Träning och hälsa del 10

Status
Stängd för vidare inlägg.
Träning efter jobbet ikväll trots att jag egentligen inte hade lust efter att ha varit på gymmet sedan 09.15😂 Meen!! Jag motarbeta mina latmaskar och körde veckans 3:e pass och det blev ett riktigt bra överkropps pass på 50min. Imorgon e det vila och fredagsmys med familjen och i helgen är det långpass med hunden som gäller.
 
Tacksam för vilodag idag :laugh:
6EB4E705-1FFC-47A3-BEC3-AC2668BBBED7.jpeg
 
Jag kände samma fast jag hade siktet inställt på skalade från början, jag kan göra exakt 0 pull ups så de där 20 kan jag ju fetglömma 🤪

Edit: jag visste ju att det skulle bli ett bekymmer såklart men hoppades att det inte skulle vara första eventet.
Känns spontant lite konstigt med pull ups även i den skalade tycker jag? Nu har jag iofs väldigt lite erfarenhet av just Open, men mig veterligen är det inte många (ffa kvinnor) som skulle fixa 20 pull ups, även bland de som tränar mycket! För mig känns det som att det är en för hög nivå för att vara scaled, men det är ju bara min åsikt! Jag hade fått räkna mig som 55+ för att överhuvudtaget kunna fundera på att vara med jag :D
 
Det var extremt segt att ta sig iväg i morse, jag är SÅ inte van vid morgonträning! Sen blev det lite stressigt att hinna till jobbet också, så ingen klockren start på dagen, men simningen gick helt okej i alla fall! Fokus var återigen på att hitta ett tempo som jag kunde hålla i längden. Lättare sagt än gjort, jag förstår verkligen inte hur jag ska kunna simma långsammare än jag gör! Men tydligen är jag redan nu nästan dubbelt så snabb som maken som har betydligt mer överkroppsstyrka än jag, så jag måste försöka hitta ett sätt att dra ner på farten lite. Målet för idag var att klara av att simma 250 meter i ett bräde utan att behöva stanna p.g.a andfådd. Det gick hyfsat bra. Jag ska inte säga att det var behagligt, och andfådd blev jag definitivt, men det kändes som att jag hittade ett hyfsat tempo i alla fall. Körde en pyramid med intervaller så att jag simmade 50 + 100 + 150 + 250 + 150 + 100 + 50 meter, med 30 sekunders vila emellan varje.

Nästa gång ska jag försöka simma tillräckligt långsamt för att klara 300 meter utan paus, och sen får jag väl fortsätta så tills jag lyckas vänja kroppen vid ett vettigt tempo. Tror egentligen att det mest har med vana att göra, så det är bara att fortsätta nöta på. Känns ganska kul att ha något att jobba lite extra med! :)
 
Tränade i morse. Körde samma som i onsdags, alltså lite lugnare. På måndag hoppas jag kunna köra fullt igen :)

Ösregnar ute men ska ta en lunchpromenad med hundarna iallafall. Sen blir det inte mycket mer idag utan ska ta en lugn kväll. Det är viktigt för hälsan det också :)
 
Jag kände samma fast jag hade siktet inställt på skalade från början, jag kan göra exakt 0 pull ups så de där 20 kan jag ju fetglömma 🤪

Edit: jag visste ju att det skulle bli ett bekymmer såklart men hoppades att det inte skulle vara första eventet.
Jag tänker att det är 14min, så vi får se hur långt man kommer. Ska köra vid 13.30 idag tydligen anser min coach att jag inte ska skala då kan kan TTB. Men har typ aldrig gjort med än 7 🙈
 
Känns spontant lite konstigt med pull ups även i den skalade tycker jag? Nu har jag iofs väldigt lite erfarenhet av just Open, men mig veterligen är det inte många (ffa kvinnor) som skulle fixa 20 pull ups, även bland de som tränar mycket! För mig känns det som att det är en för hög nivå för att vara scaled, men det är ju bara min åsikt! Jag hade fått räkna mig som 55+ för att överhuvudtaget kunna fundera på att vara med jag :D
Du får ju dela hur mycket du vill. Köra singlar rakt igenom.

Det är samma wod som 14.4 denna gång. Jag hoppas att jag har bättre tur i wod nästa vecka 🙈

förra året var det CTB med i 22.3 på skalad
 
Jag kände samma fast jag hade siktet inställt på skalade från början, jag kan göra exakt 0 pull ups så de där 20 kan jag ju fetglömma 🤪

Edit: jag visste ju att det skulle bli ett bekymmer såklart men hoppades att det inte skulle vara första eventet.
Tycker dom är lite elaka som lägger detta som första. Den var i stil med 22.3 som var förra året. Men då hade man fått va med på 2 delar i vart fall.

Men det kommer rensa bort många tidigt. Tror de hade för många med i sista delen förra året.
 
Känns spontant lite konstigt med pull ups även i den skalade tycker jag? Nu har jag iofs väldigt lite erfarenhet av just Open, men mig veterligen är det inte många (ffa kvinnor) som skulle fixa 20 pull ups, även bland de som tränar mycket! För mig känns det som att det är en för hög nivå för att vara scaled, men det är ju bara min åsikt! Jag hade fått räkna mig som 55+ för att överhuvudtaget kunna fundera på att vara med jag :D
Jag får också vara 55+ för jag kan ännu inte en enda pull up. Även om det kryper långsamt närmre, hinner väl fylla 45 innan det är dags. Får ställa in att komma med till Games som 60 + :D
 
Tycker dom är lite elaka som lägger detta som första. Den var i stil med 22.3 som var förra året. Men då hade man fått va med på 2 delar i vart fall.

Men det kommer rensa bort många tidigt. Tror de hade för många med i sista delen förra året.
Vi pratade om samma, det är nog många som blir avskräckta både i scaled och RX. 20 ring muscle up snyter man heller inte hur sig hur lätt som helst.
 
Hur gick det då i mitt första inofficiella försök? Inte så bra som jag hade hoppats, men inte orimligt dåligt med nuvarande status.

Började morgonen med att kolla score sheet och upptäcka att det fanns utrymme för att fylla i TVÅ varv?! 😱 men sen på lunchen körde några kompisar som är grymt mer vältränade än vad jag är och de hann inte avsluta sina cleans. Kändes mycket bättre då.

Mitt mål var att komma så långt att jag fick göra minst en clean (mitt starkaste moment i dagens event).

Rodden: tappade tekniken och istället för starka drag så blev det högre strokes/minut. Tappade 60 sekunder mot planen redan här.
Hanging knee raises: fick inte till flytet så tappade onödigt mycket tid här med, fick gå ner på treor tidigare än planerat.
Wall balls: gick över förväntan! Färre no reps än det brukar bli och trots att jag haft ont i knät en vecka så funkade det bra. Men här tog tiden slut halvvägs in ungefär.

Vilade ett par minuter och körde mina 30 cleans som avslutning bara för att det är så roligt och fokuserade på att få flyt i touch and go.
 
Känns spontant lite konstigt med pull ups även i den skalade tycker jag? Nu har jag iofs väldigt lite erfarenhet av just Open, men mig veterligen är det inte många (ffa kvinnor) som skulle fixa 20 pull ups, även bland de som tränar mycket! För mig känns det som att det är en för hög nivå för att vara scaled, men det är ju bara min åsikt! Jag hade fått räkna mig som 55+ för att överhuvudtaget kunna fundera på att vara med jag :D
Förra året var det både vanliga och chest to bar pull ups i den skalade 🙈
 
Hur gick det då i mitt första inofficiella försök? Inte så bra som jag hade hoppats, men inte orimligt dåligt med nuvarande status.

Började morgonen med att kolla score sheet och upptäcka att det fanns utrymme för att fylla i TVÅ varv?! 😱 men sen på lunchen körde några kompisar som är grymt mer vältränade än vad jag är och de hann inte avsluta sina cleans. Kändes mycket bättre då.

Mitt mål var att komma så långt att jag fick göra minst en clean (mitt starkaste moment i dagens event).

Rodden: tappade tekniken och istället för starka drag så blev det högre strokes/minut. Tappade 60 sekunder mot planen redan här.
Hanging knee raises: fick inte till flytet så tappade onödigt mycket tid här med, fick gå ner på treor tidigare än planerat.
Wall balls: gick över förväntan! Färre no reps än det brukar bli och trots att jag haft ont i knät en vecka så funkade det bra. Men här tog tiden slut halvvägs in ungefär.

Vilade ett par minuter och körde mina 30 cleans som avslutning bara för att det är så roligt och fokuserade på att få flyt i touch and go.
Annie Thorisdottir har lagt ut en video när hon gör den och hon klarar ett varv + +39 kcal....
Så jag börjar fatta varför de har med pull-ups resp muscle-ups på slutet, kan man inte utföra dem kommer man nog heller inte att komma så långt inom tiden.
 
Annie Thorisdottir har lagt ut en video när hon gör den och hon klarar ett varv + +39 kcal....
Så jag börjar fatta varför de har med pull-ups resp muscle-ups på slutet, kan man inte utföra dem kommer man nog heller inte att komma så långt inom tiden.
Ja att proffesionellt atleter gör mer än ett varv är jag inte förvånad över, tänkte mer på oss som tränar på fritiden :)
 
Ja att proffesionellt atleter gör mer än ett varv är jag inte förvånad över, tänkte mer på oss som tränar på fritiden :)
Jag tror vi tänker samma. Om hon som är proffs "bara" klarar ett varv plus lite till så är det inte konstigt att vi som tränar på fritiden inte kommer så långt i den WOD-en var det jag ville få fram :)
 
Jag försökte jogga en runda ikväll. Katastrof. Gjorde så ont i min hästorsakade skada som jag trodde äntligen var på väg bort... ack så fel man kunde ha :( gick inte ens att springa, blev snarare nån form av jogg/gång utan svävmoment eftersom varje tillstymmelse till skumpande var en plåga...
 
Eftersom det inte blev träning i onsdags, sportlovsledigt, så bokade jag upp mig på ett pass idag istället.
Det var riktigt roligt! Men jobbigt.. 😅

Vi började med en powerwalk upp för en brant stig i skogen, sedan joggade vi en bit tills vi kom fram till en till lite mindre brant backe.
Där delade vi upp oss i par, en gjorde en övning medan den andra sprang (jag powerwalkade) upp för backen och tillbaka ned. Under tiden gjorde den andra en styrkeövning. Sedan byttes man av och gjorde olika övningar och sprang upp för backen tio gånger.

Efter det joggade vi till en grusplan. Där gjorde vi först en rolig övning där man stod plankan i en ring och puttade en boll mellan sig. Jobbigt!
Sedan gjorde vi en annan övning med bollen, man stod i en stor ring och gjorde olika övningar medan en kastade upp en boll och sa ett namn. När man hörde sitt namn skulle man springa in i ringen och ta bollen och kasta upp den igen, springa tillbaka till sin plats och fortsätta göra övningar.

Eftee det sprang vi fram och tillbaka över planen tills tränaren blåste i en visselpipa och då skulle man göra en styrkeövning tills tränaren blåste igen. Gjorde tio övningar.

Efter det powerwalkade vi på ett glest öed tillbaka medan den som var längst bak i ledet joggade slalom mellan de andra tills hen var längst fram. Fortsatte så tills vi var tillbaka där vi började.
Avslutade med lite fler styrkeövningar.
 
Körde ett pass med core och flera promenader idag. Känns helt ok i ryggen men det är alltid ett nytt elände varje morgon. Så less på detta. Med bakgrund av det tänker jag tillägna kommande vecka till lugnare pass i form av core, nån runda i gymmet och andra kontrollerade träningsformer. Känns som att det är alldeles för lätt att råka riva upp nåt om man slinter med tex en kettlebell. Men skittråkigt såklart, eftersom jag nu vant mig vid att träna med lite mer puls.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Dags för en ny tråd! Jag kopierar helt fräckt Mineurs intro-inlägg från förra tråden, för det är så fint ❤️ — Vi fortsätter att...
97 98 99
Svar
1 973
· Visningar
63 494
  • Låst
Kropp & Själ Vi fortsätter att diskutera, skryta och peppa varandra när det kommer till allt från yoga och promenader till crossfit och...
99 100 101
Svar
2 003
· Visningar
58 406
Senast: Mineur
·
  • Låst
Kropp & Själ I Bukes mest peppande tråd pratar vi om allt från yoga och promenader till crossfit och maratonlöpning. Alla är välkomna, helt oavsett...
99 100 101
Svar
2 007
· Visningar
70 879
Senast: zassoo
·
  • Låst
Kropp & Själ I Bukes mest peppande tråd fortsätter vi att prata om allt från yoga och promenader till löpning och styrketräning - och allt...
99 100 101
Svar
2 009
· Visningar
101 580
Senast: Tassetass
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Uppdateringstråd 29
  • Bra familjehund? Rasvak😇

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp