Träning och hälsa del 11

Huga huga. Dagens pass var bra, men precis så lika träningsdvderna som jag befarade :p
Nöjd att jag provade ändå, men jag vill ha en skivstång eller hantel i mina pass tack!

Avslutade med sittande benpress och latsdrag, för varför inte :D

IMG_4308.jpeg
 
Rekommenderar inte träning i gym med glastak när det är högsommarvärme med hög luftfuktighet utomhus. Ja ja, svettfaktorn fick jag ju till i alla fall! 🥵

Det blev ett trevligt överkroppspass med fokus axlar och bröst, som avslutades med en cirkel med lite core och flås.

1) 1 km rodd samt rörlighetsövningar
2) Militärpress
3a) Drag till hakan
3b) Hantelsnatch (superset med 3a)
4) Bänkpress
5) Squeeze press
6a) KB-svingar
6b) Plankan med axelklapp
6) Fällkniven

På grund av värmen la jag in lite extra lång vila mellan huvudövningarna, men 6a-c gjordes utan någon vila. Kände mig rätt svag i bänkpressen och tycker att den har krånglat lite på senaste, även när jag tagit den i början av passet. Får se om jag kan få maken att hjälpa mig nästa gång. I övrigt kändes det dock rätt bra alltihop :)
 
Planen för veckan ser ut såhär:

Måndag: Simning
Tisdag: Vila
Onsdag: Lätt styrketräningspass (helkropp)
Torsdag: Yoga
Fredag: Vila
Lördag: Vandring
Söndag: Eventuellt en kortare vandringstur, men förmodligen är vi så döda från dagen innan att vi skippar det :p

Lördagens vandring är på 7-8 timmar i rätt kuperad terräng (läs: berg) vilket lär bli rätt tufft, så jag vill verkligen se till att kroppen känns fräsch tills dess. Därav det lätta helkroppspasset på onsdag. Maken och jag ska göra vandringen för att fira vår första bröllopsdag, vi kommer att vandra från Kinlochleven till Fort William där vi har bokat ett Airbnb för natten. Det ska bli så himla härligt!
 
Åttonde runstreakveckan avklarad, vilket innebär att jag igår sprang runda nummer 56! Fortfarande väldigt nöjd med konceptet och har aldrig haft en tanke någon dag på att skippa att springa. Har lagt in något längre (än 20 min) pass då och då men har hittills inte kommit igång med intervallpass vilket var planen. Tänkte att det skulle bli denna veckan och med tanke på vad temperaturen ska bli lär det väl bli tidiga morgnar eller sena kvällar isf 😅
 
Bra jobbat! Supersnabbt ju, särskilt med tanke på att det var första gången på ett bra tag!

Tack!
Ja, det var roligt att det gick så fort. :)
Tiden är sekundär nu, jag vill bara komma upp i distans, så tog inte ut mig helt heller.
Fick dessutom håll efter 6 km o hade det i två km... fick likadant förra rundan... Hmm, kanske hade för mycket mjölk till frukostgröten eller nåt.

Och så härligt det låter med vandringen!

Grymt ju! Förutom temperaturen är ju extra bonus av tidig träning att man kan njuta av att ha klarat av det hela dagen sen :D
Tack!
Ja :) Fast idag har jag känt mig lite trött. jag springer ofta efter frukost, men då är det normalt vid typ 10.30-tiden....

Åttonde runstreakveckan avklarad, vilket innebär att jag igår sprang runda nummer 56! Fortfarande väldigt nöjd med konceptet och har aldrig haft en tanke någon dag på att skippa att springa. Har lagt in något längre (än 20 min) pass då och då men har hittills inte kommit igång med intervallpass vilket var planen. Tänkte att det skulle bli denna veckan och med tanke på vad temperaturen ska bli lär det väl bli tidiga morgnar eller sena kvällar isf 😅

Bra jobbat själv! Jag gillar också att springa sena kvällar, men kan tyvärr ha svårt att varva ner efteråt så vänder på dygnet... men på semestern funkar det ju!
 
Idag var jag också på pass igen.
12 stationer! 🥵🥵

Men sjukt kul! Det här kan jag tänka mig att göra oftare :D
För att jag själv ska komma ihåg också:
1. Från knästående till squat-position och så ner igen, viktplatta.
2. Snatches, hantel.
3. Walking lunges, viktplattor.
4. Hopprep.
5. Sumosquats, kettlebell.
6. Box jumps.
7. Smalrodd, skivstång.
8. Ehh, sidoskutt över/på en step-låda? 😅
9. Front raises, hantlar.
10. Thrusters, viktplattor.
11. Marklyft med raka ben, skivstång.
12. Jämfotahopp över/på 4st step-lådor på rad.

Vi körde tre varv, först 50sek på varje station, sen 40sek, sen 30sek.
Hade klockan igång lite före och efter, men passet är mellan de gröna strecken. 😅

IMG_4474.jpeg
 
Har startat med gymträning 2ggr/v vilket varit helt t PT träning två gånger men har inget speciellt program än.

Tyvärr haft bronkit i en vecka så inte kunnat träna vilket känns i axlarna.

Telefonen talade i morses om lite fint att min träningsnivå ändrat sig sista 6v. Tacka fasen för det med skadad häst och sjukdom. Ofint! 😜
 
Jag missar ofta att skriva här i tråden, men efter gårdagens pass kände jag för att dela med mig av min glädje!

Satte TRE nya PB i marklyft igår, först på 110, sen 115, sen 117,5 kg 🤩🤩!!! Höjde alltså mitt PB med 10 kg i ett pass! Verkar som att det finns rätt mycket mer styrka att hämta än vad jag ger mig cred för :D!

IMG_5095.png
 
Ännu ett pass.
Joggade till gymmet, 1.5km i 4:51 tempo, mycket nöjd.

Passet var något slags GRIT strength på 30min och jag trodde jag skulle kräkas ungefär fem gånger. Men det var kul!

Nu ska jag jogga hem. Med urladdade hörlurar 😭

Men tror pass blir skitbra för att få upp flås och ändå underhålla styrkan, istället för att bara byta ut gymmet mot löpning typ.

IMG_4729.jpeg
 
Ännu ett pass.
Joggade till gymmet, 1.5km i 4:51 tempo, mycket nöjd.

Passet var något slags GRIT strength på 30min och jag trodde jag skulle kräkas ungefär fem gånger. Men det var kul!

Nu ska jag jogga hem. Med urladdade hörlurar 😭

Men tror pass blir skitbra för att få upp flås och ändå underhålla styrkan, istället för att bara byta ut gymmet mot löpning typ.

Visa bifogad fil 121637
Din träning verkar så himla rolig! Eh ja, förutom löpningen då... Jag känner mig fortfarande lite vilse och framförallt har jag upptäckt att utbudet i mina hoods tyvärr är ganska dåligt (eller så är det jag som är kräsen, förmodligen en blandning av båda delar), så jag blir lite avundsjuk!
 
Jag är fortfarande inte såld på det här sättet att träna 🙈😬
 

Bifogade filer

  • Styrkelyftsprogram för medelerfarna_ Vecka 2, pass 2.jpg
    Styrkelyftsprogram för medelerfarna_ Vecka 2, pass 2.jpg
    59,1 KB · Visningar: 17
Jag har vilodag idag och låter kroppen återhämta sig efter lördagens vandring som landade på 2,8 mil och ca 800 höjdmeter. Det tog oss bara 7 timmar istället för de 8 vi hade räknat med, så jag tror att vi höll ett rätt hyfsat tempo. Det var rejält tufft för benen, tuffare än vi hade väntat oss tror jag, men SÅ värt det! Jag har mindre träningsvärk än väntat och känner mig mer stel än något annat, framförallt i höfter och fotleder. Rumpmusklerna gör dock rejält ont, men jag trodde att jag skulle ha jätteont i både vader och lår också.

Planen för den här veckan är:

Måndag: 2km promenad, annars vila
Tisdag: 2km promenad, styrketräning överkropp
Onsdag: 3km promenad, yoga
Torsdag: 2km promenad, simning
Fredag: Vila
Lördag: Vila
Söndag: 2km promenad, styrketräning underkropp
 
Din träning verkar så himla rolig! Eh ja, förutom löpningen då... Jag känner mig fortfarande lite vilse och framförallt har jag upptäckt att utbudet i mina hoods tyvärr är ganska dåligt (eller så är det jag som är kräsen, förmodligen en blandning av båda delar), så jag blir lite avundsjuk!

Åh tack! Eller vad man säger 😁
Men det är himla lyxigt på ett sätt att vara medlem i en av de två största kedjorna. Det blir inte så personlig träning kanske, men utbudet och valmöjligheterna är ju toppen!

Det går liksom att prova sig fram lite som man känner för!

Löpning ej obligatoriskt :D
 
Joinade sen också sambon efter jobbet och körde lite tungt och långsamt 😍
Det är ju så jävla gött ändå!

Och tänk, om man inte spenderar en halvtimme av bänken på en massa uppvärmningsset om typ 10reps med 5kg höjning i varje, så finns det kvar i tanken att ta reps på 45kg! :angel:

Mycket nöjd med benpressen också. Känner mig stark och glad just nu!

IMG_4734.jpeg
 

Liknande trådar

  • Låst
Kropp & Själ Vi fortsätter att diskutera, skryta och peppa varandra när det kommer till allt från yoga och promenader till crossfit och...
99 100 101
Svar
2 002
· Visningar
64 453
Senast: Miao
·
  • Låst
Kropp & Själ Vi fortsätter att diskutera, skryta och peppa varandra när det kommer till allt från yoga och promenader till crossfit och...
99 100 101
Svar
2 003
· Visningar
58 315
Senast: Mineur
·
  • Låst
Kropp & Själ I Bukes mest peppande tråd pratar vi om allt från yoga och promenader till crossfit och maratonlöpning. Alla är välkomna, helt oavsett...
99 100 101
Svar
2 007
· Visningar
70 538
Senast: zassoo
·
  • Låst
Kropp & Själ I Bukes mest peppande tråd fortsätter vi att prata om allt från yoga och promenader till löpning och styrketräning - och allt...
99 100 101
Svar
2 009
· Visningar
101 326
Senast: Tassetass
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp