Träning och hälsa del 10

Status
Stängd för vidare inlägg.
Tur att jag gjort 3 pass denna vecka,för idag var jag och red och flög av så in i helvetet. Kommer nog inte kunna träna på en vecka med den här ryggen. Så less. Är nog för gammal för att rida...
Det tror jag inte! Man får bara välja snällare hästar när åren går.. skulle aldrig rida de hästar jag hoppade upp på när jag var cirka 20. Såhär i efterhand var de ju faktiskt livsfarliga. 🤪 (Jag hade någon sorts fetisch som gjorde att det var just dom som beskrevs som farliga som hamnade hemma hos mig... 😅)
 
Det tror jag inte! Man får bara välja snällare hästar när åren går.. skulle aldrig rida de hästar jag hoppade upp på när jag var cirka 20. Såhär i efterhand var de ju faktiskt livsfarliga. 🤪 (Jag hade någon sorts fetisch som gjorde att det var just dom som beskrevs som farliga som hamnade hemma hos mig... 😅)

Därav att jag sökte mig till snälla hästar. Men bevisligen verkar jag ju inte ens kunna rida dem längre. Är nog ett tecken på att jag ska lägga av.
 
Därav att jag sökte mig till snälla hästar. Men bevisligen verkar jag ju inte ens kunna rida dem längre. Är nog ett tecken på att jag ska lägga av.
Äh! Även "snälla" hästar kan ha en dålig dag. Ta det lugnt, läk kroppen i lugn och ro och ta nya tag. Hästar ger så oerhört mycket, det är värt vissa smällar!
 
Äh! Även "snälla" hästar kan ha en dålig dag. Ta det lugnt, läk kroppen i lugn och ro och ta nya tag. Hästar ger så oerhört mycket, det är värt vissa smällar!

Vi får se. Jag avvecklade ju av en anledning, men så tänkte jag ta upp det i lite mindre omfattning eftersom jag inte har nåt att göra här där jag bor nu. Men alltså nej det är inte lika kul att inte rida sina egna. Vi får se, det dröjer nog ändå med tanke på hur jävla illa jag slog mig.
 
Min träningsvecka landade på 4 pass; två styrka, ett kondition och ett yoga, och så i snitt 8000 steg per dag utöver det. Det är jag jättenöjd med! Kände verkligen att jag lyckades hålla hög kvalitet på samtliga pass och som att det blev en bra blandning för både kroppen och hjärnan. Det har varit en väldigt utmanande och jobbig vecka i övrigt, men det känns skönt att jag inte lät det gå ut över träningen utan lät den bli lite av en höjdpunkt istället.

Planen för veckan är som följer:

Måndag: 30 min promenad, styrketräning (överkropp).
Tisdag: 40 min promenad, annars vila.
Onsdag: 30 min promenad, styrketräning (ben & kondition).
Torsdag: 30 min promenad, 30 min simning.
Fredag-söndag: Ska iväg på tjejhelg med ett gäng kompisar från universitetstiden, så det kommer inte att bli någon regelrätt träning men säkert en hel del motion då det är ett aktivt gäng som uppskattar rörelse :)
 
I helgen var första gången som all snö och is var borta så nu har jag kunnat cykla igen! Underbart och hoppas det ger lite extra kondis! Armbågarna krånglar men jag lyckas ändå köra korta pass under dagen där jag får upp pulsen. Så inte gett upp helt!
 
I helgen var första gången som all snö och is var borta så nu har jag kunnat cykla igen! Underbart och hoppas det ger lite extra kondis! Armbågarna krånglar men jag lyckas ändå köra korta pass under dagen där jag får upp pulsen. Så inte gett upp helt!

Underbart. Här är det väl 3 månader av snö och is kvar :yuck: Har köpt ett par skidor, känns som att det är sånt man ska ha här... :angel:
 
Nu har jag tappat träningen lite, en förkylning som legat i kroppen och stört.
Skulle haft avslutning på simlektion förra veckan men badhuset hade fått fall av "badhusfötter" så det var stängt för städ. Men på fredag är det dags igen.
Så min fredag blir aktiv denna vecka, vilket känns sådär då jag vart lite låg på träning senaste 2-3v pga pågående förkylning. Men open 23.1 startar på torsdag och jag är tvungen att göra den på fredag då vi drar till Gran Canaria på lördag. Samt Crawlavslutning efter det, men det får helt enkelt gå!

Just nu är jag inbokad på träning varenda dag denna vecka, men så kommer det inte att bli. Men måndag, tisdag och torsdag är planen. Torsdagarna är det gymnastikträning och i torsdags var det inriktat mot BMU (Bar muscle up), hoppas att 2023 är året där jag faktiskt kan genomföra en sådan.
 
Nu har jag tappat träningen lite, en förkylning som legat i kroppen och stört.
Skulle haft avslutning på simlektion förra veckan men badhuset hade fått fall av "badhusfötter" så det var stängt för städ. Men på fredag är det dags igen.
Så min fredag blir aktiv denna vecka, vilket känns sådär då jag vart lite låg på träning senaste 2-3v pga pågående förkylning. Men open 23.1 startar på torsdag och jag är tvungen att göra den på fredag då vi drar till Gran Canaria på lördag. Samt Crawlavslutning efter det, men det får helt enkelt gå!

Just nu är jag inbokad på träning varenda dag denna vecka, men så kommer det inte att bli. Men måndag, tisdag och torsdag är planen. Torsdagarna är det gymnastikträning och i torsdags var det inriktat mot BMU (Bar muscle up), hoppas att 2023 är året där jag faktiskt kan genomföra en sådan.
Segt när allt kör ihop sig sådär, men skönt att du kan börja komma igång lite försiktigt igen. Sjukt coolt med BMU, det verkar precis hur svårt och läskigt som helst tycker jag! :bow:
 
Segt när allt kör ihop sig sådär, men skönt att du kan börja komma igång lite försiktigt igen. Sjukt coolt med BMU, det verkar precis hur svårt och läskigt som helst tycker jag! :bow:

Jag tycker delen med att ta sig över räcker är superläskig, att vrida runt axlarna som man ska/bör. Men tänker att övning ger färdighet. Handgående och BMU är mina mål i år :)
 
Jag upplever att kroppen inte svarar på riktigt samma sätt som innan jag gjorde en massage för några veckor sedan. Att jag känner hur överrörlig jag är (vilket jag aldrig ens vetat om att jag är, innan massören sa det).

I helgen las det ut en förfrågan om OCR-lopp ihop med boxen så i år slipper jag göra Tough viking själv som jag gjorde förra året :love:
 
Kände mig så seg imorse men tog mig iväg till gymmet ändå och väl på plats kändes det ju bra :up: Jag har börjat träna efter Styrkelabbets program Helkropp hypertrofi (även om jag nog inte kommer köra tre pass varje vecka) och det känns roligt hittills!

Dagens pass var av bodybuildingkaraktär, kul :D En hel rad olika övningar, mycket maskiner, hantlar och kablar. En del övningar blev lite mesiga eftersom jag verkligen provar mig fram med vikterna. Hade inte så mycket tid heller eftersom jag tänkte fel när jag ställde väckarklockan igår kväll :idea: Men ett hyfsat pass ändå!
 
Jag har dragit på mig en förkylning så ingen träning i fredags och i lördags fixade jag bara stallet och låg sen i soffan. Igår red jag faktiskt båda islandshästarna och fixade stallet men sen var det soffan igen. Så ingen träning i morse men tog en halvtimmes lugn promenad på lunchen med hundarna :) Börjar få lite ork tillbaka så kanske att jag kan köra min onsdagsträning som planerat.
 
Inte skrivit på länge, men jag läser allt!
Och ehh.. Så här bra går det för mig.. 😅🙈
IMG_20230211_080704_527.jpg

Inte så farligt som det ser ut, men jävligt onödigt och galet irriterande! Åkte i backen på en träningsmatch (fotboll) för 3v sen, och tog emot med handen, trodde bara det va en smäll/stukning.. efter undersökning trodde läkaren skadat båtben, efter röntgen tror man att jag slagit av en benbit från något av benen runt båtbenet och jag fick en gipsad skena som ska sitta i 2v.. Hoppas det är bra då, annars är risken operation och gips bra mycket längre än 2v.. 😳
Löpning, fotboll och ben på gymmet funkar.. Och provade rida idag och det går helt ok, tävling på lördag.. 😁🙈
 
Jag tog mig iväg till boxen igår, hade velat ha en plats på det vanliga passet men fick bli på basic-passet då det var fullt i det andra. Fortfarande sjukt högt tryck på passen i boxen.
Inte ett jättespännande pass, men endel pullups, cykling och allmän styrka.
Dock ett okej pass att starta med efter sjukdom.
 
Så peppad på träningen nu. Och sjukt tacksam för kroppen! Vilken jäkla maskin! Bild från 30/1 (dagen innan förlossning)...
 

Bifogade filer

  • 20230214_130952.jpg
    20230214_130952.jpg
    172,6 KB · Visningar: 40
knappt två veckor kvar till öppet spår nu. Vet inte riktigt om jag helst skulle vilja ha mer träningstid eller helst bara få det överstökat 😅 Har varit iväg och åkt skidor i helgen nu men känns det som att det är risk för mycket barmarksträning på slutet. Inte mycket snö på hemmaplan förutom konstsnöspår.

Börjar redan fundera på vad jag ska ha för mål när Öppet spår är avklarat. Måste ha något lopp att träna för, det är det som funkar absolut bäst som motivation. Något halvlångt löplopp efter sommaren tänker jag mig.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Dags för en ny tråd! Jag kopierar helt fräckt Mineurs intro-inlägg från förra tråden, för det är så fint ❤️ — Vi fortsätter att...
97 98 99
Svar
1 969
· Visningar
63 308
  • Låst
Kropp & Själ Vi fortsätter att diskutera, skryta och peppa varandra när det kommer till allt från yoga och promenader till crossfit och...
99 100 101
Svar
2 003
· Visningar
58 360
Senast: Mineur
·
  • Låst
Kropp & Själ I Bukes mest peppande tråd pratar vi om allt från yoga och promenader till crossfit och maratonlöpning. Alla är välkomna, helt oavsett...
99 100 101
Svar
2 007
· Visningar
70 810
Senast: zassoo
·
  • Låst
Kropp & Själ I Bukes mest peppande tråd fortsätter vi att prata om allt från yoga och promenader till löpning och styrketräning - och allt...
99 100 101
Svar
2 009
· Visningar
101 506
Senast: Tassetass
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp