Träning och hälsa del 10

Status
Stängd för vidare inlägg.
Åkte på gymmet idag, körde mitt styrkeprogram i maskinerna men pga folk som ska vila hann jag inte med allt så jag gjorde lite situps på matta vid sidan av. Bättre än inget. Är verkligen frustrerande när folk ska sitta och pausa i maskinerna och aldrig blir klara... jag fattar inte hur det kan vara så svårt att förstå att andra vill använda dem. En gång har hag försökt säga på ett lite snyggt sätt att jag kunde köra medan en annan satt och väntade, fick då svaret "ja men jag vilar inte så länge"... nähä... under den tiden hon satt där och scrollade på mobilen hann jag göra 3 x 10 på annat håll och sedan återstod bara en 10a i den maskin hon upptog, så jag blev less och gick hem utan den sista....
 
Nu när jaktsäsongen med taxen är slut så har jag börjat bli sjuukt sugen på att börja löpträna igen! Är fortsatt väldigt försiktigt med löpning pga att det var det som till sist kraschade min rygg. Men i somras sprang jag en dag i veckan, ibland två, med hundarna och det var såå skönt! Inga krav på distans och tid utan vi hade vår runda och sprang det vi orkade osv. Älskade det! Så det är tanken även i år. Men just nu känns isfria grusvägar långt borta 😅
 
Tränade imorse! Helkroppspass med lite blandat fria vikter och maskiner. Skulle försöka mig på benpressen (alltså inte maskinen utan en sån med riktiga viktplattor) men jag fattade inte hur jag skulle ställa in den :o Vågade inte fråga nån så jag gick bara därifrån och gjorde knäböj istället 😂
 
Tränade imorse! Helkroppspass med lite blandat fria vikter och maskiner. Skulle försöka mig på benpressen (alltså inte maskinen utan en sån med riktiga viktplattor) men jag fattade inte hur jag skulle ställa in den :o Vågade inte fråga nån så jag gick bara därifrån och gjorde knäböj istället 😂

Har ni inte möjlighet att boka genomgång med instruktör? Vi har återkommande sådana pass där man kan anmäla sig, så sätter man ihop ett pass och de visar hur maskinerna ska ställas in...
 
Har ni inte möjlighet att boka genomgång med instruktör? Vi har återkommande sådana pass där man kan anmäla sig, så sätter man ihop ett pass och de visar hur maskinerna ska ställas in...
Jo det finns! :) Jag lever väl bara i tron om att jag har tränat så många år att jag inte behöver det :angel: lite dumt egentligen så jag borde kanske boka en sån tid. Fria vikter är jag van vid men inte maskiner.
 
Uppdaterar inte så ofta i tråden men försöker läsa ikapp lite😊

Har tränat regelbundet hela vintern, både löpning och styrka (underlättar att jobba på gym)
Lägger i lite överväxel nu för att ladda inför Gbg varvet som jag trots att jag inte skulle anmäla mig till inte kunde låta bli (sa senast i höstas att nej, det blir inget men det gällde tydligen inte längre)

Löpning i söndags i slasket, och idag blev det styrka, fria vikter (bästa jag vet) körde marklyft också för ovanlighetens skull och lyckades köra 90kg*15. Lite förvånad själv eftersom jag inte gjort det på länge, dock långt till mitt pb på 120kg men ändå! Nöjd!
Imorgon blir det en löptur igen.

Hej hopp!
 
Ridning och promenad igår som planerat. I morse tränade jag. La till en övning i mitt träningsprogram, hoppas inte kroppen sparkar bakut pga det nu. Kan verka dramatiskt men det behövs inte mycket ibland alltså 😅

Ska rida på lunchen och ikväll får det bli promenad med hundarna.
 
Var på cross igår, promenerade 1 tim 40 min och sedan på kvällen åkte jag och provred en häst. Känner mig supertrött idag, seg i hela kroppen. Så jag kanske ska skippa kettlebells och bara gå på corepasset istället... surt då jag gillar kettlebells. Men jag ska ju enligt min läkare "lyssna på kroppen" så kanske får det bli att skippa dubbelpass och bara gå på core, det är ju relativt lugnt.
 
Körde lunchpass med instruktör idag, liten grupp på 8 personer. Två styrkecirklar med fyra övningar vardera, sen lite kondition på slutet. Ett lagom helkroppspass sådär.

Instruktören var dock inte supertydlig med hur allt skulle genomföras, jag tyckte ändå det gick bra men det tyckte uppenbarligen inte alla. Det var nämligen stor förvirring kring vilken övning man skulle köra härnäst i cirkeln, vilket ledde till att alla inte fick göra alla övningar eftersom det var upptaget av nån som gått fel… Först försökte jag hjälpa till och berätta vart folk skulle gå men när det ändå inte hjälpte gav jag upp och körde bara på. Det är ju inte hela världen egentligen.
 
Skippade kettlebells idag, det var en stor happening att jag för första gången avbokar nåt jag bestämt pga att jag lyssnade på kroppen. Det låter löjligt, men ett stort steg för mig. Gick 15 min på crosstrainern och värmde upp inför coren, det var alldeles tillräckligt. Har inte alls känt mig i form idag.
 
Körde lunchpass med instruktör idag, liten grupp på 8 personer. Två styrkecirklar med fyra övningar vardera, sen lite kondition på slutet. Ett lagom helkroppspass sådär.

Instruktören var dock inte supertydlig med hur allt skulle genomföras, jag tyckte ändå det gick bra men det tyckte uppenbarligen inte alla. Det var nämligen stor förvirring kring vilken övning man skulle köra härnäst i cirkeln, vilket ledde till att alla inte fick göra alla övningar eftersom det var upptaget av nån som gått fel… Först försökte jag hjälpa till och berätta vart folk skulle gå men när det ändå inte hjälpte gav jag upp och körde bara på. Det är ju inte hela världen egentligen.
Låter som ett kul pass men vad drygt med dålig vägledning!
Skippade kettlebells idag, det var en stor happening att jag för första gången avbokar nåt jag bestämt pga att jag lyssnade på kroppen. Det låter löjligt, men ett stort steg för mig. Gick 15 min på crosstrainern och värmde upp inför coren, det var alldeles tillräckligt. Har inte alls känt mig i form idag.
Heja dig!
 
Kom just hem från ett skogspass!

Vi började med att springa i typ tio minuter längs ett motionsspår. Sedan körde vi uppvärmning vid tre olika stationer.
Sedan gjorde vi bedömningar, utfall åt olika håll och en övning där man gick ned i benböj och sedan hoppade upp jämfota.
Efter det sprang vi vidare och gjorde magövningar med plankan på olika sätt och plankan åt fel håll med magen upp.

Efter detta var jag helt slut så jag gav upp. Kände mig missnöjd över att jag inte orkade fortsätta träningen, men när jag kom till bilen igen såg jag att jag ändå hade varit med i 45 minuter.
På vägen hem ångrade jag inställning och kände mig riktigt nöjd. Dels orkade jag springa i början, vilket jag inte trodde jag skulle orka, och dels kände jag min gräns och klarade av att bryta när det blev för mycket.

Så jag är nöjd med kvällens pass ändå. 🙂
 
Jag unnade mig att ta en timme ledigt för ett rejält styrketräningspass i eftermiddags, himla skönt att kunna gå till gymmet när inte alla andra också är där. Nu var det jag och två andra personer där, kändes fullt tillräckligt :D

Jag körde roddmaskin och rörlighetsövningar som uppvärmning följt av bänkpress, Arnold press i superset med squeeze press, flyes åt sidan och framåt i superset med high pulls (heter det drag till hakan, kanske?), armhävningar, pull ups (2,5+1,5+1), och avslutningsvis en cirkel för bålen med tre varv av fällkniven, plankan med axelklapp samt sidoplanka. Riktigt skön genomkörare för hela överkroppen och det var definitivt lite skakigt att tvätta håret efteråt!

Insåg att jag bör öka vikten i squeeze press, flyes och high pulls, samtidigt kändes Arnold press helt vansinnigt tunga just idag trots att jag klarade samma vikt med lätthet för ett par veckor sedan. Märkligt! Skalade ner från 3x8 till 3x6 reps för just den idag för att det skulle funka.
 
Kroppen känns okej efter gårdagens träning, skönt! Ska köra samma i morgon :) Så styrka och rörlighet, ridning och promenad igår. Idag blir det ridning bara tror jag. Maken får nog ta hundpromenaden för jag ska till ridskolan med ungarna.
 
I onsdags var jag tillbaka i gymmet, körde styrkelabbets uppstartspass. Kändes bra om än ovant! Var alla baslyft så fick ett helkroppspass, det var ett tag sen och det kändes igår kan jag lova :p valde vikter på 40-60% av max så det var ju inte tungt egentligen, men det kändes som om det var klokt att börja så försiktigt. Det är första gången jag faktiskt börjar träna igen efter sjukdom så har inget att jämföra med :laugh: Hade tänkt gå idag också och börja på PPL-programmet, men hade ett sinnessjukt arbetspass(115 aktiva minuter på klockan och fem timmar övertid 🥴) så jag tänker fan ta mig en vilodag i stället 😅
 
Kroppen bad om frisk luft på lunchen, så jag körde trappträning utomhus istället för att stänga in mig på gymmet för det planerade benpasset. Jag har för ovanlighetens skull en helt ledig lördag imorgon, så jag tar gymmet då istället.

Idag knatade jag bort till min gamla vanliga trappa som har 60 branta steg och sprang upp och ner för den 5, 4, 3, 2 och 1 gång. En minuts vila mellan varje omgång. Det var länge sedan jag körde det här passet och det kändes vill jag lova! Fy tusan vad andfådd man blir 🥵 Sen blir jag rädd för att trilla när benen blir skakiga och trötta, särskilt på väg ner, så det gör nog att jag springer lite långsammare än jag egentligen hade kunnat under de sista varven. Men men, svinjobbigt var det ändå! Mitt ansikte matchade min chockrosa fleecetröja efteråt :D
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Dags för en ny tråd! Jag kopierar helt fräckt Mineurs intro-inlägg från förra tråden, för det är så fint ❤️ — Vi fortsätter att...
97 98 99
Svar
1 968
· Visningar
63 283
  • Låst
Kropp & Själ Vi fortsätter att diskutera, skryta och peppa varandra när det kommer till allt från yoga och promenader till crossfit och...
99 100 101
Svar
2 003
· Visningar
58 359
Senast: Mineur
·
  • Låst
Kropp & Själ I Bukes mest peppande tråd pratar vi om allt från yoga och promenader till crossfit och maratonlöpning. Alla är välkomna, helt oavsett...
99 100 101
Svar
2 007
· Visningar
70 799
Senast: zassoo
·
  • Låst
Kropp & Själ I Bukes mest peppande tråd fortsätter vi att prata om allt från yoga och promenader till löpning och styrketräning - och allt...
99 100 101
Svar
2 009
· Visningar
101 487
Senast: Tassetass
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Sojasås + katter
  • Bra familjehund? Rasvak😇
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp