squats innan så var redan rätt mör i benen 🤪 ska spara den och göra om ett antal veckor igen.

Goal: finish, Time cap: 15 min
10-9-8-7-6-5-4-3-2-1 power cleans (35 kg)
Mellan varje: 75 single unders

Jag hann inte riktigt ända runt pga kramp i vaderna men ändå såpass långt att det inte ska vara omöjligt att klara.
Den WODen sparar jag!
Jag gillar den typen och Cleans är kul!
 
Första passet gjort! Och jag var lite nervös 😅 Jag hade siktat in mig på skivstängerna men alla var upptagna 07:20 på morgonen… vet inte om jag hade otur för det var ett stort gäng med killar i typ gymnasieålder där. Efter ett tag insåg jag att de hade likadana tröjor med något lagnamn på så de körde väl sin fysträning.

Nåja jag hade inte lust att försöka tränga mig in där så jag körde istället motsvarande övningar fast med hantlar istället. Är så svag ändå just nu så det spelar mindre roll :D Knäböj, liggande hantelpress, stående press, enarmsrodd, raka marklyft, smala armhävningar, hantelcurls och liggande benlyft.

Ett hyfsat helkroppspass ändå och avslutade med lite intervaller på roddmaskinen, 4x1 minut med 30 sekunders vila.
 
Jag, i morse: Åh vad skönt, inte så farligt mycket träningsvärk från i går ändå.

Jag, 4 timmar senare: Aha. Där var den. Aj.

Undrar när jag ska lära mig 🙄

Idag blev det simning på lunchen i alla fall, skönt för musklerna! Det kändes som att jag kom ihåg det mesta från alla träningar förra veckan och som att jag kom in i ett bra flow. Jag tror dock att jag måste lugna ner mig ett par hekton, för det går fortfarande lite väl fort och jag blir väldigt andfådd efter typ 100 meter. Tror att det dels handlar om att just ta det lite lugnare, och dels att vänja mig vid den nya tekniken samt andningsfrekvensen. Men jag kämpade på och det känns som att hela kroppen fick sig en ordentlig omgång :)

Nu vilar jag i två dagar för att ladda upp för en långhelg som ska tillbringas i bergen och ser ut att kunna bjuda på både vandring och utförsåkning :banana:
 
Konsulterade just mitt Excel-ark och kan konstatera att jag tränade totalt 17 pass i januari. Det är tre pass mer än i januari 2022 och innebär att jag tränade mer än varannan dag :eek: Oj vad nöjd jag är med det! Fortsätter jag i samma takt kommer jag att ha tränat 226 pass vid årets slut istället för de 150 som är målet :D

...men det kommer jag naturligtvis inte att göra, jag är fullt medveten om att det inte funkar i längden och att vissa månader kommer att landa på hälften så många pass p.g.a sjukdomar, resor, jobb och, tja, livet 🤷‍♀️ Jag har dock verkligen fokuserat den gångna månaden på att träna på så mycket jag kan medan jag kan, och tänkte bibehålla det fokuset så att jag kan fortsätta ligga steget före så länge som möjligt. Förra året blev det rätt stressigt på slutet att hinna med alla pass, och det vill jag undvika i år. Det gör ju också att det blir mindre stressande den veckan jag oundvikligen blir sjuk, får supermycket på jobbet eller något annat som gör att jag får skippa träningen.
 
Jag klarade mitt första bootcamp-pass! 🥳

Vi började med att jogga en bit efter ett motionsspår och sedan traskade vi rakt in i skogen tills vi kom till en glänta. Där gjorde vi tio olika magövningar i typ 20 minuter utan vila.
Vi gick sedan vidare en bit och stannade till och gjorde armövningar två och två. En skulle hålla emot medan den andra pressade upp eller ner armarna på olika sätt. Jobbigare än jag först trodde!

Sedan sprang vi vidare i skogen tills vi kom till en annan glänta där vi i skulle springa mellan tio träd och krama dom, springa tillbaka till gläntan och göra fem övningar tio gånger vardera. Det upprepade vi I en kvart.

Vi avslutade på motionsspåret där vi var utspridda på en lång rad. Alla la sig i plankan medan den som var sist skulle springa och hoppa över dom andra och la sig sedan först medan nästa person sprang. Osv.

Vi höll på allt som allt i en timme.
Jätterolig träning och så härligt att vara mitt i skogen i mörkret med pannlampor. Hela tiden omgav vi av lukten av blöta barr.
Bra instruktör som peppade lagom mycket och alla var med efter sina egna förutsättningar.

Jag längtar redan efter nästa onsdag då vi ska träna igen. 😀
 
Tog en joggingrunda idag, 6 km. Kändes lagom då jag var på body pump igår (bevisligen fuskade jag med ben-övingrna eftersom jag utan problem kunde jogga idag :o)... Siktar på att gå på 2 x 25 min gruppass imorgon kväll, sedan jobbar jag så sent resten av veckan att gymmet hinner stänga så ska jag hinna göra några pass lär jag köra lite varje dag nu.
 
Jag klarade mitt första bootcamp-pass! 🥳

Vi började med att jogga en bit efter ett motionsspår och sedan traskade vi rakt in i skogen tills vi kom till en glänta. Där gjorde vi tio olika magövningar i typ 20 minuter utan vila.
Vi gick sedan vidare en bit och stannade till och gjorde armövningar två och två. En skulle hålla emot medan den andra pressade upp eller ner armarna på olika sätt. Jobbigare än jag först trodde!

Sedan sprang vi vidare i skogen tills vi kom till en annan glänta där vi i skulle springa mellan tio träd och krama dom, springa tillbaka till gläntan och göra fem övningar tio gånger vardera. Det upprepade vi I en kvart.

Vi avslutade på motionsspåret där vi var utspridda på en lång rad. Alla la sig i plankan medan den som var sist skulle springa och hoppa över dom andra och la sig sedan först medan nästa person sprang. Osv.

Vi höll på allt som allt i en timme.
Jätterolig träning och så härligt att vara mitt i skogen i mörkret med pannlampor. Hela tiden omgav vi av lukten av blöta barr.
Bra instruktör som peppade lagom mycket och alla var med efter sina egna förutsättningar.

Jag längtar redan efter nästa onsdag då vi ska träna igen. 😀
Det låter jättekul!
 
Jag klarade mitt första bootcamp-pass! 🥳

Vi började med att jogga en bit efter ett motionsspår och sedan traskade vi rakt in i skogen tills vi kom till en glänta. Där gjorde vi tio olika magövningar i typ 20 minuter utan vila.
Vi gick sedan vidare en bit och stannade till och gjorde armövningar två och två. En skulle hålla emot medan den andra pressade upp eller ner armarna på olika sätt. Jobbigare än jag först trodde!

Sedan sprang vi vidare i skogen tills vi kom till en annan glänta där vi i skulle springa mellan tio träd och krama dom, springa tillbaka till gläntan och göra fem övningar tio gånger vardera. Det upprepade vi I en kvart.

Vi avslutade på motionsspåret där vi var utspridda på en lång rad. Alla la sig i plankan medan den som var sist skulle springa och hoppa över dom andra och la sig sedan först medan nästa person sprang. Osv.

Vi höll på allt som allt i en timme.
Jätterolig träning och så härligt att vara mitt i skogen i mörkret med pannlampor. Hela tiden omgav vi av lukten av blöta barr.
Bra instruktör som peppade lagom mycket och alla var med efter sina egna förutsättningar.

Jag längtar redan efter nästa onsdag då vi ska träna igen. 😀
Oj vilken kul grej, låter både roligt och kreativt!
 
Igår hände det ”äntligen”; jag snubblade på boxen i box jump och slog inte ihjäl mig. Har varit så himla rädd för det och har tagit en evighet att ens kunna göra dem efter att ha skadat mig för drygt ett år sen. Även om jag kör på mjuk box så kan jag komma på tusen sätt att ramla 😂
 
Eller hur! Du kan säkert skala upp till tyngre cleans och DU dessutom :)
Jag har precis börjat lära mig DU, men vi har börjat köra single crossover sista tiden. Det är bra mycket roligare än DU. Korsa armarna i varje hopp, på finalen i open förra året, var det ju DU crossover :crazy:
Jag vet faktiskt inte alls vad jag tar i Cleans, har inte lyft på länge då axeln klagade sist så har inte vågat riktigt.
 
Vet inte om det var dumdristigt eller klokt igår, men blev först ett lunchpass i boxen och sedan crawlkurs på kvällen.

passen bestod "bara" av 3st 9 minutare..

A. EMOM 9
1. Bröstpress hantlar 8reps (jag körde 10kg, pga axelstrul)
2. Triceps band från rigg, 15st
3. Gorillarow altinerat 14st (jag körde 20kg KB)

B. EMOM 9
1. Burpee broadjump (1m) 45sek (Burpee, sedan explosivt hopp 1m rakt fram sedan burpee)
2. Shuttleruns 45sek
3. Wallballs 20st (6/9)

C. EMOM 9
1. KB-swingar, fulla upp på raka armar. (körde 16kg)
2. Repklättring 2-4st
3. Bike-erg 40sek


Vid 19.00 var det dags för crawl-kurs. Blev 1200m med lågt blodsocker. Inte det optimala, men det gick. Jösses vad svårt det är att lära sig att andas i vatten. Jag får panik och känner inte att jag får den luft jag behöver.
 
Igår hände det ”äntligen”; jag snubblade på boxen i box jump och slog inte ihjäl mig. Har varit så himla rädd för det och har tagit en evighet att ens kunna göra dem efter att ha skadat mig för drygt ett år sen. Även om jag kör på mjuk box så kan jag komma på tusen sätt att ramla 😂

Hur är känslan efter fallet igår?
Bättre/sämre?

Jag tycker nästan att den mjuka lådan är läskigare då den känns mer ostabil. Jag försökte lära mig på den i början men fick inte till det alls.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Dags för en ny tråd! Jag kopierar helt fräckt Mineurs intro-inlägg från förra tråden, för det är så fint ❤️ — Vi fortsätter att...
97 98 99
Svar
1 962
· Visningar
62 552
Senast: Rosett
·
  • Låst
Kropp & Själ Vi fortsätter att diskutera, skryta och peppa varandra när det kommer till allt från yoga och promenader till crossfit och...
99 100 101
Svar
2 003
· Visningar
58 139
Senast: Mineur
·
  • Låst
Kropp & Själ I Bukes mest peppande tråd pratar vi om allt från yoga och promenader till crossfit och maratonlöpning. Alla är välkomna, helt oavsett...
99 100 101
Svar
2 007
· Visningar
70 318
Senast: zassoo
·
  • Låst
Kropp & Själ I Bukes mest peppande tråd fortsätter vi att prata om allt från yoga och promenader till löpning och styrketräning - och allt...
99 100 101
Svar
2 009
· Visningar
100 931
Senast: Tassetass
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp